Ontslag nemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:41

TS alstjeblieft kies voor jezelf en niet voor een ander. Als de druppel die de emmer deed overlopen is gevallen, dan kan ik me helemaal in je verplaatsen dat je er zsm weg wilt.

Luister niet naar iedereen die zegt dat je het nog best even vol kan houden. Zij kunnen zich niet in jouw situatie verplaatsen en hebben geen weet van jouw gevoelens.

Dus hup die brief per direct verzenden. Succes!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:42

Je moet dit puur zakelijk zien.
Even bellen dat je het vervelend vind om dit zo te doen maar dat je ontslag neemt.
En de reacties van je wacht al zolang kan die ene maand er ook niet bij vind ik zelf echt een dooddoener.
Als je ergens met tegenzin zit is een maand heel lang kan ik je vertellen. Dan worst je alleen maar ongelukkig!
Snel brief maken en even bellen....
Dit zou ik zelf doen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:42

_Juudith schreef:
kijk even goed wat er in je contract staat qua opzeg termijn.. is dit een volle kalender maand, dan zou ik het voor eind van deze maand doen. (dan hoef je oktober alleen nog uit te werken, vertel je het in oktober, dan heb je dus heel november ook nog al opzeg termijn) Is het gewoon een maand, dan zou ik even wachten tot hij er weer is. Die week maakt dan niet zo veel uit.

Goed dat je voor jezelf kiest! Succes er mee!

Je moet altijd je contract beëindigen tegen de laatste van de maand waarin je opzegtermijn eindigt. Dat houdt in dat als je een opzegtermijn hebt van een maand en je zegt op op, zeg in dit geval, 5 oktober, dan eindigt je opzegtermijn op 4 november en mag je ontslag nemen per 31 november. Het is dus niet zo dat het aflopen van die maand opzegtermijn inhoudt dat je op 4 november de deur uit mag lopen. Die week maakt dus altijd uit.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:45

Ik werk er al 6 jaar en ik wil gewoon niet langer deze oliebol op m'n bordje geschoven krijgen. Dus nee, niemand kan voor mij bepalen of ik die twee maand nog wel volhou. Dat kan ik alleen. En ik alleen heb voor mezelf duidelijk dat ik dat niet kan en wil.

Ja, het is niets anders dan drama, onduidelijkheden en moedwillig het bedrijf ten gronde richten (in mijn ogen).

Voorbeeldje: er werd hier een aantal keren gevraagd wie de vervanger van mijn baas is op dit moment en dat we hopelijk niet elkaar glazig aan zitten te kijken wat we nu moeten. Ik zou je niet kunnen vertellen wie de vervanger van mijn baas is, hij is er misschien een dag in de maand omdat hij zijn andere bedrijf belangrijker vindt. Je zou ons een zelfsturend team kunnen noemen zonder dat iemand dat ooit heeft gewild. Er is meerdere malen aangegeven dat dit niet werkt, dat dit stress oplevert en dat er beslissingen gemaakt worden door mensen die dat eigenlijk niet mogen of kunnen. Maar je moet soms wat. En ik kan en wil dat niet langer.

har166

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:54

Heb je dan geen leidinggevende in jouw zelfsturend team? dan kun je ook daar je ontslag bij indienen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:55

Ik zou gewoon een nette brief schrijven en deze voor het einde van de maand inleveren. Kies lekker voor jezelf :* ik denk dat dat een hele moeilijke keuze is geweest, dus als je dat eenmaal besloten hebt ga er dan ook 100% voor.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:07

Nado schreef:
_Juudith schreef:
kijk even goed wat er in je contract staat qua opzeg termijn.. is dit een volle kalender maand, dan zou ik het voor eind van deze maand doen. (dan hoef je oktober alleen nog uit te werken, vertel je het in oktober, dan heb je dus heel november ook nog al opzeg termijn) Is het gewoon een maand, dan zou ik even wachten tot hij er weer is. Die week maakt dan niet zo veel uit.

Goed dat je voor jezelf kiest! Succes er mee!

Je moet altijd je contract beëindigen tegen de laatste van de maand waarin je opzegtermijn eindigt. Dat houdt in dat als je een opzegtermijn hebt van een maand en je zegt op op, zeg in dit geval, 5 oktober, dan eindigt je opzegtermijn op 4 november en mag je ontslag nemen per 31 november. Het is dus niet zo dat het aflopen van die maand opzegtermijn inhoudt dat je op 4 november de deur uit mag lopen. Die week maakt dus altijd uit.

Dan heb ik misschien een aantal makkelijke werkgevers gehad. Datum van ontslag brief werd in dat geval namelijk als datum aangehouden (ook al was dit midden in de maand, en had dan dus een maand opzeg, dus bv 15 april opzeggen, 15 mei laatste werkdag)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:11

_Juudith schreef:
Dan heb ik misschien een aantal makkelijke werkgevers gehad. Datum van ontslag brief werd in dat geval namelijk als datum aangehouden (ook al was dit midden in de maand, en had dan dus een maand opzeg, dus bv 15 april opzeggen, 15 mei laatste werkdag)

Het hangt er denk ik ook vanaf wat er in je contract staat.
1 maand opzegtermijn is namelijk anders dan 1 kalendermaand opzegtermijn :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:46

Anne_mieke88 schreef:
Je moet dit puur zakelijk zien.
Even bellen dat je het vervelend vind om dit zo te doen maar dat je ontslag neemt.
En de reacties van je wacht al zolang kan die ene maand er ook niet bij vind ik zelf echt een dooddoener.
Als je ergens met tegenzin zit is een maand heel lang kan ik je vertellen. Dan worst je alleen maar ongelukkig!
Snel brief maken en even bellen....
Dit zou ik zelf doen.

Inderdaad. En dan is het heel netjes als je ook even belt zodat de werkgever al op de hoogte is.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:57

Hoi TS,

Ik denk dat je voor jezelf eigenlijk al de keuze gemaakt hebt. Houd je er rekening mee dat de werkgever jouw mededeling wel moet hebben ontvangen en dat deze bewijslast in beginsel op jou ligt? Als je dus een e-mail stuurt of je werkgever belt, dan kun je het beste vragen om een schriftelijke of digitale ontvangstbevestiging.

Jij weet zelf het beste hoe jouw werkomstandigheden zijn en dus moet jij doen wat jou het beste lijkt. :)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:59

Weet niet wat er in je Contract/CAO staat maar het is lang niet overal meer dat je voor de eerste van de maand op moet zeggen. Er bestaat een kans dat je opzegtermijn geld vanaf de datum dat je hem indient. Dus als jij 4 oktober je ontslag indient dat je dan tot 4 nov door werkt.

Maar dat moet je dus even nazoeken. Anders gewoon indienen! Ze hebben kansen genoeg gehad!

Sterkte!
Spoiler:
virtuele knuffel..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:05

Als je dan een hele maand langer moet werken zou ik inderdaad ook wel voor de eerste opzeggen. Weet je echt zeker dat dat ook zo is? Bij mijn werkgever gaat de opzeg termijn wel gewoon in op de opzeg datum en dus niet pas op de eerste van de volgende maand? (maar ik heb ook wel eens soort flexcontract dus als mijn werkgever andersom helemaal niet flexibel was zou het wel heel scheef zijn natuurlijk)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:15

Maakt toch verder helemaal niet wat er in dat contract staat over de opzegdatum? Einde van de maand is bijna, dus gewoon nu een aangetekende brief sturen en een mailtje als "waarschuwing" als TS dat graag wil. En klaar. Volgens de regels.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:33

GamblersCup schreef:
Maakt toch verder helemaal niet wat er in dat contract staat over de opzegdatum? Einde van de maand is bijna, dus gewoon nu een aangetekende brief sturen en een mailtje als "waarschuwing" als TS dat graag wil. En klaar. Volgens de regels.

Ja dat maakt wel uit want daar staat in of je opzegtermijn ingaat vanaf de eerste of vanaf de datum waarop je opzegt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:44

Dus maakt het voor TS niet uit: einde van de maand is er bijna, dus gewoon nu die brief doen en geen problemen met de datum, of nog een maand eventueel door moeten werken. De enige reden waarom TS eventueel nog even wilde wachten is omdat ze haar baas netjes voor de aankomende ontslagbrief wilde waarschuwen. Doe dat met een mailtje en je hoeft helemaal niet te wachten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:48

Ik zou ook voor het einde van de maand mijn ontslagbrief indienen. Als het zo'n drama is om daar te werken zou ik er niet nog een maand langer willen lopen omdat mijn werkgever toevallig op vakantie is. Dat is dan zijn probleem. Ik zou hem niet bellen maar even een mail sturen dat je ontslagbrief verstuurt is om hem op die manier op de hoogte te brengen, verder ben je dan ook keurig op tijd om nog maar één maand te hoeven werken. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:20

GamblersCup schreef:
Dus maakt het voor TS niet uit: einde van de maand is er bijna, dus gewoon nu die brief doen en geen problemen met de datum, of nog een maand eventueel door moeten werken. De enige reden waarom TS eventueel nog even wilde wachten is omdat ze haar baas netjes voor de aankomende ontslagbrief wilde waarschuwen. Doe dat met een mailtje en je hoeft helemaal niet te wachten.

Als de TS het graag netjes af wilt sluiten kan ik me voorstellen dat 5 dagen extra werken of een maand om dat te bereiken wel een wezenlijk verschil maken in of je wel of niet kiest voor in persoon opzeggen :? Als je het echt met de baas wilt bespreken neem ik eigenlijk aan dat je dat gewoon in persoon wilt doen, een brief of een digitale brief is gewoon allebei een beetje koeltjes denk ik, die extra mail maakt het imo niet veel netter :o?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:12

Ik vind het echt onzin. Je schrijft die fiets brief, stuurt een mailtje om m netjes te waarschuwen en als je/hij er dan nog over wilt praten kan dat prima als die man terug is van vakantie. Ik weet niet waarom sommige mensen hier zo "aardig" willen zijn met een risico op nóg een maand langer daar moeten werken, een baas is ook niet aardig tegen werknemers als hij moet kiezen tussen bedrijf of de werknemer. En TS brengt heel duidelijk naar voren dat de baas ook hun beste vriend niet is, met maar af en toe langskomen, de mensen aan hun lot overlaten etc. Moraalridders. Waarmee jullie jezelf alleen maar in de vingers snijden. Het brengt je geen stap verder en zo'n baas maakt het verder ook echt niks uit. Voor jou 10 anderen die staan te trappelen om werk.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:19

Maar heb je in die twee jaar dan niet geprobeerd om een andere baan te zoeken? Ik ben waarschijnlijk wat voorzichtiger, maar ik zou niet alle schepen achter me verbranden zonder dat ik uitzicht heb op iets nieuws.

En wat meer on-topic, ik zou wachten tot je baas terug is. Je hebt er 6 jaar gewerkt, dus je wilt toch een leuke referentie mee krijgen lijkt me.

Maar goed, als je het echt niet langer volhoudt heb je de keuze zelf al gemaakt denk ik. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:21

Een werkgever mag wettelijk geen slechte referentie geven als dit niet waar is. Of is dat alleen maar hier?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:29

GamblersCup schreef:
Ik vind het echt onzin. Je schrijft die fiets brief, stuurt een mailtje om m netjes te waarschuwen en als je/hij er dan nog over wilt praten kan dat prima als die man terug is van vakantie. Ik weet niet waarom sommige mensen hier zo "aardig" willen zijn met een risico op nóg een maand langer daar moeten werken, een baas is ook niet aardig tegen werknemers als hij moet kiezen tussen bedrijf of de werknemer. En TS brengt heel duidelijk naar voren dat de baas ook hun beste vriend niet is, met maar af en toe langskomen, de mensen aan hun lot overlaten etc. Moraalridders. Waarmee jullie jezelf alleen maar in de vingers snijden. Het brengt je geen stap verder en zo'n baas maakt het verder ook echt niks uit. Voor jou 10 anderen die staan te trappelen om werk.

Je loopt toch geen "risico" om langer te werken door later op te zeggen of niet, je moet dat of je moet dat niet? Als ik bij mijn baan 2 okt opzeg loop ik ook geen "risico" dat ik maand langer moet werken want er staat gewoon in mijn contract hoe mijn opzegtermijn werkt :)* . Ik neem aan dat als je een baan hebt dat je je contract gewoon gekregen hebt/je weet welke CAO voor jouw geldt en het zo na kan zoeken?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:33

GamblersCup schreef:
Inderdaad, en dan krijg je ook geen lief waarschuwingsmailtje vantevoren.

Inderdaad, of je moet gewoon op kantoor bij de baas verschijnen om het slechte nieuws te horen en je krijgt de brief mee. :7

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:08

Zakelijke beslissing, en ook zo behandelen. Tijdig je baan opzeggen en beëindig je brief dat je in een exitgesprek bereid bent jouw overwegingen toe te lichten.

Het is geen privé relatie die je uitmaakt. Dus hoef je niet te wachten tot je baas thuis is. Niet emotioneler maken.

Sterkte want voor jou is de beslissing natuurlijk wel emotioneel en succes met het zoeken naar een nieuwe uitdaging

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:39

Gewoon sturen die brief... zo te lezen houdt jouw baas nou niet heel hard rekening met jou (en je collega's). Dan zou ik er geen moeite mee hebben om die brief te versturen.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:33

EvaC schreef:
Ik werk er al 6 jaar en ik wil gewoon niet langer deze oliebol op m'n bordje geschoven krijgen. Dus nee, niemand kan voor mij bepalen of ik die twee maand nog wel volhou. Dat kan ik alleen. En ik alleen heb voor mezelf duidelijk dat ik dat niet kan en wil.

Ja, het is niets anders dan drama, onduidelijkheden en moedwillig het bedrijf ten gronde richten (in mijn ogen).

Voorbeeldje: er werd hier een aantal keren gevraagd wie de vervanger van mijn baas is op dit moment en dat we hopelijk niet elkaar glazig aan zitten te kijken wat we nu moeten. Ik zou je niet kunnen vertellen wie de vervanger van mijn baas is, hij is er misschien een dag in de maand omdat hij zijn andere bedrijf belangrijker vindt. Je zou ons een zelfsturend team kunnen noemen zonder dat iemand dat ooit heeft gewild. Er is meerdere malen aangegeven dat dit niet werkt, dat dit stress oplevert en dat er beslissingen gemaakt worden door mensen die dat eigenlijk niet mogen of kunnen. Maar je moet soms wat. En ik kan en wil dat niet langer.

Maar je weet zelf al dat je het niet kan volhouden, de komende twee maanden. Dan heb je voor jezelf al de keuze gemaakt :(:) Die brief inleveren en hup niet aan je baas denken. Echt, het is zo'n opluchting als je er straks vanaf bent.