Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:26

Russisch voor duolingo is nu al een tijdje uit maar vind 't gewoon drie keer niks, vind het zelf te snel gaan met hoe snel je nieuwe woorden al 'moet' kennen. Maargoed, ik heb ook een bizar slecht korte termijn geheugen :+
Interpals klinkt wel tof, ga ik zeker eens naar kijken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 19:27

Native speakers is inderdaad gewoon het meest effectief. Ik heb goede hoop voor het WK volgend jaar :Y)

Er was iemand die twijfelde tussen Spaans en Italiaans. Het is natuurlijk maar net wat je meer trekt maar Spaans heeft in elk geval een véél makkelijkere grammatica en logischere spelling.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:28

IJslands lijkt me ook echt gaaf. Ik vind die talen met eigen geschriften/letters heel fascinerend.

Waarom Japans, pfoe, geen idee eigenlijk! Vind het zo'n gave cultuur en het land is schitterend. De mensen zijn er lief en beleefd. Interpals heb ik vroeger ook gedaan, best leuk maar niet erg leerzaam omdat veel mensen na een paar gesprekken al stoppen.

Ik zoek online gewoon naar handige ebooks die ik op de laptop kan openen en dan overschrijven enzo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:29

Ik vond zelf Spaans een van de makkelijkste talen om te leren (van de talen die ik geprobeerd heb tot nu toe), helemaal als je al Frans en Engels kan - en dat kunnen de meeste Nederlanders wel, al is het maar een beetje.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:32

Wat ik zelf ook leuk vind is het kijken van kinderseries (al dan niet met Engelse ondertitel, ligt eraan hoe ver je bent in een taal). Vaak gebruiken die wat simpelere zinnen/woorden en is het al gauw makkelijker te volgen.
Idem met bekende kinderboeken, als je die zelf in het Nederlands of Engels kent weet je het verhaal al en kun je ze wat makkelijker in je target language lezen als je net begint met een taal.

Voor de mensen die Russisch leren: Чебурашка is erg cute :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:34

Ik ben net begonnen met Italiaans via Duolingo door dit topic, dus bedankt voor de tip! :D
Ik ga elk jaar op vakantie naar Italië en verwacht dit later ook nog veel vaker te doen, dus het leek mij leuk een beetje Italiaans te leren. :j
Het werkt tot nu toe heel leuk en makkelijk, eerst krijg je de basis goed en kan je ook bij elk nieuw woord wat hulp krijgen. Heel fijn!

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:34

Hé wat leuk! :D Ik ben zelf ooit begonnen met Italiaans (via Duolingo of Memrise, weet even niet meer welke) en Esperanto, maar beide zijn gestrand haha. Had er op gegeven moment geen tijd meer voor. Italiaans kan ik inmiddels wel redelijk lezen. Verder heb ik een cursus Zweeds om te leren voor de zomer, maar ben daar door de examens nog niet aan toegekomen. Vanaf vandaag meer tijd daarvoor gelukkig! Oh en een week in augustus ga ik Hebreeuws leren aan de UvA :):)

En ik ken een paar woorden IJslands, maar dat is niet echt iets verder. Wil het wel nog graag leren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 19:36

chimello schreef:
IJslands lijkt me ook echt gaaf. Ik vind die talen met eigen geschriften/letters heel fascinerend.

Het IJslands kent maar 8 letters die niet in andere Germaanse talen voorkomen. De runen zijn al een tijdje uit de mode :+

Maar letters zijn natuurlijk geen klanken. Qua fonologie moet ik zeggen dat ik met Noors en Engels een heel eind kom in het IJslands. En verder zijn er natuurlijk wat dingetjes typisch IJslands waar je even aan moet wennen. Iets met een plosief-l en een geaspireerde l om maar eens wat te noemen :+ Een soort overtreffende trap van de Noorse tjukk l. En sommige IJslandse combinaties hebben Midden-Noorse trekjes :))
Wat grammatica betreft ben ik blij dat ik vroeger Oudnoords gehad heb :')

Maaikman: cool! Ik wist niet eens dat de UvA Hebreeuws had. Veel plezier vast :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-06-16 19:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:42

Nog wat leuks; luister muziek van over de hele wereld en kies een tijd waaruit je muziek wil luisteren (vanaf 1900 tot nu) http://radiooooo.com/

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:54

Koper schreef:
Er was iemand die twijfelde tussen Spaans en Italiaans. Het is natuurlijk maar net wat je meer trekt maar Spaans heeft in elk geval een véél makkelijkere grammatica en logischere spelling.

Ja het lijkt me beide echt gaaf eigenlijk :) Denken jullie dat het leren van Italiaans makkelijker gaat, wanneer je het Spaans al een beetje onder de knie hebt?
Engels spreek ik goed, frans kan ik redelijk begrijpen, spreken niet :')

Overigens ga ik volgend jaar Chinees leren. Wel via een cursus via school, maar ik ben heel benieuwd :D

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:55

Ja, hier!

Ik leer Deens, ik woon ook in Denemarken.
Heb een deel gedaan op de taal school hier maar door omstandigheden mee gestopt dus wil ik het nu op eigen houtje gaan doen dmv films/series/nieuws kijken, veel lezen etc.
Ik was altijd vrij goed in talen dus heb er wel vertrouwen in dat ik het kan, maar het probleem zit hem meer een beetje in de discipline om elke dag er mee bezig te zijn. :+
Mijn vriend in Deens dus dat scheelt al een hoop en het lijkt een heel klein beetje op Nederlands.

Duolingo heb ik 2 dagen gedaan maar omdat ik de basis van de taal al vrij goed beheers was het voor mij te 'makkelijk'.
Ik zat er over te denken om misschien een taal cursus zelf te doen maar ik weet niet hoe uitgebreid dat is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 20:04

Esmee_98 schreef:
Koper schreef:

Ja het lijkt me beide echt gaaf eigenlijk :) Denken jullie dat het leren van Italiaans makkelijker gaat, wanneer je het Spaans al een beetje onder de knie hebt?
Engels spreek ik goed, frans kan ik redelijk begrijpen, spreken niet :')

Overigens ga ik volgend jaar Chinees leren. Wel via een cursus via school, maar ik ben heel benieuwd :D

Italiaans verstaan zal wel een stuk makkelijker gaan als je al Spaans kan. Het risico is wel dat je dingen door elkaar gaat gooien, en geschreven Italiaans ziet er heel anders uit dan geschreven Spaans.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:23

Wat een leuk topic zeg! Ik heb op de basis school Frans gehad iedere vrijdag maar het interesseerde me toen geen ene .....
Nu jaren later merk ik dat er best wel wat dingen van toen zijn blijven hangen maar ik ben nu weer bezig met Frans oppakken.

Ik kan gewoon Engels en Duits en een simpel gesprek in het Grieks en Spaans maar dat is het ook. Ik ben nu alweer even een aantal weken bezig met het Frans. Mijn schoonzus kan vloeiend Frans dus dat scheelt wel!

Hierna wil ik weer verder het Spaans oppakken. Mijn oudste broer kan vloeiend Spaans spreken en schrijven dus dat helpt ook alweer.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:29

Ik ben op zoek naar een goede cursus Cambridge Engels, maar kan alleen gewoon Engels vinden.
Iemand misschien tips?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:37

Pfoe.... ik durf wel te zeggen dat ik een talenknobbel heb, maar het valt tegen hoor.

Alleen streektalen heb ik echt redelijk op eigen houtje kunnen leren. Ik kan intussen Fries, Limburgs en Zeeuws door het bestuderen van literatuur erin en erover. Streektalen en dialecten staan natuurlijk dichtbij het Nederlands, en als je al Duits kunt, ben je al gauw gewend aan het systeem van "ongeveer hetzelfde, maar dan met zijn eigen regels." Als je wilt weten waarom een Randstedeling dat zo nodig moet leren - pb me maar. :+ Ik hou trouwens ook van Duits, dus dat heb ik best goed bijgehouden. (Je ontkomt er ook niet aan als je mijn vak hebt.)

Talen die wat verder weg staan heb ik geprobeerd. Met Spaans en Italiaans ben ik nooit veel verder gekomen dan passieve kennis. Laten we zeggen: ik kan er vrij vlot in lezen maar een conversatie moet je me niet laten houden. Verder heb ik Russisch geprobeerd (heel serieus) en Turks (iets minder serieus, eerder gestopt). Ik kan iets, maar niet veel van een Russische tekst begrijpen; het is ook verdomd geen gemakkelijke taal.

Waar ik steeds weer tegenaan loop: de grammatica en de uitspraakregels van een taal kun je wel leren, maar de woordenschat paraat hebben is andere koek. Daarvoor zul je toch echt moeten oefenen, en dat moet je sprekenderwijs doen. Zolang ik niet wekelijks, of liefst dagelijks, tussen Spanjaarden of Russen zit (of andere mensen met wie ik die taal praat), zal het nooit serieus iets worden met mijn Spaans of Russisch. Of ik moest echt een cursus gaan doen, met bandjes en zo (nou ja, geluidsbestandjes zijn dat anno 2016, maar je snapt het idee), en het liefst met een cursusleider, want maandenlang discipline om een taal echt goed te leren kun je ook niet zomaar opbrengen.

Op school iets geleerd hebben scheelt wel, ook als het je niet boeide en je hebt het niet bijgehouden. Ik dacht altijd dat mijn Frans geen donder voorstelde, maar als ik dat vergelijk met mijn Italiaans of Russisch merk ik het verschil wel hoor...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 20:40

musiqolog schreef:
Waar ik steeds weer tegenaan loop: de grammatica en de uitspraakregels van een taal kun je wel leren, maar de woordenschat paraat hebben is andere koek.

O ik maak zelfs boodschappenlijstjes in het IJslands. En wanneer ik bij voorbeeld naar de paardjes fiets kijk ik of ik dingen die ik om mij heen zie kan benoemen. En als ik dat niet kan zoek ik ze op. Herhalen herhalen herhalen.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:47

Leuk topic! Naar dat Duolingo ga ik straks ook eens kijken, ik wil me gaan wagen aan Frans of Spaans, tussen die twee twijfel ik nog. Frans deze ik zelf wat meer aan te hebben maar Spaans lijkt me gewoon erg leuk :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:47

Maar hoe leer je in godsnaam de spraak? Op papier lijkt het een soort van Noors, maar als je naast een IJslander staat die ineens in z'n eigen taal begint, dan lijkt het of de mond in een andere stand gaat staan en dan is het gewoon niet meer te volgen... Je zou bijvoorbeeld het IJslandse journaal moeten kunnen volgen. Kan dat via internet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 20:49

Heel veel luisteren. Films vind ik daar handiger voor dan het journaal. Gesproken IJslands is gelukkig ook heel veel makkelijker te volgen dan gesproken Deens bij voorbeeld en er zit natuurlijk ook minder variatie in dan in gesproken Noors. Als je eenmaal aan de dingen die je in eerste instantie vreemd vindt gewend bent wordt het ook steeds makkelijker. Ik moest in het begin erg wennen aan de geaspireerde l aan het einde van een woord en ik vind het nog steeds klinken als een splaakgeblek maar ik weet nu wat 't is en luister er nu doorheen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-06-16 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:53

Claudia1993_ schreef:
Ja, hier!
Duolingo heb ik 2 dagen gedaan maar omdat ik de basis van de taal al vrij goed beheers was het voor mij te 'makkelijk'.
Ik zat er over te denken om misschien een taal cursus zelf te doen maar ik weet niet hoe uitgebreid dat is.

Je kunt duolingo starten met een test. Dan stuurt ie je door naar het 'juiste' niveau :)

Ik ben bezig met Zweeds. Een paar jaar geleden begonnen met memrise, maar toen overgestapt op Fins omdat ik daar heb gewoond. Onmogelijke taal :')
Maar Zweeds heb ik een tijdje geleden weer opgepakt en ben nu dagelijks duolingo aan het doen en tussendoor films, series en filmpjes aan het kijken etc. Heb ook een laar leerboeken gedownload maar daar moet ik nog even aan beginnen :) En kletsen met locals :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:56

Falko_v schreef:
Ik zou ook graag IJslands leren. Maar het komt natuurlijk niet zo vaak voor, dus ben ook wel benieuwd waar ik het zou kunnen leren

In IJsland, heeft prima gewerkt voor mij.
Vind het wel apart dat mensen blijkbaar de moeite willen nemen deze taal te leren zonder plannen hierheen te emigreren.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:01

Kuggur schreef:
Falko_v schreef:
Ik zou ook graag IJslands leren. Maar het komt natuurlijk niet zo vaak voor, dus ben ook wel benieuwd waar ik het zou kunnen leren

In IJsland, heeft prima gewerkt voor mij.
Vind het wel apart dat mensen blijkbaar de moeite willen nemen deze taal te leren zonder plannen hierheen te emigreren.

IJslands heeft, net als Iers, een aura om zich heen. De Vikingen en de Kelten. Ouderwets, iets van een vroegmiddeleeuwse wereld die alleen nog maar in uithoeken bestaat. Iets van stoere mensen, oude gebruiken, de godsdienst van onze voorvaderen. En hoewel zwaar geromantiseerd zit daar een kern van waarheid in. Ik snap heel goed dat dat mensen trekt, zeker mensen uit de fantasy- en cosplaywereld. Ik heb zelf jaren bij een alternatieve studentenvereniging gezeten, dus dat type staat me voor de geest. :)
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 24-06-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:02

Wie zegt dat die plannen er niet zijn? Ik wilde Fins leren omdat mijn vriend een tijd in Finland heeft gestudeerd en de taal wilde spreken. Dat plan was een beetje te ambitieus. Maar dan nog, waarom zou je alleen een taal mogen leren als je emigreerplannen hebt? Moeten we dan ook massaal naar Engeland verhuizen omdat we allemaal Engels leren op school?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:03

Prrrr, dat met die mondstanden he, dat is misschien iets wat echt werkt.
Ik las laatst nog een boek (de titel had iets te maken met hacken van een taal, hoe leer je zo snel mogelijk een vreemde taal, maar de precieze titel ben ik weer kwijt) waarin dat ook bevestigd werd. Het kan helpen als je, desnoods met fantasiewoorden, de intonatie en klanken van een bepaalde taal na gaat doen. Want taal is niet alleen woorden en grammatica, het zijn ook veel samenhangende regels rond uitspraak, intonatie, verbinding. Kinderen leren dat eerst (het herkennen van die intonatie gebeurt al in de eerste paar maanden, en sommigen zeggen al in de baarmoeder), en pas later volgen de woorden en grammatica. Volwassenen leren de woorden maar vaak met weinig aandacht voor de klanken en de structuur. Als je daar expliciet op let, kan het ineens een stuk makkelijker gaan.

(Zelf merkte ik vroeger al dat als ik deed alsof ik in het Duits praatte (dus met een Duits nepaccent) dat Duitse kinderen op vakantie makkelijker begrepen wat ik zei - terwijl de woorden gewoon Nederlands waren. En bij ruiters die moeilijk praten, probeer ik vaak te voelen wat ze doen, hoe ze iets uitspreken - dan gaat wordt het voor mij veel makkelijker te verstaan.)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:04

Wat interessant. Ik ga dit topic wel volgen. Zeker ook hoe jullie dit aanpakken. Mij lijkt het super gaaf
om Zweeds of Spaans te leren en te kunnen spreken, maar mijn Duits is nou ook niet echt.... gewoon heel slecht. Heb geen
talen knobbel, maar ik wil het wel onder de knie krijgen. Alleen geen idee welke taal ik als eerst zou gaan leren.