Discalculie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Discalculie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:22

Master aquatische ecologie en evolutie :)

Haha ja, ik was dus zo iemand die in haar derde bach nog steeds wiskunde meesleepte. Geef ook meteen toe dat het echt bloed, zweet en tranen heeft gekost. Statistiek had ik dan weer maar 2 pogingen voor nodig. Bijles (prof en van vrienden) heeft me echt geholpen :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 10:59

Oeh, dat klinkt heel tof! Ik neig nu naar een master marine biology. Maar voolopig heb ik nog wel wat bedenktijd, zeker met wiskunde op sleeptouw :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:12

Haha, ik zeg doen :D wij hadden helaas niet de mogelijkheid aan de KULeuven voor die master, vandaar dat 'k aquatische ecologie gekozen heb met marine biology als keuzevak.

Op zee gaan is zalig :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:56

Ik studeer in Nijmegen, de RU heeft helaas zelf ook geen MB. Maar in Groningen hebben ze de master wel :D Dus ik moet nog even uitvogelen hoe we dat gaan doen dan haha.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:13

Ik heb mij laten testen oorspronkelijk voor dysortografie (letterlijk dyslectie behalve lees probleem) bij merkelbag aardige mensen trouwens maar toen bleek dus dat ik dat had en dyscalculie :+ ik zit nog op de middelbare ik krijg extra tijd en met eind examen kan ik kiezen voor een speciale dyscalculie test maar dan word dat er ook nadrukkelijk op geschreven dus weet nog niet of ik dat ga doen (niet dat ik het ga verzwijgen hoor) het nadeel van dyscalculie is dat het eigenlijk nog in de kinder schoenen staat bij dyslectie krijg je heel veel toepassingen maar bij dyscalculie zijn ze nog aan het bedenken hoe ze kunnen helpen je mag wel vaker rekenmachine gebruiken..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:18

Ik heb dan dyslexie en op de HAVO kreeg ik hiervoor extra tijd met toesten, ik mocht apart van de bomvolle kantine gaan zitten, samen met nog een klein groepje, ik kreeg kurzweil (niet dat, dat ooit werkte :x ) en mocht dingen typen. Ook mensen met dyscalculie mochten erbij zitten en kregen meer tijd. Verder weet ik er niet veel van.

Op het MBO krijg ik een vergroting als ik dat wil en extra tijd, aan meer heb ik hier geen behoefte.

Ik zou als ik jou was je wel laten testen, al is het alleen maar voor jezelf. Het is niet goed voor je vertrouwen als je zó hard leert en weer een 1 terug krijgt. Dan weet je waar het aan ligt en dat je niet dom oid bent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:48

Ik vermoed dat ik dyscalculie heb, maar ik heb het nooit laten testen. Inderdaad omdat het heel duur is en er geloof slechts een kans uitkomt dat je het hebt of niet.

Ik leerde wat later klokkijken dan anderen, maar daar heb ik gelukkig geen problemen meer mee. Op de lagere school was rekenen al een probleem. Ik haalde het uiteindelijk wel, maar wel door veeeel meer te moeten studeren dan anderen. Op de middelbare school (havo) was het een ander verhaal; ik heb de hele bovenbouw alleen maar onvoldoendes gehaald voor wiskunde, behalve 1x en dat was een 5,6. :Y) Wonder boven wonder heb ik de middelbare school af kunnen sluiten met een 6 voor wiskunde (A2), hoe ik dat ooit geflikt heb snap ik nog steeds niet (nee, niet gespiekt 8-) ). Ik kreeg bijles van mijn vader (docent economie) en ik had zoveel bijles nodig dat het de spuigaten uitliep. Eigenlijk vrijwel ieder weekend het hele weekend en dan doordeweeks ook nog een of meerdere avonden. Ik vond het ontzettend frustrerend.

Tijdens de wiskundelessen tekende ik, want ik had echt geen idee waar het over ging. Dat haalde ik dus weer in met bijles. Wiskundedocenten hebben er nooit iets mee gedaan, nooit hulp aangeboden of iets dergelijks. 1 docent heeft 1 keer gevraagd of ik wel genoeg oefende, waarop mijn antwoord was: 'meneer, u zou van uw stoel afvallen als u wist hoeveel ik oefen'. Zijn antwoord daarop was 'o'. En that's it. Ik had elke wiskundetoets een black-out van zeker een half uur. Vervolgens had ik te weinig tijd om de toets te maken. Mij had het dus wel geholpen, die extra tijd.

Ook op het HBO (bedrijfskunde) was het hetzelfde drama met de financiële vakken. Ook steeds weer een black out. Maar uiteindelijk heb ik toch gewoon mijn hbo in vier jaar kunnen afronden.

Qua hoofdrekenen: optellen gaat nog wel aardig, al reken ik het sowieso 3x uit (ook met rekenmachine) omdat de kans groot is dat het fout is. Aftrekken kan ik nauwelijks, het blijft sowieso eerst veel te lang stil in mijn hoofd. Dit is ook aangetoond bij mensen met dyscalculie, dat de hersenactiviteit met rekenen veel lager ligt dan bij mensen die dit niet hebben. Vermenigvuldigen kan ik ook, want heb ooit de tafels van 10 uit mijn hoofd moeten stampen.

Telefoonnummers en grote getallen zijn geen probleem voor mij. Als ik een getal moet overnemen zeg ik het vaak verkeerd maar schrijf ik het eigenlijk altijd goed op.

Het is ook aangetoond dat wanneer mensen met dyscalculie moeten rekenen, het pijncentrum in de hersenen wordt geactiveerd, het doet ons dus letterlijk pijn. Geen wonder dat we er niet van houden. :Y)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:59

Ik lees even mee!
Ik studeer ibl, en heb havo met een c&m profiel afgesloten zonder wiskunda of economie. Nu kregen wij van de week een toets law en daar in moest ik de som 20.000x11 oplossen. Met rekenmachine lukt dit wel (wel idd zoals eerder vermeld 3x controleren) maar zonder, zelfs met kinder stapjes (mijn klad geeft precies weer hoe ik in de war raakte) ging ik verkeerd en kwam ik uit op 420.000 .
Getallen zijn een ramp en ik vind het dan ook belachelijk dat er wel bij eco voor zulke sommen een rekenmachine moet worden gebruikt maar bij law ineen x niet. Zeker omdat je zonder wiskunde kan deelnemen aan deze opleiding.

Het is net zoals astma niemand neemt je serieus! Tenminste vroeger kreeg ik voor gym ook geen extra aandacht of tijd oid met rondjes lopen. Werd net zo hard beoordeeld als de normale klasgenootjes. Daarom zie ik ook het nut niet in van zo'n dure test!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:03

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:58

Nou bij mij doet het niet letterlijk pijn maar heb wel nogsteeds moeite met klokkijken en ik heb ook ooit de tafels moeten stampen maar weet nog maar een enkele uitkomsten...

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:12

Niet officieel kunnen laten vaststellen want helaas dat was d'r nog niet toen ik nog naar school ging, mocht gelukkig 1 vak laten vallen voor het examen en heb god op m'n blote knieen bedankt direkt dus wiskunde laten vallen.

nu 43jr.. nog steeds problemen met klok kijken quartz tijden vergeet het maar daar brouw ik helemaal niets van, rekeningen betalen het is drama rekenen op zich vergeet het maar zelfs met een rekenmachine begrijp ik d'r niets van.
Ik ben absoluut niet dom maar zodra ergens cijfers bij komen kijken is het voor mij een vreemde taal die er niet in wil.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:26

Ik heb echt discalculi, dat is meer dan geen wiskunde kunnen!
Ik ga vanavond uitgebreider reageren als er meer tijd is!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 18:38

Dorientjuh, dat 'stil blijven' in je hoofd idd! Terwijl andere mensen meteen het antwoord kunnen noemen.. -O-

Kwita, ik weet dat discalculi meer is dan geen wiskunde kunnen :j maar ben benieuwd naar je reactie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:41

kwita schreef:

Ik hoop dat je het gewoon niet zo bedoelt Maar wil je zeggen dat andere gediagnosticeerde hier geen dyscalculie hebben?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:42

Ik heb een test gedaan en het labeltje dyscalculie gekregen. Het heeft mij ontzettend geholpen. Ik hoef minder opgaven te doen bij toetsen, en ze zijn makkelijker. Ook krijg ik meer tijd bij tentamens.

ilsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:07

Hoi Eelmo (en anderen in dit topic),

Wat vervelend dat je zo tegen de wiskunde aanhikt.
Zoals eerder al benoemd is, gaat de diagnose dyscalculie uit van rekenproblemen en niet zozeer van problemen met wiskunde, hoewel dat wel vaak samengaat. Bij een onderzoek zal je, naast intelligentie, dus getest worden op je rekenvaardigheid. Je score wordt vergeleken met leerlingen van de basisschool en daarnaast wordt ook gekeken naar verklarende factoren zoals planningvaardigheid en geheugen (dit is in ieder geval hoe het in NL volgens protocol onderzocht wordt).
Compenserende en dispenserende hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld extra tijd, het gebruik van kladpapier of een rekenmachine of van een opzoekboekje met stappenplannen hoe je bepaalde type sommen kunt aanpakken, en vermindering dan wel versimpeling van het aantal opgaven.
Ik zou inderdaad eens bij je opleiding navragen welke hulpmiddelen geboden worden mocht je een dyscalculieverklaring krijgen, dit verschilt per opleidingsinstituut (directeur heeft bevoegd gezag).

Veel succes!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:15

Ayasha schreef:
kwita schreef:

Ik hoop dat je het gewoon niet zo bedoelt Maar wil je zeggen dat andere gediagnosticeerde hier geen dyscalculie hebben?

Juist de mensen die die diagnose hebben weten dat! Het is echt meer dan alleen dat rekenen het heeft best grote invloed op je leven oa beroeps keuze, plannen en iets even onthouden en het systematisch aanleren van vaardigheden of even klok kijken!. En dan sla jij de plank even mis door mij zo neer te zetten,Ik weet uit ervaring wat het inhoud en ook hoe lastig het ook kan zijn met name het onbegrip bij mensen die het niet kennen.Ik wilde met mijn uitspraak die mensen die het hebben echt niet kwetsen!

ilsz schreef:

Zoals eerder al benoemd is, gaat de diagnose dyscalculie uit van rekenproblemen en niet zozeer van problemen met wiskunde, hoewel dat wel vaak samengaat. Bij een onderzoek zal je, naast intelligentie, dus getest worden op je rekenvaardigheid. Je score wordt vergeleken met leerlingen van de basisschool en daarnaast wordt ook gekeken naar verklarende factoren zoals planningvaardigheid en geheugen (dit is in ieder geval hoe het in NL volgens protocol onderzocht wordt).
Compenserende en dispenserende hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld extra tijd, het gebruik van kladpapier of een rekenmachine of van een opzoekboekje met stappenplannen hoe je bepaalde type sommen kunt aanpakken, en vermindering dan wel versimpeling van het aantal opgaven.
Ik zou inderdaad eens bij je opleiding navragen welke hulpmiddelen geboden worden mocht je een dyscalculieverklaring krijgen, dit verschilt per opleidingsinstituut (directeur heeft bevoegd gezag).

Veel succes!

Deze dame is mij voor, en ik heb er weinig aan toe te voegen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:17

Geloof me kwita, ik weet hoeveel invloed het heeft op je leven en ook hoeveel onbegrip er is gezien het nog erg onbekend is. Verder zet ik jou op geen enkele manier "neer". Ik zet er zelfs letterlijk bij dat ik hoop dat je het zo niet bedoelt en vraag dan of je het bedoelde zoals het op mij over kwam.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 17:35

ilsz schreef:

Veel succes!

Dankje voor je uitgebreide reactie :)
Ik heb wel een vraagje.. Want zoals Ayasha al zegt, de slimmere mensen leren zichzelf trucjes aan om toch nog op een bepaald niveau te kunnen rekenen e.d. Kan dit voor een vals negatief zorgen? Het is namelijk idd niet fijn voor je zelfvertrouwen om steeds te falen. Maar als er uit zo'n test komt dat je 'gewoon dom' bent, is je zelfvertrouwen natuurlijk ook meteen naar de maan.... Dat is ook iets dat me tegenhoud om me te laten testen. Wat als ik gewoon 'dom' ben?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:46

Ik denk niet dat je dusdanig veel trucjes kan aanleren dat het vals getest kan worden bij mij bvb ik moest met 9 blokjes met een wit rood en rood wit vlak bvb een rood vierkant maken (2D) ik was daar heel snel mee en dacht dat ik echt pro was later op de uitslag hoorde ik dat ik een try and arror aanpak had en dat toonde dus aan dat ik weinig ruimtelijk inzicht had (zoiets) dus er zijn ook problemen die je niet eens door hebt het word op veel meer vlakken getest dan kan je een som berekenen

(Teminste dit was bij mij zo ik ben niet speciaal getest op dyscalculie maar algemeen )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:53

Ik kan veel "simpele" problemen oplossen met trukjes maar dat ik met wat pech mijn weg naar mijn nieuwe huis niet eens vond zonder GPS omdat mijn oriëntatie en ruimtelijk inzicht dusdanig slecht is dat ik er gewoon ontzettend langt over doe om het uit mijn hoofd te kennen, daar valt niks anders aan te doen dan tijd nemen en blijven proberen om het te onthouden. :+ Mijn man kan er maar niet van over hoe vreselijk mijn ruimtelijk inzicht is. Als ik een weg niet weet gaat ie nog steeds uitleggen van "daar heen en dan de 2e links en dan daarheen" zoals ze dat bij de meeste normale mensen doen en ik verzucht tegenwoordig gewoon meteen "geef me het adres nu maar gewoon want die uitleg werkt toch niet."

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:52

Dat heb ik inderdaad ook heel erg Ayasha! Wist niet dat dat ook met dyscalculie te maken had!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:16

Grappig is dat he dat er zo veel verschillende dingen bij komen kijken ik kan gelukkig wel de weg onthouden maar zoizo ik kan ook makkelijk een huis tekenen wat technisch kwa diepte correct is...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:28

Ayasha schreef:
Ik kan veel "simpele" problemen oplossen met trukjes maar dat ik met wat pech mijn weg naar mijn nieuwe huis niet eens vond zonder GPS omdat mijn oriëntatie en ruimtelijk inzicht dusdanig slecht is dat ik er gewoon ontzettend langt over doe om het uit mijn hoofd te kennen, daar valt niks anders aan te doen dan tijd nemen en blijven proberen om het te onthouden. :+ Mijn man kan er maar niet van over hoe vreselijk mijn ruimtelijk inzicht is. Als ik een weg niet weet gaat ie nog steeds uitleggen van "daar heen en dan de 2e links en dan daarheen" zoals ze dat bij de meeste normale mensen doen en ik verzucht tegenwoordig gewoon meteen "geef me het adres nu maar gewoon want die uitleg werkt toch niet."

Oh dat is bij mij ook hopeloos. Ik woon vlakbij Leuven, al m'n hele leven, en kreeg voor m'n 22ste verjaardag van vriendinnen een kaart van Leuven met daarop aangeduid waar hun kot zat, de alma's, de leuke cafés,... omdat ik maar bleef verloren lopen :')

TS: ik wens je heel veel succes, ook met je uiteindelijke keuze van je master. Marine biology lijkt me enorm boeiend, daar doe je zeker geen verkeerde keus mee denk ik :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:08

een kaart helpt zelfs niet. ^) Die kan ik nl ook amper lezen. ^)