Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
palousa_boy schreef:Er zit natuurlijk ook wel verschil tussen voor een wagen lopen of onder het zadel.
Voor een wagen is de belasting heel anders en kun je ze idd eerder pakken.
Daarbij kom je moet een 2 jarige de ring niet in
xcowgirl schreef:Integendeel volgens een groot onderzoek is juist gebleken dat paarden die op jonge leeftijd race-carrieres hadden langer in de topsport bleven.Citaat:According to Craig Bailey and colleagues from the University of Sydney, as reported in The Horse magazine, January 2001, horses having their first race during their 2-year-old season had longer racing careers than horses first racing at three years or older.
RianneH schreef:Met name het dikgedrukte stuk:
Het lijkt erop dat onvolwassen pezen beter (of wellicht alleen) zich kunnen aanpassen door training, waardoor een juiste training van jonge paarden kan leiden tot minder blessures op latere leeftijd omdat de pezen beter 'volwassen' zijn geworden itt ongetrainde jonge dieren. Wat weer zou kunnen spreken voor het vroeg uitbrengen van paarden op de renbaan.
Hierover is dacht ik ook een VN stuk geweest. Wat ik in dit abstract mis, is wát nu een gepaste training is. Is dat het werkelijk trainen, longe, wandelen, op de renbaan, of valt het onbelast kunnen bewegen, zoals bijvoorbeeld in de Eiffel, hier ook onder?
RianneH schreef:Hierover is dacht ik ook een VN stuk geweest. Wat ik in dit abstract mis, is wát nu een gepaste training is. Is dat het werkelijk trainen, longe, wandelen, op de renbaan, of valt het onbelast kunnen bewegen, zoals bijvoorbeeld in de Eiffel, hier ook onder?
RianneH schreef:Ik heb alleen het abstract gelezen wat hier stond, maar volgens mij kijken ze niet naar blessures maar naar de ontwikkeling van de cellen van de pezen in die verschillende paarden. Ze zien bij jong getrainde dieren een betere ontwikkeling in de cellen wat suggereerd dat die cellen zich dan ontwikkelen dan bij de oudere dieren en volgens mij ook nog iets over beschadiging, maar die laatste weet ik niet zeker. Dat alles suggereerd dat het beter is om jong te trainen.
Let wel, het is een onderzoek over korte tijd, zegt niets over het type training (het abstract althans) en al helemaal niets over de geestelijke belastig van het dier. Het zegt heel wetenschappelijk en koel: jonge pezen worden sterker door training en lijken daardoor beter bestand tegen blessures.
Als ik eens tijd heb zal ik nog eens het hele artikel uitpluizen, leuke materie
abstract schreef:Changes in molecular composition occurred in longer-term exercise and older horses, in the centre of the tendon, with higher levels of type III collagen and changes in glycosaminoglycan (GAG) content. Cartilage Oligomeric Matrix Protein (COMP) levels also appear to be modulated by age, function and superimposition of exercise. These changes were all exacerbated with age and exercise, suggesting appropriate exercise in young horses may lead to a lower incidence of injury than in older horses. An hypothesis is advanced that immature tendon can respond to exercise while mature tendon has limited, if any, ability to do so. These findings support potentially controversial earlier conditioning and racing of younger, rather than older, equine athletes
Art_Ificious schreef:Toeval wil dat bij mij op stal een ex draver staat. Veel koersen gereden (weet niet ohz of aangespannen) als tweejarige tot ?? en nu als 17-jarige artrose in een achterbeen. Staat regelmatig mank en eigenaar zoekt nu een weide zodat hij op rust kan.
geerke schreef:Als het allemaal zo goed is wat er met racepaarden gebeurt dan ben ik weleens benieuwd naar een gemiddelde levensduur van zo een paard.En daarin ook meegenomen de paarden die al stuk waren na een maal de baa betreden of tijdens de raining
Maartje1990 schreef:
Ir111 schreef:Maar deze uitspraak zegt helemaal niets over wat het (te) jong beleren van paarden fysiek met ze doet. Het zegt alleen maar dat paarden die als 2 jarige gingen racen dat langer doen dan paarden die als 3 jarige voor het eerst gingen racen. Dat die 2 jarigen langer door racen kan aan vele factoren liggen (bv een groter talent waardoor ze jonger ingezet werden, dat grote talent maakt dat ze ook langer doorracen. Een verliezer laat je niet jaren achtereen racen lijkt me). Ken de context verder niet maar imo is dit voor jouw onderzoek een non argument.
Citaat:Het meest interessante stuk is denk ik inderdaad de vraag die jij stelt: wat is dan ‘appropriate exercise’?