Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:06

YellowGray schreef:
Overigens vind ik boeken vergeten echt de stomste "overtreding" ooit. Er is niemand die dat expres doet.

Die zijn er maar genoeg. Leerlingen die geen zin hebben om voor een hele dag aan boeken mee te sjouwen, die geen zin hebben om in de pauze andere boeken uit hun kluisje te halen, die vinden dat ze prima met een klasgenoot samen kunnen doen,...

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:09

oomens schreef:
YellowGray schreef:
Overigens vind ik boeken vergeten echt de stomste "overtreding" ooit. Er is niemand die dat expres doet.

Die zijn er maar genoeg. Leerlingen die geen zin hebben om voor een hele dag aan boeken mee te sjouwen, die geen zin hebben om in de pauze andere boeken uit hun kluisje te halen, die vinden dat ze prima met een klasgenoot samen kunnen doen,...

Ik vind dat alsnog wel minder erg dan je huiswerk niet doen of te laat komen. Ik zou het eigenlijk best wel slim vinden om met een vriendin samen maar 1 boek mee te nemen, scheelt je weer rugpijn :P

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:16

Tja, ik vind het eigenlijk wel een goede regel. De regel komt er niet voor niets, blijkbaar blijven sommige leerlingen het normaal vinden niks te doen. Daarbij denk ik niet dat elke docent even streng is op boeken/huiswerk/te laat komen. Bij mijn studie op de universiteit kunnen ze je wegsturen bij een practicum als jij je spullen niet op orde hebt of je niet hebt voorbereid. En in principe mag je geen tentamen doen als jij niet alle practica hebt gevolgd. Dus ik vind zeker dat je bij examenklassen mag verwachten dat ze gewoon voorbereid zijn en zelfs dan wordt het nog 7 keer door de vingers gezien voordat er een sanctie op komt.

YellowGray

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:41

Tsja daar zou ik dus ook compleet de kriebels van krijgen. :=
Ik besloot zelf wel of ik practica en spullen nodig had, ben dan ook blij dat er bij mijn studie geen aanwezigheidsplicht was. Ik heb ook nog een vak gevolgd bij een andere studie waar je inderdaad wel verplicht aanwezig moest zijn en alle practica moest volgen en ik heb dat vak afgemaakt, maar daarna ben ik gillend weggerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:47

Waarom zou je je spullen niet in orde willen hebben voor je studie? :')

Ik vind het een goede maatregel. Ze ontnemen je niet het recht om een toets te maken he, ze ontnemen je alleen een herkansing. Als je zo'n voortreffelijke leerling bent die het zonder lesmateriaal, huiswerk of aanwezigheid kan heb je die herkansing helemaal niet nodig. En verknal je je SE dan, nouja dan 'vergeet' je je spullen en huiswerk geen 2e keer meer. Triest dat het nodig is. Op het werk wordt je ook geacht je zaken in orde te hebben. Als ik op werk aankom met de mededeling 'ik heb m'n spullen niet bij me' wordt er ook gezegd prima, ga maar naar huis, dit is een no show en tot morgen. En na 3 no shows heb je toch echt een OW te pakken.

Gewoon je spullen meenemen, je huiswerk maken en aanwezig zijn en anders met een briefje van ouders/dokter/whatever komen. Zo moeilijk is het niet.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:55

Herkansingen zijn een gunst die de school je verleent.

Je krijgt er 4 per jaar maar dan moet jouw inzet nu dus wel laten zien dat jij je inzet voor je opleiding.

Is jouw inzet er niet naar heb je nu volgens de regels van school geen recht meer op de gunst van de herkansing.

En dan vind ik 7x niet eens heel onreëel

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:02

Ik vindt het schokkend dat mensen dit onredelijk vinden. Hier was 3x te laat strafstudie. Kwam je dan nog eens 3x te laat volgde er een schorsing. Idem voor ongeoorloofde afwezigheden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:11

Pedagogisch verantwoord naar mijn mening. Als je leerlingen over andere regels heen denderen -want ik denk dat andere regels omtrent te laat komen ed dus te weinig effect zullen hebben gehad- moet het maar op een andere manier om te laten zien dat het echt klaar is. :)

FortitudeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:20

Goede maatregel, misschien ontwikkelen sommige mensen dan eens een beetje een gevoel van verantwoordelijkheid.

En boeken niet expres vergeten? Hou toch op. Bij ons waren en standaard mensen die de boeken te zwaar vonden en daar 'echt niet mee gingen rondzeulen hoor!'. Of een ander stom excuus hadden.

Moet wel zeggen dat ik het op hbo/universiteit dan weer anders vind. Dan moet je zelf maar je zaken regelen, je kiest die studie zelf uit dus dan moet je zelf maar ergens motivatie vandaan halen. Mbo is dan weer zo'n twijfelgeval, daar zitten toch ook een hoop mensen die eigenlijk gewoon niet willen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:26

Fortitude schreef:
En boeken niet expres vergeten? Hou toch op. Bij ons waren en standaard mensen die de boeken te zwaar vonden en daar 'echt niet mee gingen rondzeulen hoor!'. Of een ander stom excuus hadden.

Of huiswerk niet gemaakt en zeggen dat je je boeken dus bent vergeten :))

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:35

Ik vind het voornamelijk een ONeerlijke regel. Als ik namelijk even terug mag denken aan mijn middelbare schooljaren.. denk ik dat ik in totaal 2x iets herkanst heb :+ Meer was gewoon overbodig. Dan had het hele "strafsysteem" totaal geen effect gehad. Boeken vergeten --> Boeiuh. Want het maakte voor mij niet uit. Mijn beste vriendin daarentegen moest het van haar herkansingen hebben gedurende de laatste twee jaar. Voor haar was dit dus een heel heftige regeling geweest. En precies dat maakt het zo oneerlijk, ze spelen in op hetgeen wat voor student A heel belangrijk is maar voor student B totaal niet.

Expres te laat komen en boeken vergeten, dat gebeurt toch wel regelmatig hoor. Boeken probleem is snel opgelost met de buurvrouw/buurman naast je. Te laat komen dan mis je exact die paar "huiswerk bespreken" minuten :j Ik zag er wel het nut van in, zeker met de vakken die toch niet "belangrijk" zijn. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:46

Dat is het 'm inderdaad. Ze behandelen elk geval gelijk, maar niet elk geval is gelijk. Ze willen hiermee de mensen pakken die het inderdaad geen scheet boeit, en daar ben ik het mee eens. Echter zijn er ook mensen die gewoon echt moeite hebben met op tijd komen. Die vergeetachtig zijn en weleens hun boeken vergeten. Die door ontzettende drukte weleens hun huiswerk niet hebben kunnen maken. Maar daar zitten er wel tussen die voor de rest kneiterhard werken! Ik vind het vreselijk oneerlijk dat die mensen moeten opdraaien voor degenen die niets doen.

Mensen worden op zo'n moment gestraft, terwijl hun motivatie echt wel goed zit. Ik vind dat echt misselijk.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:50

_Yasmine_ schreef:
Ik vind het voornamelijk een ONeerlijke regel. Als ik namelijk even terug mag denken aan mijn middelbare schooljaren.. denk ik dat ik in totaal 2x iets herkanst heb :+ Meer was gewoon overbodig. Dan had het hele "strafsysteem" totaal geen effect gehad. Boeken vergeten --> Boeiuh. Want het maakte voor mij niet uit. Mijn beste vriendin daarentegen moest het van haar herkansingen hebben gedurende de laatste twee jaar. Voor haar was dit dus een heel heftige regeling geweest. En precies dat maakt het zo oneerlijk, ze spelen in op hetgeen wat voor student A heel belangrijk is maar voor student B totaal niet.

Expres te laat komen en boeken vergeten, dat gebeurt toch wel regelmatig hoor. Boeken probleem is snel opgelost met de buurvrouw/buurman naast je. Te laat komen dan mis je exact die paar "huiswerk bespreken" minuten :j Ik zag er wel het nut van in, zeker met de vakken die toch niet "belangrijk" zijn. :+

Maar als je weet dat je bepaalde vakken lastig vind, bestaat er toch geen discussie want dan hou je toch gewoon alles bij en neem je je boeken mee? :')
Te laat komen kan gebeuren, en kan gelukkig nog steeds gebeuren met deze regeling, wel 6 keer!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:51

Resistance schreef:
Dat is het 'm inderdaad. Ze behandelen elk geval gelijk, maar niet elk geval is gelijk. Ze willen hiermee de mensen pakken die het inderdaad geen scheet boeit, en daar ben ik het mee eens. Echter zijn er ook mensen die gewoon echt moeite hebben met op tijd komen. Die vergeetachtig zijn en weleens hun boeken vergeten. Die door ontzettende drukte weleens hun huiswerk niet hebben kunnen maken. Maar daar zitten er wel tussen die voor de rest kneiterhard werken! Ik vind het vreselijk oneerlijk dat die mensen moeten opdraaien voor degenen die niets doen.

Mensen worden op zo'n moment gestraft, terwijl hun motivatie echt wel goed zit. Ik vind dat echt misselijk.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook zat mensen die voor een paar vakken vrij weinig hoeven doen en een 7 halen, terwijl ze in andere vakken heel veel tijd moeten stoppen om net die 5,5 te kunnen halen. Dan zouden zij geen herkansing krijgen omdat ze bij die vakken die ze makkelijk kunnen geen motivatie hebben? Wat een onzin. Hun tijd daar aan besteden in plaats van extra tijd aan de slechte vakken is juist dom en niet efficiënt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:56

Nies_ schreef:
Resistance schreef:

Daarnaast zijn er natuurlijk ook zat mensen die voor een paar vakken vrij weinig hoeven doen en een 7 halen, terwijl ze in andere vakken heel veel tijd moeten stoppen om net die 5,5 te kunnen halen. Dan zouden zij geen herkansing krijgen omdat ze bij die vakken die ze makkelijk kunnen geen motivatie hebben? Wat een onzin. Hun tijd daar aan besteden in plaats van extra tijd aan de slechte vakken is juist dom en niet efficiënt.

Precies.

Ik hoef bijvoorbeeld geen reet te doen voor Engels om een 9 te halen, en voor biologie hoef ik alleen een samenvatting te maken en dan haal ik ook met gemak een 8. Huiswerk hoef ik daar gewoon niet voor te maken.

Voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde echter wel. Daar moet ik echt voor werken, wat ik ook doe. En dan vervolgens krijg ik op m'n kop omdat ik mijn Engels niet heb gedaan omdat ik pas om kwart voor 5 uit was en om half 11 in bed wilde liggen en daarom maar hard aan wiskunde en scheikunde heb gewerkt zodat ik het snap.

Maar nee. 3x je huiswerk voor Engels of Bio niet gemaakt en je hebt nog maar 4 "fouten" te gaan totdat je een herkansing kwijt bent.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:05

Corelli schreef:
Wordt er ook begeleiding geboden als een leerling op het verliezen van een herkansing afstevent? Ik ken vanuit mijn werk wel een aantal schoolgaande jongeren met AD(H)D en die zouden, ondanks gemotiveerdheid om het wel in orde te hebben, wellicht behoorlijk in de knoei komen. En juist deze groep voelt zich al vaak falen. Zo'n leerling zou door het verliezen van een herkansing alleen maar verder in de put belanden.

Het lijkt alsof deze regel is opgezet als sanctie. Ik vind het niet correct om alle leerlingen op gelijke wijze te sanctioneren omdat dat impliceert dat ze allemaal hun best niet doen. En dat is lang niet altijd zo. Vandaar mijn vraag: wordt er ook meegekeken naar waarom het misgaat als iemand (bijna) een herkansing verliest? Wordt er voldoende (extra) energie ingestoken om dit te voorkomen?

Op zich heel redelijk om rekening te houden met ADD en ADHD en dergelijke...
Ik vraag me alleen af of we dan geen golf van "ADD"- en "ADHD" -ers gaan krijgen, net zoals al die klassen vól "dyslectische" leerlingen, omdat ze dan een voordeeltje krijgen met examens.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:14

Ik was zo'n leerling die zonder iets te doen het allemaal makkelijk redden. Ik deed havo, deed nooit huiswerk maar letten altijd op tijdens de lessen.
Ik ben uiteindelijk met een 8.2 gemiddeld van de Havo af gekomen.
Als ze deze regels bij mij hadden opgelegd had ik niet veel herkansingen gehad :=.
Heel eerlijk gezegd vind ik het niet zo nodig om toetsen te koppelen aan straffen. Scholen snijden zichzelf in de vingers als straks blijkt dat de SE's veel slechter gemaakt zijn dan de CE's.

Zooganster; welke voordelen krijgen mensen met dyslexie precies volgens jou bij de examens? Ze maken dezelfde toets met dezelfde manier en met hetzelfde nakijkformulier.
Hooguit iets meer tijd, maar eerst moet een 1e lijnspsycholoog vaststellen dat je dyslexie hebt. En geloof me, die testen zijn niet echt voor de fun.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:14

Dat "voordeeltje" weegt dan mooi op tegen het "nadeeltje" van je nadelige eigenschap!

Maar zonder gekheid, met zulke pressiemaatregelen zou ik mijn paard niet willen trainen, dus ook geen mensen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:26

Ik vind het allemaal zo repressief. Heb je als school geen andere mogelijkheden om daar wat mee te doen? Het klinkt een beetje als zwaktebod: het blijft zo'n nadruk leggen op het afstraffen als leerlingen het niet goed doen, ipv ze met plezier te betrekken. Hebben ze het al op een andere, positievere manier geprobeerd? Dat zijn volgens mij heel wat gemiste kansen. (Plus, het is maar de vraag of alle pubers op dat moment al kunnen bevatten wat het betekent. Bij paarden is die mogelijkheid van actie -> consequentie maar een paar seconden of minder. Bij kinderen bouwen we dat langzaam uit, maar ook daar werken directe consequenties een stuk beter dan iets abstracts en ver wegs als een SE-herkansing.)

Zelf was ik ongetwijfeld bestraft via deze regels. Maar ik had mijn spullen in elk geval een stuk in orde voor de vakken waarbij de docent de indruk gaf ook om mij te geven: ik had gelukkig een paar leuke docenten - maar ook een aantal die na twee jaar meerdere uren per week nog niet eens mijn naam wisten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:48

zowwww, dan had ik geen her meer overgehouden..

ik heb in mijn examenjaar 3x gehad dat de brug blokkeerde en ik in plaats van 7.5 kilometer ruim 15 moest fietsen.. kun je nog zo ruim vertrekken, maar dan red je het dus echt niet meer.

Ik ben migraine gevoelig, dus had ook echt niet altijd mijn huiswerk af..
daarnaast had ik een thuissituatie die studeren af en toe volkomen onmogelijk maakte omdat ik bijvoorbeeld, halverwege de avond in dikke tranen de sleutel van de buren pakte, in emotie mijn spullen voor de volgende dag bijeen zocht en naar de buren ging om te slapen en vandaar uit smorgens naar school.. Al da niet te laat omdat ik gewoon niet of nauwelijks nachtrust gehad had..

Ja ik had een speciale regeling die ik tot en met de 4e van de Havo mocht gebruiken. Iedere docent had een bericht zwart op wit van de conrector.. Als ik aangaf dat ik door huiselijke omstandigheden mijn huiswerk niet kon maken, dan had ik het niet kunnen maken, klagen konden ze bij de conrector doen. Dit gebruikte ik echter niet licht, en zeer zeker niet ten onrechte.. als ik ook maar het idee had dat ik het wellicht op een andere manier wel had 'kunnen' doen, was ik daar open en eerlijk in..

zulke regels zouden ertoe geleid hebben dat ik zou gaan 'liegen', terwijl er wellicht wel een optie geweest was, maar ik zelf een verkeerde keuze gemaakt had, mijn huiswerk niet af.. dan maar de optie 'briefje' gebruiken.. Daarnaast zou ik dan nooit die overeenkomst hebben opgegeven bij mijn overgang naar 5 havo.. In mijn geval heb ik gesprekken gehad met mijn conrector over zelfstandigheid, eigen verantwoording en het zelf in handen houden van mijn eigen leven.. een van de beslissingen daarbij was, de afspraak niet voor te zetten en geheel mijn eigen verantwoording te nemen voor mijn huiswerk, al was er begrip, het was wel gelijke monnikken gelijke kappen met de rest.. Als de consequentie zou zijn geweest, verlies van recht op her, dan zou ik never nooit niet die stap genomen hebben, voor ik het huis uit ging..

ieder huisje heeft z'n kruisje, er kunnen altijd bepaalde oorzaken zijn waarom dingen niet lukken. Je vergeetachtiger bent, traag bent of wat dan ook.. Als je zo'n regel instelt, vallen juist die mensen tussen wal en schip die wellicht van alles doen om te kunnen slagen, maar toch uitglijders maken in het leven. die uitglijdes bestraffen met een verlaging van de kans op een mooie eindlijst is dan een trap nageven in mijn ogen.

maar even naast de 'uitzonderingen'..

Men vergeet ook voor het gemak dat de mensen die ver van school af wonen, geen kans hebben om hun fouten te herstellen, terwijl mensen die om de hoek wonen dat wel kunnen..

als ik later versliep dan 7.45h was het voor mij onmogelijk om mijn eerste les nog te halen van 8.20h.
als iemand om de hoek zich tot 8.00 verslaapt, haalt hij het nog makkelijk. Nu vond ik het echt niet erg om te gaan vegen, of na 5x zelfs niet toegelaten te worden in de les die dag (1x gebeurd in een periode dat slaap echt nauwelijks aan de orde was), maar je recht op een her?

idem met boeken vergeten.. iemand die in dezelfde stad woont kan in de lunch of tussenuur nog even snel een boek ophalen, iemand van verder weg kan dat niet..

al met al bestraf je dus de mensen die van ver komen vooral hiermee.. want een paar fouten is dus onvergefelijk..

Ja, school bereid je voor op volwassenheid, in een zakelijke omgeving kan het je je baan kosten als je regelmatig te laat komt (iets vergeten mee te brengen.. mwah).

maar school is een leeromgeving voor de toekomst, niet een instituut dat je nog harder afstraft voor gemaakte fouten.. immers het zal maar net het verschil zijn tussen wel of niet naar de opleiding gaan die jou naar een mooie toekomst brengt.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:59

Natuurlijk zijn er uitzonderlijke omstandigheden waardoor het écht lastig is om aan de "regels" te voldoen (zoals bij elenaMM77), maar verder vind ik het eerlijk gezegd NORMAAL dat je op tijd in de les zit met boeken en huiswerk... Ik was ook zo'n leerling die zonder moeilijkheden de middelbare school is doorgefladderd, had gerust mn huiswerk de helft van de tijd niet kunnen maken en nog alles kunnen halen. Maar zo werkt het nu eenmaal niet. Huiswerk is verplicht en als je zonder een 8 had gehaald, heb je met misschien wel een 9...
Bovendien kan je dan inderdaad nog 6x een foutje maken (toch net een minuutje te laat, een boek eenmalig vergeten, huiswerk niet helemáál af) voordat je in de problemen komt. Daarnaast: als je je herkansingen keihard nodig hebt, lijkt het me dat je de lessen, boeken en oefening dmv huiswerk ook wel kan gebruiken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:02

Ik vind het een prima regel. Tenzij je er met de pet naar gooit heb je er ook helemaal niks mee te maken. 7 keer is behoorlijk vaak. En als je dan te laat komt door file, treinstoringen, ziekte etc. dan valt daar vast wel over te praten.

Je houd ook niet alleen jezelf op maar ook de rest van de les, in de klassen die ik op de middelbare had waren het altijd dezelfde die hun spullen niet af hadden, te laat kwamen, spijbelden enzovoorts. Die gingen dan ook nog vrijwel altijd de discussie aan met de leraar en voordat ze er dan uit gestuurd waren was er zo 10-30 minuten les voorbij, plus de klas werd er natuurlijk drukker van waardoor de rest van de les de concentratie ook niet bepaald hoog meer lag. (Daar maakte me destijds wat minder uit maar achteraf gezien vind ik het belachelijk.)
Ik had zo'n regel daar prima gevonden, niet alles hoeft maar door de vingers gezien te worden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:14

vergeet niet dat het voor de docenten echt niet tof is om steeds herkansingen te maken en na te kijken... als ze dat moeten doen omdat studenten er met de pet naar gooien is dat echt heel naar. de student zorgt er dan voor dat de docent een soort gestraft wordt voor hetgeen de student zelf doet!

tuurlijk moet er mogelijkheid zijn om van de regels af te wijken; een officiele adhd diagnose, het bewijs dat de brug blokkeerde, een doktersverklaring omtrent migraine etc.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:14

de regel vind ik juist niet akkoord, omdat er veelal uiteindelijk wel een redelijke reden achter zit..

je kunt beter de regel niet invoeren, maar de excessen bestraffen.

bij overmatig vergeten van boeken, te laat komen, absent zijn zonder reden kunnen er sancties volgen die invloed hebben op je schoolcarriere... Zo laat je voldoende ruimte over voor de school om per exces te bepalen of er wel of niet zulke zware sancties moeten worden opgelegd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:17

benangelique schreef:
vergeet niet dat het voor de docenten echt niet tof is om steeds herkansingen te maken en na te kijken... als ze dat moeten doen omdat studenten er met de pet naar gooien is dat echt heel naar. de student zorgt er dan voor dat de docent een soort gestraft wordt voor hetgeen de student zelf doet!

tuurlijk moet er mogelijkheid zijn om van de regels af te wijken; een officiele adhd diagnose, het bewijs dat de brug blokkeerde, een doktersverklaring omtrent migraine etc.

dat is de baan van de docent. bepaalde vakken moeten docenten sowieso herkansingen voor maken.. al is er maar 1 leerling die m nodig heeft, dan moet het al gemaakt worden, ook al zitten er tien petwerpers naast.. Nakijken heb ik niet zo'n medelijden mee an sich.. her SE's nakijken is een fluitje van een cent als je het vergelijkt met de tijd die gemoeid gaat met het nakijken van periodieke proefwerken uit alle andere klassen ;).

En, je kunt er prima met de pet naar gooien, zonder dat je in aanmerking komt voor zulke zware sancties.

In geval van die regel kan dus een matige leerling die keihard werkt, maar het gewoon niet af krijgt gestraft worden met het ontnemen van een her..

terwijl een goede leerling die er met de pet naar gooit, zijn huiswerk half kan maken, de rest onzin antwoorden bedenken na een half uur de hort op kan zijn thuis en toch zijn hers behoud..

of moet de matige leerling dan maar gewoon doen wat hij kan, en de rest onzin antwoorden gebruiken als papiervulling zodat het huiswerk maar 'af' is?