slaapdienst...maar slapen ho maar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:52

Herkenbaar! Je diensten zijn dan wel lang zeg, als je nog door moet tot 13.15 -O- Ik ben zelf altijd om 9.00 klaar met mijn dienst, en ik heb dan bewust geen afspraken die dag zodat ik lekker bij kan komen. Mij helpt het om inderdaad 's avonds zoveel mogelijk klaar te zetten voor de volgende ochtend,ik bel altijd nog even met mijn man rond 23.15 en daarna ga ik lezen tot een uur of 12 (tot ik echt bijna mijn ogen voel dichtvallen). Dan gaat het redelijk, maar ik slaap alsnog wel lichter en ben altijd ruim voor de wekker wakker. Toen ik net begon als begeleider sliep ik echt bijna niet, ik was idd bang om iets te missen van cliënten. Dat is me in 5 jaar nog nooit gebeurd, dus ik vertrouw er tegenwoordig maar op dat het me wel lukt allemaal :j
Hopelijk heb je iets aan de tips hier!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:58

Ook ik werk slaapdiensten en vind het super herkenbaar. Ik doe het inmiddels bijna een jaar en slapen gaat wel beter, maar ik blijf echt heel gaar de volgende dag en word van elk klein geluidje wakker. Denk dat het ook een beetje komt omdat je stiekem toch ligt te waken.

Lusitana

Re: slaapdienst...maar slapen ho maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:06

Ik heb een vriendin die een moord zou doen voor 1 slechte nacht in de zoveel tijd.
De slaapt elke dag maar 1-3 uur..... En niet dat ze het overdag inhaalt.

Wat is eigenlijk het probleem? Als je echt moe bent slaap je heus wel wat uurtjes. Je hoeft toch niet de hele nacht te slapen als je de rest van de week goed slaapt?
Het is juist de bedoeling dat je licht/niet slaapt zodat je kunt reageren.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:12

Wetenschappers hebben ontdekt dat veel mensen last hebben van het zogenaamde " eerste-nacht-effect".
Dat wil zeggen dat veel mensen die elders slapen de eerste nacht onbewust op hun hoede zijn. Dit komt voort uit het oerinstinct. Angst om opgegeten te worden terwijl je slaapt. Dit effect kan tot 4 nachten duren maar is meestal na 1 nacht weg.
Dit wetende kan je misschien helpen door je bewustzijn te geruststellen en wellicht daardoor het effect te verminderen.
Ik denk ook wel dat als je voor jezelf besloten hebt dat als je het eerste moment mist dat je dan voorlopig niet gemakkelijk in slaap zult vallen er toe leidt dat dat ook daadwerkelijk dan gaat gebeuren.
Dus probeer het eens anders om; verheug je op je nachtje slapen en ga met die gedachten op bed liggen. Dus positief ipv negatief.
Misschien wat kort door de bocht maar je onderbewustzijn is best wel te beinvloeden door er bewust over na te denken.
Ik hoop dat het wat beter zal gaan voor je.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:22

Wij hebben altijd twee slapers, op elke vleugel van het gebouw iemand. Wat mij ook helpt is even kletsen nog voor ik ga slapen, drinken we ff samen een theetje en ff over random dingen kletsen, dan heb je niet meer zo het gevoel dat je aan het werk bent.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 11:52

Lusitana schreef:
Ik heb een vriendin die een moord zou doen voor 1 slechte nacht in de zoveel tijd.

Wat is eigenlijk het probleem? Als je echt moe bent slaap je heus wel wat uurtjes. Je hoeft toch niet de hele nacht te slapen als je de rest van de week goed slaapt?

Daar denken ze hier toch anders over ;) Doordat de dienst begint om 17:15 en je de volgende dag pas om 13:15 klaar bent zou je, als je niet slaapt, een dienst van 20 uur draaien :wow:

Het is niet dat ik het niet overleef, ik kan best een nachtje doorhalen. Maar in de zomerperiode krijg ik het drukker en draai ik 3 tot 5 nachten per week. Dan zou het fijn zijn als ik kon slapen B-)

Positief het bedje in duiken vind ik ook een goede tip +:)+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:58

Lusitana schreef:

Die vriendin van jou lijkt me vrij irrelevant voor het probleem van de TS.

Verder is het idee achter een slaapdienst juist wel dat je slaapt, maar dat je wakker gemaakt kan worden als er iets aan de hand is waar ze extra hulp bij nodig hebben. Daarom krijg je ook maar 50% van de uren uitbetaald, omdat je slaapt...

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:25

Leuk om eens de ervaringen van andere "slapers" te lezen. Jouw dienst is echt lang Wiebke! Wij werken van 16.30 tot 9.30
Van 23.00 tot 7.00 mogen we slapen. Of eigenlijk, om 7.00 moeten we weer beneden zijn, op de groep. Er hoeft dan niet eens heel veel te gebeuren; wat medicijnen delen, oogdruppels geven, ontbijt geven aan 1 client, dat soort dingetjes. Ondersteunen met wassen en aankleden hoef ik niet.

De avonden kunnen wel heel druk zijn bij ons, waardoor ik soms met een heel vol hoofd naar de slaapkamer ga. Vandaar dat ik altijd een boek meeneem dus :) Even afschakelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:29

Vjestagirl schreef:

Verder is het idee achter een slaapdienst juist wel dat je slaapt, maar dat je wakker gemaakt kan worden als er iets aan de hand is waar ze extra hulp bij nodig hebben. Daarom krijg je ook maar 50% van de uren uitbetaald, omdat je slaapt...

Wat ik wilde zeggen is dat je niet dood gaat van een een (paar) nachtje(s) slecht slapen. Doe je ook wel eens in andere omstandigheden.
Ik snap dat je wílt slapen, maar als het niet lukt hoef je dat niet meteen als probleem te zien, want daar wordt het op zich sowieso niet beter van.

Slaap je niet, dan rust je toch. Als je maar in je bed blijft. Als je iedere keer eruit gaat, komt de hele boel weer op gang en is inslapen nog lastiger.
Meestal is het zo dat als je slecht slaapt je tegen de ochtend toch wel even goed slaapt en "inhaalt".

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:54

Lusitana schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat ik wilde zeggen is dat je niet dood gaat van een een (paar) nachtje(s) slecht slapen. Doe je ook wel eens in andere omstandigheden.
Ik snap dat je wílt slapen, maar als het niet lukt hoef je dat niet meteen als probleem te zien, want daar wordt het op zich sowieso niet beter van.

Slaap je niet, dan rust je toch. Als je maar in je bed blijft. Als je iedere keer eruit gaat, komt de hele boel weer op gang en is inslapen nog lastiger.
Meestal is het zo dat als je slecht slaapt je tegen de ochtend toch wel even goed slaapt en "inhaalt".

volgens mij is het ook niet direct een probleem maar vraagt ze vooral tips hoe ze beter kan slapen op het werk. En aangezien ze zich daarna nog een aantal uur moet kunnen focussen ivm werk is het wel fijn als je uitgerust en dus alerter bent.
Ikzelf heb juist het laatste deel van de nacht dat ik het slechts slaap omdat ik bang ben mij te verslapen en dan zijn de cliënten ook te laat

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:06

Suuszels schreef:
Ikzelf heb juist het laatste deel van de nacht dat ik het slechts slaap omdat ik bang ben mij te verslapen en dan zijn de cliënten ook te laat

Dat is juist het bekende probleem waardoor mensen slecht inslapen. (Die angst voor verslapen)
Maar dat is dus het "ojee als ik maar slaap" . Dus een probleem maken van het niet slapen.
Als je dat los kunt laten en denkt "dan slaap ik maar niet" kun je vaak plots wel beter slapen. Helemaal, en dat is geloof ik al eens genoemd, als je een wekker zet en daarop kunt vertrouwen in je achterhoofd.
Dan wordt je wakker voordat die gaat.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat als je loslaat dat je móet slapen het makkelijker is om in slaap te vallen. Dat is een tip ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in een vreemde omgeving altijd slecht slaap, dus ik herken het probleem, maar bij mij is echt de oplossing om te denken "slaap ik niet dan rust ik toch" en los te laten dat ik móet slapen. Dan geef je de hersenen de kans om tot rust te komen. Dat werkt niet als je elk kwartier denkt "nou ben ik nog wakker" en er zo af en toe nog uit gaat ook...

Overigens doen oordopjes bij mij ook wonderen, maar ik neem aan dat het op zo´n slaapdienst een slecht idee is om je zo af te sluiten... :D

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:12

Ik werk ook met slaapdiensten, heerlijk, ja echt waar. Ik begin om 15.30 uur tot de volgende ochtend 9.00 uur. Wij mogen slapen van 23.00 uur tot 6.30 uur. Om 6.45 uur wordt ik verwacht bij de eerste cliënt van die dag.De avonden zijn druk en doenig rond 22.30 22.45 uur ben ik met de cliënten klaar, dan nog even de rapportage of een lijstje maken wat ik morgenochtend moet doen. Wanneer ik moe ben doe ik dat niet, schakel ik alles uit, spring onder de douche, kijk eventueel nog even tv. Deze staat in de algemene ruimte waar geen cliënten aanwezig zijn, of ik lees een boekje op bed. Rond de klok van 23.30 uur gaat het licht uit en mijn ogen dicht. Ik heb drie wek- apparaten aanstaan. Ik sta iedere ochtend heerlijk uitgerust op. Gelukkig wel, in mijn vorige werk had ik echt een dag nodig om te herstellen, hier gelukkig niet.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 21:20

Angst om me te verslapen heb ik echt totaal niet. Als cliënten bellen gaat de telefoon echt heel hard af en van mijn wekker word ik ook altijd wakker. Het is denk ik vooral het idee te 'moeten' slapen en 'ik hoop dat het rustig is vannacht'. Heb namelijk een paar keer vals alarm gehad, ik moet toch kijken of er niks aan de hand is. Bleek een cliënt met het draaien op de knop gedrukt te hebben, deze draagt ze om de pols. Dat geeft ook wel onrust.. morgen heb ik een slaapdienst op een andere lokatie waar ik nog niet geslapen heb, ik ga daar slapen als een roos! (Positief denken :) )

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:56

Hoevaak heb je nu een slaapdienst gedraaid? Misschien is het ook een kwestie van wennen? Mijn allereerste slaapdienst was drama. Ik sliep in een oude boerderij, was de draagbare telefoon beneden vergeten (maar durfde m niet te halen. Overigens stond er ook een vaste telefoon naast m'n bed, maar ik kon dus niet veilig bellen en lopen), het raam stond Open, het was snikheet, er waren muggen en er kraaiden hanen. Kortom: Geen oog dicht gedaan!
Nu werk ik op een andere lokatie en slaap daar zowat net zo vaak als thuis. En slaap daar dus ook net zo goed. Overigens zet ik ook twee wekkers, zoals eerder genoemd. Dan hoef ik niet bang te zijn me te verslapen.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 22:08

Ik heb nu zo'n 8 slaapdiensten gehad, op dezelfde lokatie. Morgen komt daar dus een andere lokatie bij

Jou eerste slaapdienst klinkt niet echt prettig nee ievie! Wat een drama! Fijn dat het nu beter gaat, hoeveel slaapdiensten heb je in de maand ongeveer?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:19

Ik heb nu gemiddeld elf slaapdiensten per maand.

Edit; en werk nu vijf jaar op dezelfde lokatie

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:27

Wekker zetten, echt dat helpt.
Je hoeft er meestal pas om 4uur uit.Zet je wekker op 03.55, ga optijd in je bed lighen, lees nog even een boekje ( geen dossiers of werkgerelateerde lectuur) en dan grote kans dat je zo in slaap valt

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:39

Wij werken van 15.00-23.30 de ene dag en van 06.30-11.30 de andere dag. Ik ben wel eens de sjaak geweest toen er een was weggelopen en ik dus niet heb geslapen omdat het vermissingsprotocol gevolgd moest worden..

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:19

amandananana schreef:
Wij werken van 15.00-23.30 de ene dag en van 06.30-11.30 de andere dag. Ik ben wel eens de sjaak geweest toen er een was weggelopen en ik dus niet heb geslapen omdat het vermissingsprotocol gevolgd moest worden..

Mag dat überhaupt wel volgens cao? (nacht van 7uur..)

Edit: En wel zuur.. Vooral als je dan nog zo lang verder moet werken.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 18:14

Vermiste personen hebben wij niet zoveel last van, soms wel dat er een door de politie thuis wordt gebracht na een avondje teveel drinken.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan vandaag, heb er een goed gevoel over! Hier slapen de cliënten op de eerste en tweede etage en ik op de begane grond. Dit schept wellicht een gevoel van afstand? waardoor ik beter zal slapen? Het kamertje staan wat meer spulletjes dan die van de andere locatie maar is juist wel wat gezelliger zonder te druk te zijn.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:07

Slaap lekker!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:27

Slaap lekker Wiebke. Ik mag ook weer vannacht. :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:22

En bij nood: Bob Ross kijken op youtube... Heb verder helaas geen tips voor je. Werk zelf in de dagbesteding :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:15

Herkenbaar. Ik draai nu ruim 8 jaar ook gecombineerde laat/slaap diensten, minimaal eens per week. Inslapen was altijd een probleem, en als ik dan wel sliep werd ik minstens ieder uur weer even wakker. Nu ik moeder ben en weet dat ik echt wel wakker kan worden als er wat is slaap ik beter, inslapen is nooit een probleem meer. Wel word ik nog steeds rond 4.30 wakker, dan dut ik weer een beetje in. Maar vanaf 5.45 kan ik helemaal niet meer slapen. Dat ik 2 wekkers heb gezet maakt niet uit. Ik heb ook het liefst de laat/slaap in het weekend, omdat de ochtenden dan veel rustiger zijn kan ik wel normaal slapen tot ik er uit moet. Ik ben dan in mijn hoofd minder bezig met alles wat ik nog moet doen. Ik ben de dag na de slaap wel altijd enorm gaar. Ik moet ook echt een uurtje plat dan, anders ben ik geen cent waard.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 21:29

Zo Suzan H,dat lijkt me ook lastig! Ieder uur wakker worden is heel vermoeiend denk ik.

Mijn vorige slaapdienst heb ik redelijk geslapen, het duurde lang voor ik in slaap was maar de tijd die ik geslapen heb was goed! Voordat ik naar bed ging heb ik even tv gekeken in de woonkamer, dat heeft denk ik wel geholpen.