Lenen bij Duo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:09

Joy_Mennings schreef:
MelanieB schreef:
Is je opleiding 400,- per maand?
Dat lijkt me wel absurd veel, als ik bedenk dat ik 195,- per maand voor HBO betaalde, en nu een heel stuk minder voor MBO.

Het ligt eraan wat voor studie je doet. Mijn opleiding kost 509 per maand maar dat is wel een particuliere hbo.

Maar met particulier kun je niet lenen bij duo toch? Dan is dat niet van toepassing op TS. Of is dat nieuw?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:22

MelanieB schreef:
Joy_Mennings schreef:

Het ligt eraan wat voor studie je doet. Mijn opleiding kost 509 per maand maar dat is wel een particuliere hbo.

Maar met particulier kun je niet lenen bij duo toch? Dan is dat niet van toepassing op TS. Of is dat nieuw?

Ik leen gewoon bij duo. Maar mijn studie is dan ook erkend. Geloof dat niet alle particuliere opleidingen erkend zijn en je kunt alleen lenen als de studie erkend is.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 20:59

Ik zit op t kos. Kappersopleiding €400 per maand. Goedkoper wonen kan niet, dit is al goedkoop en ik ben pas 01-07-2016 hier komen wonen. Goedkopere dagopvang kan niet, ik betaal er nu €130 en anders moet ik haar van loon op zand eerst in tilburg op de opvang afzetten en dan naar school waardoor ik te laat kom. Ik woon nu namelijk in loon op zand.

Edit: bijbaantje kan ook niet, ik moet dinsdag tot en met vrijdag van 9 tot 5 naar school, 6 uur thuis en half 7 kind ophalen van de opvang. Zaterdag van 9 tot 3 school, en dan kind ophalen bij mn moeder. Zondag maandag zit ik vol met nagelklanten. Daarbij komt nog dat de emte hier elke dag maar tot 8 uur in de avond open is en ik van half 7 tot 8 geen oppas heb

Snadrem

Re: Lenen bij Duo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:04

Als ik jou was zou ik morgen gewoon even bellen met DUO. Kunnen ze het je allemaal prima uitleggen. Zo doe ik het ook altijd bij vragen, want die website hadden ze af en toe net zo goed in het Grieks kunnen maken met in jaar dit, zus dat, lening hier, situatie a en b, etc.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:05

Lastige situatie ts. Je hebt t niet makkelijk.

Een lening bij duo moet je uiteindelijk wel terug betalen. Vergeet dat niet. Je zult dan maandelijks extra kosten hebben.

Is weer bij je moeder gaan wonen geen optie? Of is er opvang via school mogelijk?

Hoe oud is je kindje?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:10

1050 euro ongeveer krijg je nu? Plus zorg toeslag,kindgebondenbudget. Dan heb je al meer. Krijg je huur toeslag?

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:20

Heel debiel wat ik nu ga zeggen.. Maar vind je huis vrij duur voor iemand die geen inkomen heeft behalve geld van de staat/ overheid. Wellicht is goedkoper wonen wel een optie? Dat geeft denk ik voor jou al een hoop rust.

Sterkte

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:28

Heel andere invalshoek. (Tijdelijk) stoppen met de opleiding en dan fulltime werken.
En je huis id idd erg duur voor iemand in jouw positie. Woont de vader bij je in, of in de buurt? Kan hij je niet handje contantje met geld ondersteunen zodat je niet gekort word? Optie om bij ouders in te trekken?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:52

Sorry maar ben het eens met hierboven. Huis en opleiding zijn erg duur voor iemand in deze situatie. Zoek hulp hierbij. Studeren, leven en een kind opvoeden doe je niet in je eentje!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:11

Als uitwonende mbo' er kun je per maand €802,54 ontvangen. Hierbij leen je dan bij een max aanvullende beurs €178,22.

Eenoudertoeslag is €249,54 per maand. Alimentatie heeft hierop geen invloed. Zolang je voldoet aan de voorwaarden voor eenoudertoeslag is het prima.

Ik vind je woning inderdaad erg duur.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:12

Misschien niet in de vorm van allimentatie denken, maar de vader kan prima eten/luiers/kleding kopen! Ook van een uitkering! Dat kan al schelen in de kosten voor jou.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:15

Rebel_Jits schreef:
Misschien niet in de vorm van allimentatie denken, maar de vader kan prima eten/luiers/kleding kopen! Ook van een uitkering! Dat kan al schelen in de kosten voor jou.

De bijstand voor een alleenstaand is 670E per maand.
Daarvan kun je amper zelf rondkomen, laat staan "prima" eten/luiers/kleding kopen voor een kind.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:35

Dan moet ie daar een oplossing voor zoeken het is toch ook zijn kind?

Ts, ik zou gaan werken tot je kleine naar school gaat en dan verder leren, ik vrees dat je op deze manier een torenhoge schuld opbouwt waar je voorlopig nog niet vanaf gaat zijn.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:39

Vind de huur wel meevallen, alles incl toch? De huizen liggen ook weer niet voor het oprapen,en zeker met een kindje heb je toch wel iets geschikts nodig.

Het is vooral die studiekosten wat het zo duur maakt.. 400 euro is een klap met geld voor een alleenstaande moeder.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:47

Ts, ik ben vorig jaar gestopt met de kappersopleiding, ook niveau 3 MBO.
Maar ik heb écht nooit 400 euro per maand moeten betalen aan mijn opleiding?
Hoe kan het dat dit bedrag bij jou zo hoog ligt?

Ik had alleen collegegeld eenmalig, en mijn boeken/materialen. Maar dat is allemaal eenmalige aanschaf.

Lastige situatie hoor, vooral met een kleine.
Als die kosten echt zo hoog liggen van je opleiding, was ik gestopt en ging ik over na ander werk, tenzij je met een mbo 2 diploma aan de slag mag bij je huidige baas?
Er is echt een overschot aan kappers, vooral aan kappers die net zijn afgestudeerd. Ik weet uit ervaring dat die mbo 3 diploma geen fluit betekent voor een beginnend kapster. Dat je direct werk heb in die branche is bijna nihil geworden.

Wel heel veel succes in deze vreselijk moeilijke situatie

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:37

Helaas hoeft een vader niet te ondersteunen in de verzorging van een kind als hij hier het geld niet voor heeft. Dan moet je het als moeder gewoon uitzoeken.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 07:59

Kos is een "particuliere" opleiding zeg maar, als ik er nu mee stop ben je verplicht om nog 6 maanden door te betalen, daar teken je voor. Dus dat is ook geen optie. Bij mijn ouders wonen ook niet, ben ten slotte niet voor niks al op mn 15e uit huis gegaan...

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 08:02

knuffeldier schreef:
Heel andere invalshoek. (Tijdelijk) stoppen met de opleiding en dan fulltime werken.
En je huis id idd erg duur voor iemand in jouw positie. Woont de vader bij je in, of in de buurt? Kan hij je niet handje contantje met geld ondersteunen zodat je niet gekort word? Optie om bij ouders in te trekken?

Ik verwacht niet dat ik als 19 jarige, die fulltime gaat werken boven de €1000 uit kom. Je mag niet eens meer achter de kassa als je geen diploma hebt, en deze opleiding is mijn laatste kans daarvoor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:16

Maar zo'n bedragen betalen voor een opleiding die amper kans op werk geeft is toch ook niet onmiddellijk ruimdenkend?
Als je daarna al aan de slag kan als kapster(die kans is echt niet groot),heb je dan een idee van het loon?
Ligt echt geen hopen hoger dan het loon van diploma-loze jobs.
Als je dan een schuld gaat opbouwen,hoe wil je die dan gaan aflossen?

Ik zou sowieso met de papa samenzitten.
Ook al koopt hij maar 2 pakken luiers/maand,het is dat toch al.

En werkt hij nu of niet?
Indien ja,kan hij deftig meebetalen,indien niet oppassen?

Ik weet ook niet hoe je woont,maar bv geen optie om iemand te zoeken die meewoont en een deel van de kosten draagt?
Of nieuwe woonplek zoeken die dan iets duurder is waar dit mogelijk is?(als je kan delen door 2 maakt dat veel uit)

Er zijn altijd wl oplossingen te vinden,maar je zal echt compromissen moeten sluiten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:23

Ik zou sowieso op zoek gaan naar een plekje waar je huurtoeslag bij kan krijgen.
Dat scheelt jou dan al 300-350 in de maand aan kosten.

Ook kun je bij je ouders aankloppen (zij zijn verplicht tot je 21ste mee te betalen aan studie en levensonderhoud).
Als zij niet mee willen werken, dan kun je dit via de rechter regelen, en worden ze "gedwongen" mee te betalen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:24

Lastige situatie TS!
I was thinking; je zegt €700 inclusief maar dat is voor iemand in jouw situatie echt al wel fors. Ontvang je wel huurtoeslag?

Edit; ah ik zie net dat Brainless hetzelfde zegt. Dat zou nog een optie kunnen zijn, als ik het goed van je begrijp is een goedkopere woning over een jaar pas een optie omdat je nu nog vast zit aan je huidige huurcontract.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:03

Huurtoeslag zitten ook een aantal regels aan (max aan kale huur etc)

Ontvang je geen bijstand, zorgtoeslag, maak je geen kans op een sociale huurwoning?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:11

Hoeveel je kunt lenen weet ik niet, maar wil je enorm waarschuwen voor de lening. Je moet het terug gaan betalen, en als je al kapster gaat werken, ga je het never nooit redden om dat allemaal terug te betalen. Als je nu jurist of advocaat ofzo was geworden, was het nog een ander verhaal, maar als kapster verdien je niet veel.

Ik zou écht goedkoper gaan huren, en dat kan echt in deze buurt, wel goed zoeken maar het kan, en een andere, niet particuliere kappersopleiding gaan doen. Hoe lang duurt je opleiding nog?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:24

Jeetje wat een aanpakker ben jij zeg, studie, kindje, eigen huisje, een slappe z*k van een vader.
Misschien kan je hier eens contact mee opnemen een budgetcoach kan je helpen om een goed plan te maken dat ook op de lange termijn goed voor je is.Je hoeft het niet allemaal alleen te doen

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 10:38

Ik zal het even makkelijker maken haha.

Inkomsten:
€1050 stufi
€292 huurtoeslag
€305 kindgebondenbudget
€1105 kinderopvangtoeslag

Uitgaven:
€628 huur+water
€400 opleiding
€70 ziggo
€30 mobiele telefoon
€66 gas electra
€1275 dagopvang.

Al met al blijft er €77 per week over om van te leven, dit is met kind redelijk weinig en mijn ex vertikt t om mee te betalen dus ik heb geen andere keuze dan het alleen te doen. Kom er net achter dat ik niet meer dan €178 per maand bij kan lenen, dus dat veranderd niks.

Iemand hier in laten wonen is niet mogelijk, ik heb 2 slaapkamers, waarvan 1 voor mij en 1 voor mn dochter. Andere woonruimte zoeken word m niet want ik heb geen inschrijftijd meer bij een woningbouw en ik wil met mn dochter niet zomaar met iemand gaan samenwonen... Dat schiet gewoon niet op.