[GEZOCHT] mensen met oogmigraine (aura)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 22:14

Aan allen die het plaatje als trigger hebben ervaren, mijn excuses! Was echt niet mijn bedoeling. Ik ben ondertussen een soort van gewend aan deze plaatjes omdat ik er honderden van heb gemaakt, dus even niet bij stil gestaan. De MOD's zijn al lang getipt, maar helaas niet erg snel in actie ondernemen.

--

Mirranda: Het verloop klinkt precies als mijn aura! Bij mij volgt ook niet altijd hoofdpijn.

Sammie: Jij bent met jouw reactie precies de reden waarom ik dit project gestart ben :)

Barron: Het is ook ontzettend lastig het te omschrijven. Je zoekt naar metaforen, vage omschrijvingen. Daarom probeer ik het in een animatie zichtbaar te maken om het te kunnen laten zien. Echter de aura omvat meer dingen dan het visuele beeld (o.a. het gevoel dat je van de wereld bent en doffe gevoel in ledematen heb ik ook gehad). Deze aspecten van de aura kunnen wel in woorden omschreven worden, die ik in de animatie neerzet. Naar dat je de aanval als angstig ervaart, daar heb ik geen last van. Het is voor mij gerustellend dat ik niet de enige ben en weet dat het binnen 30/45 minuten weer verdwijnt. Tot nu toe zijn alle aanvallen overgegaan.

Minke_: Gelukkig heb je er geen last meer van! Kan je iets meer uitleg geven over hoe het schoof als een blaadje?

elenaMM77: Super fijn dat je ondanks het gruwelijke plaatje de tijd heb genomen om antwoord te geven op mijn vraag. Ik kan een goede voorstelling maken van je omschrijving.

robbie88: Ondanks dat ik je getriggert hebt (sorry!!), zie je tijdens het geflikker ook felle kleuren?

xApple: Die druppel, flikkert die dan ook? Of is het echt een wazige/onscherpe vlek?

LadyMadonna: Flikkert het dan ook aan de zijkanten? Ik kan er overigens ook wel slecht naar kijken, maar heb ondertussen mijn ogen flink getraind om er naar te moeten kijken. Waar ik eerst na een kwartier mega hoofdpijn kreeg, gebeurd dat nu niet meer := En geloof me, het plaatje wordt erger als ik het ga laten bewegen/ flikkeren. Zover was ik nog wel om te beslissen die niet te plaatsen.

Katja: Jij en xApple ervaren dus een beetje hetzelfde. Het water flikkert niet? Is het te omschrijven als een deel van je zicht die onscherp is, net als de wazige achtergrond met bomen van een portretfoto van bijvoorbeeld een paard? Als de scherpstelling verkeerd is, dus de achtergrond scherp is en het paardenhoofd wazig met golvende vormen als water?

Speedster: Klinkt qua verloop precies als mijn aura :j Ik heb expres het verloop niet meegenomen in het beeld hier, maar die gaat er zeker komen in de animatie die ik ga maken.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 09-06-16 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:16

elenaMM77 schreef:
Uhm,

zou je aub dat plaatje in een spoiler willen zetten?

ik ben zelf iemand met clusterhoofdpijn en migraine.
Ik werd getrickerd om dit topic te lezen vanwege het woord migraine (in mijn geval, ik lees alles met interesse op een gebied dat mij aangaat of raakvlakken heeft) en het eerste dat mijn oog raakt is een keiharde tricker voor een aanval :(

ik kan de tekst niet lezen en mijn ogen trekken compleet samen van het plaatje (voelde hier gelijk de boel knetteren en kon net op tijd doorscrollen)... Heb dus letterlijk geen idee wat er verder bij staat, ik kan het niet lezen :(
..

Dit had ik dus ook...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:17

LadyMadonna schreef:
Eerlijk? Helemaal niet.
Ik ben gediagnostiseerd met klassieke migraine (met aura dus), al dik 20 jaar.
Ik krijg echt blinde vlekken. Stel je voor dat je een boek leest dat er woorden weg vallen.
Daarnaast tunnelvisie, eigenlijk alsof ik oogkleppen op heb

Dit dus, heb al vanaf het overlijden van mijn vader last van migraine ( ik was 7 ) maar het begint wel minder te worden :)
Ik heb vooral tunnelvisie met veel kleine zwarte vlekjes, bij de tunnelvisie is het gewoon zwart rondom mijn zicht

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:18

nynke55 schreef:
Ik heb ook alleen de aura, geen hoofdpijn.

Ik ook. Lijkt er wat op maar zie meestal maar 1of 2 flikkerende haaientanden (zo noem ik ze altijd)

Lipydo

Re: [GEZOCHT] mensen met oogmigraine (aura)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 22:26

Ook jullie bedankt voor de inbreng! Die haaientanden klinkt heel bekend, als ik een deel van het plaatje in de OP haal met zigzag zie ik die als deze haaientanden.

Ik kan aan de hand van alle reacties nu drie soorten aura's uithalen, die gecombineerd kunnen zijn:

1. Troebel zicht/vlekkerig/watergolven
2. Zwarte vlekken/blinde vlekken/tunnelvisie
3. Zizagpatronen/haaientanden/strepen/kleuren/flikkeringen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:29

Speedster schreef:
Bij mij lijkt het wel een beetje op het plaatje, maar dan niet met zwarte en witte streepjes, maar meer met heel felle flikkeringen. Ik vergelijk het een beetje met tv beeld als de decoder van de wap is, zo gescrambled. Het begint altijd met een vlek aan de rechterkant van mijn beeld en het breidt zich dan uit. Het wordt een beetje banaanvormig, met de bolle kant rechts. Totdat het zo groot is dat ik nog maar half beeld heb. Het duurt meestal ongeveer een half uur tot het op volle sterkte is en houdt dan 1 tot 1,5 uur aan. Ik heb er geen hoofdpijn bij, erna ook niet.

Mijn migraine lijkt hier ook iets op. Het begint met een felle lichtflits, meestal rechts. Daarna zie ik een paar tellen weer normaal totdat er iets begint te flikkeren aan de zijkant van mijn zicht. Dat gaat zich steeds verder uitbreiden al flikkerend. Deels zwart wit en deels met de kleuren van dingen waar ik naar kijk er doorheen schijnend maar wel met van die schuine vlakjes zoals het plaatje in de OP (beetje zigzaggend). Het breidt bij mij meestal uit in een zigzagstreep met op 1 plek een groot flikkerend geheel.
Ik word er moe van en ga er heel erg van tranen en krijg er een drukkend gevoel van maar geen hoofdpijn. Heb het trouwens echt maar 1 a 2 keer per jaar gelukkig. 1e keer schrok ik me rot, dacht dat ik blind werd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:39

Nou idd Dee, ik was 12 ofzo! Vond het doodeng,inmiddels weet ik de routine. Ik ga op bed of op de bank liggen, indien mogelijk en zit de storm gewoon even uit. Geen hoofdpijnen, maar wel een ontzettend beroerd gevoel.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:35

Ik zie niet zo zeer felle kleuren.. kan wel geen licht meer verdragen..alles lijkt harder en in vlakken ofzo binnen te komen

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:01

De laatste keer dat ik een migraine aanval had had ik er voor het eerst een aura bij, daarvoor nooit gehad.

Ik was rustig de krant aan het lezen op het station toen ik ineens allemaal blinde vlekken kreeg, als ik knipperde ging het weer weg. Kwam vanuit m'n buitenste ooghoeken en trok dan over m'n hele gezichtsveld heen. Zwarte vlekken met een soort groenblauwige rand weet ik nog. Totaal niet als het plaatje dus. Heel eng, was echt helemaal in paniek en dacht dat ik blind werd := daarna ook de welbekende stekende hoofdpijn en misselijkheid en toen ging het lampje branden; "oh migraine, zeg dat dan"

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:36

Het plaatje in de OP herken ik helemaal niet. Ik krijg eerst in beide ogen last van zwarte vlekken, waardoor ik een tekst niet meer kan lezen. Dit houdt ongeveer een kwartier aan. Daarna zie ik een soort van stervormige lichtflitsen in mijn ogen en daarna komt de hoofdpijn.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:52

Het begint bij mij met een kleine flikkering meestal rechts onderin.
Deze word steeds groter en neemt vaak een driehoek/ halve ovaal vorm aan.
Ziet er een beetje uit als dit:
Afbeelding
Het flikkert en kriebelt en neemt uiteindelijk zo`n 45% van mijn gezichtsveld in.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:38

Ik probeerde ook al zo'n plaatje te maken maar het is idd precies zoals Sorro zegt bij mij. Dat bewoog dan over heel mijn gezichtsveld en nam steeds andere maar soortgelijke vormen aan. Was echt misselijkmakend :').

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:45

Mijn aura komt in drie fases. Eerst is het alsof ik warmtegolven door de lucht zie bewegen (denk hete lucht boven een brandend haardvuur en die golven). Vervolgens kan ik niet meer scherpstellen behalve een deel in het midden van mijn gezichstveld. Vervolgens vervaagt het links helemaal, maar niet tot zwart. Ik zie nog wel, maar alleen hele vage vormen en scherpte diepte is een ramp.
Ik heb dus niet echte scherpe lijnen of kleuren, meer vaagheid :P

edit; ik heb dus wat jij omschrijft als de wazige/ watervlekken migraine. Het is het totale afvlakken van scherpte diepte bij mij (dus wat je aan katja vraagt omtrent die paardenfoto, bij mij is zowel de achtergrond als het paard vaag). Op een bepaald moment kan ik rechts nog wel iets zien, maar dan is de hoofdpijn zo toegenomen dat ik niet eens meer wíl kijken.

Betreft het verder verloop, zo'n 15 tot 30 min na de aura begint mijn migraine incl overgen, die meestal na een flink stuk slapen over is. Soms krijg ik echter ook een aanval zonder aura en met overgeven, met aura en zonder overgeven of gewoon de ligt plat voor de rest van de dag hoofdpijn zonder beide tekenen. Echter zijn degene met aura en overgeven altijd het ergste en duren het langst
Laatst bijgewerkt door LuffB op 10-06-16 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:51

Wat interessant. Ik heb sinds 5 jaar ofzo heel soms zo'n soort aura / migraine-aanval. Echt 3 of 4 keer per jaar maar gelukkig. Bij mij komt het doordat ik heel moe ben, of omdat ik veel stress heb.
Het lijkt heel erg op wat Sorro in het plaatje laat zien, en dan zie ik dat wazige in kleuren. Het begint alsof ik iets wazigs voor mijn ogen heb, en dan beginnen de kleuren te flitsen en zigzaggen. Duurt bij mij ongeveer 20 minuutjes, en ik heb er ook geen pijn bij verder.

Hebben meer mensen dat hier? Of heeft iedereen daarna hoofdpijn? Bij mij gaat het gewoon over na 20 minuutjes, en daarna ben ik wat moe, maar thats it :D

Edit: En ik heb lang naar je plaatje in de OP gekeken, ik begin nu wazige zigzaglijnen te zien :P

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:54

Hier ook bekend met migraine met aura. Het begint vaak met een blinde vlek, alsof je in de zon gekeken hebt en je continu die zonnevlek ziet. Bij het in de zon kijken trekt deze weg, maar bij mij dan niet. Dit begint met een kleine vlek welke groter wordt. Uiteindelijk heb ik aan de kant waar de migraine optreed helemaal geen zicht aan de zijkant, dat vaalt helemaal weg. Daarna zet dan de fikse hoofdpijn door, waarna het vaak eindigt in flink overgeven en rust in een stille en donkere ruimte.
Ik zie dus zeker niet het plaatje wat er in de spoiler staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:24

Bij mij is het meestal dat de helft van mijn gezichtsveld gewoon wegvalt, heel raar om te omschrijven. Eigenlijk als ik een boek lees oid, dat het is alsof ik naar een leeg papier zit te staren door de witte vlekken.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:53

Mloes schreef:
Wat interessant. Ik heb sinds 5 jaar ofzo heel soms zo'n soort aura / migraine-aanval. Echt 3 of 4 keer per jaar maar gelukkig. Bij mij komt het doordat ik heel moe ben, of omdat ik veel stress heb.
Het lijkt heel erg op wat Sorro in het plaatje laat zien, en dan zie ik dat wazige in kleuren. Het begint alsof ik iets wazigs voor mijn ogen heb, en dan beginnen de kleuren te flitsen en zigzaggen. Duurt bij mij ongeveer 20 minuutjes, en ik heb er ook geen pijn bij verder.

Hebben meer mensen dat hier? Of heeft iedereen daarna hoofdpijn? Bij mij gaat het gewoon over na 20 minuutjes, en daarna ben ik wat moe, maar thats it :D

Edit: En ik heb lang naar je plaatje in de OP gekeken, ik begin nu wazige zigzaglijnen te zien :P

Hier ook vermoeid maar geen hoofdpijn. Ik blijf wel de hele dag iets gevoelig voor licht. Tijdens de aanval ga ik het liefst in een donkere kamer zitten (kijken je collega's wel raar aan als je met het licht uit en de lamellen dicht op je kamer zit).
Ben wel echt heel blij dat ik die hoofdpijn er niet bij heb. Hoe kom je dan thuis als je op je werk zit?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:00

Ik herken veel van de ervaringen hier!

Bij mij begint het met een schittering in mn blikveld. Net of je even in scherp licht hebt gekeken. Dat worden dan langzaam meer plekjes en schitteringen.

Het is niet zo uitgebreid als jouw plaatje, zeker niet met mn ogen open. Dan is het vooral zwart witte schitteringen die lijken te bewegen en een gedeelte van mijn blikveld is dan ook weg.
Als ik mn ogen sluit dan zie ik dat die "haaientanden" een cirkel, zoals in een stroboscoop, vormen.

Het duurt meestal wel een halfuur minimaal. Word niet misselijk, geen hoofdpijn. Als het minder wordt en weg is, is het ook weg.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:05

Mloes schreef:

Hier nog een met aura zonder hoofdpijn.
Mijn aura is vergelijkbaar met de jouwe. Meestal is het maar in 1 oog en dan begint het met een kleine flikkering ergens in beeld. Dan wordt de flikkering langzaam groter met de buitenste helft van die facet schitteringen zoals je bij een diamant ziet. Het midden van de vlek is troebel.
De vlek wordt steeds groter en groter en is dan ineens weg. Gelukkig geen hoofdpijn en duurt hooguit half uurtje. Kan dan geen auto rijden want zie effe weinig :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:12

Doe inderdaad a.u.b. dat enge plaatje weg want ik kreeg er meteen een aanval van!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:53

anjali schreef:
Doe inderdaad a.u.b. dat enge plaatje weg want ik kreeg er meteen een aanval van!

Dat weet ts nu wel.... Wellicht kan je ook iets toevoegen waar ts iets aan heeft?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:15

Excuses ik heb de reacties niet doorgelezen nog. Ik heb de klassieke oogmigrsiene die vooraf gaat aan de daadwerkelijke Migraine . Het begint bij mij met een flikkering die zich steeds groter maakt tot ik echt in alle hevigheid alleen maar blind ben met als uitzicht snel bewegende flikkeringen, kleurloos overigens. Dit gaat gepaard met moeilijk praten gevoel van in de diepte bevinden totaal geen mogelijkheid aan te ontsnappen. Zo een aanval duurt ongeveer kwartier waarna de hamer van Migraine opkomt en ik langzaam zicht terug krijgt. Vroeger zo vaak dat ik het echt niet meer zag zitten . Nu vooral in voor en na jaar. Met laag hangende zon. Licht in disco is overigens de stretiscoop voor mij verboden toegang.
Ik dacht eigenlijk dat Migraine altijd met een vooraanval van flikkeringen begin. Ik vind de vooraanval overigens erger dan de Migraine . Ik voel me dan zo machteloos.
Heb dit alvast mijn 5 de jaar en ben nu 50.
Als kind heel erg en als volwassenen met vlagen waar maanden tussen zitten gelukkig .

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:26

Nu ik dit weer lees, bedenk ik mij ineens dat ik een B12 tekort had, wat zich bij mij uitte in het zien van witte vlekken (o.a).Nu mijn B12 al weer een paar jaar op peil is zijn de witte vlekken verdwenen, maar ook van de aura's, zoals ik eerder beschreef, heb ik geen last meer.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:34

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar dat plaatje wat jij laat zien (jeetje wat een ding %) ) zie ik niet.
Kwam laatst dit plaatje tegen en dat geeft nog het meeste weer wat ik ga zien.
Afbeelding
Het begint met wat vlekken aan de buitenkant van mijn linker oog, die vlekken worden steeds meer en groter en in al die vlekken zie ik dit beeld van flikkerende figuurtjes. Uiteindelijk zie ik de helft niet meer met mijn linkeroog, alleen die halve circel vorm met die figuurtjes. Die figuurtjes zijn trouwens altijd zwart wit.
Licht kan ik dan helemaal niet meer verdragen.
Als ik dan niet optijd ben met mn medicijnen raak ik helemaal blind aan 1 oog en begint het andere oog ook.
Hopelijk heb je hier wat aan ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:16

Ik denk niet echt dat ik een aura heb al ben ik wel migraine patiënt. Of ik herken het niet als dusdanig.

Ik lees hier namelijk over golvend beeld.
Dat heb ik vaak.
Net of bijvoorbeeld het gras een rustig golvend beekje is.

Kijk ik bijvoorbeeld naar letters op komt de display van de tv recorder dan staan die niet stil tot ik extra focus.

En soms heb ik het idee dat ik het meeste met links kijk. Juist als ik hoofdpijn heb bij het linker oog.
Toch denk ik niet dat dat oog dominant is.

Soms heb ik bij net slapen gaan wel witte (bliksem) flitsen. Maar mijn oogleden trekken dan ook samen in een zenuwtrek voor een paar seconde en dan herhalend.

Maar geen van bovenstaande is direct voorbode van hoofdpijn.