Omscholen maar naar wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:11

Ik heb even gegooglet. http://www.mbostart.nl/mboopleidingen/ zegt dit:

» Bij niveau 3 en 4 moet je overal minimaal in bezit zijn van een vmbo-diploma (KB, GL of TL). Ook kun je aan deze MBO opleidingen beginnen wanneer je een overgangsbewijs van Havo / VWO 3 naar Havo / VWO 4 bezit.

En http://www.arcuscollege.nl/onderwijs/do ... o-naar-mbo zegt dit:

Van havo naar mbo

Heb je een overgangsbewijs van havo-3 naar havo-4 dan kun je bij ons een mbo opleiding op niveau-4 volgen. Onze mbo-opleidingen zijn beroepsgericht, met veel praktijklessen en stages.

Dus je mag met een overgangsbewijs naar havo/vwo 4 toch naar mbo 4.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 17:20

Niezel schreef:
veneri schreef:
wat is jouw switch geweest? wat deed je eerst en wat ben je gaan doen?

Ik werkte in de callcenter-wereld. Veel zitten, veel hetzelfde, veel druk, heel weinig eigen inbreng.

Ben inmiddels kynologisch instructeur (hondentrainer :P) en bijna klaar met de opleiding tot gedragstherapeut (ook honden :D )
Nooit gedacht van mezelf maar het contact met mensen is zo ontzettend leuk. Collega's in het vak met dezelfde passie en eigenaren met honden helpen trainen, tijd voor die mensen kunnen maken, helpen met kleine issues, soms grotere, en vooral heel veel lachen! Ik heb er heel veel plezier in!

Klinkt als een goede stap.
Hoe heb je dit aangepakt,bijv.qua opleiding, en ben je in loondienst terechtgekomen of ben je zelf iets opgestart?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:26

Emmaa_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Havo 3 overgangsrapport staat gelijk aan vmbo T diploma. Dus sowieso zou je mbo kunnen gaan doen. Hbo is wellicht ook een optie want je moet dan gewoon een toets doen om te kijken of je het niveau aan kan.

Dat ligt aan de plek waar je je studie wilt gaan doen. Overheidsgesubsidieerde onderwijsinstellingen vragen vaak om een fysiek diploma, en die kan je niet aanvragen. Overigens geldt de overgang van havo 4 naar havo 5 als een TL diploma, niet havo 3.

TS, ik denk dat iets met dieren hartstikke leuk is. Ik zou wel door een goed marktbureau een marktonderzoek laten uitvoeren zodat je professioneel kan laten onderzoeken of er een afzetmarkt is voor wat je wilt :)

Je info klopt niet. Havo 3 overgangsrapport staat gelijk aan vmbo t diploma en kun je ook mee naar het mbo. Maar hierboven heeft fish en chips je daar meer uitleg over gegeven ;)

fannetje

Re: Omscholen maar naar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:37

Ik ben nu inmiddels bijna 9 jaar geleden ook overgestapt qua werk, maar dan juist vanuit de dieren (para-veterinair) naar de mensen (radiodiagstisch laborant). Tuurlijk is het even 3 jaar afzien (minimumloon, maar ja, ik zat daarvoor daar maar net boven), maar mijn studiekosten werden door mijn nieuwe baas betaald en verder heeft mijn moeder me wat geholpen (boodschapjes betalen), maar wat ben ik blij dat ik toen die overstap gedaan heb. Ben nog steeds werkzaam in hetzelfde ziekenhuis en doe mijn werk met plezier en ben tevreden met mijn salaris (is zeker meer dan wat ik bij DA nu zou verdienen).
Dus ik kan het zeker adviseren, ben je niet gelukkig in je werk, ga kijken wat je wel wil doen, want je moet nog zo lang werken.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:38

veneri schreef:
Klinkt als een goede stap.
Hoe heb je dit aangepakt,bijv.qua opleiding, en ben je in loondienst terechtgekomen of ben je zelf iets opgestart?

Ik heb gekozen voor de meest uitgebreide opleiding met een door de beroepsvereniging erkend diploma.
In mijn geval de Martin Gaus Academie, ik wil perse een Alpha en SPPD certificering en dan kun je in Nederland alleen bij Dogvision of Gaus terecht.
Loondienst is moeilijk, echt iedereen verschilt van mening of je hebt een onderbetaalde bijbaan. Samenwerken is echter geen probleem, ik hoor wel eens van haat en nijd, ik kom echter alleen hele lieve en behulpzame mensen tegen :)
Ik ben nu inderdaad voor mezelf aan het beginnen. Een opleiding van twee jaar lijkt heel lang, maar je hebt de tijd ook echt nodig om de kennis en contacten op te doen, en het is zo leuk, het vliegt voorbij :)

Arabesk

Re: Omscholen maar naar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:32

Docent dier of groen? Vaak kun je wel een toelatingsexamen aanvragen