Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:31

Heb net gehoord dat je tot 5000 extra per jaar mag verdienen uit overige inkomsten.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:36

veerledec schreef:
verootjoo schreef:
[quote="veerledec"
[quote="woofie"
Ik neem aan dat je geen uurloon rekent, stel dat je 1000 euro verdient met je hobby en je hebt er 100 uur à 10 euro ingestoken...als je dat tegen elkaar weg streept heb je dus eigenlijk niks verdiend....Dus waarom aangifte doen?
[/quote
Je eigen uren zijn geen kosten natuurlijk he. Dat zou nogal mooi zijn.
[/quote

Tuurlijk wel...

Tuurlijk niet. Trek jij die ook af van je salaris dan in je aangifte :+ ?[/quote]

Je salaris is je uurloon!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:40

rensju schreef:
Heb net gehoord dat je tot 5000 extra per jaar mag verdienen uit overige inkomsten.

Dan wil ik daar gráág een bron van.
Dat is iets meer dan 400 per maand namelijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:40

rensju schreef:

Je mag onbeperkt verdienen. Je moet t alleen wel aangeven ;).

Box 1 inkomen is altijd een vergoeding voor je werkzaamheden, dus het is feitelijk altijd een 'uurloon', als je t zo wil zien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 11:42

veerledec schreef:
verootjoo schreef:
[quote="veerledec"
[quote="woofie"
Ik neem aan dat je geen uurloon rekent, stel dat je 1000 euro verdient met je hobby en je hebt er 100 uur à 10 euro ingestoken...als je dat tegen elkaar weg streept heb je dus eigenlijk niks verdiend....Dus waarom aangifte doen?
[/quote
Je eigen uren zijn geen kosten natuurlijk he. Dat zou nogal mooi zijn.
[/quote

Tuurlijk wel...

Tuurlijk niet. Trek jij die ook af van je salaris dan in je aangifte :+ ?[/quote]

Nee, want ik krijg mijn uurloon uitbetaald van m'n baas ;)

veerledec

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 11:44

En dan vind je dat je ze niet mag aftrekken? Dus dat je uurloon belast is? Maar bij een zelfstandige niet?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 11:51

veerledec schreef:
En dan vind je dat je ze niet mag aftrekken? Dus dat je uurloon belast is? Maar bij een zelfstandige niet?

Zij rekent geen uurloon dus hoeft dat niet belast te worden nee... Ze verdient er amper wat mee, het is niet het hoofdinkomen, ze licht de staat niet op... Gewoon een vriendendienstje waarbij ze hobbymatig wat maakt en daar een paar centen op verdient (want meer is het ook niet...)

Waarom in vredesnaam zou je dit gaan opgeven bij de belasting :?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 11:59

Jouw stelling was dat de uren aftrekbaar waren.

De vraag of je inkomen moet opgeven bij de belasting; het antwoord is ja, als er een bron van inkomen is. Een bron van inkomen vereist een mate van kans en verwachting dat je inkomen eruit gaat krijgen. Voor resultaat uit overige werkzaamheden maakt het niet uit hoe hoog het inkomen is (tenzij het blijvend negatief is).

Als je arbeid verricht en daar geld voor vraagt, dan lijkt dat wel op een werkzaamheid waarbij je inkomen kunt en zal verwachten. Let wel, of er een bron van inkomen is hangt af van alle omstandigheden en is niet een vraag die ik hier beantwoord.

Vervolgens dien je je inkomen aan te geven in je aangifte inkomstenbelasting. Vraag is of je na aftrek van al (!) je kosten nog iets overhoudt om aan te geven. Waarom je je inkomen aan moet geven? Daar hebben we nu eenmaal een wettelijke verplichting toe in Nederland. Het hoeft niet, maar dan loop je kans op boetes.

Voor de BTW geldt een ander ondernemersbegrip dan voor de IB. Je bent sneller ondernemer voor de BTW dan voor de IB. Die twee zijn dus verder niet gelinkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:02

Dat heb ik niet gesteld hoor := want ik heb geen verstand van dingen ergens van aftrekken. ik vroeg me alleen af waarom je dit zou gaan opgeven...

Ik zie dit ook totaal niet als een bron van inkomen :n die baan van verpleging die TS heeft, dát is inkomen m.i. En daar wordt neem ik aan netjes belasting over betaald. Dit pietepeuterig beetje geld zie ik niet als inkomen, meer als leuk extraatje en vind het bizar dat de belastingdienst daar óók nog wat van wil hebben.

Ik verkoop ook wel eens spulletjes op marktplaats oid. Dat ga je toch ook niet aangeven :=

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:05

rensju schreef:

Dan nog even deze fabel: Je totale inkomen in Box 1 wordt opgeteld. Het maakt dus niet uit of het om salaris, ondernemingswinst of overige inkomsten gaat. Het wordt één grote hoop.

Over die grote hoop wordt je inkomstenbelasting berekend. In Nederland kennen we vervolgens heffingskortingen. Dat betekent dat je te betalen belasting wordt verlaagd. Dus stel:
Salaris : 50.000
Overige inkomsten: 10.000
Totaal: 60.000
Belasting: 30.000
Heffingskorting: 3.000
Te betalen: 27.000

Bij een laag inkomen lijkt het dan of je belastingvrij mag verdienen:
Salaris: 5.000
Overige inkomsten: 1.000
Totaal: 6.000
Belasting: 3.000
Heffingskorting: 3.000
Te betalen: 0

Maar let dus op dat alles op één hoop gaat. Je kan dus niet zeggen dat je belastingvrij kan bijverdienen.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:07

LadyMadonna schreef:
Je kan zeer waarschijnlijk onder de KOR (kleine ondernemers regeling) vallen. Dit houdt in dat je braaf elk kwartaal je btw aangifte doet, maar zolang dat bedrag onder de 1388€ blijft, hoef je dit niet terug te betalen..
je inkomsten geef je vervolgens een x per jaar op bij je jaarlijkse aangifte onder: inkomsten uit overige werkzaamheden.
Betekend wel dat je geen recht hebt op starters aftrek, zelfstandigen aftrek, etc.

Betreft een hele administratie bijhouden valt best mee. Gewoon je inkomsten en uitgaven bijhouden.

Even een aanvulling hier op: Als je zeker weten onder dat bedrag blijft (wat overigens €1345,- is) dan kun je ontheffing aanvragen voor je btw. Geen kwartaalaangifte dus en je hoeft geen facturen te sturen (en als je ze wel stuurt mag je geen btw in rekening brengen). Je mag alleen geen btw terugvragen van je inkopen, maar dat deed je al niet dus daar mis je niet zoveel aan. Inkomstenbelasting moet je wel doen, maar dat moet je sowieso ook al. Dit wordt alleen iets uitgebreider...

Dit zou wel een mooie tussenweg zijn als je wel graag je bedrijfje officieel wilt maken en wilt inschrijven maar inderdaad niet superveel administratie wilt. Hoewel het inderdaad de vraag is of het überhaupt nuttig is...er staat op de site van de KVK geloof ik uitleg wanneer je je wel en wanneer niet hoeft in te schrijven :)

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rsregeling

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:10

verootjoo schreef:
Dat heb ik niet gesteld hoor := want ik heb geen verstand van dingen ergens van aftrekken. ik vroeg me alleen af waarom je dit zou gaan opgeven...

Ik zie dit ook totaal niet als een bron van inkomen :n die baan van verpleging die TS heeft, dát is inkomen m.i. En daar wordt neem ik aan netjes belasting over betaald. Dit pietepeuterig beetje geld zie ik niet als inkomen, meer als leuk extraatje en vind het bizar dat de belastingdienst daar óók nog wat van wil hebben.

Ik verkoop ook wel eens spulletjes op marktplaats oid. Dat ga je toch ook niet aangeven :=

Excuses, dat begreep ik uit je 'tuurlijk wel', hiervoor :) .

De Belastingdienst kijkt niet naar hoeveel tijd je iets kost. Als ik een miljoen verdien door jassen in China te kopen en die hier goed door te verkopen, wat we dan misschien een uurtje kost, dan is dat echt wel belast. En natuurlijk zijn er de grenzen van het redelijke, maar de Belastingdienst heeft expliciet geen ondergrens in de wet opgenomen. In principe is iedere euro belast. Dat ze daar dan misschien niet achteraan gaan of achter komen, is voor mij niet van belang. Het gaat mij alleen om de theorie: ja, ook overig inkomen moet je aangeven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:20

Veerledec, wat kun jij helder formuleren en goed uitleggen. Ik was wel op de hoogte van alles wat je hierboven zegt maar zou het zelf lang niet zo kort en goed kunnen uitleggen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:21

verootjoo schreef:

Dat jij het niet als inkomen ziet zegt natuurlijk niets. De belastingdienst ziet alles als inkomsten en ja, ook spullen die je verkoopt via Mp.
Natuurlijk geen hond die dat aangeeft, en het is ook niet te controleren, maar officieel moet je het wel aangeven

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:35

Voor wat betreft mp verkopen: Dat ligt eraan. Doe je dat met de kans en verwachting op inkomen? Mijn man verkoopt ook veel op mp. Maar wel allemaal oude zooi van ons zelf. Dus ja, je wil daar wel geld voor krijgen, maar wij maken daar geen winst op. Stel hij verkoopt een lamp op mp, waar we zelf vorig jaar 50 euro voor hebben betaald. En hij wordt nu voor 20 euro verkocht. Waar is mijn winst dan? Het wordt wat anders als je structureel producten met winst via mp verkoopt, maar meestal verkoop je zaken voor de waarde in het economische verkeer op dat moment, zonder winstopslag voor jezelf.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:06

mysa schreef:
Veerledec, wat kun jij helder formuleren en goed uitleggen. Ik was wel op de hoogte van alles wat je hierboven zegt maar zou het zelf lang niet zo kort en goed kunnen uitleggen!

Inderdaad super nette uitleg!

Overigens zou ik het helemaal niet opgeven, zeker gezien het bijna allemaal contant is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:34

Bij mij gaat ook alles contant... dat maakt imo geen verschil...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:36

Voor de Belastingdienst niet in ieder geval.

Bedankt voor de complimenten :) (heb ik er niet voor niks voor gestudeerd :P).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:37

Als je het volgens de regels wil doen niet inderdaad.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:06

over neveninkomsten moet je 52% belasting afdragen en dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen die dit heeft voor eventuele toeslagen....want ook die worden verminderd.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 14:08

Als ik het opgeef als extra inkomen bij de belastingaangifte, hoe weet de belastingdienst dan dit over m'n "bedrijfje" gaat? Of kan je dat aangeven?

Bedankt trouwens voor de fijne antwoorden!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:25

woofie schreef:
over neveninkomsten moet je 52% belasting afdragen en dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen die dit heeft voor eventuele toeslagen....want ook die worden verminderd.

Nee hoor, alleen maar als het totaal van je belastbaar inkomen in dat tarief valt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:26

woofie schreef:

Dat ligt er maar net aan wat het totaalinkomen is:

1. t/m € 19.922. 36,55%

2. Vanaf € 19.923 t/m € 33.715 40,4%

3 Vanaf € 33.716 t/m € 66.421 40,4%

4 Vanaf € 66.422. 52%

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:52

Letizia schreef:
Als ik het opgeef als extra inkomen bij de belastingaangifte, hoe weet de belastingdienst dan dit over m'n "bedrijfje" gaat? Of kan je dat aangeven?

Bedankt trouwens voor de fijne antwoorden!

Je kan het als resultaat uit overige werkzaamheden aangeven, en daarbij kan je een omschrijving vermelden. Je kan de naam van je bedrijfje vermelden, of aangeven wat je doet. Maakt niet zoveel uit, alles is goed.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 22:07

Boekhouder berichte al terug :wow:
Inderdaad bij de belastingaangifte melden en onder die €1300nogwat proberen te blijven dan hoef ik niks te doen met kvk en btw :)