hoe combineren jullie paarden met school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:53

Hmm lastig. Ik vind mijn opleiding leuk en belangrijk mààr mijn paard staat echt op nummer 1. Natuurlijk ga ik wel gewoon naar school en spijbel ik (bijna) niet. Ik zorg dat ik zoveel mogelijk werk op school doe en de rest doe ik thuis. Uit school ga ik meteen naar stal om mijn pony te trainen. Ook als er dekens gewisseld moeten worden ga ik eerst naar stal. Dit kan soms wel om 6 uur 's ochtends zijn als ik om 8 uur moet beginnen op school. Ik ben overigens elke dag op stal!

Iselda

Re: hoe combineren jullie paarden met school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:56

Ik snap niet waar iedereen de tijd vandaan haalt :Y)
Misschien komt het omdat ik 3 uur per dag reis en (bijna) al m'n huiswerk thuis moet maken, ik heb daar op school echt geen tijd voor.
Of misschien ligt mijn prioriteit gewoon niet op elke dag heen, dat kan ook nog natuurlijk.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:57

Ik werk 36 uur en ga elke dag even langs stal. Ik heb een leasepaard en ze staat in volpension dus zo'n beetje alles wordt al gedaan, maar ik ga toch altijd even poetsen of knuffelen als ik niet ga rijden of longeren. In het weekend doe ik het huishouden en ook eventueel studeren voor een cursus. Stal ligt op de weg naar huis, dus ik kan vaak even snel vanaf m'n werk langsgaan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:58

Iselda schreef:
Misschien komt het omdat ik 3 uur per dag reis en (bijna) al m'n huiswerk thuis moet maken, ik heb daar op school echt geen tijd voor.
Of misschien ligt mijn prioriteit gewoon niet op elke dag heen, dat kan ook nog natuurlijk.

Ik reis ook drie uur per dag, juist dan je huiswerk maken :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:01

liekec schreef:
Iselda schreef:

Ik reis ook drie uur per dag, juist dan je huiswerk maken :)

Dat gaat helaas niet altijd zo makkelijk, aangezien ik van metro naar trein naar bus overstap. En daarnaast een heleboel bij me moet hebben wat ik er makkelijk bij moet pakken. Maar snap idd dat het voor sommige mensen wel een goede optie is :)
Maar schrift, wettenbundels, boeken wordt redelijk krap in de trein.
Gelukkig vind ik het prima zo en heb ik niet het idee dat paardlief iets tekort komt.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:02

Ik werk 40 uur in de week, en daarnaast volg ik nog een opleiding in de avond.
( 1 avond 3 uur les ) En daarnaast leer ik thuis nog voor het examen.
Daarnaast de kunst om ook nog het huishouden draaiende te houden.

Ik ben om half 5 klaar met werken, dan ga ik naar huis, dan kook ik ( of mijn vriend heeft dat al gedaan ) en dan ga ik naar mijn paard, zeg rond half 7.
Daar ben ik ongeveer een uur ( paard loopt in de zomer 24/7 buiten en in de winter op stal met uitloop ) om lekker te poetsen, tutten, en als ik een rondje ga rijden ben ik iets langer weg.

Dan ben ik tussen half 8 en 8 uur thuis, dan ga ik even douchen, en dan heb ik tot 10 uur ( dan ga ik slapen ) de tijd om te leren als er toetsen aan komen, of anders iets voor mezelf te doen.

Op dinsdag ga ik dus niet naar mijn paard, dan heb ik eerst mijn werk van 8 tot half 5 en daarna school van 6 tot 9.

Mijn vriend is vaak 1 dag doordeweeks vrij en doet dan al een gedeelte van het huishouden.

Ik doe dan op zaterdag het huis stofzuigen, de wassen draaien, konijntje verschonen en eventueel dweilen.
Zondag doen wij de boodschappen.

Dit is wel zo'n beetje mijn planning :') :')

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:05

Wat ik me dan weer afvraag, hebben jullie nog wel tijd voor jezelf? :')
Zoals Nikilover, lijkt me dat jij helemaal geen vrije tijd meer over hebt om tijd voor jezelf te hebben? Kan natuurlijk zijn dat je er geen problemen mee hebt, dan is er natuurlijk niks aan de hand.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:08

Ik woon op kamer in Rotterdam en de paarden staan bij mijn ouders in het dorp waardoor het wat lastig te combineren is maar het is te doen.

dit is mijn schema

Maandag: alleen school
Dinsdag: werken van 9 tot 5 en daarna naar mijn ouders om de paarden te doen en 's avonds weer terug naar Rotterdam
Woensdag: school en studenten paardrijd vereniging
donderdag: alleen school
Vrijdag: werken van 9 tot 3 en dan naar mijn ouders om de paarden te doen en dan blijf ik hier het hele weekend om de paarden te doen en ik doe dan ook nog wel wat aan school.

Ik ben dus op maandag, woensdag en donderdag niet bij mijn paarden maar er wordt goed voor gezorgd dus dit overleven ze wel gelukkig :D

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:12

Iselda schreef:
Zoals Nikilover, lijkt me dat jij helemaal geen vrije tijd meer over hebt om tijd voor jezelf te hebben? Kan natuurlijk zijn dat je er geen problemen mee hebt, dan is er natuurlijk niks aan de hand.

Ik heb er eigenlijk geen moeite mee, buiten de examens om, hoef ik zo goed als niks aan school te doen.

Stel, ik heb 6 weken achter elkaar les. Dan doe ik in die 6 weken eigenlijk in de avonden gewoon mijn eigen dingen, zoals paard, serie, vriendinnen, etc.
Dan ga ik op dinsdag ook niet naar stal uiteraard.

Dan hebben we daarna een examenmoment ( meestal na een schoolvakantie ) en in die week probeer ik elke avond minimaal een uurtje te leren.

Dan heb ik dus eventueel naast het leren ook nog een uurtje gewoon rust/tijd voor een aflevering op netflix enzovoorts.

Overigens is mijn paard voor mij wel de ultieme ontspanning, dus dat zie ik eigenlijk ook als tijd voor mezelf.

Op zaterdag ben ik meestal ook vroeg wakker, dus het huishouden heb ik dan vrij snel af, en dan ga ik meestal rond half 12 naar stal.
Dan heb ik, mits geen verjaardagen, gewoon lekker heel de dag verder + zondag buiten een uurtje boodschappen doen om niks.

Oja, op woensdag hebben wij training met onze Rottweiler pup van half 8 tot kwart over 8, dus dan is het meestal of snel uit werk naar stal, of eventueel erna, en anders app ik mijn stalgenootjes en geven hun mijn paardje even een aai over zijn bolletje. :D

Als ik het zo op som weet ik zelf eigenlijk ook niet hoe ik het doe :')
Maar ik beschouw het niet als extreem druk of vervelend eigenlijk.

MaaikevdkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:17

Ik heb een verzorgpaard waar ik probeer 3/4x in de week heen te gaan, maar wat niet altijd lukt als de eigenaresse niet kan. Als ik wel 3/4x per week ga ziet mijn planning er zo uit:
Maandag: School tot 15:00, daarna huiswerk
Dinsdag: School tot 15:00, daarna huiswerk, 's avonds les met paard
Woensdag: School tot 13:30, daarna paard/huiswerk
Donderdag: School tot 14:20, daarna paard/huiswerk
Vrijdag: School tot 15:00, daarna huiswerk en vrije tijd
Zaterdag: werken van 8:00 - 12:00, daarna paard/huiswerk, 's avonds meestal familie of vrije tijd
Zondag: vrije tijd of huiswerk of paard of alle drie :D

Als ik het zo bekijk heb ik het best rustig. Toch kost het me veel energie en probeer ik om 21:30 in bed te liggen, omdat ik anders de volgende dag m'n nest niet uit kom. Mijn tip voor ts is om vooral school goed te plannen, dat je niet 's avonds om 22:00 of 's ochtends om 6:00 nog wat moet doen.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:29

Ik heb het geluk dat ik nog niet zo heel druk ben met school, gezien in (pas) in de tweede VMBO zit. Mijn langste dag dit jaar is tot vier uur naar school, en doe die dagen dan ook vrij weinig met school. Wij hebben twee Welsh pony's, niet beleerd (Te jong) maar meer voor de fok. Dus daar heb ik denk ik ook een groot voordeel mee, met sommige anderen..

Op Maandag zit ik tot twaalf uur op school, een uur thuis. Ga dan eerst wat eten en mijn huiswerk maken, en als het mooi weer is, ga ik 's middags nog eventjes met de paardjes wat doen. Echter moet ik tussen kwart over vijf en half zes weg voor volleybal. En voor die tijd nog eventjes wat eten.
Op Dinsdag zit ik tot drie uur op school, en om vier uur thuis. Ga dan ook meteen aan mijn huiswerk, en daarna eten. Heb daarna meestal niet meer zoveel zin haha, maar als het echt moet, doe ik het wel.
Op woensdag zit ik de ene week tot drie uur op school (Vier uur thuis) en de andere week tot vier uur op school, en dus vijf uur thuis. Ga daarna meteen eten en dan aan het huiswerk. Ook vrij weinig tijd meer over voor de paardjes.
Op Donderdag zit ik echter het hele jaar tot vier uur op school wat mij om vijf uur thuis brengt. Ook dan ga ik snel wat eten, en kan ik tussen kwart over vijf en half zes weg voor volleybal. Daarna moet ik ook nog oppassen, voor iets meer dan een uurtje, maar ik zorg dat ik op Dinsdag en Woensdag al zoveel mogelijk huiswerk maak wat al bekend is, en Donderdag zoveel mogelijk in mijn vrije tijd tijdens de les.
En op Vrijdag zit ik ook tot drie uur op school, en om vier uur thuis. Echter maak ik dan niet mijn huiswerk meteen, tenzij ik het hele weekend geen tijd heb (wat eigenlijk nooit voorkomt). Dan dus nog wel een tijdje de tijd om wat met de paardjes te doen. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het weer, en of ik zin heb om wat met ze te doen.

En tja.. In het weekend, heb ik vaak niet zoveel te doen, dus dan alsnog genoeg tijd voor de paardjes. Hoop dat je zo een beetje mijn indeling hebt? :)

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:34

Ik plan wel maar ik hou mij er gewoon niet aan. :o

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:35

De mensen die me een PB hebben gestuurd, ik wacht nog even met de email versturen aangezien ik overspoeld word en dan niet elke keer opnieuw hoef te vesturen haha :+

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:29

Mayca haha dat heb ik ook. Ik ben master planner en voor iedereen zou het realistisch zijn, maar ik stel toch uit

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 19:52

wow ineens heel veel reacties *\o/*
mijn week is altijd helemaal vol zelfs in de vakanties dat is soms zo vervelend, altijd maar haasten.
dit is wat ik allemaal doe in 1 week:
pony <3 het liefst zo vaak mogelijk
bijbaan (elke zaterdag of zondag 2 uurtjes)
verjaardagen (hebben we bijna elke week wel soms zelfs meerdere)
vriendinnen die willen afspreken ik zit bij bij heel veel vriendinnen NIET in de klas dus dat is vaak ook 3x per week afspreken
huiswerk (te veel...)
familie uitjes
en dan moet ik ook nog overal heen ik heb het even berekend in 1 week fiets ik minimaal 6 uur (school, pony, vriendinnen)
ohja en dan heb ik ook nog mezelf vind het heerlijk in me bed te liggen youtube kijken.Hhelaas komt dat er niet vaak van en als het er wel van komt heb ik daarna nogal veel stres.

de laatste weken is mijn leven een en al stres, haasten en geen tijd voor mezelf. het enige moment wanneer ik tijd voor mezelf heb is tijdens het ontbijt, maar eigenlijk zit ik ook dan vaak te leren. Omdat ik de dag ervoor daar geen tijd voor had.

vandaar dat ik vroeg hoe jullie het combineren :)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:55

Nou ja afspreken zit er voor mij niet heel veel in, maar ik heb vriendinnen op stal en de vriendinnen van school zijn nogal fanatiek met school, dus dan maakt het niet zo uit dat ik niet zo vaak kan afspreken. Maar ja wij zitten wel in de klas met elkaar.

Ik werk momenteel 6 uur per week bij en dat is wel het maximale, anders moet ik slaap gaan inleveren. Ik vind het gevoel van altijd iets te doen hebben heerlijk, omdat ik het gevoel van dingen MOETEN doen niet ken. Zo MOET ik niet elke dag naar m'n pony's, maar mag ik er weer lekker heen en dat is mijn ontspanning

MaaikevdkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:57

Als je zo veel andere afspraken hebt zou ik kijken of je daar wat kan/wil skippen. Verjaardagen bijvoorbeeld, ga 1x in de 2 weken naar 1 toe en beslis van tevoren even naar welke je graag wilt gaan. Met vriendinnen hetzelfde, kijk of je ook 1x per week kunt afspreken, ipv 3x per week.
Maar het belangrijkste is dat je keuzes maakt, het liefst aan het begin van de week. Inplannen wat je wanneer doet, wanneer je huiswerk maakt, of juist vrije tijd hebt.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 06:35

Ik spreek dan maar weer 1x in de 2-3 maanden met m'n vriendinnen af. Dan zitten de afspraken vaak vlak achter elkaar allemaal, maar dan is het daarna weer eventjes rustig.

Als ik het zo zie heb jij, TS, idd wel heel veel verplichtingen in een week. Ik weet niet hoe oud je bent, maar kan het een optie zijn om iets minder met je vriendinnen af te spreken? Of verjaardagen wat minder.
Je hoeft elkaar niet elke week te zien om goede vrienden te zijn toch? :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:08

Ik spreek in het weekend met vriendinnen af, kan ik eerst naar mijn paard en daarna naar vriendinnen. Doordeweeks zie ik ze vrijwel niet omdat ik daar geen tijd voor heb

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:49

Iselda schreef:

Ik wel, ik ben vaak tussen half 8 en half 9 thuis doordeweeks en dan heb ik nog iets van 2 a 3 uur voordat ik naar bed ga. Huishouden doe ik ook gewoon echt helemaal niks aan doordeweeks, dat is allemaal op zaterdag. Naar vrienden ga ik doordeweeks ook gewoon, even twee uur theedrinken 's avonds gaat dan nog best prima.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:02

Ik heb thuis een whiteboard hangen waar ik elke zondag alles inplan. Wanneer train ik met welk paard, welk paard zet ik wanneer aan de longe etc.
Op mijn ander whiteboard zet ik mijn lestijden, wanneer ik thuisben etc.

Zo kan ik alles netjes inplannen. Een voordeel bij mij is dat ik een sportstuut heb, dus school helpt me wel om mijn sport te combineren.

Verder is het gewoon hard werken. Elke vrije minuut voor school spenderen, leren en taken zo snel mogelijk afmaken.

Ik ben zelf geen uitgaanstype, dus dat doe ik ook niet en mis ik dus niet :) Afspreken met vrienden zijn vooral vrienden van in de paarden die ik vaak op de wedstrijden zie.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:06

Laurievc dat heb ik ook geprobeerd, maar dan plande ik bijvoorbeeld in om te gaan rijden en dan zag ik dat m'n pony niet echt haar dag had. Of dan plande ik te gaan longeren en dan was het super mooi weer om naar het bos te gaan (wat mijn pony overigens ook leuker vind dan longeren haha)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:10

Goh ja, ik durf ook wel eens te wisselen onderling. Maar ik doe zoiezo 1x longeren, 1x stil en de rest rijden. Hangt ook af van het weer enzo, maar dan heb ik wel een planning van wat ik wil doen. Qua uren kan ik zelf ook vrij moeilijk inplannen, maar ik heb wel geluk bijna elke week hetzelfde rooster te hebben en dus wel in een 'flow' te komen die regelmatig is :)

Mijn schema ongeveer:
Maandag: 1 keer per maand les. Verder dus een mooie dag om te leren/taken te maken. In de namiddag naar de paarden. Alle 3 de paarden rijden.
Dinsdag: 8.30 - 17u les. Paarden worden niet gereden.
Woensdag: 8.30 - 15.45 of 18.00u. 's Avonds 1 paard rijden, 1 paard longeren.
Donderdag: 8.30 - 12.45 of 15.45u. Na school 1 paard rijden, 1 paard longeren.
Vrijdag: 8.30u - 12.45u. Na school 2 of 3 paarden rijden.

Zaterdag en zondag elke week opnieuw inplannen ivm 1 of 2 dagen wedstrijd.

Verder moet ik er niet nog dingen als afspreken met vrienden etc gaan tussenproppen wat dat lukt me gewoon niet tussendoor :}

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:14

Nee dat heb ik ook idd, niet gaan proppen, past nooit haha

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:16

Met periodes is het heel zwaar, ben ik echt stikkapot en heb ik slaaptekort maar voor mij is het dat allemaal waard. Ik wil hoger in de sport, en daar moet ik dus ook voor knokken :)