Op de uni leer je in de eerste instantie een vak, dus Nederlandse taal en cultuur of dezelfde maar dan met Duits. Je wordt dan echt wetenschappelijk opgeleid, papers schrijven, geen stage oid. Als je dan het onderwijs in wilt moet je een master doen die gericht is op het onderwijs. Eigenlijk krijg je dan 4 jaar lerarenopleiding in 1 jaar gepropt. Je loopt 2.5 dagen per week stage en volgt daarnaast nog 1 dag les (bij Nederlands tenminste).
Dat is in principe prima, maar hou er wel rekening mee dat je dan niet de aanloop hebt naar 'voor de klas' komen te staan. Op het HBO krijg je tijdens de lerarenopleiding elk jaar een stage, je moet elk jaar je kennis voor de klas weer wat uitbreiden en daarbuiten krijg je veel pedagogiek, wat imo erg goed te pas komt voor de klas.
Er is in ieder geval geen schande in om vanuit het VWO naar het HBO te gaan, ik ken genoeg mensen die het gedaan hebben. Als ik jou was zou ik vooral lekker open dagen etc gaan bezoeken
Het is geen perfecte hogeschool, zo is het af en toe 1 grote zooi ongeregeld en gaat er nog wel eens iets mis in de communicatie etc, maar de sfeer maakt voor mij wel dat ik het prettiger vond dan andere hogescholen