Avans communicatie en media design

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:08

Courses schreef:
Daarbij zie ik Fotovakschool langs komen. Dat vind ik dan wel weer een onzinnige studie (ik spreek uit ervaring). Je gaat er niet leren fotograferen en het geld wat je voor die studies neerlegt is echt idioot.

Ik ga idd naar de fotovakschool.

Ik heb verschillende opleidingen bekeken en heb toch voor de fotovakschool gekozen omdat mijn passie echt bij fotografie ligt.

De opleiding is inderdaad erg duur maar ik heb het er voor over. Als ik het na een jaar toch niet geschikt vind of iets dergelijks kan ik altijd nog naar een andere studie gaan kijken.

Ik heb verschillende meningen gehoord over de fotovakschool, ook van verschillende locaties. Ik denk persoonlijk dat elke locatie anders is qua lesgeven ed.

Neverland

Re: Avans communicatie en media design

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:14

Ik hoorde dat de CMD in den Bosch de beste cmd opleiding van heel Nederland is? Ik heb zelf een jaar CMD gedaan in Maastricht maar die raad ik niet aan. Ze kunnen beter Communicatie uit de naam halen daar. Voor de rest vond ik het een hele technische opleiding. Websites maken, apps maken, spelletjes maken maar ik kreeg ook dingen als fotografie en video. :)

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 10:20

Neverland schreef:
Ik hoorde dat de CMD in den Bosch de beste cmd opleiding van heel Nederland is? Ik heb zelf een jaar CMD gedaan in Maastricht maar die raad ik niet aan. Ze kunnen beter Communicatie uit de naam halen daar. Voor de rest vond ik het een hele technische opleiding. Websites maken, apps maken, spelletjes maken maar ik kreeg ook dingen als fotografie en video. :)

Goed dat ik naar den bosch ga dan! Haha binnekort intake! *\o/*

Mutsie93

Re: Avans communicatie en media design

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:28

Ik ken de opleiding niet maar studeer wel aan avans Breda, wat ik zelf fijn vind bij avans is dat er meeloopdagen zijn. Hiervoor kun je je inschrijven tijdens de open dag. Een student van de opleiding neemt dan contact met je op op zodat je een dag mee kunt lopen als zij lessen hebben. Ik heb dit zelf gedaan voor mijn opleiding en ik kreeg zo een goed beeld van wat de opleiding inhield en wat de studenten er van vinden. Je zou je dan in kunnen schrijven voor Breda en den Bosch en ze op die manier misschien met elkaar vergelijken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:30

Joy_Mennings schreef:
Courses schreef:
Daarbij zie ik Fotovakschool langs komen. Dat vind ik dan wel weer een onzinnige studie (ik spreek uit ervaring). Je gaat er niet leren fotograferen en het geld wat je voor die studies neerlegt is echt idioot.

Ik ga idd naar de fotovakschool.

Ik heb verschillende opleidingen bekeken en heb toch voor de fotovakschool gekozen omdat mijn passie echt bij fotografie ligt.

De opleiding is inderdaad erg duur maar ik heb het er voor over. Als ik het na een jaar toch niet geschikt vind of iets dergelijks kan ik altijd nog naar een andere studie gaan kijken.

Ik heb verschillende meningen gehoord over de fotovakschool, ook van verschillende locaties. Ik denk persoonlijk dat elke locatie anders is qua lesgeven ed.

Het gaat meer om de basis. Je leert er niet fotograferen. Je passie kan er liggen, maar wat denk je met zo'n studie te bereiken? Mijn passie ligt al jaren bij de fotografie, maar na 3 jaar een fotostudie gevolgd te hebben was ik het zo beu dat ik bijna camera en al verkocht heb. 90% van de topfotografen hebben er geen studie voor gevolgd en als je er het oog niet voor hebt, is dat niet ineens verholpen met een studie aan een Fotovakschool, FotoAcademie, Willem de Koning of andere studie die dat aanbied. Iedereen staart zich helemaal blind op die studies terwijl in essentie, je leert er echt niet fotograferen. Je kan voor het geld wat je daarvoor betaald beter een paar goede cursussen nemen, want het heeft gewoon weinig zin.

Ik heb genoeg over voor mijn fotografie (dat moet ook wel, anders word het een beetje lastig qua apparatuur) maar ik raad iedereen voor de volle 100% af om de FVS of een dergelijke studie te gaan doen. Leer het zelf, ga zelf op pad. Je kan nog zulke prachtige lessen krijgen over de theorie, maar als je het niet in de praktijk kan toepassen kom je nergens.

CMD in Den Bosch schijnt de laatste jaren wat verbetert te zijn inderdaad. Toen ik me inschreef stond Utrecht vrij hoog (waar ik dus ook zit) en tja, het is ook een beetje waar je inderdaad heen gaat. Zo zijn er CMD studies waarbij je meteen een richting moet kiezen (Technisch of Communicatie), studies die weinig met creativiteit doen (HvA heb ik hieronder gehoord, weet niet hoe de structuur momenteel is) en andere studies die weer compleet alleen maar op de technische kant liggen. Ik vind zelf Utrecht een fijne studie omdat je veel met creativiteit doet, daarnaast was het voor mij de meest logische locatie als ik kijk naar de afstand :) Er zijn zoveel verschillende invullingen van CMD, onze studie is vanaf volgend jaar ook compleet omgegooid en gaat meer de 'Je mag je lessen zelf indelen' kant op. Ik ben morgen student begeleider bij de meeloopdag in Utrecht, ben zeer benieuwd met wat voor beeld die studenten onze studie in 'gaan'. Ik studeer volgend jaar af als CMD'er en ik vind het nog steeds een toffe studie en ik kan er zeker m'n ei in kwijt. Heb de meest toffe dingen qua stage en opdrachten kunnen doen dus daar ben ik zeker erg blij mee :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:27

Courses schreef:
Het gaat meer om de basis. Je leert er niet fotograferen. Je passie kan er liggen, maar wat denk je met zo'n studie te bereiken? Mijn passie ligt al jaren bij de fotografie, maar na 3 jaar een fotostudie gevolgd te hebben was ik het zo beu dat ik bijna camera en al verkocht heb. 90% van de topfotografen hebben er geen studie voor gevolgd en als je er het oog niet voor hebt, is dat niet ineens verholpen met een studie aan een Fotovakschool, FotoAcademie, Willem de Koning of andere studie die dat aanbied. Iedereen staart zich helemaal blind op die studies terwijl in essentie, je leert er echt niet fotograferen. Je kan voor het geld wat je daarvoor betaald beter een paar goede cursussen nemen, want het heeft gewoon weinig zin.

Ik heb genoeg over voor mijn fotografie (dat moet ook wel, anders word het een beetje lastig qua apparatuur) maar ik raad iedereen voor de volle 100% af om de FVS of een dergelijke studie te gaan doen. Leer het zelf, ga zelf op pad. Je kan nog zulke prachtige lessen krijgen over de theorie, maar als je het niet in de praktijk kan toepassen kom je nergens.

Ik ga er toch heen...als het mij niet bevalt na een jaar kan ik altijd mee stoppen. Ik zal toch een opleiding gaan doen en dan kies ik de opleiding die mij het leukst lijkt.

En het is jou persoonlijke mening die je over de fvs en soortgelijke opleidingen geeft. Dat is hou jij het ervaren hebt, een aantal jaar geleden. Maar misschien zijn er dingen veranderd sinds dien.

Wat ik me wel afvraag is waarom je een opleiding 3 jaar hebt gevolgd terwijl je er geen plezier in had? Je kon er dan na 1 jaar toch ook mee stoppen...of zie ik dat verkeerd?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:30

Joy_Mennings schreef:
Courses schreef:

Ik ga er toch heen...als het mij niet bevalt na een jaar kan ik altijd mee stoppen. Ik zal toch een opleiding gaan doen en dan kies ik de opleiding die mij het leukst lijkt.

En het is jou persoonlijke mening die je over de fvs en soortgelijke opleidingen geeft. Dat is hou jij het ervaren hebt, een aantal jaar geleden. Maar misschien zijn er dingen veranderd sinds dien.

Wat ik me wel afvraag is waarom je een opleiding 3 jaar hebt gevolgd terwijl je er geen plezier in had? Je kon er dan na 1 jaar toch ook mee stoppen...of zie ik dat verkeerd?

Je moet wat als je wilt doorstuderen ;) Daarnaast is het niet echt een mening wanneer het gaat over meerdere studenten die ik gesproken heb/ken van soortgelijke studies. Maar het is gelukkig niet mijn geld wat erin gaat :+

All I'm saying: Veel interessantere en betere studies die toch echt wel iets meer betaalbaar zijn. Fotografie kun je prima leren zonder een studie (zoals ik al eerder aangaf).

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:37

Courses schreef:
Je moet wat als je wilt doorstuderen ;) Daarnaast is het niet echt een mening wanneer het gaat over meerdere studenten die ik gesproken heb/ken van soortgelijke studies. Maar het is gelukkig niet mijn geld wat erin gaat :+

All I'm saying: Veel interessantere en betere studies die toch echt wel iets meer betaalbaar zijn. Fotografie kun je prima leren zonder een studie (zoals ik al eerder aangaf).

Okee, dan begrijp ik waarom je de opleiding toch af gemaakt hebt. Ik ga meteen de HBO opleiding doen dus als ik wil kan ik na een jaar toch nog switchen naar CMD.

En er zullen vast genoeg interessantere en betere studies zijn, alleen niet bereikbaar vanuit mijn woonplaats. Vrijwel alle grote steden zijn te ver weg met het OV dus moet ik op kamers en dan komt het als nog duurder uit dan de fvs. En buiten dat vind ik mijzelf nog wat te jong om op kamers te gaan ;)