Geen idee welke opleiding bij mij past , hulp gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:13

Janine1990 schreef:
Misschien is een beroepentest iets voor je?
En dan van daaruit kijken naar wat de beroepen inhouden, om dan te gaan kijken welke opleiding hier bij hoort? :)

Lees even verder hierboven. Heeft ts al gedaan zegt ze.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:34

Ineke2 schreef:
Janine1990 schreef:
Misschien is een beroepentest iets voor je?
En dan van daaruit kijken naar wat de beroepen inhouden, om dan te gaan kijken welke opleiding hier bij hoort? :)

Lees even verder hierboven. Heeft ts al gedaan zegt ze.

Excuus, heb het wel gelezen maar er niets mee gedaan.
Een test die zulke ver uit een liggende antwoorden geeft, zegt mij persoonlijk niet zo heel veel.
Dergelijke tests heb ik ook wel eens gedaan.

JoellaLoves

Re: Geen idee welke opleiding bij mij past , hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:25

Doorzetter ben ik zeker wel alleen ik moet er ook me motivatie in vinden. Een dierenwinkel lijkt me uiteraard leuk. Ik zou me daarin wel moeten verdiepen wat voor diploma's je moet hebben. Het lijkt mij dat je wel informatie moet kunnen geven over welk product bij welk dier past. Of hoe dat werkt zou ik even moeten na kijken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:08

TS - Ik zou vooral veel open dagen gaan bezoeken en niet bij voorbaat al gaan roepen dat je iets niets vindt. Stel je open op en ga zoveel mogelijk opleidingen bekijken, ook de opleidingen die je in eerste instantie niet aanspreken. De dierensector zou ik overigens laten voor wat het is, daar is gewoon niet veel werk in te vinden en dan is het in mijn ogen 'zonde' om tijd en geld in zo'n opleiding te investeren.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:49

ik heb hier ook moeite mee, nu kies ik voor thuisstudies, regulier bevalt mij niet, ik kies zo zelf wat ik wil leren, niet wat verplicht is. Kost wel veel discipline en motivatie.

daarnaast werk ik (nu werkzoekende) gewoon fulltime en studeer in mn vrije tijd

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:00

Je kan ook een baancoach of carrière coach raadplegen. Heeft bij een paar vriendinnen van mij erg goed geholpen. Deze hadden dan al wel een groenopleiding gedaan en miste duidelijk de sociale kant in hun werk. Maar zo iemand begeleid je bij het maken van een keuze. Je hebt volgens mij ook een soort schakelsemester, althans vroeger :+ , waar je dus beroepskeuze voorlichting kreeg en heel breed les kreeg om te ontdekken wat nu goed bij je past.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:29

JoellaLoves schreef:
Doorzetter ben ik zeker wel alleen ik moet er ook me motivatie in vinden. Een dierenwinkel lijkt me uiteraard leuk. Ik zou me daarin wel moeten verdiepen wat voor diploma's je moet hebben. Het lijkt mij dat je wel informatie moet kunnen geven over welk product bij welk dier past. Of hoe dat werkt zou ik even moeten na kijken.

Niet aanvallend bedoeld, maar wat is jouw motivatie om je bed uit te komen?
Wat is je motivatie om je handen uit de mouwen te steken?

Probeer er eens achter te komen, wat jij nodig hebt om in beweging te komen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:36

Ik volg, zelfde probleem, maar ik moet wel nog een studie gaan kiezen voor het nieuwe schooljaar (augustus/september) :+

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:07

A3a1 schreef:
JoellaLoves schreef:

Niet aanvallend bedoeld, maar wat is jouw motivatie om je bed uit te komen?
Wat is je motivatie om je handen uit de mouwen te steken?

Probeer er eens achter te komen, wat jij nodig hebt om in beweging te komen.

Mijn motivatie is om mens en dier gelukkig te helpen als het gaat om gedrag. Ik heb me wel verdiept in maatschappelijk werk want ik voel hier ook wel wat voor.

En toch zit ik ook weer met zadelmaker in me hoofd. misschien is het zo dat ik zoveel verschillende dingen door elkaar trek dat ik daarom ook het niet meer weet.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:08

Weidebloem schreef:
Je kan ook een baancoach of carrière coach raadplegen. Heeft bij een paar vriendinnen van mij erg goed geholpen. Deze hadden dan al wel een groenopleiding gedaan en miste duidelijk de sociale kant in hun werk. Maar zo iemand begeleid je bij het maken van een keuze. Je hebt volgens mij ook een soort schakelsemester, althans vroeger :+ , waar je dus beroepskeuze voorlichting kreeg en heel breed les kreeg om te ontdekken wat nu goed bij je past.

Ja ik ga me denk daar voor aanmelden want ik wil niet weer verkeerde beslissingen nemen.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:10

Dani199764 schreef:
Ik volg, zelfde probleem, maar ik moet wel nog een studie gaan kiezen voor het nieuwe schooljaar (augustus/september) :+

Ik ken het! Maar der zijn ook mogelijkheden in sommige opleidingen om in januari/februari te starten. Mocht je iets op het oog hebben kan je voor die keuze ook gaan :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:12

In welke vakken ben je goed?

Ik vond met dieren werken ook het einde, alleen door mijn hele goede cijfers op exacte vakken, heeft mijn decaan mij toen aangeraden die kant op te gaan. Ik ben hem daar nog eeuwig dankbaar voor. Heb nu leuk werk op een goed niveau, wat ik jaaaaaren vol kan houden (als je ooit nog met pensioen kunt gaan), verdien een leuke boterham en het belangrijkste: lekker een Eigen paardje waar ik al mijn tijd en energie in kan steken!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:17

TS - Waarom heb je destijds voor de opleiding detailhandel gekozen? Welke reden(en) had je daarvoor? Kun je geen passende vervolgopleiding vinden die aansluit bij je huidige opleiding? :)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:22

Sakura789 schreef:
In welke vakken ben je goed?

Ik vond met dieren werken ook het einde, alleen door mijn hele goede cijfers op exacte vakken, heeft mijn decaan mij toen aangeraden die kant op te gaan. Ik ben hem daar nog eeuwig dankbaar voor. Heb nu leuk werk op een goed niveau, wat ik jaaaaaren vol kan houden (als je ooit nog met pensioen kunt gaan), verdien een leuke boterham en het belangrijkste: lekker een Eigen paardje waar ik al mijn tijd en energie in kan steken!

Talen zijn bij mij sterk en economie ook. Daarin tegen is rekenen/wiskunden bij mij een ramp. Die haal ik vaak net aan. Maar alles valt te leren dus dit zal denk geen probleem moeten worden.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:24

Diermanagement misschien?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:25

Wat dacht je van toerisme?
Hard werken, mensen ontmoeten, actief bezig zijn.
Het is een heel breed werkveld dus keus genoeg

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:27

Nuray schreef:
TS - Waarom heb je destijds voor de opleiding detailhandel gekozen? Welke reden(en) had je daarvoor? Kun je geen passende vervolgopleiding vinden die aansluit bij je huidige opleiding? :)

Ik heb een heel traject ondergaan met leerplicht dit had niks met spijbelen te maken maar anderen redenen. Hierbij mocht ik niet zonder opleiding zitten en daardoor heb ik gauw een opleiding gekozen. Hier heb ik dus eigenlijk niet met volle verstand over na gedacht. De opleiding zou 1,5 - 2 jaar duren maar ik heb hem binnen 10 maanden afgerond. Omdat dit een bbl opleiding is heb ik gelijk met de praktijk te maken gekregen. En dit begon me op een lange duur een beetje tegen te vallen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:30

JoellaLoves schreef:
Talen zijn bij mij sterk en economie ook. Daarin tegen is rekenen/wiskunden bij mij een ramp. Die haal ik vaak net aan. Maar alles valt te leren dus dit zal denk geen probleem moeten worden.

Je zou eens kunnen kijken bij economische opleidingen, daarbij komen talen ook nog eens goed van pas. Er is veel werkgelegenheid en flexibiliteit in. Als je al goed in de vakken bent, dan vind je het meestal ook leuk. De economische kant op geeft meer toekomst imo dan het werken in dieren bijvoorbeeld.

Waar zie jij jezelf staan/zitten? Vind je het leuk om bijvoorbeeld zaken op orde te houden en vind je een kantoorbaan niet erg? Dan zou je eens naar administratieve functies kunnen kijken. Vind je juist klantcontacten leuk, dan kun je kijken naar commerciele functies. Hou je van hectiek en zaken organiseren, dan kun je kijken naar management/secretariele functies. Of vind je het leuk om zaken te verkopen/verhandelen dan kun je ook kijken naar commerciele opleidingen.

En een kantoorbaan is echt niet de hele dag op een stoel zitten :') Soms ren ik de hele dag van hot naar her.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:33

Gillbo schreef:

Toen ik nog op de middelbaren zad toen heb ik horeca breed gedaan. Hierbij had ik ook toerisme en ik kan wel vertellen dat dit wel het leukste onderdeel was.

toen waren stages wel te ver om te fietsen maar nu ik een rijbewijs heb zal dit kunnen. Ik heb er eigenlijk helemaal niet meer over na gedacht. Maar dit zou misschien toch wel iets kunnen zijn als ik aan de middelbaren denk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:33

TS - Bedankt voor de verduidelijking. Is een opleiding met betrekking op toerisme niet iets voor jou? Als je sociaal bent en goed in talen bent (misschien komt economie ook van pas?) lijkt mij dat best een passende optie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet thuis ben binnen de MBO-opleidingen, maar er moet allicht iets te vinden zijn in de toerisme-sector.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:36

Sakura789 schreef:
JoellaLoves schreef:

Je zou eens kunnen kijken bij economische opleidingen, daarbij komen talen ook nog eens goed van pas. Er is veel werkgelegenheid en flexibiliteit in. Als je al goed in de vakken bent, dan vind je het meestal ook leuk. De economische kant op geeft meer toekomst imo dan het werken in dieren bijvoorbeeld.

Waar zie jij jezelf staan/zitten? Vind je het leuk om bijvoorbeeld zaken op orde te houden en vind je een kantoorbaan niet erg? Dan zou je eens naar administratieve functies kunnen kijken. Vind je juist klantcontacten leuk, dan kun je kijken naar commerciele functies. Hou je van hectiek en zaken organiseren, dan kun je kijken naar management/secretariele functies. Of vind je het leuk om zaken te verkopen/verhandelen dan kun je ook kijken naar commerciele opleidingen.

En een kantoorbaan is echt niet de hele dag op een stoel zitten :') Soms ren ik de hele dag van hot naar her.

Haha ik wil je best geloven. Me vader heeft ook een soort van kantoor baan. En die is ook vaak druk bezig.

Misschien is het ook een beeld dat je krijgt aangepraat je kan zoveel kanten op met secretariële functies.

Ik moet gewoon een paar scholen af om te kijken hoe alles in elkaar zit.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:46

Ik kan je www.dejuistestudiekeuze.nl aanraden. Hierbij wordt aan de hand van een online vragenlijst en een daarop volgend gesprek gekeken naar je al verworven competenties, vaardigheden en interesses. Hier rolt dan uiteindelijk een lijst uit met vervolgopleidingen die op basis hiervan het beste bij je zou passen. Wellicht komt er iets uit waar je nog niet eerder aan gedacht had. Dat was bij mijn zoon in ieder geval zo maar hij gaat nu wel vol enthousiasme die richting op. Ook van veel studiegenootjes van mijn kinderen erg enthousiaste reacties over De juiste studiekeuze. Ik geloof dat het 125 euro kostte maar dan ben je wel een heel stuk wijzer. Wij vonden het in ieder geval het geld meer dan waard na een verkeerd gekozen studie met alle ellende van dien. Succes!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:55

JoellaLoves schreef:
Gillbo schreef:

Toen ik nog op de middelbaren zad toen heb ik horeca breed gedaan. Hierbij had ik ook toerisme en ik kan wel vertellen dat dit wel het leukste onderdeel was.

toen waren stages wel te ver om te fietsen maar nu ik een rijbewijs heb zal dit kunnen. Ik heb er eigenlijk helemaal niet meer over na gedacht. Maar dit zou misschien toch wel iets kunnen zijn als ik aan de middelbaren denk.

Stage plekken genoeg
https://werkenbij.d-reizen.nl/vacatures/?_field=stages

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:57

JoellaLoves schreef:
Mijn motivatie is om mens en dier gelukkig te helpen als het gaat om gedrag. Ik heb me wel verdiept in maatschappelijk werk want ik voel hier ook wel wat voor.

En toch zit ik ook weer met zadelmaker in me hoofd. misschien is het zo dat ik zoveel verschillende dingen door elkaar trek dat ik daarom ook het niet meer weet.

En is dat het enige wat jou in beweging kan krijgen?

Stel, het lukt helemaal niet in de dierenwereld, wat ga jij dan doen om brood op de plank te krijgen?
En dan heb ik het niet over een maandje maar structureel niet.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 18:04

Ik heb van mijn mentor een kans gekregen om binnen een half jaar / jaar niveau 3 af te ronden. Ik heb deze kans aangepakt zodat ik me volgende opleiding misschien wel op niveau kan verrichten. Ik vind de meesten niveau 4 opleidingen leuker als de anderen. Ook vind ik het fijn dat ik tot nu toe blijf werken bij dit leerwerkbedrijf. Hier weet ik alle knopjes en dingetjes te vinden. Zo ben in even gered een jaar lang