Stage overtreed wet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Stage overtreed wet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:06

Doorbijten, serieus? Dat had ik misschien gedaan toen ik zelf nog 15 was, maar nu ik iets meer ervaring heb zou ik mooi toedeloe zeggen als ik als gratis werkhulpje gebruikt zou worden zonder de arbowet in acht te nemen :j

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:17

Inderdaad. Ben het volledig eens met verootje en shadow. Te belachelijk voor woorden dit en de school moet ook op zijn nummer gezet worden.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:54

Op mijn stage heb ik ook geen pauze. Ik loop op een BSO van 12 tot half 7. Wat eten/drinken mag gewoon maar het liefst op de tijden dat de Kids ook cracker brood of fruit eten. Dit is een normale gang van zaken denk ik

Over de rest melding doen bij ggd. Wel na je stage

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:22

Bonnyyyyyy schreef:
Op mijn stage heb ik ook geen pauze. Ik loop op een BSO van 12 tot half 7. Wat eten/drinken mag gewoon maar het liefst op de tijden dat de Kids ook cracker brood of fruit eten.

Dat is het niet. De CAO Kinderopvang maakt geen uitzondering voor pauzes, en dus heb je als je langer dan 5,5u aaneengesloten werkt, recht op een half uur (of twee keer een kwartier) pauze. Echte pauze, waarin je even niet hoeft op te letten. (Ben je jonger dan 18 dan geldt dat al als je 4,5 uur werkt.)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... werktijden

Die regels zijn er niet voor niets en zeker in de kinderopvang van belang: het is lastig om zo lang achter elkaar goed op te kunnen letten en geduldig te blijven en goed te reageren. Het stelselmatig overtreden van die wet gaat ten koste van jezelf en van de kinderen en kan onveilige situaties geven. Kinderen hebben recht op groepsleiders die alert zijn, niet te vermoeid, en ook op groepsleiders die voor hun belangen op kunnen komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:34

Bonnyyyyyy schreef:
Op mijn stage heb ik ook geen pauze. Ik loop op een BSO van 12 tot half 7. Wat eten/drinken mag gewoon maar het liefst op de tijden dat de Kids ook cracker brood of fruit eten. Dit is een normale gang van zaken denk ik

Over de rest melding doen bij ggd. Wel na je stage

Als dat de normale gang van zaken is ben ik heel erg blij dat mijn kind niet naar de opvang gaat... Die arboregels zijn er niet alleen om de medewerkers te beschermen maar in dit geval ook de kinderen. Hoe denk je scherp te kunnen blijven als je de hele dag gefocussed moet zijn om o.a. bv MIJN kind van de nodige aandacht en zorg te voorzien?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:37

TS, allereerst mijn complimenten over je volwassen manier van benaderen van het probleem!

Vind ik top voor een 15 jarige dat je zo mee en door denkt over je stage en de regels daarbij.

Is de gastouder bij een bureau aangesloten?
Anders zou je daar eens contact mee op kunnen nemen. Ik ga er van uit dat zij een deel van de kinderen buiten het bureau opvangt. Of zouden die hier aan meewerken?

En anders inderdaad met de GGD.
Vooral de kou en dat de kinderen niet de bedoelde aandacht krijgen omdat ze met zoveel zijn vind ik wel een punt om aan te kaarten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:54

Shadow0 schreef:
Bonnyyyyyy schreef:
Op mijn stage heb ik ook geen pauze. Ik loop op een BSO van 12 tot half 7. Wat eten/drinken mag gewoon maar het liefst op de tijden dat de Kids ook cracker brood of fruit eten.

Dat is het niet. De CAO Kinderopvang maakt geen uitzondering voor pauzes, en dus heb je als je langer dan 5,5u aaneengesloten werkt, recht op een half uur (of twee keer een kwartier) pauze. Echte pauze, waarin je even niet hoeft op te letten. (Ben je jonger dan 18 dan geldt dat al als je 4,5 uur werkt.)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... werktijden

Die regels zijn er niet voor niets en zeker in de kinderopvang van belang: het is lastig om zo lang achter elkaar goed op te kunnen letten en geduldig te blijven en goed te reageren. Het stelselmatig overtreden van die wet gaat ten koste van jezelf en van de kinderen en kan onveilige situaties geven. Kinderen hebben recht op groepsleiders die alert zijn, niet te vermoeid, en ook op groepsleiders die voor hun belangen op kunnen komen.

allemaal leuk en aardig maar zo werkt het niet. In de kinderopvang werk je vaak genoeg alleen, zonder collega. Kan je moeilijk pauze gaan nemen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:00

Maar Kimbers, dat is toch raar, dat een 15 jarige schijnbaar zonder collega's werkt en dus niet met pauze kan?

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:02

zeker melding van maken, zowel bij de ggd als bij de instanties waar je gastouder bij is aangesloten.
Dit mag gewoon simpelweg niet, klaar, moet wat aan gedaan worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:03

Ze werkt niet in de kinderopvang, is niet ertoe bevoegd en is slechts een snuffelstage. Ze heeft recht op pauze, de volwassene is bij de kinderen immers

Ik zou wel melding maken bij de ggd, 1 volwassene op zoveel jonge kinderen is niet gewenst. Snap niet dat de ouders hun kind daar zo brengen, je ziet toch over het algemeen wel dat die groep groot is? :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:06

Kimbers schreef:
allemaal leuk en aardig maar zo werkt het niet. In de kinderopvang werk je vaak genoeg alleen, zonder collega. Kan je moeilijk pauze gaan nemen.

En het vier-ogen-principe dan? Waartoe de kinderopvang sinds 2013 verplicht is? Die ook volwassen moet zijn. Dus een 15-jarige vmbo scholier telt niet mee en moet ten allen tijden boventallig zijn.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:20

verootjoo schreef:
Kimbers schreef:

En het vier-ogen-principe dan? Waartoe de kinderopvang sinds 2013 verplicht is? Die ook volwassen moet zijn. Dus een 15-jarige vmbo scholier telt niet mee en moet ten allen tijden boventallig zijn.

Bij gastouders geldt dat niet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:23

Klopt, maar kimbers gaf aan dat je in de kinderopvang vaak genoeg alleen werkt, waaruit ik opmaak dat dat niet gaat over een gastouder.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 16:28

Bedankt voor alle reacties! Ik ga het nog een keer bij school aankaarten en daarna bij het gastouder bureau.

Ik denk dat de meeste ouders niet weten hoe groot de groep is, de oudere kids worden opgehaald/thuis gebracht, de jongeren worden gebracht en opgehaald na dat de oudere kinderen weg zijn.

Ik word trouwens ook vaak alleen gelaten met de kinderen. Als er bijvoorbeeld een boodschap gedaan moet worden of eentje naar zwemles moet worden gebracht dan blijf ik alleen thuis.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:50

En hoe doet ze dat als ze geen stagiaire heeft? Ik zou inderdaad melding maken bij het gastouderbureau!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:03

mie123gie schreef:
Ik word trouwens ook vaak alleen gelaten met de kinderen. Als er bijvoorbeeld een boodschap gedaan moet worden of eentje naar zwemles moet worden gebracht dan blijf ik alleen thuis.

Pardon?! Hoe gaat dat dan als jij er niet bent? Aardig of niet, wat jij hier beschrijft kan gewoon écht niet! Heb je de steun van je ouders hierin? Als ik jou was zou ik samen met je ouders met spoed (vandaag nog!) een gesprek aanvragen met iemand van je school waarin je aangeeft dat dit een ontoelaatbare situatie is en dat je hiervan graag samen met je school een melding wilt maken bij de gemeente en/of GGD. Als ze dat niet willen doe je de melding desnoods zonder steun van je school. Van het gastouderbureau hoef je denk ik niet veel te verwachten, want het kan haast niet anders dan dat zij op de hoogte zijn van het veel te hoge aantal kinderen bij deze gastouder. Als zij hier willens en wetens aan meewerken is dat een ernstige overtreding waarvoor zij fiks kunnen worden gestrafd. Als je dit meldt bij het gastouderbureau is de kans vrees ik groot dat zij zullen proberen om het onder het tapijt te vegen. Ik vind de zaken die je noemt dusdanig ernstig (vooral de overschrijding van het toegestane aantal kinderen en het feit dat je met de kinderen alleen wordt gelaten terwijl de verantwoordelijke volwassene het huis verlaat) dat ik als ik jou was niet meer zou gaan. Eerlijk gezegd kan ik mij ook niet voorstellen dat je ouders of de school willen dat je hiermee doorgaat als ze alle feiten kennen. Er zou maar iets gebeuren terwijl jij daar alleen met die kinderen zit. :x

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 17:36

Delphi schreef:
En hoe doet ze dat als ze geen stagiaire heeft? Ik zou inderdaad melding maken bij het gastouderbureau!

Dan neemt ze iedereen mee, of als haar zoon van 12 thuis is dan let die op. Met halen en brengen is haar man thuis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:08

Wat vreselijk onverantwoord! Echt top dat je hier wat mee gaat doen ts! Dit is vragen om ongelukken zo...

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:26

Huh als stagiaire ben je over op de groep dus pauze moet zeker kunnen....zelfs in de kinderopvang cao staat dat pauze moet...en verder is dit echt nadeel van gastouders...krijgen namelijk niet allemaal jaarlijkse controle van ggd dus deze zaken komen helaas voor. (bij een gastouderbureau waar veel gastouders bij aangesloten zitten worden maar 1 of 2 lokaties gekeurd.) Op een kinderdagverblijf staat wel strenge controle dus zullen niet snel misverstanden zijn...als je het echt onverantwoord vind moet je andere stage zoeken. Heb je ook v.o.g moeten aanvragen voor deze stage? Sinds dit jaar ook verplicht voor korte stages namelijk.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 02:53

mie123gie schreef:
Delphi schreef:

Dan neemt ze iedereen mee, of als haar zoon van 12 thuis is dan let die op. Met halen en brengen is haar man thuis.

Dus een 12 jarige krijgt de tijdelijke leiding over een veel te grote groep kinderen, compleet alleen.... Jeetje. Zeker melding maken, bij school, gastouderbureau en/of de GGD, want al met al kan dit niet.

Je hebt al veel tips gekregen.

Kan het niet meer dan eens zijn met Shadow, verootje en goeroe.

Schrik ook van dr reacties over de pauzes als 'welkom in de kinderopvang'. CAO geeft geen uitzondering, pauzes hoort iedereen te krijgen. Als dat niet kan omdat de opvang besluit om iemand alleen te laten werken op een groep kinderen, waardoor die persoon niet afwisselend met een collega kan pauzeren, zijn ze hierin gewoon fout. Een werkgever hoort de werknemer zo te accommoderen dat die pauzes genomen kunnen worden. Ook in de kinderopvang, ook in de zorg, ook in de horeca etc.in die sectoren gaat het vaak mis met pauzes en zeggen mensen al snel 'het hoort erbij'. Maar dat maakt het nog niet goed en juist.

Zeker iemand zoals TS, iemand van 15 op een snuffelstage hoort toch zeker goed beschermd te worden door de wet zodat ze op een normale en fijne manier een maand kan werken zonder dat haar rechten worden geschonden en ze zich een slag in de rondte moet werken, met uitputting tot gevolg. Zoals ze zegt, ze word langzaam gek. Dat snap ik.

Je hebt die pauzes nodig.

Mensen onderschatten soms hoe zwaar het werken met kinderen is. Ze denken vooral dat het alleen maar leuk is. Beetje spelen, beetje zitten en opletten.. Maar nee, dan moet die geholpen worden met naar de wc te gaan, dan is die gevallen, heeft die in zijn broek geplast, moet het broodje in stukjes worden gesneden, geeft de baby zijn melk op, heeft er 1 buikpijn, is er 1 door een ander geknepen, wil de ene helft dit doen en de andere helft dat en het kan niet tegelijkertijd, huilt er 1 hier en 1 daar, is kleine Timmy niet te vinden, om hem achter de prullenbak vandaan te vissen waar hij net in heeft zitten te grabbelen en in de paniek van 'waar is Timmy?!' wandelt Elsje er vandoor met jouw salade vork en moet je die afhandig maken voordat Elsje shishkebab maakt van kleine Juultje, die trouwens net in de zandbak kattenpoep heeft gevonden en dat in haar mond wil stoppen ennnn ga zo maar door. Iemand van 15 hoort niet alleen te laten geworden met kinderen, iemand van 12 al helemaal niet en geen enkele kindercrèche/opvang/gastouder-medewerker hoort van zijn pauzes te worden gehouden.

Met kids werken vergt heel veel energie en oplettendheid. Het is ook heel leuk, mooi en vaak dankbaar werk. Maar wel werk met pauzes. Voor jezelf, maar ook voor de veiligheid van de kinderen.

Een gestresste medewerker kan gevaarlijk zijn in combinatie met kinderen. Die eerder genoemde slavork of bijvoorbeeld een broodmes had kleine Juultje een verwonding gegeven die voorkomen had kunnen worden als de medewerker tijdens haar pauze gewoon had kunnen blijven zitten eten en echt op pauze was ipv ook op de kinderen te moeten letten en dingen te moeten doen. Dat is dan voor de andere collega. En dat is nog maar 1 van vele voorbeelden waarin iets mis kan gaan met een overwerkte werknemer. Er kan al genoeg misgaan met kinderen met uitgeruste niet gestresste en opletten werknemers. Laten we de kans op fouten en/of ongelukjes niet groter maken door de werkomstandigheden slechter te maken dan wat de minimale wetgeving eigenlijk eist in een compleet logische CAO regeling.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:10

Shocking. Ik snap niet dat ouders hun kinderen zo achterlaten. Griezelig.

Ts ik vind jou stoer. Goed dat je melding maakt van misstanden. Ik vind de verantwoordelijkheid die je krijgt veel te groot.
Verder stelt de wet strenge eisen aan maatschappelijke stage voor scholieren.https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-hoe-lang

School en jouw stage begeleider moetdn een veel actievere rol nemen in jouw begeleiding.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:35

Ik vind het nu ik meer lees, ook steeds raarder worden.

Maar in het algemeen, als je stage tegen valt, niet specifiek nu, maar gewoon, algemeen, vind ik dat je toch moet proberen door te zetten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:42

Er zijn wel meer beroepen zonder pauze.
In mijn cao ook gewoon opgenomen.

Voor een stagiaire natuurlijk niet gewenst.
En alleen met de kinderen laten ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:47

TS zo te lezen ben jij meer volwassen dan de volwassene die jou het vak moet leren.
Dat met die pauzes is niet netjes maar dat vind ik niet vreselijk schokkend.
Echter een minderjarige bij kinderen laten, een te grote groep, te koud, te weinig aandacht etc: dat is gewoon schandalig te noemen.
Stel dat er echt iets gebeurd en jij zit met een zwaargewond kind in je eentje.... :\
Ik denk dat de ouders je dankbaar zijn als je het aan het licht brengt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:50

Ik vind persoonlijk dat vooral de school in deze achterblijft en TS laat zwemmen, lijkt me toch dat die eindverantwoordelijk zijn voor daar waar ze hun leerlingen heen sturen en minstens daar sturend kunnen zijn als er dingen zijn die niet helemaal oke zijn. Dan laat je je leerling daar toch niet gewoon weer heen gaan? Zeker geen 15 jarige?