Oproep deelname aan onderzoek over valervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:48

MarciaDo schreef:
Aangezien ik zelf ook amazone ben, begrijp ik waar veel van jullie tegenaan lopen met betrekking tot inhoud en formulering van de vragenlijsten.
Voor nu kan ik er alleen over melden dat het om een wetenschappelijk onderzoek gaat, wat maakt dat er behoorlijk strenge eisen zijn op veel gebieden. Denk daarbij aan de gekozen website, ethische aspecten en de vragenlijsten zelf.

Ik weet niet precies wat wetenschappelijk zijn hiermee te maken heeft? Onder wetenschappelijke vragenlijsten heb je net zo goed goede/logische en minder goede/logische enquetes. Ik ben hier net zoals anderen wel aan begonnen maar ook weer gestopt omdat ik de vragen niet logisch of relevant genoeg vind, of zo gesteld dat mijn antwoorden misleidend zullen zijn.
Als het gaat om de zwaarte van een ongeluk moet je niet alleen vragen naar wat feitelijk het resultaat was (bijvoorbeeld een kneuzing), maar ook hoe heftig het slachtoffer deze fysieke gevolgen zelf vond op een schaal van 1 tot 10. Dan kun je die rugkneuzing een 10 geven, en is het duidelijk dat het meer was dan alleen een gekneusde pink.
Er zaten nog wel meer van dat soort omissies in, maar daar kan ik niet meer op komen aangezien de enquete nu niet meer toegankelijk is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:50

Heb m ook ingevuld, vond het beetje vaag. Ook echt zo'n standaard depressie-vragenlijst ertussen :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:52

SusanH schreef:
Waarom is gekozen voor die scores in mate van fysiek letsel? Ik had "maar" een kneuzing, wat dus een zeer lichte verwonding zou zijn volgens de vragenlijst. Maar doordat het een rugkneuzing was heb ik 2 weken plat gelegen, en kon ik uiteindelijk ruim 6 weken niet werken, paardrijden etc. Ik vind dat geen zeer lichte verwonding.

Dat vond ik ook best vervelend, een "zeer lichte verwonding" ook een behoorlijke kneuzing in de rug gehad, jaren later nog af en toe last van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:02

antje_vip schreef:
Heb m ook ingevuld, vond het beetje vaag. Ook echt zo'n standaard depressie-vragenlijst ertussen :+

Dat vond ik ook.
Bij mij kwam er uit dat ik regelmatig depressieve gevoelens had door de antwoorden die ik gaf.
Dat klopt niet, maar ik ondervind wel hinder van de restschade van de val (concentratieprobleem bijvoorbeeld). De conclusie is in mijn geval dus verkeerd en echt aan lichamelijke schade te wijten.

Mette

Re: Oproep deelname aan onderzoek over valervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:32

Erg interessant onderwerp! Ik ben alleen bang dat jullie teveel aspecten in één keer willen toetsen. Het is al erg interessant om te kijken naar enkel het effect van een val en de verwondingen op de psychische gezondheid. Jammer inderdaad dat het maar van 3 jaar of jonger mag zijn, juist de ernstige vallen kunnen veel langer voor angst zorgen dan een huppeltje van het paard met als gevolg een gebroken nagel. Ook kan het zo zijn dat de problemen pas veel later (door herbeleving/besef hoeveel geluk je hebt gehad oid) opduiken.

En ik vraag me af in hoeverre de informatie over de state of mind voor de val echt bruikbaar is. Ik weet van 1,5 week terug al niet eens meer hoe zelfverzekerd en uitdagingsgericht ik me voelde, laat staan 2 of 3 jaar terug :D

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:53

Sorry, ik ben gestopt met invullen. Ik ben afgelopen drie jaar twee keer gevallen waar ik best om kan lachen. Hoewel één keer een weigering voor een hindernis was, voor mij de bevestiging dat mijn angst dus gegrond is (als je het psychologisch bekijkt). Langer dan drie jaar geleden ben ik een keer wat heftiger van mijn paard gevallen. Dit resulteerde wel in een behoorlijke angst om weer aan het rijden te gaan. Ik reed wel meteen weer maar wel voorzichtig. Ik vond de vragen uit de enquête hier niet echt op aansluiten. Als ik aan het werk ben of iets doe buiten mijn paard om, dan heb ik geen last van angst oid.

MarciaDo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 12:56

Hartelijk dank voor de feedback en het invullen!

We hebben nu genoeg antwoorden verzameld om de data te gaan analyseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:59

Ik ben erg benieuwd naar de uitslag maar ook naar het gehele onderzoek, zou ik dat kunnen lezen als het klaar is?

MarciaDo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 19:10

@ Joolien: Uiteraard, als je je e-mailadres in een PBtje stuurt dan neem ik contact met je op als het klaar is.