Onderzoek naar nieuwe lestijden/continurooster scholen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:00

In het 'oude' systeem, gaat men er inderdaad vanuit dat de kinderen tussen de middag naar huis gaan om daar te eten. Vaak is er wel een mogelijkheid tot overblijf, maar dat is niet standaard. Daarom zit er ook een vrij lange pauze tussen de middag. De overblijfgroepen zijn dus ook anders dan de gewone groepen, omdat een deel van de kinderen tussen de middag wel naar huis gaat en een deel dus overblijft. Maar het is dus niet zo dat kinderen absoluut niet op school konden blijven, alleen dat dat niet standaard of verplicht was.
Met het 'nieuwe' systeem, blijven kinderen dus standaard en verplicht in hun eigen klas.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:01

Iris82 schreef:
Bij ons is het volcontinu rooster op alle scholen in onze wijk ingevoerd (12). En bij alle scholen hebben ze overblijfmoeders die op de kinderen letten in de middagpauze.

De kinderen gaan allemaal van 08.30 tot 14.30 naar school (scheelt soms 5 min per school) en bij de ene school zijn ze op woensdagmiddag en de andere op vrijdagmiddag vrij. Alle groepen, dus niet enkel de kleuters.

Ik heb ook vriendinnen die op de basisscholen werken bij ons in de buurt en die zijn allemaal gewoon helemaal tevreden met hun lunchpauze van een half uur.

Maar dat is toch heel normaal? Wat is dan een continurooster precies?

Hier is de basisschool van 08:30 tot 14:45 behalve op woensdag, dan is het van 08:30 tot 13:00.
Kleuters en groep 3 hebben alleen korte dagen (dus elke dag 08:30 tot 13:00)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:02

Wij aten altijd op school en hadden dagen van 8.45 tot 15.00 beviel mij zelf altijd erg goed. Leraar bleef eerste kwartier in de klas samen brood eten. Daarna spelen op het plein. Nu stuk ouder en bijna zelf denkend aan kinderen en schrok er juist van dat bijna alle scholen kinderen onder de middag naar huis sturen. Op school blijven was bij ibs verplicht

Edit: behalve de woensdag dan tot 12.15 en vrijdag tot groep 3 ook 12.15
Laatst bijgewerkt door HindaFree op 02-06-16 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:03

Lalidan schreef:
In het 'oude' systeem, gaat men er inderdaad vanuit dat de kinderen tussen de middag naar huis gaan om daar te eten. Vaak is er wel een mogelijkheid tot overblijf, maar dat is niet standaard. Daarom zit er ook een vrij lange pauze tussen de middag. De overblijfgroepen zijn dus ook anders dan de gewone groepen, omdat een deel van de kinderen tussen de middag wel naar huis gaat en een deel dus overblijft. Maar het is dus niet zo dat kinderen absoluut niet op school konden blijven, alleen dat dat niet standaard of verplicht was.
Met het 'nieuwe' systeem, blijven kinderen dus standaard en verplicht in hun eigen klas.

Ik ben dan blijkbaar opgegroeid met het 'nieuwe' systeem (vraag me af hoe nieuw dat dan is :+ ), ik weet niet beter dan dat kinderen gewoon op school eten en daarna buiten spelen op het plein.
Vind dat naar huis sturen tussen de middag juist erg ouderwets klinken, dat is toch helemaal niet handig?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Onderzoek naar nieuwe lestijden/continurooster scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:04

Nou ja, vandaar dat ik 'oud' en 'nieuw' ook tussen haakjes gezet heb. Ik weet ook niet wat er nieuw aan is, zoals gezegd ging het op mijn basisschool ook al zo en dat is toch 25-30 jaar geleden. Maar toen waren we inderdaad wel echt de uitzondering.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:05

Bij het 'ouderwetse' model kiezen de ouders ervoor om ze of zelf op te halen tussen de middag om thuis te eten of ze blijven over op school om daar te eten bij de overblijf.
Bij het nieuwe model eten alle kinderen op school. De ene school heeft dat zelf geregeld en eten de leerkrachten met de kinderen, de andere school heeft daar overblijfmoeders of een externe partij (kinderopvang) voor geregeld.
Dan heb je ook nog verschil in de schooltijden.
De ene school heeft alle 5 dagen dezelfde schooltijden, andere scholen hebben bijvoorbeeld de woensdagmiddag en vrijdagmiddag eerder vrij.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:05

Fenrir schreef:
Lalidan schreef:

Ik ben dan blijkbaar opgegroeid met het 'nieuwe' systeem (vraag me af hoe nieuw dat dan is :+ ), ik weet niet beter dan dat kinderen gewoon op school eten en daarna buiten spelen op het plein.
Vind dat naar huis sturen tussen de middag juist erg ouderwets klinken, dat is toch helemaal niet handig?

Nee, dat is het ook niet :D Vandaar ook de vraag vanuit school om nieuwe schooltijden te onderzoeken :)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:07

Bij mijn zoon op school werken ze nu al 5 jaar met het continuerooster. Als ouders zijnde kan je kiezen uit 2 pakketen. De een is 5 dagen van half negen tot kwart over twee naar school, en bij de andere 4 dagen tot half 4 en dan de vrijdag vrij.

Vakanties mogen wij zelf plannen, behalve de kerstvakantie. Die staat vast.
Alle kinderen eten op school, in de klas. Hier zitten ook geen extra kosten aan.

Ons bevalt het prima. Dit wordt voor ons nu ook het vijfde jaar dat wij al in juni op vakantie gaan. Helaas is dit wel de laatste keer op vakantie in het voorseizoen aangezien hij na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs gaat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:08

ikkedus schreef:
Zie boven!
Dat moment zonder kinderen is mijn moment op even uit het lawaai en vooral uit het opletten en schakelen te stappen. Even een rustpunt en tijd om even naar buiten te gaan, rustig mijn brood te smeren etc.
Vaak moeten er in die tijd inderdaad nog dingen worden klaargezet, afgemaakt, snel overlegmoment etc.
Je hebt ook gewoon recht op pauze. Bij het continurooster heb je die pauze niet en Arbo-technisch mag het dus niet eens.
Ik hoop iig dat het op mijn school NIET wordt ingevoerd.
Daarnaast is een half uur voor de kinderen ook te weinig om rustig te eten en nog even lekker naar buiten te kunnen. Die hebben ook wel meer dan 2 x 15 min vrij bewegen nodig.

Kan me voorstellen dat dat op zich wel lekker is, hier hebben ze pauzewacht, dus af en toe zijn er wel docenten 'vrij' tijdens de pauze want de pauzewacht heeft een rooster (als de kinderen buiten spelen, er wordt wel samen met de klas gegeten). Dus ene dag heeft die even kort 'vrij', andere dag een ander. Maar geen speciale overblijfkrachten...
Ik weet niet beter eigenlijk dat je als docent weinig pauze hebt (iig niet op jezelf). Misschien maar op jullie school komen werken :D :P

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:13

Ik geef les en ook bij ons is dit onderzocht. Onze school heeft ervoor gekozen om dit (nog) niet in te voeren. Wij zien wel degelijk de voordelen ervan in, maar ook 1 heel groot nadeel waar gewoon niet over onderhandelt wordt... Onze directeur verwacht dat wij genoegen nemen met 2x 15min pauze ipv 1x 30 min aaneengesloten. Dit laatste vinden wij erg belangrijk. De werkdruk in het onderwijs is al ongekend hoog en daar zou bij komen dat onze pauze in tweeën wordt gedeeld. Echt ontspannen eet je niet in 15min. Ook betekent het dat wij als collega's elkaar alleen nog maar over werk spreken en niet over ontspanning, want we hebben dan geen gezamenlijk ontspanningsmoment meer. Dat doet een team geen goed. De laatste reden is dat wij in de pauze vaak nog wat dingetjes klaarzetten...die mogelijkheid is er niet met maar 15min pauze. Al had de directeur meegedacht over 30min pauze en al was hij bereid om water bij de wijn te doen, dan hadden wij het 5 gelijke dagen model gehad...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:15

Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat op sommige andere scholen docenten wel zelf pauze hebben. Ik snap op zich wel dat ze dat niet graag op zouden geven, maar het lijkt mij ook niet fijn als de kinderen tussendoor naar huis gaan eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:18

Wat is er dan mis met 2 x 15 min pauze? Om 14.00 zijn de kinderen toch ook de klas al uit?

Mijn kind zit in groep 1 met continurooster, vind school hartstikke leuk, we hebben na school nog tijd om lekker naar buiten te gaan of voor speeldates, ik vind het fantastisch en leraren bij ons zijn ook erg positief.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:21

Lalidan schreef:

Ah vandaar.

In belgië is het school tot 15.20 of 15.30u, ( kan lichtelijk verschillen navenand de school). Er is een uur middagpauze, sommige blijven eten, sommige niet.

Als de school om 14u al zou sluiten, zou dat voor veel werkende ouders wel een probleem zijn, om 15.30 aan school staan, is al voor vele heel moeilijk. Laat staan om 14u.

Is er dan wel naschoolse opvang voor zien voor de werkende ouders in dat continue systeem?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:24

Voor de duidelijkheid, het continue rooster is dus iets anders dan het 5 gelijke dagen model! Zie onderstaande link, overigens niet van onze school, maar wel heel mooi verwoord hoe het in zijn werk gaat:
http://www.dedorpsschool.nl/file_popup.php?id=339049

Wij hebben als school bewust voor het 5 gelijke dagen model gekozen. Dit is niet zomaar besloten. De meningen van leerkrachten en ouders zijn gevraagd en al met al was het erg positief. Het scheelt ook dat wij binnen onze school een KDV en BSO hebben, met een grote capaciteit.
Wij werken er nu 2 jaar na volle tevredenheid mee, ik zou echt niet anders meer willen en als je het de kinderen en ouders zou vragen, denk ik dat zij ook zeer positief zijn. Wij hebben een keer pleinwacht per dag en 's middags van 14.15 tot 14.45 verplicht een half uur pauze.
Als school hebben wij ervoor gekozen om alle vergaderingen, gesprekken met ouders e.d. voor 17.00u te doen plaatsvinden. Om 17.00u is onze school dan ook gesloten! Uitzonderingen zijn bijv. de kerstviering, maar die zul je altijd houden. Bij ons is niemand achteruit gegaan in zijn wtf, daar zijn kleine aanpassingen voor gedaan. Sommige collega's komen een paar dagen terug en hebben dan geen groep, maar gaan bijv. toetsen afnemen of hand en spandiensten verrichten. Dit wordt door iedereen als prettig ervaren.

Mijn dochter gaat ook naar een school met het vijf gelijke dagen model en ook zij en wij als gezin ervaren het als positief. Er is nu veel meer tijd voor de kinderen om na schooltijd af te spreken om te spelen en de sportverenigingen hebben waar mogelijk ook de tijden naar de middag verplaatst, waardoor nu veel meer kinderen kunnen deelnemen.

Ik zag nog iets voorbij komen over dingen klaarzetten in je pauze. Dat zie je bij ons niet gebeuren, iedereen bereidt zijn lessen de dag ervoor voor en zet de benodigde spullen klaar. Dat is ook iets waar je in moet groeien.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:29

[***] schreef:
Wat is er dan mis met 2 x 15 min pauze? Om 14.00 zijn de kinderen toch ook de klas al uit?

Mijn kind zit in groep 1 met continurooster, vind school hartstikke leuk, we hebben na school nog tijd om lekker naar buiten te gaan of voor speeldates, ik vind het fantastisch en leraren bij ons zijn ook erg positief.

Het gaat er niet om hoelaat de kinderen uit zijn. Wettelijk is bepaald dat iedereen die 5 uur aaneengesloten werkt, recht heeft op een half uur pauze. Die pauze moet tussen 10 en 14 plaatsvinden, dus niet van 14 tot 14.15. Die wet is er niet voor niets.
Heb je zelf al eens voor een groep van 25 of 30kinderen gestaan? Besef je hoeveel energie zo'n groep kan vragen? Stel je eens voor dat die groep veel problematiek heeft. Dan heb je niet genoeg aan 15 minuutjes even uitblazen.
En waarom zou ik mijn pauze van 30 min opgeven omdat een ouder dat beter uitkomt? Waarom kun je niet beide partijen tevreden stellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:33

Dus als je om 13.45 pauze had was het wel goed maar om 14.00 niet?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:36

Nee, want dat zou betekenen dat mijn pauze dan pas begint. Van half 8 tot kwart voor 2 met tussendoor 15 min pauze is een veel te lange ruk. Pauze houd je tussen 12 en 1, want het gaat hier over lunchpauze.

Edit: een half uur pauze die om kwart voor 2 begint vind ik persoonlijk gewoon asociaal. Welke werknemer kiest er vrijwillig voor om meer dan 6 uur te werken zonder enige vorm van pauze? Je lijkt wel gek, toch?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:41

Maar hoe zie jij het in de klas eten met de kinderen dan Dieselpaard?
Hier begint de pauze om half 11, kwartiertje eten dan een halfuur naar buiten en hetzelfde om kwart voor 1.
Leraren hebben dus pauze met de kinderen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:45

Fenrir schreef:
Maar hoe zie jij het in de klas eten met de kinderen dan Dieselpaard?
Hier begint de pauze om half 11, kwartiertje eten dan een halfuur naar buiten en hetzelfde om kwart voor 1.
Leraren hebben dus pauze met de kinderen.

Dus heb je feitelijk gezien geen pauze, want al die tijd dat ik op de kinderen let ben ik verantwoordelijk. Dat betekent dus dat ik de problemen moet oplossen en ik ervoor moet zorgen dat t goed gaat.
Pauze is buiten de klas, in alle rust met je collega's op een plek waar de kinderen niet zijn en jou dus ook niet kunnen storen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:54

Dieselpaard schreef:
Dus heb je feitelijk gezien geen pauze, want al die tijd dat ik op de kinderen let ben ik verantwoordelijk. Dat betekent dus dat ik de problemen moet oplossen en ik ervoor moet zorgen dat t goed gaat.
Pauze is buiten de klas, in alle rust met je collega's op een plek waar de kinderen niet zijn en jou dus ook niet kunnen storen.

Dat begrijp ik eerlijk gezegd heel goed. Zo lang je ogen op je rug moet hebben, heb je geen echte pauze. Jammer dat de directeur daar niet over wil onderhandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:06

Je hoeft er met buitenspelen etc toch niet bij? Daar is pleinwacht voor

Ik neem aan dat je in je klas ook een assistent hebt.

Het gelijke dagen model is ook bedacht om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren en beter voor de kinderen. Ik hoor de leerkrachten er hier ook alleen maar positief over zijn voor zichzelf.
Als je er zo negatief over bent van te voren ligt dat waarschijnlijk aan je eigen instelling.
Alles is te regelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:07

Hier ook een belg

ik vraag mij echt af hoe jullie dat combineren, zowel het oude systeem (wie kan er nu over de middag de kinderen halen om thuis te eten?) als het nieuwe systeem (wie heeft er om 13.30 al gedaan met werken?)

Hier in belgie is het standaard van 8.20 (of 8.30) tot 12 uur, en dan 13.20 - 16.00
over de middag zit er dus 1 uur en 20 minuten pauze, en in de voor en namiddag 2 X 15 minuten pauze.
Kinderen mogen naar huis (sommige scholen hebben ze trajecten dat leraars de kinderen delen begeleiden) of kunnen op school blijven (keuze tussen warm eten op school of boterhammen meebrengen).
Op woensdag is school om 12 u gedaan, op vrijdag sommige scholen om 15.00
Toezicht op de speelplaats was een van de leerkrachten in een beurtrol

Ikzelf heb bv een kantoorjob met uren van 8-16.30. Geen idee hoe ik om 14 uur mijn kind zou moeten ophalen ...

Eenmaal in het middelbaar is dit nog vrij gelijk, alleen is het vanaf bepaalde jaren tot 17 u ipv 16 uur, en sommige scholen hebben op woensdag tot 15 u les ipv 12 en op vrijdag dan ook tot 15 ipv 17.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:09

Ik loop stage op een school met een continurooster (basisschool) en de kinderen gaan hier naar school van 8:30 tot 14:15. Je mag me een PB sturen als je wilt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:11

Dieselpaard schreef:

Bij het 'gewone' model heb je dus echt middagpauze en ligt die verantwoording op dat moment bij de overblijfkrachten. Met een doordachte opzet kan dat beslist - er zijn heel veel scholen waarop dat prima verloopt, en de middagpauze echt pauze is. En dat kan dan of in het lokaal waar geen leerlingen zijn (want die zijn buiten) of in de teamruimte.

Dat je de verantwoording niet kunt delen met anderen is wellicht meer een organisatorisch probleem, in een goedfunctionerend team hoort dat gewoon te kunnen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:14

Duhelo schreef:
Hier ook een belg

ik vraag mij echt af hoe jullie dat combineren, zowel het oude systeem (wie kan er nu over de middag de kinderen halen om thuis te eten?) als het nieuwe systeem (wie heeft er om 13.30 al gedaan met werken?)

Hier in belgie is het standaard van 8.20 (of 8.30) tot 12 uur, en dan 13.20 - 16.00
over de middag zit er dus 1 uur en 20 minuten pauze, en in de voor en namiddag 2 X 15 minuten pauze.
Kinderen mogen naar huis (sommige scholen hebben ze trajecten dat leraars de kinderen delen begeleiden) of kunnen op school blijven (keuze tussen warm eten op school of boterhammen meebrengen).
Op woensdag is school om 12 u gedaan, op vrijdag sommige scholen om 15.00
Toezicht op de speelplaats was een van de leerkrachten in een beurtrol

Ikzelf heb bv een kantoorjob met uren van 8-16.30. Geen idee hoe ik om 14 uur mijn kind zou moeten ophalen ...

Eenmaal in het middelbaar is dit nog vrij gelijk, alleen is het vanaf bepaalde jaren tot 17 u ipv 16 uur, en sommige scholen hebben op woensdag tot 15 u les ipv 12 en op vrijdag dan ook tot 15 ipv 17.

Dat vraag ik me ook af?

Is er ook naschoolse opvang voorzien? Al zal dat dan ook weer duurder zijn voor de werkende ouder, in plaats van vanaf 15.30u of 16u betalen voor naschoolse opvang, nu al vanaf 14u...