Verlof basisschool kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Verlof basisschool kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:12

Gewoon bij de juf of meester aankaarten en dan meteen doorlopen naar het kantoor van de directeur.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:20

Het viel mij al eerder op maar ik vind je heel knap in NL namelijk Ijsco_love! Zeker ook knap dat je durft te schrijven!! +:)+

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 19:23

rien10 schreef:
Gewoon bij de juf of meester aankaarten en dan meteen doorlopen naar het kantoor van de directeur.

Die zit op een andere school 8)7 maar ik ga bellen +:)+

01san: bedankt, heel lief :D maar ik woon hier al meer dan tien jaar, dus zo knap is het ook weer niet haha :+ En juist door dingen te lezen als Bokt leer ik nog veel bij haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:27

Ik werk al 15 jaar als leerkracht en je mag wettelijk gezien 10 vrije dagen aanvragen voor je kind buiten de vakanties. Het mag alleen niet aansluiten aan de zomervakantie dacht ik. Je moet de aanvraag ondertekend op papier terugkrijgen (een kopie). Als jij weggaat met je kind terwijl je geen toestemming hebt kunnen er in uitzonderlijke gevallen problemen ontstaan die heel ver kunnen gaan. Stel jij krijgt met je kind een auto ongeluk in het buitenland. De verzekering kan dan zeggen: jouw kind hoort op school, wij keren niet uit.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:34

In 2013 toen mijn 2 oudsten in groep 4 en 3 zaten heb ik ook schriftelijk verlof aan moeten vragen ivm een operatie van mijzelf. De mondelinge toezegging had ik al van de directeur maar het moest ook schriftelijk zodat hun bewijs van de reden voor verlof en de goedkeuring konden overleggen naar de officiële instantie mochten die ineens op de stoep staan etc.

Morgen gewoon even een belletje doen naar de directeur en dan krijg je vast ooktober groenlicht om te gaan.

Sterkte in ieder geval met je vader!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:52

IJsco_Love schreef:
rien10 schreef:

Die zit op een andere school 8)7 maar ik ga bellen +:)+

01san: bedankt, heel lief :D maar ik woon hier al meer dan tien jaar, dus zo knap is het ook weer niet haha :+ En juist door dingen te lezen als Bokt leer ik nog veel bij haha.

Mijn vriend is Engels en is hier 8 jaar, maar praat niet echt Nederlands, laat staan schrijven!
Alhoewel ik hem wel marktplaats geleerd heb, dus dat gaat hem echt al goed af!!
Hij kan Nederlands taal wel begrijpen als langzaam gaat, en pikt ook goed woorden op,
Oké dan ijsco : hij heeft nog 2 jaar dan om zo goed te worden als jou! :D

Excuses voor off-topic

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:04

MarlindeRooz schreef:
Het is bewezen dat je beter geen Nederlands tegen je kind kan spreken dan "gebrekkig" want dat zorgt voor een slechtere beheersing van de (omgevings)taal. Gewoon lekker Engels spreken die week met je dochter! :j

maar maar..
nu snap ik waarom bijna niemand meer abn spreekt, want half Nederland spreekt gebrekkig Nederlands (en dan heb ik het over autochtonen)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:12

Supervixen schreef:
Stel jij krijgt met je kind een auto ongeluk in het buitenland. De verzekering kan dan zeggen: jouw kind hoort op school, wij keren niet uit.

Dit soort dingen zijn echt-echt-echt niet waar. De verzekering heeft er niks mee te maken. (Regel een goede reisverzekering, om exact dezelfde redenen waarom je anders ook een goede reisverzekering neemt - dekking van meerkosten in het buitenland, repatriering, dat soort dingen - maar het heeft echt niks met wel of niet naar school gaan te maken.)

Waar het hier om gaat is de leerplicht. Leerlingen tussen de 5 en de 16 moeten naar school, behoudens een aantal uitzonderingen volgens de wet. Bij de meeste uitzonderingen is voorafgaande toestemming verplicht - zeker ook bij dit.

Als je kind niet naar school gaat kan dit door de leerplichtambtenaar worden gecontroleerd, en kan een boete opgelegd worden. Ook de school moet verantwoording afleggen, en mogen dus niet zelf een schappelijk beleid erop na houden en zomaar ieder kind 10 vrije dagen per jaar geven. Het gaat echt om uitzonderingen. (Maar dit lijkt me er een.)

Zie bijvoorbeeld https://dloket.velsen.nl/loket/producte ... ijstelling
Daar staat wat verstaan kan worden onder gewichtige omstandigheden.

TS: doordat je snel een antwoord nodig hebt juist omdat het hier om een heel onzekere toekomst gaat, zou ik zeker nabellen. Het 'schriftelijk aanvragen' is van belang voor de controle door de leerplichtambtenaar, die moeten kunnen zien dat het ook van de school een weloverwogen besluit is en niet iets wat even tussen neus en lippen door geritseld is.
Maar je kunt altijd navragen of het aangekomen is, uitleggen waarom een snel antwoord belangrijk is, en mondeling nog toelichting te geven. Er moet een schriftelijke aanvraag zijn als basis. (En vraag voor de zekerheid ook een schriftelijke bevestiging van de toekenning als je die niet automatisch krijgt.)
Maar daarnaast ook bellen is prima en gaat waarschijnlijk stukken sneller.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:15

Toen ik in groep 5 zat lag mijn opa op sterven, hij woonde om de hoek maar mijn familie wilde graag nog een keer met zijn alle even weg. We zijn toen een week naar Centerparcs geweest, mijn moeder had de directeur even gebeld en die vond het prima want hij begreep de situatie wel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:31

Shadow0: dit is wat de leerplichtambtenaar ons heeft verteld op school. Dat zuigt hij niet uit zijn duim lijkt me.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:42

Volgens mij mag een verzekeraar dit echt niet doen hoor :=
Verzekering heeft ook niks met wel of niet schoolgaan te maken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:03

Supervixen: ook leerplichtambtenaren kunnen onzin vertellen. Totdat iemand het met goede onderbouwing en een voorbeeld kan weerleggen hou ik het op echt niet waar, en ik heb er dan ook nog nooit van gehoord, terwijl ik bij mijn vorige werk regelmatig te maken heb gehad met administratie rondom leerplicht en verzuim.

Belangrijker: het deel wat je schrijft over 10 dagen vrij aanvragen klopt ook niet, dat ligt toch redelijk anders. Lees vooral de tekst van mijn bron door, daar staat de toelichting over hoe het geregeld is en wat mag en niet mag. Het is zeker niet zo dat leerlingen zomaar meerdere dagen vrij kunnen krijgen van school. Alleen als er sprake is van bijzondere omstandigheden (en een aantal daarvan staan genoemd) kan dat aan de orde zijn. Voor vakantie mag het alleen als de ouder vanwege het werk niet in staat is om tijdens de schoolvakantie op vakantie te gaan. Dat is dus een vrij beperkte situatie: er zijn niet veel ouders waar dat voor geldt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:19

bij ons was het inderdaad werk gerelateerd + ook nog de aanvullende factor dat mijn vader gehandicapt was, waardoor de drukke periodes voor hem een zeer grote belasting waren. Met name daardoor mochten wij die extra week voor de herfstvakantie hebben (mijn vader zat dan midden in het seizoen dat de boten naar binnen moesten en was compleet gebroken.. mijn moeder ging dan met ons naar spanje zodat mijn vader de rust had om voldoende te herstellen en het zware werk vol te houden)..

daarnaast mochten wij altijd enkele dagen voor het begin van de zomervakantie al weg (baalde altijd als kind, juist die laatste dagen waren zo gezellig), zo konden we drie weekjes naar italië, zodra we weer thuis waren begon het aardappels rooien kort daarop begon het bieten rooien en het binnenhalen van de boten.. vandaar dus dat we net voor de zomer en net voor de herfst wat extra dagen kregen.

maar goed dat was vroegahhh, toen hoefde het ondanks de leerplicht eigenlijk alleen langs de schooldirecteur, of eenmaal geregeld was het gewoon het jaar erna copy paste van de afspraak.. Ik denk niet dat we in de huidige tijd nog zondermeer verlof zouden hebben gekregen. Toch jammer dat men tegenwoordig het zo strict neemt, in plaats van per geval via de schooldirecteur (die de situatie en het betreffende kind) het beste kent en kan beoordelen of schoolverzuim toegestaan kan worden.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 18:27

Het verlof is goedgekeurd! *\o/*

Bedankt voor al de goede raad!

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:30

Superfijn! Hopelijk wordt het toch nog een fijn weekje waarin jullie nog een beetje van elkaar kunnen genieten!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:36

Fijn!
Dan alleen nog sterkte en een mooie tijd toegewenst waar jullie ook later nog met een mooie glimlach op terug kunnen kijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:36

Top.
Goede reis en maak nog wat fijne herinneringen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:57

IJsco_Love schreef:
Het verlof is goedgekeurd! *\o/*

Bedankt voor al de goede raad!

Fijn dat het gelukt is!