Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Iris82 schreef:Bij ons is het volcontinu rooster op alle scholen in onze wijk ingevoerd (12). En bij alle scholen hebben ze overblijfmoeders die op de kinderen letten in de middagpauze.
De kinderen gaan allemaal van 08.30 tot 14.30 naar school (scheelt soms 5 min per school) en bij de ene school zijn ze op woensdagmiddag en de andere op vrijdagmiddag vrij. Alle groepen, dus niet enkel de kleuters.
Ik heb ook vriendinnen die op de basisscholen werken bij ons in de buurt en die zijn allemaal gewoon helemaal tevreden met hun lunchpauze van een half uur.
Lalidan schreef:In het 'oude' systeem, gaat men er inderdaad vanuit dat de kinderen tussen de middag naar huis gaan om daar te eten. Vaak is er wel een mogelijkheid tot overblijf, maar dat is niet standaard. Daarom zit er ook een vrij lange pauze tussen de middag. De overblijfgroepen zijn dus ook anders dan de gewone groepen, omdat een deel van de kinderen tussen de middag wel naar huis gaat en een deel dus overblijft. Maar het is dus niet zo dat kinderen absoluut niet op school konden blijven, alleen dat dat niet standaard of verplicht was.
Met het 'nieuwe' systeem, blijven kinderen dus standaard en verplicht in hun eigen klas.
), ik weet niet beter dan dat kinderen gewoon op school eten en daarna buiten spelen op het plein. Fenrir schreef:Lalidan schreef:In het 'oude' systeem, gaat men er inderdaad vanuit dat de kinderen tussen de middag naar huis gaan om daar te eten. Vaak is er wel een mogelijkheid tot overblijf, maar dat is niet standaard. Daarom zit er ook een vrij lange pauze tussen de middag. De overblijfgroepen zijn dus ook anders dan de gewone groepen, omdat een deel van de kinderen tussen de middag wel naar huis gaat en een deel dus overblijft. Maar het is dus niet zo dat kinderen absoluut niet op school konden blijven, alleen dat dat niet standaard of verplicht was.
Met het 'nieuwe' systeem, blijven kinderen dus standaard en verplicht in hun eigen klas.
Ik ben dan blijkbaar opgegroeid met het 'nieuwe' systeem (vraag me af hoe nieuw dat dan is), ik weet niet beter dan dat kinderen gewoon op school eten en daarna buiten spelen op het plein.
Vind dat naar huis sturen tussen de middag juist erg ouderwets klinken, dat is toch helemaal niet handig?
Vandaar ook de vraag vanuit school om nieuwe schooltijden te onderzoeken
ikkedus schreef:Zie boven!
Dat moment zonder kinderen is mijn moment op even uit het lawaai en vooral uit het opletten en schakelen te stappen. Even een rustpunt en tijd om even naar buiten te gaan, rustig mijn brood te smeren etc.
Vaak moeten er in die tijd inderdaad nog dingen worden klaargezet, afgemaakt, snel overlegmoment etc.
Je hebt ook gewoon recht op pauze. Bij het continurooster heb je die pauze niet en Arbo-technisch mag het dus niet eens.
Ik hoop iig dat het op mijn school NIET wordt ingevoerd.
Daarnaast is een half uur voor de kinderen ook te weinig om rustig te eten en nog even lekker naar buiten te kunnen. Die hebben ook wel meer dan 2 x 15 min vrij bewegen nodig.
Lalidan schreef:In het 'oude' systeem, gaat men er inderdaad vanuit dat de kinderen tussen de middag naar huis gaan om daar te eten. Vaak is er wel een mogelijkheid tot overblijf, maar dat is niet standaard. Daarom zit er ook een vrij lange pauze tussen de middag. De overblijfgroepen zijn dus ook anders dan de gewone groepen, omdat een deel van de kinderen tussen de middag wel naar huis gaat en een deel dus overblijft. Maar het is dus niet zo dat kinderen absoluut niet op school konden blijven, alleen dat dat niet standaard of verplicht was.
[***] schreef:Wat is er dan mis met 2 x 15 min pauze? Om 14.00 zijn de kinderen toch ook de klas al uit?
Mijn kind zit in groep 1 met continurooster, vind school hartstikke leuk, we hebben na school nog tijd om lekker naar buiten te gaan of voor speeldates, ik vind het fantastisch en leraren bij ons zijn ook erg positief.
Fenrir schreef:Maar hoe zie jij het in de klas eten met de kinderen dan Dieselpaard?
Hier begint de pauze om half 11, kwartiertje eten dan een halfuur naar buiten en hetzelfde om kwart voor 1.
Leraren hebben dus pauze met de kinderen.
Dieselpaard schreef:Dus heb je feitelijk gezien geen pauze, want al die tijd dat ik op de kinderen let ben ik verantwoordelijk. Dat betekent dus dat ik de problemen moet oplossen en ik ervoor moet zorgen dat t goed gaat.
Pauze is buiten de klas, in alle rust met je collega's op een plek waar de kinderen niet zijn en jou dus ook niet kunnen storen.
Dieselpaard schreef:Dus heb je feitelijk gezien geen pauze, want al die tijd dat ik op de kinderen let ben ik verantwoordelijk. Dat betekent dus dat ik de problemen moet oplossen en ik ervoor moet zorgen dat t goed gaat.
Duhelo schreef:Hier ook een belg
ik vraag mij echt af hoe jullie dat combineren, zowel het oude systeem (wie kan er nu over de middag de kinderen halen om thuis te eten?) als het nieuwe systeem (wie heeft er om 13.30 al gedaan met werken?)
Hier in belgie is het standaard van 8.20 (of 8.30) tot 12 uur, en dan 13.20 - 16.00
over de middag zit er dus 1 uur en 20 minuten pauze, en in de voor en namiddag 2 X 15 minuten pauze.
Kinderen mogen naar huis (sommige scholen hebben ze trajecten dat leraars de kinderen delen begeleiden) of kunnen op school blijven (keuze tussen warm eten op school of boterhammen meebrengen).
Op woensdag is school om 12 u gedaan, op vrijdag sommige scholen om 15.00
Toezicht op de speelplaats was een van de leerkrachten in een beurtrol
Ikzelf heb bv een kantoorjob met uren van 8-16.30. Geen idee hoe ik om 14 uur mijn kind zou moeten ophalen ...
Eenmaal in het middelbaar is dit nog vrij gelijk, alleen is het vanaf bepaalde jaren tot 17 u ipv 16 uur, en sommige scholen hebben op woensdag tot 15 u les ipv 12 en op vrijdag dan ook tot 15 ipv 17.