Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:46

Hier thuis hebben we die situatie ook wel eens gehad en dan werd er vrij gevraagd en niet ziek gemeld. Sterkte TS

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:46

Bij mijn geen paard, maar de kat van mijn overleden zusje. Deze woonde bij mij, en moest onverwachts ingeslapen worden. Ik dacht voor tandproblemen naar de dierenarts te gaan, bleek zij een flinke tumor te hebben...
Mijn laatste ziekmelding was 6 jaar geleden, het is echt wel duidelijk dat ik mij niet zomaar ziek meldt. De dag nadat Kleintje is ingeslapen ben ik ook gewoon naar het werk gegaan, maar het ging écht niet. Daarop ziek gemeld. Kreeg van teamleider ook terug dat dit geen ziekmelding was, maar een vrije dag. Eerlijk gezegd: kon me vrij weinig boeien ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:49

Alenthe05 schreef:
Ik zou het ook doen.
Met alle respect naar mensen die kinderen hebben. Mijn paard is mijn kind (ik heb geen kids) Bij ons op het werk melden zich ook collega's ziek als hun kind ziek is. Ik heb tegen mijn baas gezegd als dit voorkomt als er wat met mn paard s doe ik dat ook.

Je mag je niet ziekmelden als je kind ziek is... Dan neem je gewoon uren op.

Nachocheese schreef:
Iphi schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat je baas gelijk heeft, en dat je vrij had moeten nemen.
Verdriet hebben is toch niet ziek zijn? Nu moet het bedrijf jou voor deze dag betalen, dat is niet fair. Dat heeft niets met empathie te maken.

Maar waarom mag iemand anders bepalen hoe erg iemand z'n verdriet is? Als een persoon overlijdt krijg je ook vrij. Waarom is het verdriet voor een dier anders.

En dit heeft mijn inziens wel met empathie te maken.
Waarom zou ts nog een stap harder werken als de directeur ook niets voor jou overheeft. Ts geeft zelf al aan nooit ziek te zijn.

Als een persoon overlijdt krijg je ook niet zomaar vrije dagen, die moet je wel opnemen dan.

In dit geval vind ik het idd niet kunnen dat je je ziekmeldde. Bellen, situatie uitleggen en vragen of je een vrije dag kan opnemen lijkt me beter.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:49

Ik heb ook mijn pony plotseling verloren en heb toen die dag een vakantie dag opgenomen. Ik was namelijk behoorlijk verdrietig en ook bijna niet geslapen. Maar ik zou me er nooit voor ziek melden. Voor vrij vragen had mijn baas gewoon alle begrip.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:50

Mijn oude paard (nu 28 jaar) heeft vorig jaar heel zwaar koliek gehad. Ben 's middag halsoverkop van het werk vertrokken na belletje van stal.
Hij heeft het op het nippertje gered, maar ook een doorwaakte nacht (iedere 2 uur controleren of hij nog overeind stond) en de volgende ochtend zo wit als een vaatdoek en totaal kapot. Van het niet slapen, maar ook de spanning om je geliefde dier met zoveel pijn te zien en grote kans de keuze te moeten maken hem die nacht nog te laten inslapen.

Ik heb de volgende ochtend mijn leidinggevende gebeld (ook de directeur van onze locatie) en een dag vrij genomen.
Als mijn paard tzt komt te overleiden zal ik daar ook vrij voor nemen.

Ik vind dat je directeur gelijk heeft. Neem maar een vrije dag, daar zijn ze voor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:55

Wat naar dat je paard zo plots overleden is. Sterkte ermee.

Hoe hard het ook klinkt, ik vind de opmerking van je baas "je bent niet ziek, je bent verdrietig" misschien wat lomp maar wel waar. Je bent niet ziek. Ja, je hebt wel tijd nodig om dit verdriet een plekje te geven. Die tijd neem je dan in de vorm van een of meerdere vrije dagen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:56

Hoe goed ik ook begrijp dat je niet bent gaan werken, ik zou hiervoor gewoon een dag opnemen. Eerlijk gezegd ben ik heel blij dat mij werkgever me altijd laat gaan als een dier ziek is of naar de DA moet. Zelfs in mijn eerste werkweek kreeg ik hiervoor vrij. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je hiervoor vrije uren moet inleveren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:57

De gemiddelde werknemer heeft veel rechten op verlof: ziekte, zwangerschap, doktersbezoek (indien niet mogelijk buiten werktijd), overlijden eerste lijn familie en in overleg en contractafhankelijk ook verhuizing en bruiloft.

Moet dat dan ook nog voor het overlijden van een paard?
TS: het had je gesierd als je direct gewoon een vrije dag had opgenomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 14:03

Bedenk wel dat je wettelijk gezien geen reden hoeft aan te geven waarom je je ziek meld! Had ik dat nu niet gedaan of gewoon gezegd dat ik hoofdpijn had was er geen discussie geweest. Dat hebben ze overigens ook zelf aangegeven :)

Wel interessant om de discussie om te buigen; wanneer ben je dan wel echt ziek voor een werkgever?

Let wel ik ben de afgelopen jaren dus zelden ziek geweest (3 ziektedagen in 3 jaar tijd) alleen een paar uur na een intensieve behandeling bij de kaakchirug. Ben dus niet iemand die zich om een wissewasje ziekmeld maar was echt geenszins in staat om te werken en dat valt bij bij onder de noemer: ziek .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:03

Ik kan me levendig voorstellen dat je niet in staat was te werken die dag..verdriet is idd niet ziek..Maar als je je tranen niet in bedwang kunt houden wat moet je dan op de werkvloer?? Ik werk voor mezelf dus ziek melden zit er niet in maar als ik de hele dag huil " stoor" ik daar niemand mee.. Maar paard is er voor de hobby en t bijbehorende verdriet ook dus denk toch voor eigen rekening en dat = dus vrije dag nemen..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:08

Als jij mentaal en/of fysiek niet in staat bent om je werk uit te voeren meld je je ziek.
Als je je nou voor iedere scheet ziek meldt is het een ander verhaal, maar als jij je in 3 jaar nog maar 3 dagen hebt ziek gemeld dan zou het voor de directeur toch wel een teken moeten zijn dat er echt iets mis is als je je nu ineens wel ziek meldt.

Even heel kort door de bocht, maar als jij je nek breekt tijdens het paardrijden neem je toch ook geen vrije dagen op omdat het tijdens het beoefenen van je hobby is gebeurd? Waarom zou dat dan wel zo zijn bij mentale gevolgen van je hobby?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:10

Nachocheese schreef:
Iphi schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat je baas gelijk heeft, en dat je vrij had moeten nemen.
Verdriet hebben is toch niet ziek zijn? Nu moet het bedrijf jou voor deze dag betalen, dat is niet fair. Dat heeft niets met empathie te maken.

Maar waarom mag iemand anders bepalen hoe erg iemand z'n verdriet is? Als een persoon overlijdt krijg je ook vrij. Waarom is het verdriet voor een dier anders.

Waarom zou ts nog een stap harder werken als de directeur ook niets voor jou overheeft. Ts geeft zelf al aan nooit ziek te zijn.

Je zegt het zelf.. Je krijgt vrij...
Ik ga dan ook helemaal mee met Iphi.. :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:12

Ts, allereerst gecondoleerd met het verlies van je paard.

Ik ben het met je werkgever eens.
Je hoefde niet te komen werken, daarover is geen verschil van mening.
Wel over wie die niet gewerkte uren moet betalen.

Mijn gevoel daarbij is dat de werkgever op geen enkele manier verantwoordelijk is voor welke kosten dan ook die terug zijn te voeren op je paard. Wel vind ik het menselijk en sociaal om een medewerker even thuis te laten blijven om even bij te komen. Op eigen kosten.

Volgens mij is dat wettelijk gezien niet anders.
Dit is geen ziektegeval. Het valt in principe ook buiten de wet Wazo.
Verlof rond overlijden wordt vaak geregeld in de cao onder bijzonder of buitengewoon verlof. Maar daar wordt het overlijden van (naaste) familie genoemd. Niet van dieren.

Voor doorbetaald verlof in welke vorm dan ook als gevolg van het overlijden van dieren bestaat volgens mij geen enkele wettelijke grond of verplichting. Ik ben benieuwd hoe de juridische profs hier over oordelen.

Ik vraag me wel waarom men in dit topic vindt dat de werkgever de niet gewerkte uren moet betalen en niet Ts zelf.
Voor mij staat de werkgever hier buiten. Ts kan ook gewoon zelf vrije uren opnemen. Ik zou het niet van mijn werkgever verwachten.
Laatst bijgewerkt door Boras op 31-08-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:13

Toen ik mijn 24 jarige dood vond op weide ben ik de dag zelf en de dag er na letterlijk ziek geweest van verdriet. :) Overgeven, misselijk, hoofdpijn....... Hondsellendig was ik. Ik werk niet maar zou ik wel gewerkt hebben had ik me ook ziek gemeld, indien een arts gekomen was zou dat geen enkel probleem geweest zijn. Ik wás ziek..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:13

Allereerst veel sterkte met het verlies van je paard!

Ik heb vorige week woensdag in dezelfde situatie gezeten, 's morgens vroeg kwamen mijn vriend en ik er achter dat ons witbuikje was overleden die nacht. Kapot van verdriet en erg getwijfeld of ik wel wilde werken. Uiteindelijk toch gedaan (omdat de oma van mijn vriend ook op sterven lag en ik wist dat ik daar binnenkort ook al vrij voor zou moeten krijgen) Als ik niet was gaan werken had ik een verlofdag aangevraagd.
(later toch naar huis omdat de oma van mijn vriend ook overleed, maar dat terzijde)

Taffje schreef:
Nachocheese schreef:

Als een persoon overlijdt krijg je ook niet zomaar vrij alleen als het directe familie is en dan nog alleen de dag van overlijden en de dag van de uitvaart of het moet zo zijn dat je degene bent die de uitvaart regelt dan krijg je de periode tussen het overlijden en de uitvaart ook vrij.

Dit is wel afhankelijk van de branche waarin je werkt.
Ik werk b.v. bij een uitvaartmaatschappij en bij overlijden krijgen wij (als we willen) een week vrij.
Dit krijgen we ook bij overlijden van een indirect familielid.
Daarna worden we op administratief werk gezet tot we zelf aangegeven dat we weer gewoon ons werk kunnen doen. (maar goed, ons werk is dan ook wel erg confronterend bij overlijden van familie en vrienden)

Zo ben ik wel gaan werken afgelopen week omdat ik dat nodig had (anders kruip ik tegen de muren op en zo had ik nog wat afleiding) maar doe ik wel al de hele week administratief werk.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:14

idd vanillia en MDH, daar hebben jullie een punt...

Ik ben na de dood van 1 van mijn paarden volledig ingestort (een ongeluk in de bak met een ander paard). Ik kon niet praten, eten of gewoon functioneren. Ik had op dat moment werk met veel contact (positief en negatief) met 'klanten', dus heeft mijn moeder (ik kon zelf niet praten, zelfs niet huilen) in overleg met mijn baas mij ziek gemeld. Ik ben een paar dagen ziek geweest :(

Na het overlijden van mijn moeder ben ik 2 weken thuis geweest op kosten van de baas (mijn vader kon niet alleen gelaten worden). Mijn zus is even lang thuis gebleven en die kon de helft op de baas zijn kosten doen (had een andere werkgever, zonder direct klantencontact)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:20

Ik ken het van beide kanten... Toen mijn paard na 4 dagen koliek (en letterlijk kilometers lopen samen ruim 20 uur per dag) alsnog overleed, terwijl het eerst beter ging, stortte mijn wereld in. Meteen daarna mijn Teamleider gebeld en de rest van de week vrij genomen, waarvan ik de eerste 30 uur alleen maar geslapen heb. Elke keer als ik wakker werd wilde ik verdwaasd er uit om naar mijn paard te gaan, mijn moeder had geen moment rust die eerste dag tot de HA kwam en mij plat spoot met een of ander verdovend goedje. Ik was dus echt ziek, maar had gewoon vrij genomen.

Ik ben nu zelf manager en stuur mijn teamleiders er op aan een ziekmelding niet zondermeer te accepteren.
Vragen wat iemand mankeert mag niet, maar je kunt wel vragen wat de verwachting is voor het verloop van het verzuim en of de werknemer zich in staat acht vervangende werkzaamheden te doen.
Vertrouwt een teamleider er niet op dat de persoon zo ziek is dat er geen werkzaamheden gedaan kunnen worden, dan wordt de melding niet geaccepteerd en de werknemer is dan verplicht eerst op gesprek te komen. Wordt dit geweigerd, dan wordt het salaris stop gezet tot men wel komt opdagen.

Klinkt heel streng, maar toen ik hier kwam had ik soms 30% ziek op maandag vroege dienst. Doorgaans zat het verzuim rond de 25%, nu is dat nog 6% omdat we wat langdurig zieken nog hebben, maar "maandagziekte" is er uit.

Dus nee, ik vind niet dat iemand zich ziek mag melden als hun paard/hond/kat enz. overlijdt of een kind ziek is. Ik heb er alle begrip voor dat men zich dan niet in staat acht te werken en dan kan er, in goed overleg, vrij genomen worden als we dat dan kunnen opvangen binnen de groep.

Je merkt dat nu er duidelijkheid is over verzuim en beleid er ook onderling meer vertrouwen is, mensen zijn bereid een stap harder te lopen om de afwezigheid van een collega op te kunnen vangen, omdat ze nu weten dat iemand niet zomaar een baaldag heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:25

Iets anders uit dezelfde hoek:Bij een reisverzekering kun je een annuleringsverzekering afsluiten voor het geval dat je huisdier (kan paard zijn) ernstig ziek wordt of sterft.Ik zou zelf de vakantie wel annuleren in geval van ernstige ziekte van mijn paard,omdat ik dan nog wat voor hem kan doen. Maar als hij overleden zou zijn zou ik daar niet voor annuleren,want dan kan ik toch niets meer voor hem betekenen.En het verdriet gaat bij mij (dat is persoonlijk) veel eerder over juist door afleiding.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:33

Gecondoleerd TS

Ik kreeg vorig jaar mei een telefoontje op het werk. Mijn (verzorg)pony, ging ingeslapen worden de dierenarts was er al. Tegen mijn baas gezegd dat ik weg was, auto ingesprongen en gaan rijden. Was er nog op tijd bij. Die dag ben ik niet meer terug gegaan naar het werk, want het was alleen maar huilen natuurlijk. Ik heb hier wel vrij voor genomen.

Afgelopen zaterdag kreeg ik een telefoontje, dat mijn (verzorg)paard werd ingeslapen, de dierenarts was er al. Hier ook weer als een speer naar toe gereden, helaas was ik te laat ;(
Maandag wel naar het werk gegaan, en na een aantal rot vragen paar tranen gelaten, maar wel gewerkt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:37

Interessante discussie.. ik snap beide kanten.. Er zijn denk ik verschillende gradaties..

Toen mijn kat overleed had ik ook verdriet.. miste haar vreselijk en heb heel wat tranen gelaten maar ben wel gewoon gaan werken.. bij mijn konijn had ik niet eens echt verdriet.. vond het erg en mis ze nog steeds.. maar denk niet dat ik daar om gehuild heb.. ook bij m'n huidige kat is de band anders en verwacht ik er niet heel veel verdriet van te hebben ook al vind ik het een super beest..

Mijn paard daarentegen is mijn soulmate.. dat is mijn alles.. Als die zou overlijden stort mijn wereld in denk ik.. ik zou echt gebroken en overstuur zijn en letterlijk ziek zijn van verdriet.. dat vind ik een gradatie dat ziek melden terecht is.. dat het je gewoon niet lukt om je bed uit te komt, je hoofdpijn hebt van al het huilen.. Dan mag je je in mijn ogen ziek melden..

Ziek zijn blijft altijd lastig te definiëren.. waar de een met koorts nog vind dat hij moet gaan werken zit de ander met hoofdpijn al thuis.. wanneer is iemand dan ziek? Hoe meet je dat objectief? Voor iets fysieks nog wel te bedenken maar hoe zit dat met psychische ziektes? Psychose, depressie, paniekaanvallen, angsten, rouwverwerking? Dan wordt het een stuk lastiger..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:48

Toen mijn merrie overleden was die ik al heel lang had en waar ik een hele bijzondere band mee had heb ik me 2 dagen ziek gemeld.
De dag dat ze ingeslapen werd en de dag erna.

Toen een van onze paarden een paar maanden geleden bij onderzoek op kliniek slechter bleek dan wij dachten en daar gelijk ingeslapen is ben ik de volgende dag gewoon weer gaan werken.
Wel heb ik bij mijn directeur aangegeven wat er was gebeurd die dag en dat ik kwam werken maar verder graag even met rust gelaten wilde worden.

Het in laten slapen van onze hond hebben we in een vakantie laten doen, dus daar had werk geen gevolgen van...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:51

Tja, een werkgever moet bepalen of iemand niet in staat is te werken. Dat is nog net iets anders dan ziek zijn. Als jij je ziek meldt, moet een werkgever doorvragen - niet naar wat je hebt (en als je een leugentje bedenkt fraudeer je!), maar wel naar waarom je niet kunt werken, en hoelang je denkt dat het duurt dat je niet kunt werken. Dat staat ook zo in de Wet Poortwachter. Inclusief wat er moet gebeuren (van twee kanten) als een ziekte langer gaat duren.

De suggesties hier en daar dat je 'ook had kunnen zeggen dat je migraine of zo hebt' zijn illegaal/frauduleus, en een reden tot ontslag. We betalen allemaal premie ZW, en die gaan onder andere omhoog door onterechte ziekmeldingen.

Als jij zegt dat je niet kunt werken omdat je niet geslapen hebt, is dat voor een werkgever geen reden om een ziekmelding te accepteren. Of dat nou komt omdat je pas om 5 uur 's ochtends uit de kroeg kwam, of omdat je verdriet hebt. Dat is misschien gevoelloos, maar wel degelijk wettelijk correct.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 31-08-16 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

horsies5 schreef:
Mijn paard daarentegen is mijn soulmate.. dat is mijn alles.. Als die zou overlijden stort mijn wereld in denk ik.. ik zou echt gebroken en overstuur zijn en letterlijk ziek zijn van verdriet.. dat vind ik een gradatie dat ziek melden terecht is.. dat het je gewoon niet lukt om je bed uit te komt, je hoofdpijn hebt van al het huilen.. Dan mag je je in mijn ogen ziek melden..

Ik ben het hiermee niet eens. Ik ben het ermee eens dat je niet kunt werken en dat het rot is voor je baas, maar dat het een terechte reden is om niet te kunnen werken.

Maar vind het best wel apart hoe vanzelfsprekend sommigen ziekmelden in zo'n geval vinden.
Als jij niet op je werk komt heeft een werkgever (en misschien ook wel je directe collega's) een probleem. Het werk moet toch gebeuren. Ik vind dat je hooguit dat je van je werkgever kunt vragen begrip te hebben voor je verdriet en dit voor jou op te lossen.
Maar bij ziekmelding wordt je gewoon doorbetaald en ik vind het best wel logisch dat een baas niet bereidt is om op te draaien voor de kosten omdat jouw huisdier overlijdt.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 31-08-16 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Majolen

Ayasha schreef:
Toen ik mijn 24 jarige dood vond op weide ben ik de dag zelf en de dag er na letterlijk ziek geweest van verdriet. :) Overgeven, misselijk, hoofdpijn....... Hondsellendig was ik. Ik werk niet maar zou ik wel gewerkt hebben had ik me ook ziek gemeld, indien een arts gekomen was zou dat geen enkel probleem geweest zijn. Ik wás ziek..

:j
Dat probleem heb ik dus ook, bij een overvloed aan emoties gooi ik alles eruit.

Formeel gezien heeft je baas gelijk, maar een beetje medeleven vind ik toch wel op zijn plaats.
Volgende keer dus niet eerlijk zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:53

Wat een *****...

Iedereen ervaart verdriet anders.
Hier in België krijg je een wettig ziektebriefje.

Toen mijn hond en paard kwamen te overlijden was ik er ook énorm van aangedaan. Mijn dokter schrijft me zelden tot nooit thuis, maar toen ze zag wat voor een wrak ik was, was het snel geschreven...

Heb je een briefje?