Liegen, liegen enz.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Murthul

Re: Liegen, liegen enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:14

LZP > STW

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:20

Weet je hou het bij jezelf... wat A doet is zijn verantwoordelijkheid (en dat ze soms de halve waarheid vertelt is ook van A zelf)

Maar ik zie ook wel een les van A... namelijk dat je dus best zelf af en toe mag zeggen wat je wel goed doet in je werk!... Je hoeft niet bescheiden complimentjes weg te wuiven dat is niet beter dan die veer aan anderen laten zien... Wees dus ook trots op wat jij wel voor elkaar krijgt en vier die dingen ook met de collega's waarmee je het wel goed kan vinden. A. heeft nu kennelijk op het hele team negatieve invloed maar jullie zijn als team sterker dan A. Dus wees trots op wat jij bereikt geef je hardwerkende/leuke teamgenoten ook complimenten en geef er een positieve draai aan.

(en ondertussen stuur je nog een sollicitatiebrief)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:40

Dit lijkt mij niet uit te houden. Ik zou ander werk proberen te vinden en uit dienst gaan. Tot die tijd moet je een plaat voor je kop krijgen en stug door werken.
Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar het heel normaal was elkaar gewoon af te bekken als het ze niet aanstaan. Regelmatig de telefoon erop gegooid omdat het huilen me nader stond als het lachen. Na een tijdje slaap je slecht en ging met pijn in de buik naar mijn werk. Mijn eigen leidinggevende deed niks met mijn bezwaren en heeft nooit wat doorgegeven aan directie. Mijn ontslag kwam als donderslag bij heldere hemel, bij de directie destijds alles eruit gegooid wat mij tegen zat. Gelukkig voor de collega's die achter bleven hebben ze de rotte appels wel aangepakt, maar ik was blij dat ik er weg was.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:57

Ik snap het niet. Je werkt er al 4 jr. Zit je in vaste dienst?

Bivenstaande...
Ik spreek vanuit ervaring. Ik herken het in grote lijnen. En ik heb me ziekgemeld. Kotsziek was ik van het hele bedrijf en die mentaliteit. De 1e keer in 10 jaar werken dat ik me ziekmeldde. Ik kreeg hartklachten, die had ik al maar die verergerde in rap tempo en de huisarts zei; het is klaar. Jij neemt rust. Minstens een maand. Dit werden 2 maanden. Ik ben uit dienst gegaan, tot rust gekomen. Het uwv snapte het en met je hart moet jr voorzichtig zijn, vonden zij ook.

Soms is het dweilen met de kraan open en dan moet je voor jezelf gaan.
Sterkte ermee.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:41

Heeft ziek thuis zijn dan zo'n groot voordeel? Ik denk dat je meer had gehad aan op tijd een goede psycholoog in schakelen Vumana89.
De huisarts heeft niets te zeggen over werkgerelateerd ziek zijn, hiervoor moet je bij de bedrijfs/arbo arts zijn, adviseren kan hij je wel.

Ik herken (gelukkig) het verhaal van TS niet, maar kan begrijpen dat als je zelf hard je best doet en een ander loopt de kantjes er vanaf dit erg frustrerend is, zeker als A goed ligt bij de baas.
Ik denk niet dat je er iets aan hebt om te klagen bij je baas en dat jij dan uiteindelijk aan het kortste eind trekt. Probeer voor jezelf de sfeer goed te houden en voldoening uit JOUW werkzaamheden te halen en kijk ondertussen op je gemak naar een andere baan uit.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:32

De huisarts kan wel aangeven of je klachten idd verergeren.
En dat gebeurde in rap tempo. Zijn oplossing was; rust en zwaardere medicatie. Rust als in de zin; alle stress vermijden.
Het uwv is hier neit tegenin gegaan. Het was voor mij op dat moment wel de oplossing.

En psycholoog.. die had weinig hulp kunnen bieden. Mijn contract zou niet verlengd worden dus welk nut zou dat gehad hebben?
Zelfs de p en o dame die er liep snapte heel goed dat ik me volledig ontrok.

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 21:18

Ik dank jullie heel erg voor alle berichten. Ik probeer dit tijdens mijn werk goed in mijn hoofd te houden en dat werpt ergens zijn vruchten af. Ik ben minder gefrustreerd. Natuurlijk voert Persoon A nog steeds vrij weinig uit maar ik laat het nu minder mijn werk beïnvloeden.

Vandaag heb ik ook aangeven bij Persoon A dat wat hij of zij deed niet normaal is. Hij of zij vroeg mij om iets te doen zodat hij of zij dit kon oppakken en terwijl ik hier mee klaar was, was Persoon A met de noorderzon vertrokken. Enige probleem was dat het binnen twintig minuten af moest. Gelukkig heeft een andere collega geholpen om het op tijd af te maken. Ik heb dit later bij Persoon A aangegeven. Eerst gaf hij of zij aan dat het niet zo was. Toen heb ik het nogmaals herhaald zoals hij of zij dit had gezegd en toen was het lacherig, 'Klagen bij de baas of bazin heh!' ....

Ik ga zelf vooral op deze manier verder om het makkelijker te maken.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:31

Je zou haar de volgende keer toch bijna zwart of wit laten zetten als bewijs wat je afspreekt 8)7

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:43

Liegenisfout schreef:
Ik dank jullie heel erg voor alle berichten. Ik probeer dit tijdens mijn werk goed in mijn hoofd te houden en dat werpt ergens zijn vruchten af. Ik ben minder gefrustreerd. Natuurlijk voert Persoon A nog steeds vrij weinig uit maar ik laat het nu minder mijn werk beïnvloeden.

Vandaag heb ik ook aangeven bij Persoon A dat wat hij of zij deed niet normaal is. Hij of zij vroeg mij om iets te doen zodat hij of zij dit kon oppakken en terwijl ik hier mee klaar was, was Persoon A met de noorderzon vertrokken. Enige probleem was dat het binnen twintig minuten af moest. Gelukkig heeft een andere collega geholpen om het op tijd af te maken. Ik heb dit later bij Persoon A aangegeven. Eerst gaf hij of zij aan dat het niet zo was. Toen heb ik het nogmaals herhaald zoals hij of zij dit had gezegd en toen was het lacherig, 'Klagen bij de baas of bazin heh!' ....

Afspraken maken via de mail dus! Als A wat van je wilt: 'zet maar op de mail'. En verder A's probleem niet het jouwe laten worden. Verwijs klanten met problemen gewoon direct naar A zelf :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:48

Kun je met de afdeling PZ hier voorzichtig over praten? Kijken of die jou willen helpen? En idd dingen via mail bespreken zodat je dingen zwart op wit hebt om te bewijzen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:52

Liegenisfout schreef:

Waarom ga jij dan het werk van A alsnog overnemen? Je had het werk ook kunnen laten liggen, als iemand vraagt waarom het niet binnen 20 min gebeurd is had je kunnen zeggen dat A het zou doen, maar weer eens verdwenen is. Jij draait nu elke keer op voor de laksheid van A. Laat A maar eens tegen de lamp aan lopen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:57

Vrees dat jij in je eentje deze situatie niet kan veranderen :n

A geniet de bescherming van de baas, jij staat alleen.
Want ook die collega's die het met je eens zijn, durven geen stappen te ondernemen en zijn bang voor de gevolgen als ze dat wel zouden doen -O-

Probeer het inderdaad niet jouw probleem te maken en los de nalatigheden van A niet meer op!
Als de klanten dan gaan klagen, komt het ook wel bij die baas terecht.

Ondertussen lekker verder zoeken naar wat anders!
Succes +:)+

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:02

Ik schrik een beetje dat mensen maar zo makkelijk zeggen dan meld je je toch ziek. Bekijk dat eens vanaf de andere kant: en Maar doorbetalen terwijl de werknemer thuis zit omdat ' een collega niet zo leuk doet'. Als je echt ziek bent dan is dat een ander verhaal uiteraard.

Neemt niet weg dat ik hard zou gaan solliciteren in jou plaats. Probeer ondertussen eens een afspraak met je afdelingshoofd van PZ te maken om eens te overleggen hoe je deze situatie werkbaar kunt maken/houden. Vaak vervult deze afdeling namelijk een soort van 'vertrouwenspersoonfunctie' als deze er niet officieel is. Geef gewoon aan dat je het zo erg moeilijk hebt. Wellicht kunnen ze jullie roostertechnisch wat meer uit elkaar trekken? Het is in ieder geval goed om te zorgen dat dit probleem bekend is. Het lijkt misschien nu niet nuttig, maar op termijn zou het in je voordeel kunnen werken dat je dit gemeld hebt. Dat is bij ons althans al wel vaker voorgekomen.

Enne, als A zo speelt dan hoef jij echt geen stap harder te lopen omdat hij/zij er niet is of het zelf niet doet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:05

Eef_Bam schreef:
Liegenisfout schreef:

Waarom ga jij dan het werk van A alsnog overnemen? Je had het werk ook kunnen laten liggen, als iemand vraagt waarom het niet binnen 20 min gebeurd is had je kunnen zeggen dat A het zou doen, maar weer eens verdwenen is. Jij draait nu elke keer op voor de laksheid van A. Laat A maar eens tegen de lamp aan lopen.

Precies dat dus, en dan via de mail precies afspreken wat jij doet en wat A doet, dan staat het iig zwart op wit wat de afspraken waren en wie zich er niet aan houdt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:35

Ik word hier wel een beetje flauw van bepaalde reacties dat TS harder in het rond moet gaan solliciteren.
Ze heeft al aangegeven dat ze solliciteert, wat kan ze nog meer doen? in haar blote kont zich aan bieden bij een nieuwe baas.....
We weten allemaal dat je bijna een ons kunt solliciteren maar dat het gewoon veel moeilijker is momenteel snel aan een andere baan te komen.
Tot die tijd zit ze op een plek waar ze niet meer met plezier naar toe gaat en ja dat is een aanslag op je psychische welzijn.
Dan vind ik de optie ziek melden helemaal niet zo raar meer als TS het niet meer trekt.
Dan ben je dan wel niet met de griep thuis of welk ander lichamelijk ongemak maar je bent dan psychisch ziek.

Beste TS een aantal tips zijn echt heel goed en ik zou die goed op pakken, zoals geen werk meer opknappen van persoon A.
Richt je alleen nog maar op je eigen werk. Daar ligt jou verantwoordelijkheid. En alles wat je afspreekt met persoon A zwart op wit in de mail.
Jij bent niet verantwoordelijk voor wat persoon A allemaal wel of niet doet. Al naait ze het bedrijf aan alle kanten, jij houdt je bij jou eigen werk.
Als de baas het niet wil horen van jou dan ziet hij het maar met eigen ogen.

Ik begrijp je wel hoor, ik denk maar zo dat jij eerlijkheid en regels naleven hoog in het vaandel hebt staan.
Helaas heb je alleen zeggen schap over je eigen handelen daarin en niet hoe een ander daar mee omgaat.

Succes ik hoop het je gaat lukken om je alleen nog te richten op je eigen werk en dat jij je werkplezier weer terug krijgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:50

Je werkt hier al vier jaar en nog geen vast contract?? Dat is al erg vreemd en verder?? Solliciteren en mocht je een nieuwe baan vinden zorg dan dat je alles noteert indien er ook daar iets gebeurt. In dit bedrijf heb je dus duidelijk leidinggevende A die tot aan de ellenbogen bruin is en daar win je het niet van. Nu ben je een bedreiging geworden omdat je wat zegt en maakt ze je gewoon af, ze zorgt er wel voor dat haar positie niet in gevaar komt en gaat over lijken. Dit soort figuren heb je in elk bedrijf, helaas. Hard worden, niet haar functie overnemen wanneer ze er niet is en stug door solliciteren is voor nu het enigste juiste. En verder niets van alles aantrekken en haar voor zover mogelijk negeren. Wel ook nu alles gaan noteren, mocht de bom barsten dan kun je nog ergens op terug vallen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:55

bigone schreef:
Je werkt hier al vier jaar en nog geen vast contract?? Dat is al erg vreemd en verder??

Valt mee. Er zijn nog mensen die in de overgangsregelingen vallen omdat er de afgelopen jaren veel veranderd is in de regels betreffende de maximale duur en het aantal contracten dat je mag krijgen voor je naar vast moet. Dan gaat de 'max 3 contracten in 2 jaar' niet op.

(edit) wanneer loopt je contract af? Als het niet al te lang is kun je hem ook uitwerken. Als je dan ontslag krijgt moet je eens kijken naar de transitievergoeding.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:02

Fortitude schreef:
bigone schreef:
Je werkt hier al vier jaar en nog geen vast contract?? Dat is al erg vreemd en verder??

Valt mee. Er zijn nog mensen die in de overgangsregelingen vallen omdat er de afgelopen jaren veel veranderd is in de regels betreffende de maximale duur en het aantal contracten dat je mag krijgen voor je naar vast moet. Dan gaat de 'max 3 contracten in 2 jaar' niet op.

(edit) wanneer loopt je contract af? Als het niet al te lang is kun je hem ook uitwerken. Als je dan ontslag krijgt moet je eens kijken naar de transitievergoeding.

Voor 2015 was het max 36 maanden (dus 3 jaar) ipv nu 2 jaar.
Als TS er 4 jaar werkt moet er wel een bijzondere reden zijn (bv nieuwe functie/contract) dat ze nu nog steeds een tijdelijk contract heeft.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:16

Als tip nog, naast inderdaad alles zwart op wit communiceren.
Indien iemand vaag commentaar op je levert, vraag dan om het concreet te maken.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:22

Brainless schreef:
Voor 2015 was het max 36 maanden (dus 3 jaar) ipv nu 2 jaar.
Als TS er 4 jaar werkt moet er wel een bijzondere reden zijn (bv nieuwe functie/contract) dat ze nu nog steeds een tijdelijk contract heeft.

Je hebt gelijk! Ik las 4 contracten ipv jaar. Ik zit denk ik al in de weekend modus {:}

Neem aan dat je niet tussentijds 3 maanden uit dienst bent geweest TS? Of een leerlingovereenkomst hebt gehad? Als dat beide niet zo is, dan gaat er inderdaad ergens iets mis.

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 12:37

Even voor de duidelijkheid betreft duur van mijn werken hier. Ik ben een jaar als stagair geweest, dat wordt dus niet meegeteld.

Mijn huidige contract zal ergens rond april/juni verlopen.

Besef wel dat dit een schaduwaccount is en ik geen exacte data's wil geven vanwege de eventuele herkenbaarheid :)

Ik kom later terug op alle andere adviezen en vragen.

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 18:00

Eef_Bam schreef:

Het gaat hier over producten die worden opgehaald door een verzendservice. Ik vind niet dat klanten van buitenaf de dupe moeten worden omdat hij of zij het werk niet voltooid.
Gok ook dat als ik het niet doe dat ik er dan als nog op aangekeken wordt.

Fortitude schreef:
Probeer ondertussen eens een afspraak met je afdelingshoofd van PZ te maken om eens te overleggen hoe je deze situatie werkbaar kunt maken/houden. Vaak vervult deze afdeling namelijk een soort van 'vertrouwenspersoonfunctie' als deze er niet officieel is. Geef gewoon aan dat je het zo erg moeilijk hebt. Wellicht kunnen ze jullie roostertechnisch wat meer uit elkaar trekken?

Enne, als A zo speelt dan hoef jij echt geen stap harder te lopen omdat hij/zij er niet is of het zelf niet doet.

Wij werken beide bijna exact dezelfde dagen en dezelfde uren. Dit hebben ze juist gedaan omdat we elkaar 'aanvullen'.

verootjoo schreef:
Precies dat dus, en dan via de mail precies afspreken wat jij doet en wat A doet, dan staat het iig zwart op wit wat de afspraken waren en wie zich er niet aan houdt :j

Per mail afspreken gaat wel heel lastig worden. We staan op dezelfde afdeling en als hij of zij vraagt of ik iets kan pakken of iets kan afvinken is het vreemd om aan te geven dat hij of zij dit per mail moet gaan doorgeven.

bigone schreef:
Je werkt hier al vier jaar en nog geen vast contract?? Dat is al erg vreemd en verder?? Solliciteren en mocht je een nieuwe baan vinden zorg dan dat je alles noteert indien er ook daar iets gebeurt. In dit bedrijf heb je dus duidelijk leidinggevende A die tot aan de ellenbogen bruin is en daar win je het niet van. Nu ben je een bedreiging geworden omdat je wat zegt en maakt ze je gewoon af, ze zorgt er wel voor dat haar positie niet in gevaar komt en gaat over lijken. Dit soort figuren heb je in elk bedrijf, helaas. Hard worden, niet haar functie overnemen wanneer ze er niet is en stug door solliciteren is voor nu het enigste juiste. En verder niets van alles aantrekken en haar voor zover mogelijk negeren. Wel ook nu alles gaan noteren, mocht de bom barsten dan kun je nog ergens op terug vallen.

Bedankt voor je adviezen!
Ik ben hier begonnen als stagair en die periode wordt dus niet meegerekend.
Ik snap dat dit soort figuren in ieder bedrijf aanwezig zijn ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:11

Liegenisfout schreef:
Wij werken beide bijna exact dezelfde dagen en dezelfde uren. Dit hebben ze juist gedaan omdat we elkaar 'aanvullen'.

Ik moest hier even om lachen... ik snap wel dat jullie elkaar aanvullen... je lost alles op voor je collega elke stap die hij/zij minder zet doe jij er twee extra. :Y)
Wel mooi voor de werkgever dat jij de klanten zo goed wil bedienen maar je mag jezelf dan wel even meer op de borst kloppen zodat dat ook zichtbaar wordt.... En als collega om hulp vraagt kan je ook nee zeggen... Of het meteen helemaal overnemen... en dat dan later ook natuurlijk goed verkondigen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:09

Indien jullie dan toch samen moeten werken is het aan te raden, wanneer je weer eens een aanvaring hebt met madam(ik ga er van uit dat het een vrouw is) om dat gewoon met je mobiel op te nemen. Het mag dan misschien wel niet maar dan gaat de vlieger van haar woord tegen jouw woord even niet op bij de grote baas. Goh, wat zou ik graag in jouw plaats willen werken, zou het varkentje wel wassen. Heb als jonkie, werkend op een manege, ook eens zo'n mede collega gehad. Kwam de eigenaar op hoge poten bij me waarom stalgang 1 en 2 niet geveegd waren. Je raad het al, ik had 3 en 4 gedaan en collega vertelde het doodleuk andersom. Op een gegeven ogenblik waren we daar over aan het praten tijdens het uitmesten en zij ziet de baas niet komen. Ik vroeg haar waarom ze zulke smerige streken uithaalde!!! Antwoord was dat ze ten koste van alles een baan in de paarden wilde en als dat zo moest dan moest het maar. De baas hoorde dit gelukkig en die baan??? Volgens mij is ze nooit meer aan de bak gekomen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:40

TS: je hebt al veel goede tips hier gekregen. De beste vind ik nog de tips die jou proberen te laten inzien waar jouw grenzen zouden moeten liggen.
Ik heb ook nog wat tips voor je; misschien val ik wel in herhaling maar ze zijn goed bedoeld.
Allereerst zou ik nooit over iemand gaan klagen, niet bij de chef en ook niet bij Personeelszaken. Dat win je namelijk nooit, zeker niet als degene waarover je klaagt goed ligt bij de chef.
Verder begrijp ik jouw gedachtengang wel dat je klanten niet de dupe wilt laten worden van de luiheid van je collega, maar dat moet je echt loslaten. Jouw verantwoordelijkheidsgevoel en je plichtsbesef is namelijk te groot en zoals ik het nu zie, steven jij recht op een overspannenheid of zelfs burn-out af en geloof me: ik weet waar ik over praat. Ik wilde nl. ook altijd alles voor iedereen opknappen en iedereen overal mee helpen. Ik werkte me echt uit de naad en met veel plezier ook nog tot... de financiële situatie van mijn werkgever achteruitging. De waardering die ik altijd van mijn werkgever had gekregen was van de ene op de andere dag verdwenen, want als oudere werknemer was ik nl. de ideale kandidaat om weg te bezuinigen. En had ik dat nou maar op tijd doorgehad en was werkgever er gewoon eerlijk over geweest... Begrijp je de moraal van het verhaal ? Jij kan je helemaal uit de naad werken en je kapot ergeren aan collega's die de kantjes ervan af lopen: daar koop je dus helemaal geen moer voor. Probeer er gewoon anders in te gaan staan: jij bent verantwoordelijk voor je eigen werk en niet voor het werk of de werkhouding van anderen en ook al worden de klanten daarvan de dupe, dat moet je echt niet op je nek nemen.
Draai het gewoon om: doe je werk zo goed als je kan en houd je compleet afzijdig van alles wat je collega uitvreet. Zeg neen als die collega jou wil gebruiken om er zelf van te profiteren. Die "neen" hoef je overigens niet toe te lichten, gewoon "neen" is voldoende. Het is in het begin een beetje wennen waarschijnlijk, zeker als klanten ervoor terug moeten komen of anderszins de dupe worden, maar je zal zien hoe goed het je nog gaat bevallen. De kans bestaat zelfs dat het plezier in je werk terug komt en bovendien voel jij je goed over jezelf als jij je grenzen aangeeft en je niet meer zo laat beïnvloeden door de luiheid van je collega.
Heel veel succes gewenst.