HBO Toegepaste biologie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:41

ingridxxs schreef:
Arcodavella schreef:
Daar heb je gelijk in inderdaad.. Uiteindelijk denk ik oprecht dat je meer informatie krijgt tijdens een meeloopdag, dan kan je van alles vragen over de opleiding aan zowel studenten als docenten en je krijgt ook gelijk een algemeen beeld. Misschien is dat dan iets voor je?

Heel veel dat ik vragen kan stellen, ik denk dat ik na 11 februari vast nog meer vragen heb. Ik gok dat je dan nog wel van me hoort met vragen. Erg leuk om iemand te spreken die dan ook op dezelfde school zit. Bedoel je trouwens van je huis naar school 1,5 uur of van huis naar school en naar huis haha, want volgens mij ligt Hardwijk redelijk dichtbij.

Geen probleem, ik hoor het wel! Ik bedoelde alleen heen of terug zegmaar. Ik heb gratis OV, dus ga niet met de auto en dan is het of de bus of de trein. Jammer genoeg rijdt die bus een beetje om, dus vandaar toch die 1,5 uur!

ingridxxs

Re: HBO Toegepaste biologie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:55

oh vandaar, ik dacht al Harderwijk is niet zo ver toch haha. Ik heb ook gratis OV maar dan is alleen heen al drie uur dus dat word hem voor mij niet.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:56

Zijn er nog mensen geweest?

Mijn lijkt de opleiding heel leuk! vind de plek eigenlijk niks.. zo midden in de stad.
Mijn enigste twijfel is nog wel de afstand, ik heb toch wel regelmatig vier dagen in de week les namelijk.
Dus nog even flink nadenken, de opleiding spreekt mij iig heel erg aan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:47

Ja ik ben er geweest, kon helaas de instroomcoordinator niet vinden.
Vond het verder wel interessant, kreeg wel van de leraar de indruk dat het best een intensieve studie is zeker als je ver moet reizen, maar had van de leerlingen het idee dat het meevalt, dus twijfel daar nu nogal over. Leraar zei ook dat het met een uur reistijd bijna niet te doen is.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:52

anneliesdj schreef:
Vond het verder wel interessant, kreeg wel van de leraar de indruk dat het best een intensieve studie is zeker als je ver moet reizen, maar had van de leerlingen het idee dat het meevalt, dus twijfel daar nu nogal over. Leraar zei ook dat het met een uur reistijd bijna niet te doen is.

Dat laatste is echt bizar. Ik ken ontzettend veel studenten die niet op kamers zitten en toch zeker een uur tot wel 3 uur onderweg zijn. Dat is best te doen.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:07

Leuk dat jullie allebei (redelijk) enthousiast zijn!

Misschien dat ik nog wat puntjes voor jullie kan ophelderen. Ik denk dat vooral deze school vrij intensief is, alle opleidingen die je in Almere kan volgen zijn pittig vanwege het niveau dat er gevraagd wordt. Bijvoorbeeld bij de projecten. Maaar, absoluut. Het is niet onhaalbaar, not at all. Voor sommigen is het op hun sloffen te doen, anderen moeten iets meer aanpoten. Maar dat heb je overal natuurlijk wel.

Wat betreft die reistijd, ik ben benieuwd welke docent dat gezegd heeft en op basis waarvan. Ik kan zo een stuk of 30 studenten opnoemen (van de CAH) die een reistijd hebben van, in ieder geval, meer dan een uur en ze leven allemaal nog. Dus dat is meer voor iemand persoonlijk hoeveel waarde hij/zij hangt aan die tijd die je dan kwijt bent.

Over de locatie, ik was in het begin ook niet zo enthousiast dat het zo midden in het centrum lag. Maar serieus, het is echt heel erg leuk! Als je even een korte pauze hebt, kun je even rond lopen in het centrum. In de zomer kun je even lekker shoppen tussen de colleges in en het aanbod aan voedsel is mega ;) Maar dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.

Ik raad jullie aan om een keer een dagje mee te lopen (of een middagje), dan spreek je heel veel mensen (inclusief instroomcoördinator als je dat wilt) en het helpt je echt met het maken van je keuze!

Succes, en ik hoor het wel als er nog vragen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:19

Sokje_6 schreef:
anneliesdj schreef:

Dat laatste is echt bizar. Ik ken ontzettend veel studenten die niet op kamers zitten en toch zeker een uur tot wel 3 uur onderweg zijn. Dat is best te doen.

Hij zei dat letterlijk, dat met een uur reistijd (enkele reis) je toch echt wel beter op kamers kon want anders zouden het wel heel lange dagen worden. Maar hij merkte wel op dat er ook een leerling uit Hardenberg kwam die elke dag heen en weer reisde maar hoe ze 't deed wist hij ook niet :+
Nu vraag ik me dus wel echt af hoe intensief het is, hij zei dat het minimaal 36 uur in de week was, excl reistijd dus?
Maar ik zag roosters liggen die minder vol zaten, maar dat is dan misschien zonder de praktijkvakken?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 18-02-16 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:22

Dat worden het toch wel, HBO heeft meestal gewoon 40 uur staan.
Bedoelde het ook niet naar jou toe, maar meer dat ik de docent niet begrijp.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:23

O ik heb mijn reactie nog aangepast :P

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:27

Ik weet niet, dit is natuurlijk Almere en ik zit in Den Bosch, maar het aantal contacturen valt mee en de rest plan je zelf in. Ik heb elk blok wel een keer een dag vrij, en het lijkt een licht rooster inderdaad. Maar er zit veel zelfstudie aan vast.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:34

Ik kan niet meer toevoegen dan Sokje: zij omschrijft de opleiding uitstekend. Wil nog wel even een keertje extra benadrukken dat de HAS (locatie Den Bosch) en de CAH een totaal andere opleiding geven. De HAS is zeer wetenschappelijk en heeft een uitmuntend keurmerk. Zodoende is het met deze opleiding mogelijk om op een aantal Wageningse masters zonder premaster door te stromen. Maar premaster of niet: universiteiten maken een sterk onderscheid in kwaliteit tussen CAH en HAS (locatie Den Bosch). Iets om zeker rekening mee te houden! :j Zeker omdat banen niet voor het oprapen liggen is het in dit vakgebied erg wijs om zo goed mogelijk - naar je eigen kunnen natuurlijk - voor de dag te komen. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:42

Je bedoelt dat de opleiding aan het CAH van mindere kwaliteit is? Die heeft toch ook een keurmerk?
En er zijn nog meer locatie's in nl toch, groenhorst bv ook?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:54

Groenhorst is MBO.

HAS TB heeft als enige HBO-opleiding het keurmerk voor wetenschappelijk onderzoek, CAH heeft dat niet. En door de accreditatiecommissie zijn wij als excellente opleiding bestempeld.
Dat is inderdaad wat Bunn bedoelt. :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:08

Sokje_6 schreef:
Groenhorst is MBO.

HAS TB heeft als enige HBO-opleiding het keurmerk voor wetenschappelijk onderzoek, CAH heeft dat niet. En door de accreditatiecommissie zijn wij als excellente opleiding bestempeld.
Dat is inderdaad wat Bunn bedoelt. :)

Correct. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:02

Ik vraag me af, de opleiding is gericht op natuur zonder bemoeienis van mensen right? Het gaat om natuur en de wilde planten en dieren die erin leven. Maar toch leer je ook over planten en plantverbetering, zodat wij beter planten en groente kunnen kweken. Leer je dan ook over het houden van dieren, biologisch/diervriendelijk dieren houden? Niet letterlijk misschien, maar tussen de regels door?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:24

Dat ligt aan je richting en je persoonlijke interesses. Ecologie gaat over de wilde natuur, plant gaat over plantveredeling en dier gaat voornamelijk over dierenwelzijn in landbouwhuisdieren/dierentuindieren. :j De opleiding is sterk gefocust op 'wetenschap in de praktijk'. Ga je richting dier op, dan leer je veel over wetenschappelijk onderzoek naar het verbeteren van dierenwelzijn en de vergelijking tussen biologische veeteelt en de conservatieve methodes. :)

Stel jij bent voorstander van biologische veeteelt, dan kun je prima die richting op. Ben je meer van de oude stempel, dan kun je daar ook voor gaan. Van beide richtingen is iets te zeggen namelijk, zeker op wetenschappelijk gebied. Je buigt je studierichting met de stages die je uitzoekt en de onderzoeken die je aanneemt. ;)

Edit: in de basis (eerste twee jaar) is het overigens grotendeels een klassieke biologieopleiding. Heel divers: van evolutie tot microbiologie tot aquatische ecologie tot fokkerij. :) Je kiest je richting in het derde en vierde jaar.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:34

Leuk dat je toch naar het HBO wil :) ik ben nu eerstejaars student aan het van Hall in Leeuwarden.
Heb je al eens gekeken naar milieukunde?
Ik wilde eerst zelf ook iets met natuur, dieren, biologie, beetje scheikunde.. maar laboratorium werk zag ik ook niet zitten en daarom heb ik heel lang zitten twijfelen...
Ik had me aangemeld voor biomedisch lab en daarna voor biotechnologie, maar ik was er toch niet 100% tevreden over..

Daarom ben ik verder gaan kijken en ben ik nu eerstejaars studente milieukunde :)
Ik heb uiteindelijk milieukunde gekozen omdat het een erg brede opleiding is, waarbij je veel te maken hebt met biologie, scheikunde en de natuur in de praktijk!

Ik snap dat je niet weg wil uit je woonplaats, maar ik kan je wel zeggen dat er veel stallen zijn rondom Leeuwarden, zelfs stallen waar de school mee verbonden is.
Ook is Leeuwarden een gezellige (opkomende) studentenstad en is een kamer heel goed te vinden.
De school zelf is vrij klein vergeleken met bijv het NHL of Stenden en is daarom persoonlijk en gezellig :)

Ik weet niet of je er iets mee kunt, maar ik dacht ik geef even wat informatie!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:47

Bunn schreef:
Dat ligt aan je richting en je persoonlijke interesses. Ecologie gaat over de wilde natuur, plant gaat over plantveredeling en dier gaat voornamelijk over dierenwelzijn in landbouwhuisdieren/dierentuindieren. :j De opleiding is sterk gefocust op 'wetenschap in de praktijk'. Ga je richting dier op, dan leer je veel over wetenschappelijk onderzoek naar het verbeteren van dierenwelzijn en de vergelijking tussen biologische veeteelt en de conservatieve methodes. :)

Stel jij bent voorstander van biologische veeteelt, dan kun je prima die richting op. Ben je meer van de oude stempel, dan kun je daar ook voor gaan. Van beide richtingen is iets te zeggen namelijk, zeker op wetenschappelijk gebied. Je buigt je studierichting met de stages die je uitzoekt en de onderzoeken die je aanneemt. ;)

Edit: in de basis (eerste twee jaar) is het overigens grotendeels een klassieke biologieopleiding. Heel divers: van evolutie tot microbiologie tot aquatische ecologie tot fokkerij. :) Je kiest je richting in het derde en vierde jaar.

O dat is heel anders dan ik had verwacht, ik had de indruk dat het puur om dieren in projecten zoals ovp, veluwe ed ging. Omdat de leraar ook nadrukkelijk zei; we hebben het hier niet over huisdieren of andere tamme dieren maar echt over wilde dieren.

Maar stel ik ben ernstig geinteresseerd ;) in biologische veehouderij en ik wil daar in de toekomst meer mee doen (maar geen opleiding veehouderij doen omdat dat vrij smal is, en natuur en hoe wij daar mee omgaan zoals ovp ed heeft ook zeer mijn interesse), kan ik dan met deze opleiding een start in die richting maken of zit ik dan echt verkeerd?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:16

Jup. De kans is groot dat je dan een een ecologie-leraar hebt gesproken. Zij richten zich echt daar op. :j

De vraag is wat je precies bedoelt met 'in de toekomst meer gaan doen'. Wil je zelf biologische veehouderij gaan bedrijven of wil je graag onderzoek doen naar de effecten van biologische veehouderij en mogelijk veehouders helpen bij het omschakelen/uitzoeken of dit een geschikte werkvorm voor hen is? :) Bij het laatste zou dit een geschikte opleiding kunnen zijn (zeker als je het ecologische aspect nu ook nog heel leuk vindt), wil je zelf veehouder worden of in de veehouderij werken, dan zou ik toch eerder kijken op een opleiding dier- en veehouderij niet beter bij je past. :)

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 14:07

Wat een informatie!
Ik ben echt enthousiast over TB.

Milieukunde heb ik ook na gekeken maar voor zover ik begrepen heb gaat dat ook heel veel over bijvoorbeeld de uitstoot van auto's en wat dat voor effect heeft op het klimaat.
Wat mij meer interesseert is; even een klein voorbeeldje; hoe de watervlooien leven.

Het reizen is volgens mij dan wel redelijk te doen heb ik het idee.

Den Bosch word hem voor mij sowieso niet, ik kies dan sowieso Almere.

Ik heb nog wel een vraagje over de projecten. De lessen en roosters heb ik nu wel bekeken, maar hoe vaak heb je nou zulke praktijk opdrachten? hoeveel tijd ben je daar aan kwijt en hoe vaak? Almere heen en weer rijden wil wel maar als ik elke twee weken heel Nederland door moet voor praktijk opdrachten bij wijze van dan word het een ander verhaal. Ik ben dus wel benieuwd naar praktijk projecten hoeveel tijd daar in zit.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 14:09

oja, ipv auto kies ik denk ik toch trein. Dat is een uur en een kwartier met een overstap in Zwolle, dan reken ik vanaf Hoogeveen. Het spreekt me wel aan dat je in de pauzes lekker de stad in kunt haha.

Maaar voordat dat zover is, moet ik wel mensen hebben leren kennen. Vind ik stiekem ook wel lastig, iedereen zegt wel dat ik super spontaan ben en dat ik dat wel kan maar toch vind ik dat wel spannend haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:41

Nou je kunt mij al leren kennen, als ik ervoor zou gaan tenminste.

Bunn; het trekt mij wel om ooit wat biologisch vee te houden, soort zelfvoorzienend te zijn, maar om dat echt als volledige broodwinning te hebben... Ik denk dat dat moeilijk is omdat je nu al ziet dat veel biologische boeren er iets bij doenen als ik veehouderij heb gestudeerd zit ik er wel eeen beetje op vast. Met een betaalde baan kan het gewoon voor hobby of bijverdienste en heb je iets om op terug te vallen. Daarnaast werkt min vader in gww en die heeft regelmatig natuur werken en dat vind ik ook erg interessant. Dus een combi van beide zou het mooiste zijn.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:31

Milieukunde gaat idd daar ook over, maar ook over hoe watervlooien leven haha. Toevallig heb ik daar zelfs een practicum over moeten doen.
Je hebt verschillende richtingen. je kunt energie en klimaat kiezen, of watertechnologie of ecologie :)

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:27

ingridxxs schreef:
Ik heb nog wel een vraagje over de projecten. De lessen en roosters heb ik nu wel bekeken, maar hoe vaak heb je nou zulke praktijk opdrachten? hoeveel tijd ben je daar aan kwijt en hoe vaak? Almere heen en weer rijden wil wel maar als ik elke twee weken heel Nederland door moet voor praktijk opdrachten bij wijze van dan word het een ander verhaal. Ik ben dus wel benieuwd naar praktijk projecten hoeveel tijd daar in zit.

ingridxxs schreef:
oja, ipv auto kies ik denk ik toch trein. Dat is een uur en een kwartier met een overstap in Zwolle, dan reken ik vanaf Hoogeveen. Het spreekt me wel aan dat je in de pauzes lekker de stad in kunt haha.

Maaar voordat dat zover is, moet ik wel mensen hebben leren kennen. Vind ik stiekem ook wel lastig, iedereen zegt wel dat ik super spontaan ben en dat ik dat wel kan maar toch vind ik dat wel spannend haha

Wat betreft de praktijkopdrachten: je hebt elke semester 2 modules langs elkaar lopen, voor elke module heb je een assessment (groepswerk of individueel, dat wisselt), dus in totaal 4 per jaar. Je hebt wel eens een project dat je echt buiten Almere bezig moet zijn (niet het hele half jaar, maar tijdens de duur van je onderzoek zelf), maar dit is ongeveer 1x per jaar of helemaal niet.

Dat mensen leren kennen, komt vanzelf! De CAH organiseert altijd een introweek/veldwerkweek en dan ga je met een druk programma leerzaam aan de slag. Je wordt dan gedwongen op veel interactie met de klas, dus dat maakt het voor de meeste heel makkelijk. Tis altijd spannend, dat snap ik heel goed. Gelukkig heeft 80% dat :D

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:45

anneliesdj schreef:
Bunn; het trekt mij wel om ooit wat biologisch vee te houden, soort zelfvoorzienend te zijn, maar om dat echt als volledige broodwinning te hebben... Ik denk dat dat moeilijk is omdat je nu al ziet dat veel biologische boeren er iets bij doenen als ik veehouderij heb gestudeerd zit ik er wel eeen beetje op vast. Met een betaalde baan kan het gewoon voor hobby of bijverdienste en heb je iets om op terug te vallen. Daarnaast werkt min vader in gww en die heeft regelmatig natuur werken en dat vind ik ook erg interessant. Dus een combi van beide zou het mooiste zijn.

Dat zou natuurlijk mooi zijn! Wat je zegt: het gaat lastig worden om daar van te leven. Maar wellicht kun je een baan bij bijvoorbeeld een ecologisch adviesbureau (als je richting ecologie kiest) of een diervoeder (als je dier kiest) combineren met een klein biologische dierentuin. :D Ik denk dat - als je deze opleiding gaat doen - je vanzelf gaat merken wat je het meeste trekt en wat echt jouw 'ding' is. :D