het leed dat studiekeuze heet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:53

Piekosjj schreef:
Omdat je aan diermanagement echt geen ene moer hebt :') Neem maar aan van iemand die equine science / paardenmanagement doet. Je zit eigenlijk 4 jaar lang uit je neus te vreten.

Iris82 schreef:
Nou er zitten toch wel veel diermanagers op Bokt en ik denk dat de mensen die een baan in die richting gevonden heeft op 1 hand te tellen is. Zelfs om een baan op hbo niveau te vinden is lastig omdat werkgevers je gewoon uitlachen met je diploma. Totaal niet wat ze je op de opleiding voorspiegelen ('een allround manager die ook in andere sectoren aan de slag kan').

Ooh, oepsie :') Das niet zo positief hahaha

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:34

Ik heb een beetje het zelfde probleem. Zit nu in mijn laatste jaar van de opleiding Transport en logistiek management MBO niv. 4. Ik zou graag hierna nog een HBO opleiding willen doen maar dan BBL. Ik zou graag in de transport/ logistiek sector willen blijven, maar ik vind het lastig om een opleiding te vinden wat bij mij past. De opleiding die mij erg interessant lijkt is alleen BOL. Na mijn opleiding neem ik een tussenjaar om nog even verder te gaan oriënteren. :)

Ik volg graag dit topic misschien zie ik hier wel wat leuks voorbij komen.

SophieFT schreef:
Esmee_98 schreef:
Oh wat toevallig! Welke studie wil je gaan doen?

de studie International Business and Languages lijkt me echt heel erg leuk!

Deze opleiding doet een vriendin van mij. Schijnt een erg leuk opleiding te zijn, maar wel twee keer voor 5 maanden naar het buitenland.

sannehelena

Re: het leed dat studiekeuze heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:59

Ik zit nu ook in VWO 6 dus zal ook een keuze moeten maken... ik heb afgelopen 2 jaar o.a. naar rechten en bedrijfskunde gekeken. Nu heeft bedrijfskunde meer mijn voorkeur. Sinds deze zomer spookt diergeneeskunde ook door mijn hoofd, maar ik heb een EM profiel dus zal dat extra tijd kosten en door de loting onzekerheid.. Op gebied van bedrijfskunde ben ik er ook nog niet uit of ik de Nederlandse studie of internationale wil doen. Ik ga in ieder geval nog even een afspraak maken met mijn decaan! :P

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:21

Hoe gaat het hier? Jullie al iets meer een idee van wat jullie willen gaan doen?
Ik heb en mailtje gehad van Hogeschool Rotterdam met data van open dagen. Echt nog geen idee van waar ik wil gaan kijken. Docentenopleiding Engels lijkt me leuk, verder weet ik niet heel veel te verzinnen. Naast mn opleiding studeer ik nu ook nog Chinees, en eigenlijk vind ik het ook zonde als ik er niks meer mee doe na dit jaar _O- Als ik in Nederland blijf kan ik volgend jaar (als ik dit jaar slaag voor Chinees) kosteloos een hoger diploma in Chinees halen. Maar ja, ik wil ook wel heel graag een tussenjaar nemen en naar Australië gaan. Ben er ook nog niet over uit of dat ik een heel tussenjaar neem, of dat ik ga voor februari instroom (of dat ik uberhaupt wel een tussenjaar neem). Moeilijk... :+

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:41

Ik zit nu in mijn laatste jaar havo.
Heb het vorig jaar niet gehaald, vond ik niet zo erg want ik had nog geen flauw idee wat ik wilde.
Inmiddels heb ik wat ideetjes maar toch nog niet het gevoel dat het het helemaal is voor mij.
Ik ga de komende tijd open dagen bezoeken en meeloopdagen doen. Hopelijk word ik daar iets wijzer van. :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 12:46

Vorig jaar heb ik stage gelopen op het praktijkonderwijs, en ik vond dit zo ontzettend leuk dat ik de pabo wilde gaan doen. Maar vanwege dat er veel vakken ontbreken bij mij voor de pabo heb ik dat laten gaan. Nu zat ik gisteren en vandaag eens te denken,
ik heb een grote liefde voor de engelse taal, wou daarom een engelstalige opleiding. Het onderwijs vind ik ook echt geweldig, dus ik heb mijn roeping gevonden (voor zo lang het duurt): Lerarenopleiding Engels!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:56

Leuk zeg! Maar ik dacht dat je in een eerder bericht had gezegd dat uit stages gebleken was dat voor de klas staan niets voor jou was? :P Of ben je van gedachte veranderd haha?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 14:06

nienke555 schreef:
Leuk zeg! Maar ik dacht dat je in een eerder bericht had gezegd dat uit stages gebleken was dat voor de klas staan niets voor jou was? :P Of ben je van gedachte veranderd haha?

Ja nouja, mijn stage was gewoon poedersuiker daar, maar het omgaan met jongeren en les geven vind ik daarintegen wel heel leuk!

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:16

:wave:

Bij deze meld ik mij ook maar!

Zit op dit moment in het laatste jaar mbo4. En moet dus ook een keuze gaan maken voor het hbo! Ik weet nog niet welke studie, en welke school al helemaal niet. Ik hoop er op de studiebeurs in Utrecht achter te komen in november!

Gaan er nog meer mensen heen?! :)

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:21

Ik zit nu in mijn 1e jaar MBO, heb de komende 5/6 maanden oriëntatie wat betreft opleiding. Dacht ik al een keuze te hebben gemaakt, weet ik het nu helemaal niet meer. Ruimtelijk vormgeven, mediaredactie/vormgeving, creatief vakman... Ik weet het niet meer hoor haha.

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:30

Hoi!
Het is een beetje stil hier, maar ik vroeg me af of jullie mij kunnen adviseren over het volgende.
Ik vind bedrijfskunde erg interessant en ben al naar een aantal open dagen geweest. Ook rechten heb ik nog in mijn hoofd, maar mijn voorkeur gaat momenteel naar bedrijfskunde. Nu kreeg ik afgelopen week een folder over rechten van de Radbound Universiteit en hier stond een stuk over bedrijfsjurist in. Dit sprak mij erg aan.

Het lijkt mij leuk om bedrijfskunde te combineren met bedrijfsrecht. Weet iemand of het mogelijk is om bijv. bedrijfskunde als hoofdstudie te kiezen en daarna een jaar of twee jaar bedrijfsrecht te volgen?
In Nijmegen hebben ze recht & management, waarbij de hoofdstudie recht is, maar ik heb liever als hoofdstudie bedrijfskunde.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:49

Ik zit ook in vwo 6, en de tijd gaat al weer hard!
Ook nog slecht een idee van wat ik wil.
Praktisch, het liefst met dieren en graag hbo/uni.
Maar dat is nog niet makkelijk te vinden...

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:59

Sannehelena: Ik heb niet echt een antwoord op je vraag, sorry :) Maar als je echt liever bedrijfkunde doet, zou ik dat eerst doen.

WillBokkers: Ik zit nu in 5 vwo(gymnasium), en ga nu ook naar opendagen etc. Iets met dieren lijkt me echt geweldig, maar met diergeneeskunde heb ik niet de juiste vakken in m'n pakket. Diermanagement (hbo) kan ik wel doen, maar daar is nauwelijks tot geen werk in te vinden... Dus dat ga ik waarschijnlijk niet doen. Ik vind het inderdaad ook niet makkelijk te vinden. Ik kan ook docent worden in dierverzorging, maar lesgeven lijkt me niets dus dat wordt hem ook niet, haha.

Ik ga naar de voorlichtingen van Gezondheid en Maatschappij (uni), Dierwetenschappen (uni), Ergotherapie (hbo), Verpleegkunde (hbo), Pedagogiek (hbo), Voeding en Diëtetiek (hbo) en toch maar naar Diermanagement (hbo). Kijken kan geen kwaad, woon toch vlakbij Leeuwarden :P

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:12

Jup, ook ik zit te twijfelen wat ik ga doen.. Ik ben alleen die persoon die (hopelijk) na dit jaar 2 opleidingen heeft afgerond en na 5 jaar studeren nog niet weet wat die wilt :+ zelf eerst paraveterinair gedaan omdat ik iets met dieren wilde gaan doen. Besloten door te gaan met HBO diergezondheid & management, maar management is denk ik niet voor mij weggelegd. Nu dus de keuze of ik ga reizen (wat een grote kans is) of dat ik weer een opleiding ga doen waarvan ik niet weet of dat het is.. Het scheelt dat ik nooit met tegenzin naar school ben geweest :-p

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:16

nienke555 schreef:
Sannehelena: Ik heb niet echt een antwoord op je vraag, sorry :) Maar als je echt liever bedrijfkunde doet, zou ik dat eerst doen.

WillBokkers: Ik zit nu in 5 vwo(gymnasium), en ga nu ook naar opendagen etc. Iets met dieren lijkt me echt geweldig, maar met diergeneeskunde heb ik niet de juiste vakken in m'n pakket. Diermanagement (hbo) kan ik wel doen, maar daar is nauwelijks tot geen werk in te vinden... Dus dat ga ik waarschijnlijk niet doen. Ik vind het inderdaad ook niet makkelijk te vinden. Ik kan ook docent worden in dierverzorging, maar lesgeven lijkt me niets dus dat wordt hem ook niet, haha.

Ik ga naar de voorlichtingen van Gezondheid en Maatschappij (uni), Dierwetenschappen (uni), Ergotherapie (hbo), Verpleegkunde (hbo), Pedagogiek (hbo), Voeding en Diëtetiek (hbo) en toch maar naar Diermanagement (hbo). Kijken kan geen kwaad, woon toch vlakbij Leeuwarden :P

Ik bezoek inderdaad ook véél open dagen.
Zat net even heel kort naar diermanagment te kijken, maar volgensmij kan je met agrarisch ondernemingschap precies hetzelfde en daar heb je wel goed kans op (eventueel ander) werk.
Lesgeven vind ik inderdaad ook niet zo.
Diergeneeskunde mag ik wel, vind ik opzich super leuk, maar zitten ook behoorlijk wat haken en ogen aan met bv later een gezin ed.
Dierwetenschappen in Wageningen ben ik al geweest, super leuk, maar niet praktisch en daardoor niet voor mij weggelegd. (Praktisch in de zin van later je beroep, opleiding is prima)
Morgen ga ik naar Dier en Veehouderij en agrarisch ondernemingschap kijken. Ben benieuwd!
Ik moet wel ergens een keuze gaan maken, heb nog ruim 2 maanden :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:01

Ik heb vorig jaar mijn diploma (VWO) gehaald en ben in september gestart met de lerarenopleiding voor Duits, maar inmiddels gestopt. Het is echt niets voor mij, dus nu zit ik weer met mijn handen in het haar omdat ik niet weet wat in dan wel wil. De kans is vrij groot dat het Social Work zal gaan worden, omdat de gehandicaptenzorg of verslavingszorg mij erg trekt. Aan de andere kant lijkt mij een management functie ook erg leuk, maar heb ik geen economische achtergrond dus misschien is dat ook wel niets voor mij...

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:44

Nou, mijn opendagenleven voor dit jaar is afgelopen zaterdag ook weer van start gegaan bij de UvA. Ik weet nu voornamelijk wat ik niét wil, is natuurlijk ook wat waard.

Komende zaterdag ga ik nog naar de kunstacademie van Arnhem en de 26e naar de HKU. Zou verder ook niet echt weten waar ik nog naartoe wil.

Hebben jullie alweer open dagen afgestruind?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 20:51

Ik ga zaterdag naar de hu en wil ook nog naar de open dagen van artez! Helaas valt die van Arnhem tegelijk met die van de hu geloof ik!

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:05

SophieFT schreef:
Ik ga zaterdag naar de hu en wil ook nog naar de open dagen van artez! Helaas valt die van Arnhem tegelijk met die van de hu geloof ik!

Oh dat is flink onhandig ja. Waar ben je uiteindelijk heengegaan?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 01:05

Ik ben naar de HU geweest, denk ook dat dat m word!

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 01:14

Ik zit nu in 5 havo en neem hierna eerst een tussen jaar. Dan wil ik fysiotherapie bachelor 4 jaar en dan major 2 jaar doen. Dan hopelijk honden en paarden osteopathie in Duitsland doen en dat duurt 3 jaar. :D

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 01:15

Ik heb het opgegeven :+
Na een jaar verpleegkunde, een half jaar toerisme, en een half jaar design weet ik het niet meer hoor.. + dat ik 01-10 een kindje op de wereld gezet heb en ik nu liever ga werken. Misschien dat ik ooit avondschool of volwassenonderwijs ga doen maar wat weet ik niet.. Vind niks leuk, of dan denk ik het leuk te vinden en kom ik r tijdens stage achter dat het toch echt niks voor mij is..

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:23

SophieFT schreef:
Ik ben naar de HU geweest, denk ook dat dat m word!

Ah wat fijn! Wat wordt het?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 22:45

Waarschijnlijk docent engels! ga 29 november een dagje meelopen :)

Milando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:57

Ik stond vorig jaar voor de keuze en wens jullie veel succes. Het is vaak wegstrepen van studies in plaats van een studie kiezen, zo ben ik nu ook terecht gekomen op de opleiding die ik nu doe! *\o/*