Mbo, opleiding en banen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:33

Allround lab.mederwerker kun je even uitleggen wat dat is en wat voor opleiding?

Ik werk zelf al jaren op een lab zowel onderzoek als validatie, als standaard routine analyses
Breed spectrum op gebied van diversiteit aan laboratoria's

Er is bijna geen onderscheid op het lab tussen MLO2-3-4 en HLO
Ik ken zat HLO'ers die routine werk doen.
Sterker nog wij hebben mensen in dienst met WO die hele dagen op een knopje drukken.

Maak jezelf niks wijs dat het leuk is om met een GC, HPLC, KWIK-ANALYSER, LECO, XRF, AAS enz enz te werken
Ook dat is standaard je mag het in app stoppen en kleine dingen oplossen maar het hogere hand bepaald.
Onderhoud wordt gedaan door de leveranciers.

Wil je afwisseling in je werk moet je vaak zoeken bij de kleinere bedrijfslaboratorium

MusicIsLife

Re: Mbo, opleiding en banen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 22:29

Paraveterinair valt voor mij af, toch bedankt! :)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 22:32

@tita

Als allround laborant kun je gaan werken bij grotere milieulaboratoria, in de chemische industrie, de voedingsmiddelenindustrie, de zuivelindustrie, de drankenindustrie, de metaal en elektrotechnische industrie, de verf- en grafische industrie, de textielindustrie, de glas-, papier-, beton-, de milieusector en ga zo nog maar even door. Kortom; voor ieder wat wils!

Je bent vooral bezig met het onderzoeken van verschillende chemische grondstoffen en producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan textiel, verfstoffen of drinkwater. Je neemt monsters, neemt ze in ontvangst en bewerkt ze. Ook houd je je bezig met het aanmaken en bereiden van voedingsbodems en het verzorgen van de facilitaire dienstverlening op het laboratorium. Jij controleert of de vastgestelde metingen goed zijn uitgevoerd en of de metingen binnen de vastgestelde specificaties vallen.

In leiden heb je dan ook uitstroomrichting voor de medische of chemische kant.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:36

En wat vind je van de kant van rechten? Je kunt dan weliswaar geen rechten studeren maar voor het mbo heb je geloof ik juridisch medewerker wat je kunt volgen. Is dat niet iets?

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:37

Ik doe de mbo opleiding Apothekersassistent, misschien vind je dat wat? :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 05:53

Nou geloof dat maar niet jouw beschrijving over all-round laborant werkt zo niet meer in praktijk.
Maar mijn vraag was ook wat voor opleiding is het, hoe heet het en hoelang duurt de opleiding.

Milieu en biologie ( wat er niet is op MBO) zou ik passeren
Medisch verdient slecht bovendien mag je dan ook hele dagen bloedprikken.

Analytische chemie is meeste werk in, microbiologie moet je liggen.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:15

Dank voor het meedenken :)) ik ga op de eerste plaats kijken voor de opleidig animatie/audiovisueel vormgever als dat het toch niet helemaal is kijk ik verder naar een opleiding voor evenementen, het lab of in de veehouderij. :Y)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:30

Ik zou goed nadenken over een laboratorium opleiding. Ik ben zelf HLO afgestudeerd richting medisch maar de banen hierin liggen echt niet voor het oprapen. Er vinden juist veel reorganisaties plaats. Mocht je alsnog die kan op willen zal ik ten zeerste aanraden om de chemie kant te kiezen. Hier is in zowel NL als buitenland veel vraag naar. Ook liggen de salarissen van een chemisch analist hoger dan medisch analist.

tita schreef:
Nou geloof dat maar niet jouw beschrijving over all-round laborant werkt zo niet meer in praktijk.
Maar mijn vraag was ook wat voor opleiding is het, hoe heet het en hoelang duurt de opleiding.

Milieu en biologie ( wat er niet is op MBO) zou ik passeren
Medisch verdient slecht bovendien mag je dan ook hele dagen bloedprikken.

Analytische chemie is meeste werk in, microbiologie moet je liggen.

Hoe kom je aan deze wijsheid? Medisch verdient prima, verdien er een royale boterham mee en de MBO opleiding is MLO dus die bestaat wel degelijk. Bedoel je niet klinisch? Maar ook dat verdient niet slecht.
IK heb veel mazzel gehad met mijn baan in een UMC. Super veel afwisseling en vrij weinig routine.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:10

Bedankt voor je bericht ! :j hopelijk is de anitmatie/audiovisuele opleiding gewoon precies wat ik zoek :))

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:14

Helaas... Op de website stond dat er nog plek was, maar opleiding zit helaas vol. Vanwege ziekte was het eerste instantie niet zeker of et wat was een nieuwe opleiding te beginnen, nu daar toch kans voor leek meteen gaan kijken... Maar de opleiding die me heel erg leuk leek zit nu dus vol. Wat zouden jullie doen? Nog snel andere scholen bekijken om te kijken of er wat tussen zit, of een tussenjaar doen met wat werken(heb een contract). Er is een kans dat het teveel is een nieuwe opleiding te starten wegens ziekte, maar aan de andere kant heb ik dan ook echt iets leuks om me mee bezig te houden. Als ik volgende jaar zou starten ben ik 20,5, nu 19,5. Maar als het echt is wat ik wil, dan is het niet erg om met 24 af te studeren, er zijn er wel veel meer natuurlijk die dat doen :) ik heb afgelopen jaar een beetje een jaar "weggegooid" ofja, het is nooit weggegooid want je leert er altijd van natuurlijk, maar de huidige opleiding was helemaal niet wat bij me pastte en wegens ziekte. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:19

Iets met dieren; honden trimmen? Bij een goede opleiding krijg je daar ook een hele buts theoretische kennis bij en het verdient redelijk goed. Plus je bent eigen baas dus bepaalt zelf je werktijden.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:21

xSCWx schreef:
Iets met dieren; honden trimmen? Bij een goede opleiding krijg je daar ook een hele buts theoretische kennis bij en het verdient redelijk goed. Plus je bent eigen baas dus bepaalt zelf je werktijden.

Precies de opleiding die totaal niet bij me past en waar ik nu mee ben gestopt :+

Het leek me een creatieve opleiding vanwege het creatief bezig zijn met de vacht en ook nog eens met dieren:) helaas is het me behoorlijk tegen gevallen en totaal niet mijn ding en incombi met ziekte lukt het allemaal al helemaal niet. Maar toch bedankt!!:)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:24

Je hebt tegenwoordig nergens banenkans. Ik heb toen ik startte aan het HBO (zit nu in m'n 4de jaar in september) een test gedaan en letterlijk alles had lage banenkans. Van dierenarts tot advocaat, vormgever, zorg, noem het maar op. Ik zou me niet laten lijden door zoiets maar zeker studeren wat jij leuk vind om te doen. Echter word het nu nog wel lastig je in te schrijven, is een LOI achtige studie in de tussentijd niet wat?
Laatst bijgewerkt door Courses op 29-06-16 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:25

Courses schreef:
Je hebt tegenwoordig nergens banenkans. Ik heb toen ik startte aan het HBO (zit nu in m'n 4de jaar in september) een test gedaan en letterlijk alles had lage banenkans. Van dierenarts tot advocaat, vormgever, zorg, noem het maar op. Ik zou me niet laten lijden door zoiets maar zeker studeren wat jij leuk vind om te doen.

Daar heb je ook wel weer gelijk in *D bedankt :)