Studiekeuzestress! Voedingsmiddelentechnologie..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knudd

Re: Studiekeuzestress! Voedingsmiddelentechnologie..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:37

Laptop is niet per se noodzakelijk, maar wel heel fijn en ook echt aan te raden om aan te schaffen.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:25

dreamheart schreef:
_Lucifertje schreef:
Ik heb VMT gestudeerd aan de HAS, ongeveer 10 jaar geleden (wat word ik al oud :+ ...)
Kan alleen maar positief zijn over de opleiding, school, leraren etc.

Daarna heb ik nog mijn master gedaan aan de WUR. Ik ben afgestudeerd richting Food Safety, kwaliteit. De banen liggen voor het oprapen :)

Tijdens mijn studie heb ik altijd op en neer gereisd, zowel naar Den Bosch als naar Wageningen. 2 uur enkele reis van deur tot deur, ik heb dit nooit als vervelend ervaren.

De kant van voedselveiligheid lijkt mij ook erg gaaf! Waarom heb jij ervoor gekozen in die tijd niet op kamers te gaan?

Eigen paard samen met m'n zus (en moeder). Was geen optie om te verplaatsen, omdat we het samen deden. En ik wilde graag blijven rijden :)
Mijn master was maar 2 jaar, waarvan het 1e jaar in Wageningen (colleges) en het 2e jaar is thesis en afstuderen. Dit heb ik niet in Wageningen gedaan, dus een kamer voor 1 jaar was niet nodig.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:33

Ik studeer in wageningen, dus over de school of de opleiding kan ik je niet helpen. Wel kan ik zeggen dat op kamers gaan prima zou moeten kunnen. Als ik het goed begrijp zou je 17 zijn wanneer je op kamers gaat?
Ik was zelf net 18 toen ik het huis uit ging, en een van mijn huisgenootjes werd pas 18 toen ze al een half jaar op kamers zat. Bij ons allebei is het helemaal prima gegaan en heb ik niet het idee dat wij er meer moeite mee hadden dan "oude" mensen. Al ligt dat wel wat aan hoe zelfstandig je al bent. Het is sowieso een enge stap, maar als je denkt opzich wel zelf je zaakjes te kunnen regelen (eerst misschien puur alleen van maandag tm vrijdagmiddag), dan denk ik dat het best goed zal gaan. :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:38

Ik heb 3 jaar lang 2 uur reistijd (enkele reis) gedaan. Minimaal 4 dagen per week. Dit was goed te doen. Veel van mn voorbereiding of leeswerk deed ik in de trein.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:12

Ik geloof dat het zo te lezen puur persoonlijk is of op kamers of reizen meer iets voor mij is. Daar zal ik vanzelf achter komen dan :D Van maandag tot vrijdag niet naar mijn paard kunnen lijkt me eigenlijk wel vreselijk hoor :(

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:15

Dat dacht ik ook, maar als je per dag 4 uur moet reizen kun je ook niet (iedere dag) naar je paard. (Tenzij stal aan huis). Ik weet natuurlijk niet of je heel zelfstandig bent, en er uberhaupt aan toe bent om op kamers te gaan. Je kunt het altijd ook eerst proberen, het reizen, dan kom je er vanzelf achter!

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:21

@Amyyy: Dat is inderdaad helemaal waar! Reistijd naar paard is geen probleem maar toch blijft er dan weinig tijd over hoor! Ik denk dat ik inderdaad eerst ga proberen te reizen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:26

Wat leuk! Ik zit ook op de HAS en studeer LD (Landscape Design) in het eerste jaar. Over VMT weet ik eigenlijk niets, maar de HAS zelf vind ik echt een hele leuke school. Het heeft een hele fijne sfeer en het is niet ontzettend groot waardoor het erg gezellig is. Het is ook goed bereikbaar vanaf het station en de leraren zijn erg leuk. Als je vragen hebt, mag je die altijd stellen. :j Ik weet nog miet alles want ik zit pas in het eerste jaar, maar als je wat wilt vragen, ga je gang! :D

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:27

Ondanks die reistijd kon ik nog vaak naar mn paard. Maar dat hangt wel af van je lesrooster.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:30

Ik kon niet meer naar mijn paard. Ik was vaak weg van half 7 tot 6-7-8 en moest daarnaast nog een bult huiswerk maken. Als ik 1x per week kon rijden was het veel. Dus dat licht inderdaad aan je lesrooster en hoe druk het op de studie is.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:33

En aan je plankunsten. Dat scheelt echt veel.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:44

@Sokje_6: Met mijn plankunsten zit het wel goed geloof ik :D

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:11

En het hangt natuurlijk ook van het aantal contacturen van je opleiding af. In mijn eerste jaar zat ik gewoon elke dag van half negen tot zes op de uni, als je dan ook nog twee uur heen en twee uur terug moet reizen heb je ook geen tijd meer voor je paard lijkt me. ;)

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:15

dreamheart schreef:
_Lucifertje schreef:
Ik heb VMT gestudeerd aan de HAS, ongeveer 10 jaar geleden (wat word ik al oud :+ ...)
Kan alleen maar positief zijn over de opleiding, school, leraren etc.

Daarna heb ik nog mijn master gedaan aan de WUR. Ik ben afgestudeerd richting Food Safety, kwaliteit. De banen liggen voor het oprapen :)

Tijdens mijn studie heb ik altijd op en neer gereisd, zowel naar Den Bosch als naar Wageningen. 2 uur enkele reis van deur tot deur, ik heb dit nooit als vervelend ervaren.

De kant van voedselveiligheid lijkt mij ook erg gaaf! Waarom heb jij ervoor gekozen in die tijd niet op kamers te gaan?

die ervaring heb ik ook. Bedrijfskunde gedaan op de HAS, afgestudeerd op Kwaliteit en Logistiek. Daarna via mijn baan certificaatstudie Voedingsmiddelen technologie aan HAS Kennis Transfer. Eerst aant het werk als QA officer nu als QA manager. Tegenwoordig woon ik in het Noorden van het land, maar zelfs hier in de regio banen zat + ik ben gek op deze tak :)!

Toen ik op de HAS zat woonde ik in Eindhoven, ideaal om gewoon op en neer te toeren.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:22

Hier ook een ex-hasser, toegepaste biologie! Voor de school moet je het zeker doen, erg fijn! Den Bosch is een leuke stad. Ik heb het eerste half jaar gereisd, 2 uur van deur tot deur en lekker huiswerk maken in de trein! Ik moest toen ong. 4 dagen pw naar school. Na een half jaar ging ik op kamers met mensen die ik heb leren kennen (ik was 17), 3,5 jaar gewoond en geen moment spijt gehad! Dus gewoon eerst ff lekker reizen en dan zie je het wel!

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:34

Kleine tip, schrijf je wel alvast in in Den Bosch, mocht je halverwege het jaar of het tweede jaar op kamers willen, gaat dat een stuk makkelijker :)