Ervaringen met paardenopleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 07:25

Sakura789 schreef:
Ik dank mijn decaan en ouders op mijn blote knietjes dat ze mij ervan weerhouden hebben om een 'paarden'opleiding te gaan doen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een opleiding die mij wel erg lag, waar genoeg werk in was en ik heb nu heerlijk mijn paard als hobby. Het werken vind ik leuk, maar nog leuker is het om in de avond heerlijk bij het paard te zijn en lekker te rijden. Uiteindelijk heb ik met studeren en starten met werken ongeveer 10 jaar niet intensief gereden, maar ben een half jaar geleden weer begonnen. Het is goed geweest om te investeren in opleiding en starten met werken, nu heb ik alle tijd (gewend aan het werkende leven) en geld om nu leuk een paard te kunnen onderhouden.

Ik ben enorm blij dat ik het als hobby heb gehouden! Daarnaast een veelzijdige opleiding en daardoor gemakkelijk werk kunnen vinden. Werk in de paarden is over het algemeen ook een aanslag op je lijf en dat moet je ook niet onderschatten.

Super bedankt voor je reactie! Jij laat mij ook wel even inzien dat het dus niet echt een droom beroep is. Wat gaaf dat je door je baan nu toch geld en tijd hebt om een paard te onderhouden. Dat zou ik ook wel willen.
En wat goed dat je toch deze keuze hebt gemaakt!
Heb je er moeite mee gehad om sinds een half jaar weer gaan te beginnen met paardrijden?
Ik rijd namelijk nu ook niet standaard meer elke week (alleen in de vakanties nu) omdat ik echt geen tijd daarvoor heb. Ik heb nu andere prioriteiten die voor gaan.
Ik wil hierna misschien nog een andere opleiding gaan doen als dat gaat lukken en anders wil ik kijken of ik kan werken. Zodat ik kan sparen voor m'n onderhoud , nog iets anders wat ik graag wil qua studie (is een soort studie. Deeltijds) , paardrijlessen en misschien (hopelijk) een eigen paard.

Als het een aanslag op je lijf is, is het voor mij sowieso echt niet handig.
Super bedankt voor deze eye opener.
Geniet van je paardje! Ben je elke avond bij hem/haar?

Jij hebt mij nu onder andere ookecht geleerd dat je niet alles waar je van houdt op het hoogste niveau moet willen doen, maar het soms ook beter hobby matig kan houden. Super bedankt!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:57

MariskaDream schreef:
Heb je er moeite mee gehad om sinds een half jaar weer gaan te beginnen met paardrijden?

Geniet van je paardje! Ben je elke avond bij hem/haar?

Nee, geen enkele moeite. Het ging om een paard wat ik al kende van vroeger die weer te koop kwam. Het paard waarmee ik de grootste klik ooit had. Na twee goede adresjes en Z dressuur verder is ze heel wat jaren ouder, maar kerngezond en nu kan ik weer veel van haar leren. Eerlijk toegeven, toen ik er weer voor het eerst af kwam, had ik een ruime week verschrikkelijke spierpijn :o Paardrijden verleer je nooit en sowieso is elk paard anders. Ik ben blij dat ik op een hele fijne stal terecht kwam, waar ook iemand mij weer op weg geholpen heeft. In die jaren zijn er toch in paarden wereld wat veranderingen geweest :D Wormenspuiten zijn niet meer zo te halen, alles zit bling bling op en ga zo maar verder, maar je pakt het snel genoeg weer op!

Meestal ga ik om de dag naar haar toe, alleen met het weer van nu, ga ik in ieder geval als droog is lekker rijden. Afgelopen drie avonden, heb ik heerlijk gereden en vanavond gaat het waarschijnlijk regenen en laat ik haar lekker staan (we hebben alleen een buitenbak). Of ik rij even langs om haar een knuffel te geven of gewoon om even om het hoekje te kijken en een appeltje toe te stoppen. Ik moet toegeven dat het soms best lastig is om na een drukke werkdag nog weer uit huis te gaan (ben ook een koukleum), maar ik kom met nog veel meer energie en warm thuis! In de winter deed ik niet heel veel aan sport, want ik vind vooral buitensporten lekker en fietsen in het donker vind mijn vriend niet zo'n leuk idee. Nu kan ik dus lekker bezig blijven. De bak blijft goed, ook met veel regen, dus dat is heel erg fijn. Ze staat op een heel groot weiland, met nu nog vers gras en veel vriendinnetjes.

lieke_

Re: Ervaringen met paardenopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:01

Ik heb ook lang getwijfeld om een paardenopleiding te gaan doen.

Uiteindelijk voor een gewone opleiding gekozen en aan de universiteit gaan studeren.
Nu ik afgestudeerd ben en een goede job heb, ben ik begonnen aan een paardenopleiding in avondschool.
Ik vind het enorm leuk om deze lessen te volgen, als ik wil zou ik hiermee een paardenbedrijf kunnen openen, maar niets moet omdat ik een diploma en een job heb.

saarie

Re: Ervaringen met paardenopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:30

Ik ben ontzettend blij dat ik gestudeerd heb en niet naar Deurne ben gegaan. Ik heb er lang over getwijfeld en toch het advies van mijn ouders en mijn leraren opgevolgd. Nu heb ik een universitair diploma en heb daarnaast mijn ORUN HI-3 Licentie gehaald (all-round instructeur). Ik geef les en rij ook paarden voor anderen. In de paarden werken verdient slecht, is keihard werken met een grote kans op arbeidsongeschiktheid op jonge leeftijd. Ik zou er niet (meer) voor kiezen als je de kans hebt om ook wat anders te doen. Een paardenopleiding op MBO-niveau heeft weinig toegevoegde waarde, tenzij je echt nog onervaren bent. Maar als je zo onervaren bent, ga je het ook met dat diploma afleggen tegen de meiden en jongens die die ervaring wel al hebben opgedaan in het werkveld. Ervaring en goede contacten zijn 10x meer waard dan je diploma in dit werkgebied.