Nu verder studeren of later?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:19

Ik reageer ook even.
Natuurlijk iets anders, aangezien ik in Belgie woon.
Ik heb rechten gestudeerd (5 jaar) en mijn diploma gehaald.
Al snel beseft dat jurist/advocatuur niets voor mij was. Dus gestopt met werken en mijn lerarenopleiding gestart (duurt bij ons een jaartje). Toen ook diagnose van lupus anticoagulans gekregen. Na mijn lerarenopleiding niet meteen werk gevonden met mijn master en ik wou heel graag dierenarts worden... maar met de ziekte moest ik mijn kinderwens ook niet te lang uitstellen. Dus gewoon gecombineerd :+ ik ben dus begonnen aan de opleiding diergeneeskunde terwijl we al aan het proberen waren voor een kindje, het heeft 2 jaar geduurd tegen ik zwanger was. Ondertussen is mijn dochter bijna 2 jaar en zit ik in het 4e jaar. Heel moeilijk maar moeilijk gaat ook :P ik had mijn droom om dierenarts te worden niet willen opgeven, noch had ik mijn dochter willen missen :P dus ik ben blij dat ik genieten van beiden :D

Marije_jiplover

Re: Nu verder studeren of later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:25

Studeren mét rondlopende kleine koters lijkt me nog een stuk moeilijker dan zwanger raken tijdens je studie.
Of wil je dan echt pas verder studeren als je kind(eren) al op de basisschool zitten, dus pak m beet over een jaar of 10?
Ik geloof niet dat je het je daar zelf echt gemakkelijk mee maakt ...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:39

Nee, wel voor die 10 jaar. Maar ik weet niet of het zoveel zou schelen. Mijn vriend is best wel van go with the flow, dus ik denk dat ik lekker die implanon laat verwijderen, zie waar het schip strandt en ondertussen oriënteer op een nieuwe studie.

Was ik nog maar 24 :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:04

Wow SofieHavan, hoe doe je dat dan? Wie past op je dochtertje als jij naar de les moet, en hoe doe doe je dat 's avonds bijvoorbeeld, want ik vermoed dat diergeneeskunde veel hoorcollege is met daarnaast nog veel studiewerk. Zeker de eerste drie jaren? Ben benieuwd! :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:07

Wat leuk dat je voor SPH wil kiezen Lieveli!
Ik doe zelf MWD en zit nu in mijn eerste jaar, ook bij Inholland Alkmaar, maar zit nu nog gemixt met SPH. Ik vind het een erg leuke opleiding :)).
Dus mocht je iets willen weten over de opleiding of de school, kun je me altijd PB'en.

Deze studie lijkt me wel ontzettend pittig met een baby erbij. Het is écht veel, vooral alle dingen die je na schooltijd moet doen.

Maar als jouw kinderwens zo groot is dat je twijfelt of je nog wel naar school moet, denk ik stiekem dat je diep van binnen de keuze al gemaakt hebt :D.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:27

Maak een lijstje.
Wat is voor joubhet belangrijkste?

1) iig stoppen met je opleiding.

Dan kun je kiezen uit opleiding of kind.
Want stel je opleiding lukt, maar daarna lukt het niet om zwanger te worden en sla je je daarna mee voorv jev hoofd dat jev niet eerder bent begonen ivm de trajecten.

Neem je het risico dat leren met een kind echt te zwaar is, je geheugen gatenkaas is. Dus gelukkig met een kind, maar onzekerheid of je de ooleiding nog kan gaan doen

Of kies je voor een opleiding waar jij jev voor 100% gaat inzetten en daarna wil gaan kijken of je zwanger kunt worden?
Maar is je kinderwens niet zo sterk dat je in de opleiding er gewoin niet op kunt wachten en alsnog kiest voor zwangerschap

Dan natuurlijk de optie om het tegenlijk te doen en daarbij een groot risico te nemen wanneer de zwangerschap heel zwaar wordt en je moet stoppen... Zeker bij deze moet je de financiele risico's berekenen

Alleen jij kan de keuze maken wat voor jou en jullie het belangrijkste is.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 25-02-16 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:31

Je zou eventueel ook een paar maanden vrij kunnen nemen van de opleiding, wanneer je zwanger bent geworden en je kindje is dan net geboren. Dat je bijvoorbeeld een semester mist en die het jaar erop inhaalt? Weet niet wat de school van SPH daarvan zou vinden?

Dan zou je beide kunnen doen namelijk.

edit: is SPH deeltijd geen optie?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:40

Ik zou het zelf niet doen. Mijn vriend studeert nu SPH en die moet vanaf het eerstejaar elke periode een aantal uur (30?) stage/vrijwilligerswerk doen naast zijn studie. Dat gaat zeker met een baby erbij veel van je vergen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 11:34

Vanaf mijn tel dus niet gequote!

Ik ga 6 april naar de open dag/intake. Dan hoor ik ook meer over de regelingen omtrent zwangeren. Het is ook niet echt een keuze die ik heb, zo voel ik het. Liefst wacht ik met broeden tot ik afgestudeerd ben maar ik ben al 29 en 2 dagen oud. Dus ik ga proberen om het te combineren. En omdat je een zwangerschap niet kunt plannen ga ik door met mijn leven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:37

Robin_S schreef:
Wow SofieHavan, hoe doe je dat dan? Wie past op je dochtertje als jij naar de les moet, en hoe doe doe je dat 's avonds bijvoorbeeld, want ik vermoed dat diergeneeskunde veel hoorcollege is met daarnaast nog veel studiewerk. Zeker de eerste drie jaren? Ben benieuwd! :)

Hoe denk je dat dat gaat als je werkt? Dan ben je echt veel meer uren kwijt hoor. De uren oppas die je nodig hebt tijdens het studeren zijn veel en veel lager dan als je werkt.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:42

Robin_S schreef:

Mijn dochtertje gaat 3 dagen in de week naar de opvang, via de universiteit kon ik terecht in hun opvang.
De andere 2 dagen gaat ze naar mijn schoonmoeder.
Tijdens de lesperiodes doe ik niets extra voor school. Ik kan dat gewoonweg niet.
Als ik thuis kom moet ik eten maken, huis opruimen, wassen, strijken,.. daarnaast ook nog buiten de stallen doen van de paarden. T is heel druk en zwaar. Soms zit ik er helemaal door. Maar ik zou het zo opnieuw doen.
Ik ben ondanks de zwangerschap & mijn dochter nog geen enkele jaar kwijt geraakt dus zal gewoon afstuderen met al de rest van de studenten ;)
Tijdens de examens is het vooral echt héél héél zwaar ;) aangezien ik tijdens het jaar niets doe voor school, moet ik dubbel zo veel werken tijdens de examens. Dat is echt nachten doorstuderen. Gelukkig kan ik dan rekenen op de hulp van mijn familie (mama en zelf mijn oma), mijn vriend en mijn schoonfamilie :) Zonder hen zou dit nooit lukken. Maar ik ben nu al zover ;) nog 2 jaartjes te gaan (waarvan het laatste jaar amper nog examens, vooral veel praktijk) en ik ben dierenarts *\o/*

Bovendien: nu zit mét mijn dochtertje thuis, ze heeft de windpokken en mag niet naar de opvang (en ook niet naar mijn schoonmama aangezien mijn nichtje van 9maanden daar ook is). Ik ben NU op dit moment naar het hoorcollege aan het luisteren :D sinds kort is er een live stream van de lessen dus ik hoef niet persé naar de lessen te gaan. Dit is best handig, ook van thuis uit kan ik notities nemen en luisteren (en ondertussen pampers verversen, tijdens de pauzes snel eens stofzuigen etc ;) ). Alleen niet zo "sociaal" :')

Troi ;) ik denk dat jij de opleiding diergeneeskunde beetje onderschat hoor ;) Ik heb college momenteel vaak van 10 tot 16u en ook klinieken van 8u tot 10u. Oké, misschien tijdens de lesweken niet zoveel als een "werkende" maar tijdens de examens slaap ik max 5u per nacht en ben de rest van de tijd aan het studeren. Vorige examenperiode was dat 2 maand (december en januari) ik was kapot. Daarnaast is de continue stress die dit met zich meebrengt echt niet te onderschatten hoor... Er komt héél veel op je af.
Niet dat ik hiervoor een staande ovatie verwacht ofzo hé ;) ik heb er zelf voor gekozen, maar nogmaals, 't is niet te onderschatten. De verantwoordelijkheden, de stress, de druk... vooral dat is erg zwaar!

Edit: zwangerschapsverlof ofzo, dat kent de unief niet hé, ik was op vrijdag nog met mijn hoogzwangere buik paardenbenen aan't opensnijden voor anatomie en ik ben op zondag bevallen ;) 2 weken na mijn bevalling had ik mijn eerste examen. Even op adem komen, of uitrusten, dat zit/zat er niet in hoor, als je niet achterop wil raken moét je mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:04

Universiteit is anders dan HBO. Denk dat je daar makkelijker 'vrij' kunt krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 12:43

Ik denk dat er verschil zit in België en Nederland. Wat op dit moment een heel groot probleem aan het worden is in Nederland, is dat veel vrouwen carrière maken en te laat aan kinderen beginnen. Daarom is er nu een soort van campagne bezig om vrouwen hun studie te laten combineren met een zwangerschap/kleine kinderen. Het invriezen van eicellen wordt ook steeds meer gepromoot.

Ik denk zelfs dat je op een NL'e universiteit meer tegemoet kan worden gekomen dan op een HBO.

Wat ik per definitie niet wil is mijn kind 5 dagen naar de opvang. Ik wil geen kinderen om ze dan alleen in het weekend te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:04

Inderdaad lieveli, ik ben trouwens blij dat dat gepromoot wordt en het algemene idee van "studeren-werken-huis kopen-kindje krijgen" op die manier een beetje doorbroken wordt :j

@SofieHavan, ik lees dit echt met verbazing wat jij doet. Respect! Want ook nog eens paarden aan huis erbij? Knap. Ik ben stiekem een beetje jaloers op wat jij gedaan krijgt. Bij mij was het ondenkbaar om 2 weken na de bevalling een examen af te leggen. Heb geprobeerd om te studeren maar was compleet uitgeput! Sliep jouw baby dan eigenlijk al meteen goed? De mijne was de eerste maanden vaak tot 4 uur 's nachts wakker.

@troi, sommige studies zijn niet te vergelijken met een 9-5 baan, in België toch niet. Met zware studies als geneeskunde, diergeneeskunde etc. moeten veel studenten na een hele dag college, en in het weekend, nog achter hun boeken om te studeren omdat de leerstof anders echt te hard opstapelt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 19:06

Ja liever had ik het anders gezien, maar ik heb mijn leeftijd niet mee. En eerlijk is eerlijk, dat mijn vriend zo goed verdient helpt natuurlijk een hele hoop. In principe is mijn bedje gespreid, een fijn koophuis in een kindvriendelijke buurt, dus ik heb nu de vrijheid om te kunnen kiezen en daar de tijd voor te nemen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:30

Ga gewoon eens overleggen op die opleiding over de mogelijk combi met kindjes en hoe er met evt vertraging kan worden omgegaan.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:04

Mijn advies is eerst de opleiding dan de baby.
Studeren, stage en een baby is pittig. Hoe ga je dat met opvang regelen?
Dat je een semester mist wegens bevalling en kraamtijd is te overzien. Maar daarna heb je nog steeds een kindje en wil je studeren. Hoe ga je dat praktisch invullen. Wie zorgt voor jouw kind?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:22

Ik vind het altijd interessant dat mannen dat soort vragen amper krijgen.

Ik zou zeggen ga ervoor. Je wilt zo graag. Overigens ken ik meerdere mensen met een kind en studie en het is hard werken, maar niet ondoenlijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:34

Als je 29 bent....ben je dan bejaard?

Okay voor een studie ben je een van de oudste maar moederschap ben je een van de jongsten.
afhankelijk zijn van je partner is nooit een fijn idee

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:14

Robin_S, ik heb inderdaad paarden aan huis. Ik moet toegeven dat de stallen er meestal properder bij liggen dan mijn huis ;) En na mijn bevalling de examens doen was héél heel zwaar, ergens heb ik ook veel spijt want mijn kraamperiode ging voorbij zonder dat ik er van genoten heb. En mijn borstvoeding na 3 weken stop gezegd omdat ik teveel stress had en de productie slabakte. Maar bon, ik zou dat dus zeker anders doen, ik zou mijn tijd nemen ;) Maar idd ik had een gemakkelijke baby :P na 6 weken sliep ze door :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:33

Heerlijk gewoon!! Jouw dochter staat volgens mij volledig achter jouw studie, zo flink meewerken ;)

En Lieveli, als je helemaal zeker bent van je partner, je hebt een koophuis, hij verdient genoeg waardoor jij volledig vrij bent, binnenkort je eerste kindje,.. en dus het enige puntje dat je nog 'moet' verwezenlijken een diploma is, dan sta je er met 29 echt zo slecht niet voor hoor :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 22:10

Yvette81 schreef:
Mijn advies is eerst de opleiding dan de baby.
Studeren, stage en een baby is pittig. Hoe ga je dat met opvang regelen?
Dat je een semester mist wegens bevalling en kraamtijd is te overzien. Maar daarna heb je nog steeds een kindje en wil je studeren. Hoe ga je dat praktisch invullen. Wie zorgt voor jouw kind?

We zijn met zijn tweeën, het zal niet op mijn schouders terecht komen. En met 2 of 3 dagen opvang vind ik niks mis. Dat zal hetzelfde zijn als wanneer ik zou werken. Als ik eerst studeer ben ik straks 33 als ik klaar ben. Dat vind ik te oud om voor het eerst moeder te worden, ik zit nu al zo op mijn broedstok.

tita schreef:
Als je 29 bent....ben je dan bejaard?

Okay voor een studie ben je een van de oudste maar moederschap ben je een van de jongsten.
afhankelijk zijn van je partner is nooit een fijn idee

Dat ik 1 van de oudsten zal zijn, zal nog tegenvallen. Met mijn 29 ben op mijn huidige studie de jongste. Veel deeltijders zijn 30+ en veel voltijders vielen uit bij ons. Ik vind 29 ook niet echt jong moeder worden.

Robin_S schreef:
En Lieveli, als je helemaal zeker bent van je partner, je hebt een koophuis, hij verdient genoeg waardoor jij volledig vrij bent, binnenkort je eerste kindje,.. en dus het enige puntje dat je nog 'moet' verwezenlijken een diploma is, dan sta je er met 29 echt zo slecht niet voor hoor :)

Dat zijn bemoedigende woorden. Het is niet zoals ik het zelf had bedacht dus daar heb ik wel moeite mee. Maar zeker van mijn vriend ben ik absoluut. Maar dat zei ik al tegen hem dat ik hem ontmoette. 'Ik wil kinderen van je en oud met je worden'. Supercharmant :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:19

Sorry als het al gezegd is, maar heb niet alles gelezen.
Maar is het geen optie om toch voltijd te studeren? En dat je dan op de een of andere manier versneld kan afstuderen, dus binnen 3 jaar? Dat is nog wel te overzien lijkt mij?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 13:54

Nee, want voltijd en deeltijd worden op dezelfde manier gegeven, in dezelfde blokken. En als ik voltijd zou doen zou ik in het weekend moeten werken om geld te genereren. Wat ik wil studeren en wanneer weet ik nog niet precies, maar ik ga deze week mijn verwijsbrief voor de gynaecologe halen om mijn anticonceptie te verwijderen, dan fanatiek aan de slag met ovulatietesten zodat ik mijn cyclus ken en dan willen we eigenlijk na de bruiloft van mijn broer (begin v/d zomer) serieuze pogingen gaan doen. Het liefst zou ik nu al beginnen maar mijn vriend heeft nog even een paar maanden nodig om aan het idee te wennen ofzo. Bovendien denkt hij dat hij superzaad heeft en ik acuut zwanger zal raken. :') :') :')

Ik heb het inmiddels ook al besproken met mijn ouders, hoewel in dat gesprek meer de focus lag op studeren en niet op zwanger raken. Dat wil ik nog echt tussen mijn vriend en mij (en bokt :) ) houden. Maar het is fijn als je ouders vinden dat je levensplan goed in elkaar zit. En dat er geld is om te kunnen studeren, want ik zou het heel goed begrepen hebben als ze niet weer 4 jaar collegegeld willen betalen.

We hebben een zeer uitgebreide en hechte familie samen, waardoor we ook een groot opvangnet hebben. En neuroot als ik ben wil ik eigenlijk alles doorspreken en ieder mogelijk probleem vast handelen maar zoals mijn vader gister zei, 'zwanger worden doe je niet door erover te banketstaaf'. :')

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:59

Gaan je ouders je opleiding betalen? Wat een luxe zeg!
Ik hoop dat je ook hebt nagedacht over hoe je deze opleiding wel gaat halen, ik vind het eigenlijk niet echt niks dat je opleiding zegt 'Ga maar deze opleiding doen'. Bedoel, volgens mij lozen ze je eigenlijk omdat ze denken dat het toch nooit meer wat gaat worden ofzo? Zo komt het in ieder geval op mij over. Ik wil je niet de put in praten, helemaal niet, maar hoe zeker ben je dat je deze nieuwe - lange! - studie wél goed gaat afronden?
Ik denk dat je gewoon moet gaan studeren en gewoon moet proberen zwanger te worden en dan maar moet zien hoe het zal gaan. Je kunt toch niet alles voorzien namelijk. Dus als je per se alles tegelijkertijd wilt (29 is echt zo oud nog niet hoor, haha :P), dan moet je dat ook maar gewoon doen :). Ik zou alleen wel even nadenken over die studie, hoeveel makkelijker is die dan zegmaar.
Wat je ook kan doen, is nu al beginnen (als je vriend ook echt wilt), wellicht ben je dan snel zwanger en dan kun je misschien in februari volgend jaar starten met je opleiding, als je het zwanger zijn al hebt gehad. Of september 2017, dat je nu gewoon even een jaar neemt om te proberen zwanger worden?
Succes met je beslissing! Ik vind het wel een interessant vraagstuk, hoop dat je eruit kunt komen!