Gestopt met MBO opleiding, hele jaar nog betalen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:17

Celine_Famke schreef:
Bij mij lag het wel ook een heel groot deel aan de opleiding.
De sfeer in de klas was bar slecht en er werd ons niets geleerd. Ik hoor nu ook van oud-klasgenoten dat het echt erg uit de hand loopt en er hoogst waarschijnlijk nogal wat leerlingen van school getrapt gaan worden.

Was de klas nou iets stabieler en gemotiveerder geweest en de lessen nuttig, had ik de opleiding zeker weten af gemaakt. Want dan had ik daarna direct HBO kunnen gaan doen, nu moet ik weer 1 jaar extra 'wachten'.

Maar de school kan er toch niets aan doen dat de sfeer in de klas slecht is? Dat ligt aan de mensen in de klas, niet aan de school.

Celine_Famke

Re: Gestopt met MBO opleiding, hele jaar nog betalen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 23:19

Dat klopt, maar de leraren konden wel wat aan de lessen doen. En eerder consequenties treffen wat betreft leerlingen die echt te ver gingen qua gedrag en motivatie. Want er zijn meerdere wél gemotiveerde leerlingen gestopt met de opleiding.

Maar goed, daar gaat dit topic niet om. Ik heb mijn antwoord. :)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:27

Suusie22 schreef:
Celine_Famke schreef:
Ik kan je link helaas niet openen, hij geeft een error.
Maar ik was al bang dat het klopte, ja. Toch vind ik het heel erg raar. Want mij studiefinanciering betalen ze niet door, maar ik moet wel doorbetalen.. Beetje krom.

Ik vind dat niet krom. Je besluit zelf je studie te beindigen. Het zou raar zijn als ze je dan dat hele jaar nog stufi zouden geven, je hebt er immers geen recht meer op.

In dit geval had TS zich beter niet uit kunnen laten schrijven, op papier nog student blijven en het collegegeld betalen, en ondertussen voor het hele jaar studiefinanciering innen. Dat mensen op deze manier het voordeligst uit zijn, dát is pas krom.

TS, toen ik stopte met mijn 1e HBO opleiding (ook voor 1 - feb) hoefde ik niet het hele jaar collegegeld te betalen. En nu ik afgestudeerd ben, halverwege het schooljaar, stopt de betaling ook gelijk. Het lijkt me sterk dat iemand die zich uitgeschreven heeft toch een heel jaar moet betalen. Kijk goed op de site van DUO of je er iets over kan vinden. Succes iig!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:32

eilleen333 schreef:
Celine_Famke schreef:
Precies. Ik betaal nu voor iets dat ik niet krijg: Lessen.
En ja, natuurlijk, daar heb ik zelf voor gekozen om te stoppen. Maar als iets het gewoon echt niet is?

Ach, ik heb in een jaar maar twee vakken gevolgd. Ik mocht niet overal aanwezig zijn (practica) ben bij werkcolleges vaak weggestuurd omdat de zaal vol zat. En toch heb ik voor een heel jaar collegegeld moeten betalen. heel zuur, maar het is mijn eigen keus geweest (oké, niet helemaal, maar het was iig niet de schuld van de opleiding of de duo dat het zo gelopen is.

schaduwplek of zo?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:35

Destination schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="Celine_
Precies. Ik betaal nu voor iets dat ik niet krijg: Lessen.
En ja, natuurlijk, daar heb ik zelf voor gekozen om te stoppen. Maar als iets het gewoon echt niet is?
[/quote

Ach, ik heb in een jaar maar twee vakken gevolgd. Ik mocht niet overal aanwezig zijn (practica) ben bij werkcolleges vaak weggestuurd omdat de zaal vol zat. En toch heb ik voor een heel jaar collegegeld moeten betalen. heel zuur, maar het is mijn eigen keus geweest (oké, niet helemaal, maar het was iig niet de schuld van de opleiding of de duo dat het zo gelopen is.

Hoezo weggestuurd?

De lokalen waar die colleges gegeven werden hebben een bepaalde capaciteit qua aantal personen. Meer studenten mag dan niet omdat dat in geval van brand problemen op kan leveren. Dus dan moet je het op een ander moment volgen (wat vaak niet haalbaar was ivm reiskosten en mijn werk om het collegegeld te betalen).

Evercreek

Re: Gestopt met MBO opleiding, hele jaar nog betalen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:38

Ik heb niet alle reacties gelezen.

Mijn ervaring is dat als je in het begin van het jaar stopt (dus eerste drie maanden) dat je dan niets meer hoeft te betalen, al is het geld dat je al betaald hebt wel weg en krijg je niet terug. Na die drie maanden moet je het jaar afbetalen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:40

eilleen333 schreef:
De lokalen waar die colleges gegeven werden hebben een bepaalde capaciteit qua aantal personen. Meer studenten mag dan niet omdat dat in geval van brand problemen op kan leveren. Dus dan moet je het op een ander moment volgen (wat vaak niet haalbaar was ivm reiskosten en mijn werk om het collegegeld te betalen).

wat belachelijk eigenlijk,
je betaalt toch om onderwijs te kunnen krijgen..

als zij plek hebben voor maximaal 40 studenten in een hoorzaal, zouden ze er dus maximaal 40 mogen aannemen.. of een tweede locatie met actieve verbinding moeten hebben waardoor je vanaf een andere plaats het college kunt volgen en ook live eventueel kunt deelnemen? enige andere optie is dat ze een intekenlijst maken voor verschillende sessies. maar mensen gewoon maar laten komen in de hoop dat er plek is, lijkt mij niet kloppen

anders kun je het gewoon vergelijken met dubbelboeken van hotelkamers.. wie het eerst komt, eerst maalt dus rennen, ook al heb je gewoon voor betaald om er te mogen slapen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 13:15

Aedema schreef:

Mijn ervaring is dat als je in het begin van het jaar stopt (dus eerste drie maanden) dat je dan niets meer hoeft te betalen, al is het geld dat je al betaald hebt wel weg en krijg je niet terug. Na die drie maanden moet je het jaar afbetalen.

Ik ben binnen die eerste drie maanden gestopt en moet blijkbaar het hele jaar nog betalen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:25

Aedema schreef:

Nee, de teldatum is 1 oktober. Voor die datum kun je nog met de opleiding stoppen, daarna moet je inderdaad je schoolgeld betalen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:17

elenaMM77 schreef:
eilleen333 schreef:

wat belachelijk eigenlijk,
je betaalt toch om onderwijs te kunnen krijgen..

als zij plek hebben voor maximaal 40 studenten in een hoorzaal, zouden ze er dus maximaal 40 mogen aannemen.. of een tweede locatie met actieve verbinding moeten hebben waardoor je vanaf een andere plaats het college kunt volgen en ook live eventueel kunt deelnemen? enige andere optie is dat ze een intekenlijst maken voor verschillende sessies. maar mensen gewoon maar laten komen in de hoop dat er plek is, lijkt mij niet kloppen

anders kun je het gewoon vergelijken met dubbelboeken van hotelkamers.. wie het eerst komt, eerst maalt dus rennen, ook al heb je gewoon voor betaald om er te mogen slapen.

Maar zo is het ook. De studenten die het vak voor het eerst volgen mogen er gewoon zijn, maar recidivisten, die het vak overdoen, kunnen er soms niet bij.
Als recidivist krijg je ook geen rooster, maar kan je de lessen dus volgen indien er plek is. Ik stuurde meestal ook een mail naar de docent dat ik dat college als recidivist kwam volgen zodat ik zeker een plek had. Ik kwam namelijk speciaal uit Zwolle en dan is het best zuur als je er niet meer bij past.