"Is de neusriem noodzakelijk" profielwerkstuk!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:57

Het gevaar met dit type onderzoeken is dat men vaak de neiging heeft om de resultaten passend binnen de verwachting te lezen, in plek van ècht objectief. Tip: wees daar voorzichtig mee.

Ben wel benieuwd bij welk vak een onderwerp als dit goedgekeurd wordt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:57

Resistance schreef:
Hilary schreef:
Ken je de ISES noseband taper gauge? Dat is een hulpmiddeltje speciaal gemaakt om objectief te meten hoe strak (of los) de neusriem zit.

Ik denk trouwens dat je prima een bitloos hoofdstel kunt testen, maar dat het paard dan wel een bit in moet. Voor het algemene gevoel is er dan geen verandering, maar de aansturing is wel anders.

Ik ga er even naar zoeken! Misschien dat ik die van iemand kan lenen ofzo.

Ik ken iemand die 'm heeft. Ze begeleidt ook wel eens studenten / scholieren bij profielwerkstukken of onderzoekjes, of verwijst de student / scholier naar iemand anders (die wellicht meer tijd heeft).

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:02

Ik zou je titel/hoofdvraag toch aanpassen, want ik kan hem zo al beanwoorden:
Nee, een neusriem is niet noodzakelijk. Hele hordes Westernruiters doen het ook zonder.

Je kunt beter je titel veranderen in: 'Zin en onzin van een neusriem' of 'Het nut van de neusriem'

NikkivanOlst

Re: "Is de neusriem noodzakelijk" profielwerkstuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:06

Interessant onderwerp, leuk! Welkom om hier te testen, heb verschillende paarden staan, waaronder een héle gevoelige als het gaat om dingen aan zijn hoofd :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:44

Even een heel ander type advies, als iemand die behoorlijk wat universitair onderzoek heeft gedaan: let erop dat wat je nu van plan bent om te onderzoeken, echt HEEL groot is. Het gaat vast een ongelooflijk gaaf profielwerkstuk worden, dat denk ik echt, leuk onderwerp ook, maar hou het behapbaar voor jezelf. Stel een hele kleine, beperkte hoofdvraag op, met hele duidelijk meetbare deelvragen. Dit onderwerp is zó groot, dat je zelfs met een hele beperkte hoofdvraag, nog zát hebt om over te schrijven, vooral omdat je doelgroep geen paardenkenners zullen zijn en je dus heel veel basis paardenuitleg zal moeten geven.

"Is een neusriem noodzakelijk voor paardrijden" is namelijk een vraag die bijna onmogelijk te beantwoorden is, zo groot is het onderwerp. Wat voor neusriem bedoel je dan? En wat versta je onder noodzakelijk? Er zijn zat mensen die zonder neusriem rijden, denk maar aan western optomingen.

Denk erom dat je je hoofdvraag en deelvragen SMART formuleert:
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdsgebonden
Kortom, check heel duidelijk dat het mogelijk is om heel specifiek een antwoord op je vraag te krijgen. Zeggen: "Welke neusriem is het beste" is bijvoorbeeld heel subjectief, want wat is nou precies "het beste"? Als je bijvoorbeeld zegt: "Gelet op de lichaamssignalen van het paard, op welke neusriem reageren paarden dan het positiefs," dan is het al veel meetbaarder, want dan geef je aan dat je de beoordeling van de neusriem laat afhangen van de signalen die het paard afgeeft.

In je theorie besteed je dan tijd aan alle onderdelen die je nodig hebt om die hoofdvraag goed te beantwoorden; dan heb je bijvoorbeeld een hoofdstukje over: "Hoe zien die lichaamssignalen van het paard er dan uit, waar ik op wil gaan letten in mijn onderzoek" en "wat voor soorten neusriemen zijn er allemaal", etc. Laat in elke deelvraag duidelijk blijken waarom die deelvraag relevant is voor jouw onderzoek.

Persoonlijk, als ik dit onderzoek zou gaan doen, (dit kun je dus ook compleet negeren, want dit is nu ikzelf die aan het brainstormen is, maar jij doet het onderzoek, en niet ik. Maar misschien heb je er wat aan :P ) zou ik beginnen met uitleggen wáarom je juist dit onderzoek wil gaan doen, dus toelichten dat er veel verschillende optomingen bestaan, dat er ook veel zijn die verkeerd gebruikt worden, dat er tegenwoordig heel veel 'anatomische' optomingen bestaan in een poging om paardvriendelijker te zijn, en dat jij wel heel graag wil onderzoeken wat er nou daadwerkelijk het prettigst is voor het paard.

Dan dus toewerken naar een hoofdvraag in de trant van: "Welke neusriem ervaren paarden als het aangenaamst, gelet op de lichaamssignalen van het paard?"

Daarbij als theoriedeelvragen iets in de trant van:
- Wat voor optomingen zijn er allemaal binnen de dressuur?
- Hoe werken deze specifieke neusriemen in op het paardenhoofd, gelet op de anatomie van het hoofd?
- Wat is er in de literatuur geschreven over de effecten van het gebruik van deze neusriemen (oorspronkelijke doel)
(Ik zou wellicht het deel over misbruik van neusriemen weglaten of slechts kort noemen, ik denk niet dat dit relevant is voor je onderzoek. Je wil het verschil meten tussen correct gebruikte neusriemen; elke neusriem is immers slecht indien verkeerd gebruikt)
- Wat zijn de meest recente ontwikkelingen qua optomingen (denk aan anatomische neusriemen e.d.) (ik zou dan ook echt proberen zo'n anatomische neusriem in de praktijk mee te testen)

Bij de enquete zou ik zelf gaan kijken naar vragen zoals (uiteraard nog wel beter verwoord):
- Met welke neusriem rij je?
- Waarom heb je voor deze neusriem gekozen?
- Heb je al eens met een ander type neusriem gereden?
- Zo ja, waarom ben je gewisseld?
- Wat was je mening over het andere type?
- Merk je positieve of negatieve effecten op het gebruik van de neusriem qua gedrag van je paard?
Kortom, heel duidelijk gericht op het achterhalen van het effect van verschillende optomingen, want dat is immers wat je wil weten.

En dan in het praktijkonderzoek inderdaad een aantal cases waarin je wisselt van neusriem. Ik zou hierbij sowieso ook een anatomische meepakken dan, en ik zou juist niet wisselen van strakte van de neusriem, want dan maak je het onderwerp veel te ingewikkeld. Ik zou kijken per neusriem wat er wordt voorgeschreven qua strakte (i.e. 2 vingers ertussen, etc), en dat aanhouden. Wel rekening mee houden dat je paarden pakt die van zichzelf al wat gevoeliger reageren op optomingen, want er zijn zat paarden die gewoon stoicijns doorsjouwen, onafhankelijk van wat je aan het hoofd hangt.

Wees in je conclusie ook niet bang om aan te stippen wat de zwaktes van je onderzoek zijn, of om te zeggen dat de neusriemen paardafhankelijk zijn ofzo, het is prima als je geen eenduidige uitslag krijgt in je onderzoek.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, het meeste is gewoon gebrabbel van mij :P Zit voornamelijk na te denken hoe ik het zelf aan zou pakken, maar wellicht dat er wel veel dingen tussen zitten die voor jou weer nuttig zijn om in de gaten te houden wanneer je met je eigen onderzoek bezig gaat.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:58

Ik ben het eens met de rest, dit is een heel groot onderwerp!

Misschien zou je kunnen kijken naar de teugeldruk die ruiters gebruiken met/zonder neusriem?
Dit is gewoon een suggestie hoor, maar stel je zou zoiets onderzoeken, dan zou ik een aantal ruiters zoeken (met hetzelfde ras, KWPN) die allemaal op hetzelfde dressuur niveau rijden (geen B, eerder M of Z).

Zorg ervoor dat ze hun eigen spullen gebruiken zoals het paard het gewend is, op een locatie die het paard gewend is (gewoon bij hun op stal). Het enige wat verandert is de neusriem op en af doen.

Laat ze een aantal rondjes rijden. Bijvoorbeeld 2 linksom stap, 2 rechtsom stap, 2 linksom draf etc. Doe vervolgens de neusriem af, laat ze een tijdje wennen en herhaal de proef.
Ik durf te wedden dat je verschil gaat zien in teugeldruk!

Je zou misschien wel aan het begin van de metingen kunnen vragen wat zij verwachten waar ze meer teugeldruk bij hebben, met of zonder neusriem. Aan het einde vraag je wat ze zelf gevoeld hebben zonder dat ze de resultaten weten. Dan kan je kijken of dit overeen komt met je metingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:04

Is het geen idee om te bekijken welke teugeldruk invloed heeft op de druk van de neusriem? Teugeldruk kan je meten, daar bestaat een apparaatje voor. Druk onder een neusriem zal je ook wel kunnen meten met een sensor ofzo.
Maak een schema op van signalen dat een paard iets aangenaam vindt en niet aangenaam. Wanneer je een namaak paardenhoofd gebruikt kan je ook onder het bit een druksensor aanbrengen en bekijken wat dat doet.
Voordeel is dat je ook kan bekijken of er een verschil is in druk bij een hoofdstel met bit en bij bitloos, dan kan je eventueel zelfs onderscheid maken tussen die verschillende soorten. Je conclusie is dan bijvoorbeeld "bij druk X op de teugels geeft neusriem Y het minste druk op het neusbeen".

In de literatuur moet vast nog wel wat te vinden zijn over de kracht die nodig is om een bot te laten vervormen en hoe lang die druk aanwezig moet zijn.

In de praktijk ga je dan ook paarden filmen terwijl er sensoren/drukmetertjes zijn aangekoppeld. Je kan dan de lichaamssignalen bekijken bij druk A, bij druk B, bij druk C en dat per verschillende optoming. maar dan moet je wel ruiters hebben die in staat zijn om die uitgeoefende druk zo constant mogelijk te houden.

Uiteindelijk Kan je dan gaan kijken of de signalen die de paarden geven overeenstemmen met de neusriem die volgens jouw onderzoek de minste druk of meeste druk geeft.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:27

Ik dacht dat je voor een profielwerkstuk 2 vakken moest combineren. Welke 2 betrek je hierin?

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:54

Doubtless schreef:
Ik dacht dat je voor een profielwerkstuk 2 vakken moest combineren. Welke 2 betrek je hierin?

Volgens mij niet, althans is had destijds alleen biologie als vak.

Ik neem aan dat je voor dit onderwerp ook biologie als vak hebt?
Wel een leuk onderwerp! Probeer misschien iets minder uitgebreid te zijn, zoals hierboven al gezegt is. Je hebt niet erg veel tijd voor een PWS onderzoek en in die tijd wil je toch zo betrouwbaar mogelijk onderzoek doen. Probeer je te focussen op de kern van het onderzoek.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:59

Pfoe je maakt het wel moeilijk voor jezelf hoor. Ik denk dat dit onderwerp (zeker met de verschillende optomingen) teveel tijd gaat kosten voor een profielwerkstuk. Als ik jou was zou ik alleen de vergelijking maken tussen standaard optoming van het paard en zonder neusriem (of als het paard standaard zonder neusriem wordt gereden met neusriem).