Na 6,5 jaar stoppen met hbo studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:24

Je zou wel gek zijn om dit niet af te ronden, 6,5jaar weggooien, zo zonde.
Ik denk dat het je zou kunnen helpen om eens met een psycholoog te praten die gericht is op faalangst en studieproblemen.
Ik denk dat jij met een goed gedegen plan deze studie op je sloffen haalt maar dan moet je wel hulp hebben met het oppakken van alles want nu kijk je tegen een enorme berg aan.
Ga er nu 1 jaar keihard tegen aan, werk je een slag in de rondte en volgend jaar om deze tijd zit jij met een diploma in je handen.
Dus ga ook opzoek naar die baan om deeltijd te kunnen werken(al zal dat lastig zijn want je cv ziet er niet gemotiveerd uit) maar ga echt met een psycholoog praten die je kan helpen hier.
Het is niet erg om even wat hulp te vragen

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:31

Ik ken twee voorbeelden van mensen met langstudeerproblemen tijdens het HBO.
De een zat in jaar vier (met nog de moeilijke vakken uit jaar 2 en 3 open) en wilde eigenlijk écht niet meer. Daarentegen had hij wel eindelijk gevonden wat hij dan wel wilde: ICT, en dan nog aan de uni ook. Zijn ouders geloofden eigenlijk niet dat hij die uni opleiding dan wel af zou maken, en wilden hem wel met een diploma de rest van de wereld in sturen, dus was de afspraak: wij betalen jouw uni, als jij óók je HBO diploma haalt.
Ik heb nog nooit iemand zo gemotiveerd gezien om z'n HBO af te maken :+ . Tegelijk volgde hij wel al vakken aan de uni, dus de HBO heeft daarna alsnog nog 2.5 jaar geduurd, maar hij heeft het diploma gehaald. En vervolgens de uni ook, met voor z'n master afstuderen zelfs een 10. Probleem was hier dus een duidelijk gebrek aan motivatie, maar zodra hij iets had gevonden waar hij wel voor wilde werken, lukte het om die motivatie ook te gebruiken in hetgeen dat hij niet leuk vond (maar wat wel noodzakelijk was).

Het andere voorbeeld is na jaren lanterfanten op het HBO uiteindelijk gestopt, op ongeveer hetzelfde punt. De opleiding ging eigenlijk wel makkelijk, maar het was niet interessant, en niet wat ze uiteindelijk wilde gaan doen. Jarenlang is dat geen probleem geweest: ze heeft leuke banen gehad, op een hoog denkniveau en met veel verantwoordelijkheid. Maar uiteindelijk vanwege reorganisatie is ze toch op straat belandt, en nu is het veel lastiger opnieuw werk te vinden. Vanwege haar ervaring heeft ze meerdere goede sollicitatiegesprekken gehad, maar voor de banen zonder diploma-eis heeft ze volgens de werkgevers een te hoog denkniveau, en dan zijn ze bang dat ze binnen een half jaar weg gaat omdat ze zich verveelt. En op de hogere banen komt ze niet in aanmerking zonder diploma.
Maar nog los van dit probleem, speelt een veel groter issue: ze baalt er zelf nog steeds van dat ze het HBO niet af heeft gemaakt, omdat ze zich nu voor eeuwig af blijft vragen of ze het wel had gekund. Het voelt na al die jaren nog steeds als falen. En nu alsnog een opleiding doen en afmaken is geen optie, want daar is geen geld voor. Die spijt blijft haar nog jaren achtervolgen waarschijnlijk.

Beide hoeft natuurlijk niet op jou van toepassing te zijn, maar geeft misschien wel weer iets om over na te denken. Mijn advies zou op basis van deze ervaringen zijn: stop niet, maar ga aan je bedrijf beginnen náást je HBO. Haal je motivatie en energie uit hetgeen je leuk vindt, en gebruik het om het noodzakelijke ook tot een goed einde te brengen.

anneliesdj

Re: Na 6,5 jaar stoppen met hbo studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:31

Ts ik denk dat je 2 dingen moet doen:
1 uitrekenen hoeveel stufi en reisproduct je hebt gehad in die 6,5 jaar en hoeveel je dus moet terugbetalen aan DUO als je nu stopt. Je valt nog onder het oude stelsel dus maak je je studie af dan krijg de basisbeurs en je reisproduct als gift.
2 even nagaan watvoor diploma's je wel hebt, wat je daarmee kunt en wat deze studie voor toegevoegde waarde zou hebben als je hem afrond.

1+1 = een heleboel voordeel als je hem nog afmaakt. Of je moet al 2 hbo diploma's hebben en zwemmen in het geld ;)

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:54

anneliesdj schreef:
Ts ik denk dat je 2 dingen moet doen:
1 uitrekenen hoeveel stufi en reisproduct je hebt gehad in die 6,5 jaar en hoeveel je dus moet terugbetalen aan DUO als je nu stopt. Je valt nog onder het oude stelsel dus maak je je studie af dan krijg de basisbeurs en je reisproduct als gift.
2 even nagaan watvoor diploma's je wel hebt, wat je daarmee kunt en wat deze studie voor toegevoegde waarde zou hebben als je hem afrond.

1+1 = een heleboel voordeel als je hem nog afmaakt. Of je moet al 2 hbo diploma's hebben en zwemmen in het geld ;)

1 is heel simpel, ga naar DUO.nl, inloggen en bij schuld staat de huidige hoogte van je studieschuld.
als je daarop klikt krijg je een overzicht van hoe de schuld is opgebouwd. dus hoeveel prestatiebeurs, hoeveel voor het OV en hoeveel lening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:38

Ik zou inderdaad eens kijken wat je schuld wordt, want ook je reisproduct telt mee. Als je die 5 jaar hebt gehad is dat alleen al 25.000 totaal. Tel daar de rest bij op en dan denk ik dat je de rest van je leven aan het afbetalen bent :=

Dan kan je beter nog even doorbijten en je studie wel afmaken.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:11

Yvank_ schreef:
Ik zou inderdaad eens kijken wat je schuld wordt, want ook je reisproduct telt mee. Als je die 5 jaar hebt gehad is dat alleen al 25.000 totaal. Tel daar de rest bij op en dan denk ik dat je de rest van je leven aan het afbetalen bent :=

Dan kan je beter nog even doorbijten en je studie wel afmaken.

Niet de rest van je leven hoor hahahaha je moet in 15 jaar terug betalen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:28

Zoals al gezegd wordt... Studieschuld is dan vaak snel een leuk bedrag dat niet wordt kwijtgescholden.

Verder komt er nog bij.. ik doe het zelf ook hoor.. fulltime werken en een studie erbij... (eerst zelfs 2 :') want was met de andere al begonnen voordat ik de andere af had...) maar ben zo blij dat ik er vanaf ben. Het lucht op. (Master was gewoon even rot :') zocht het niet meer, wilde niet verder met dat, geen aansluiting met praktijk, kreeg een goede baan aangeboden dus gepakt. Was zo veel zwaarder... Toen wat tegenslagen gehad... Begeleider die niet "hielp' maar elke keer als ik er was geweest. nog met 10 meer vragen wegging :')) Had het zo gehad, maar mezelf toch echt even laten werken eraan. Stoppen was zonde. (En ik zou "maar" een studieschuld van 3.000 hebben :') maar dat kwijt laten schelden is toch fijn ;))

Stoppen kan natuurlijk ook. Maar bedenk wel, (las één positieve ervaring, van iemand die toch een goede baan heeft gevonden etc.) als ik kijk hoe erg er tegenwoordig op een papiertje gelet wordt, zou ik bijna zeggen, geef jezelf een schop onder je kont...

(Heb ergens gewerkt, en daar moest je per se voor een bepaalde functie MBO4 hebben... Of het nu kapster was of iets in die richting... ging puur om het papiertje en dat is vast bij meer bedrijven zo. Dan kun je aantonen dat je dat denkniveau hebt. Ken ook iemand die er jaren zat, HBO niet had afgemaakt op 2 vakken na, en niet mocht solliciteren op die functies.)