Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:32

Ik ben het zeker eens met de kilometers maken in vrijheid, vraag me ook af hoe de wilde paarden het doen in het artikel dat ts noemt. Zal zo eens zoeken.

Waar wel ook weer een verschil ligt is dat werkelijke training toch anders is dan beweging in vrijheid. Ik meende dat er ook ooit een artikel is geweest over volbloed jaarlingen in Japan waarbij een groep werd getraind en een andere groep in vrijheid bewoog zonder training. Daar werden ook lichamelijk sterkere eigenschappen gevonden bij de getrainde dieren, wat an sich niet vreemd is, want ze worden getraind, maar icm met dat eerdere bericht zou kunnen stellen dat het ook nog de duurzaamheid van het gestel bevorderd.

Maar, lees veel korte onderzoeken, 1-2 jaar zonder opvolging van die dieren 5-10 jaar later. Geeft die eerdere training werkelijk op de lange termijn beter resultaat of is het van korte duur?

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:33

Interessant onderwerp, wat leuk dat je daar een verslag over gaat schrijven. Ik kan je niet helpen met goede bronnen helaas, maar wens je veel succes en hoop dat je het eindresultaat met ons wil delen :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:41

palousa_boy schreef:
Er zit natuurlijk ook wel verschil tussen voor een wagen lopen of onder het zadel.

Voor een wagen is de belasting heel anders en kun je ze idd eerder pakken.
Daarbij kom je moet een 2 jarige de ring niet in ;)

Absoluut, maar dat zou betekenen dat je een paard met 2 voor de wagen kan beleren en met 3/4 onder het zadel kan beleren.
Dat de combinatie hiervan er misschien wel voor zorgt dat je je paard juist langer blessure vrij houd :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:44

Voor een 2 jarige ben ik nu een beetje laat, maar in deze volgorde doe ik het hier wel.
Wie weet, met een volgend jong paard ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:15

xcowgirl schreef:
Integendeel volgens een groot onderzoek is juist gebleken dat paarden die op jonge leeftijd race-carrieres hadden langer in de topsport bleven.
Citaat:
According to Craig Bailey and colleagues from the University of Sydney, as reported in The Horse magazine, January 2001, horses having their first race during their 2-year-old season had longer racing careers than horses first racing at three years or older.

Maar deze uitspraak zegt helemaal niets over wat het (te) jong beleren van paarden fysiek met ze doet. Het zegt alleen maar dat paarden die als 2 jarige gingen racen dat langer doen dan paarden die als 3 jarige voor het eerst gingen racen. Dat die 2 jarigen langer door racen kan aan vele factoren liggen (bv een groter talent waardoor ze jonger ingezet werden, dat grote talent maakt dat ze ook langer doorracen. Een verliezer laat je niet jaren achtereen racen lijkt me). Ken de context verder niet maar imo is dit voor jouw onderzoek een non argument.

edit:
RianneH schreef:
Met name het dikgedrukte stuk:
Het lijkt erop dat onvolwassen pezen beter (of wellicht alleen) zich kunnen aanpassen door training, waardoor een juiste training van jonge paarden kan leiden tot minder blessures op latere leeftijd omdat de pezen beter 'volwassen' zijn geworden itt ongetrainde jonge dieren. Wat weer zou kunnen spreken voor het vroeg uitbrengen van paarden op de renbaan.

Hierover is dacht ik ook een VN stuk geweest. Wat ik in dit abstract mis, is wát nu een gepaste training is. Is dat het werkelijk trainen, longe, wandelen, op de renbaan, of valt het onbelast kunnen bewegen, zoals bijvoorbeeld in de Eiffel, hier ook onder?

Ik lees in jouw dikgedrukte stuk dat het trainen van jonge paarden leid tot een lager aantal blessures dan bij oudere paarden. Er staat echter niet bij wanneer die blessures gemeten worden, het lijkt me logisch dat een jong dier op het moment zelf minder blessure gevoelig is. Echter, richt je geen schade aan die pas over 5 jaar zichtbaar is? Dat wordt mij niet duidelijk uit dit stuk tekst. En dat is wel waar voor mij persoonlijk de vraag om draait als je nadenkt over de leeftijd waarop je paarden gaat belasten. Wellicht staat dit in de volledige tekst van het onderzoek.

Het meest interessante stuk is denk ik inderdaad de vraag die jij stelt: wat is dan ‘appropriate exercise’?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:16

RianneH schreef:
Hierover is dacht ik ook een VN stuk geweest. Wat ik in dit abstract mis, is wát nu een gepaste training is. Is dat het werkelijk trainen, longe, wandelen, op de renbaan, of valt het onbelast kunnen bewegen, zoals bijvoorbeeld in de Eiffel, hier ook onder?

Dit vind ik een interessante vraag. In de Eiffel opfok is de bodem namelijk heuvelachtig wat in mijn logisch denken betere spieren/spierkracht in de benen en sterkere pezen creëert.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:17

Ik heb alleen het abstract gelezen wat hier stond, maar volgens mij kijken ze niet naar blessures maar naar de ontwikkeling van de cellen van de pezen in die verschillende paarden. Ze zien bij jong getrainde dieren een betere ontwikkeling in de cellen wat suggereerd dat die cellen zich dan ontwikkelen dan bij de oudere dieren en volgens mij ook nog iets over beschadiging, maar die laatste weet ik niet zeker. Dat alles suggereerd dat het beter is om jong te trainen.
Let wel, het is een onderzoek over korte tijd, zegt niets over het type training (het abstract althans) en al helemaal niets over de geestelijke belastig van het dier. Het zegt heel wetenschappelijk en koel: jonge pezen worden sterker door training en lijken daardoor beter bestand tegen blessures.

Als ik eens tijd heb zal ik nog eens het hele artikel uitpluizen, leuke materie :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:35

RianneH schreef:
Ik heb alleen het abstract gelezen wat hier stond, maar volgens mij kijken ze niet naar blessures maar naar de ontwikkeling van de cellen van de pezen in die verschillende paarden. Ze zien bij jong getrainde dieren een betere ontwikkeling in de cellen wat suggereerd dat die cellen zich dan ontwikkelen dan bij de oudere dieren en volgens mij ook nog iets over beschadiging, maar die laatste weet ik niet zeker. Dat alles suggereerd dat het beter is om jong te trainen.
Let wel, het is een onderzoek over korte tijd, zegt niets over het type training (het abstract althans) en al helemaal niets over de geestelijke belastig van het dier. Het zegt heel wetenschappelijk en koel: jonge pezen worden sterker door training en lijken daardoor beter bestand tegen blessures.

Als ik eens tijd heb zal ik nog eens het hele artikel uitpluizen, leuke materie :)

Ik lees het toch anders maar misschien komt dat omdat ik noodzakelijke basiskennis mis (over pezen of mijn engels is niet goed genoeg :+ ).

Ik lees dat er bij oudere en langer getrainde paarden in het midden van de pees hogere levels collageen type III en een verandering vd samenstelling van GAG's is. Ook de COMP veranderd onder invloed van leeftijd, gebruik en oefening. Al deze veranderingen worden erger door ouder worden en training, waardoor je zou kunnen denk dat correcte training van jonge paarden kan leiden tot een lager aantal blessures dan bij oudere paarden. Er is een hypothese waarin wordt gesteld dat jong (onvolgroeid) peesweefsel zich aanpast aan training waar volgroeid peesweefsel dit maar beperkt of niet kan.

Ik geloof dat ik het hele artikel ook wil lezen. Staat hier ergens een link?

abstract schreef:
Changes in molecular composition occurred in longer-term exercise and older horses, in the centre of the tendon, with higher levels of type III collagen and changes in glycosaminoglycan (GAG) content. Cartilage Oligomeric Matrix Protein (COMP) levels also appear to be modulated by age, function and superimposition of exercise. These changes were all exacerbated with age and exercise, suggesting appropriate exercise in young horses may lead to a lower incidence of injury than in older horses. An hypothesis is advanced that immature tendon can respond to exercise while mature tendon has limited, if any, ability to do so. These findings support potentially controversial earlier conditioning and racing of younger, rather than older, equine athletes

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:42

Niet mis met jouw lezen hoor! Dit is ook wat ik begrijp, heb alleen in de vertalen het zware stuk eruit gelaten. Ik begrijp alleen uit de tekst niet dat er gekeken is naar geblesseerde paarden, er is puur gekeken naar het peesweefsel in die groepen. Uit jouw eerdere reactive dacht ik dat je bedoelde dat er blessures gemeten werden. Aan het verschil in weefsel en verschil in ontwikkeling jong vs oud verbinden ze idd die hypothese.

Volledige artikel staat hier dacht ik niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:47

Als het allemaal zo goed is wat er met racepaarden gebeurt dan ben ik weleens benieuwd naar een gemiddelde levensduur van zo een paard.En daarin ook meegenomen de paarden die al stuk waren na een maal de baa betreden of tijdens de raining

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:57

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:58

Dat is wel wat kort door de bocht. Een racepaard is niet alleen zjin pezen en een training als jong paard. Er zijn zo veel meer factoren die meespelen.
Toch snap ik wel dat die wereld dergelijke onderzoeken aangrijpt om aan te tonen dat ze zo gemeen niet zijn om die jonkies aan het werk te hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:08

Toeval wil dat bij mij op stal een ex draver staat. Veel koersen gereden (weet niet ohz of aangespannen) als tweejarige tot ?? en nu als 17-jarige artrose in een achterbeen. Staat regelmatig mank en eigenaar zoekt nu een weide zodat hij op rust kan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:09

Art_Ificious schreef:
Toeval wil dat bij mij op stal een ex draver staat. Veel koersen gereden (weet niet ohz of aangespannen) als tweejarige tot ?? en nu als 17-jarige artrose in een achterbeen. Staat regelmatig mank en eigenaar zoekt nu een weide zodat hij op rust kan.

ex-draver van m'n vriendin (9 jaar) ook artrose in het achterbeen... toeval?! denk het eigenlijk niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:46

Ex-dravers bestaan niet, ze wisselen niet plots van ras ;) Of de slijtage komt door de hoge belasting op jonge leeftijd is een interessante vraag. Hierboven heb ik het bijvoorbeeld alleen maar over pezen, niet over botten en kraakbeen. Dat wordt in dit artikel wel genoemd zag ik: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... po=57.0000 misschien de moeite waard? :)

Ik denk dat bepaalde blessures zeker sportregelateerd kunnen zijn. De beste omstandigheden lijken ook de juiste belasting te zijn, niet overbelasting. Topsport gaat toch al snel richting overbelasting (basissport toch ook vaak), zal weinig te vinden zijn wat aangeeft dat overbelasting goed is.

Overigens staat hier een fitte 21 jarige draver die gestart is op d'r 2de en gestopt omdat ze niet gerelateerd aan de sport ziek is geweest. Maar misschien ligt haar fitheid wel aan mijn geweldig correcte training :+ , of de lichte belasting die ze gehad heeft..? Das het moeilijke van dit soort dingen, de opvolging in de Jaren ;)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:52

ik denk dat er appels met peren worden vergeleken.

Ik mis de definitie van wat er onder het beleren van een (jong) paard wordt verstaan.

Er wordt vervolgens hier naar heel specifieke studies onder racepaarden gekeken.
De conclusies vanuit de racewereld worden geprojecteerd op andere (rij)paarden. Op basis van welke uitgangspunten is het vergelijkbaar?

wat ik mis is een maatstaf om te beoordelen wanneer een paard te jong is beleerd, is de maatstaf blessures? Wat voor gegevens vergelijk je? Of is de maatstaf de lengte van een actief (sport)leven?

Even iets waarvan ik meer verstand heb trainen voor sport van ons eigen lichaam.
Het is slecht om tijdens de lichamelijke groei veel aan kracht training te doen, training op souplesse en algemeen gebruik van lichaam en spieren is niet een probleem en levert op termijn voordelen op.
overtrainen vertraagd de lichamelijke groei aanzienlijk.

bewegen maar lopen speciaal verdicht en versterkt onze botten, daarvan kan je waarschijnlijk wel gegevens vinden hoelang het duurt om dat proces op gang te brengen. Conditie training genoeg wetenschappelijk onderzoek denk ik. pezen zijn vaak sterk genoeg behalve als er grenzen worden opgezocht, (te snel optrainen) maar vooral in periodes met een groeispurt en bij specifieke krachttraining. In bijna elke sport die ik ken worden afstanden/tijdsduur over de jaren langzaam opgebouwd.

In dit artikel http://www.animalhealthybalance.com/nl/ ... -te-rijden wordt een heel specifiek iets genoemt van het op te jonge leeftijd rijden van een paard;
Er wordt wel structurele schade aan de rug veroorzaakt.

Voor een aantal disiplines ligt de leeftijd van het paard aanzienlijk hoger als voor de andere disiplines, nl TREC en Endurance op circa 5 jaar. Voor een springpaard ligt de leeftijd om te beginnen ook hoog.
Als je geen verschil maakt tussen deze zaken, hoe kan je dan iets eerlijk vergelijken.

iedereen heeft wel eens gehoort dat een paard onder de drie jaar te jong is om te beleren, dat is geen onderbouwd bewijs, maar vaak wel de verhalen op forums.
Dus je moet onderscheid gaan maken in heel veel variabelen, of die variabelen verwaarlozen en onderzoek doen naar een nagenoeg gelijke groep.

Probeer je onderzoek te beperken, succes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:59

Ach en vergeet ook niet dat er ook paarden voorkomen die vers uit de weide op 3 jaar al stuk zijn. Als je zo'n dier met 18 maand in training zet gaan ze ook stuk maar dat kwam dan doordat dat dier al een kwetsbaarheid had die sowieso tot uiting zou zijn gekomen. Dat staat dan los van het vroeg belasten.

Interessant onderwerp maar lastig omdat er nu eenmaal geen randomized controlled trials gedaan zijn. Dat wil zeggen 2 grote groepen paarden nemen (bijv 250 per groep), die at random verdelen, de ene groep beleer je vroeg (bijv 18 maand) en de andere beleer je laat (bijv op 6 jaar) en die moet je dan 10 jaar volgen om te kijken wat er gebeurt. Dit soort studies zijn erg duur helaas!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:05

geerke schreef:
Als het allemaal zo goed is wat er met racepaarden gebeurt dan ben ik weleens benieuwd naar een gemiddelde levensduur van zo een paard.En daarin ook meegenomen de paarden die al stuk waren na een maal de baa betreden of tijdens de raining

Dat zou heel mooi zijn vooral als er een referentie groep als vrije tijdspaarden tegen over staat.
ben heel benieuwd naar de verschillen.

Als er naar een groep onderzoek wordt gedaan betekend het niet dat andere paarden het beter doen, jammer dat geheel zonder onderbouwing iets geroepen wordt en dan meteen in een bepaald daglicht.
Het lijkt dezelfde manier van discuseren als dat bv op FB langskomt met nieuwe Nederlanders.
Je vergelijkt het met maar een ding en doet alsof dat de waarheid is.
Zo is het natuurlijk niet maar je zet er wel een toon mee en beperkt uiteindelijk de discussie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:24

Bij racepaarden moeten idd ook wel meerdere factoren meegerekend worden.
Een goede racer is vaak wel klaar met koersen tussen z'n 6 en 10 jaar.
Klaar met koersen omdat de snelheid er niet meer is of idd omdat er blessures komen.
Wat er daarna gebeurt kan nogal verschillen. Fokmerrie/hengst, recreatiepaard, of de worst in.
Sommige eigenaars sturen hen onmiddelijk met de vrachtwagen mee, sommigen proberen hen te herplaatsen.
Dus levensduur hangt ook domweg af van wat de eigenaar ermee doet.
Dit geldt overigens ook voor de jonge dieren die niet geschikt zijn voor de koersen, veel hangt gewoon af van op welke vrachtwagen ze gaan.

Dravers zijn over het algemeen ijzersterk. Voor de jachtritten gebruikt men hier vaak dravers en dan bij voorkeur dravers die het redelijk lang uitgehouden hebben op de baan. omdat men er van uit gaat dat een draver die lang meegaat op de baan, spijkerhard beenwerk heeft, wat vaak idd ook het geval is.

Ik ken wel een paar dravers die het nog heel goed doen. Eentje van 20 bvb die nog steeds jachtritten meerijd.
Of eentje van 19 die heel haar leven springwedstrijden heeft gelopen (laag niveau vanwege capaciteiten van paard), die gaat nu stilletjesaan op wedstrijdpensioen.
Een andere van 18, eerst gekoerst, daarna 8 jaar manegewerk gedaan, daarna ook een springcariere begonnen (getalenteerder dan andere draver, dus ook hoger niveau). Die gaat nu ook op pensioen omdat ruiter nu stilaan richting de 1.20/1.40m wil op wedstrijden en dit toch echt te hoog gegrepen is voor het paard.
Etc etc.

Waar je volgens mij ook rekening mee moet houden is regelmaat in het leven van een paard. Paarden kunnen jaren op niveau lopen of manegelessen doen zonder problemen. Pas als ze 'op pensioen' gaan en minder regelmatig werken komen er problemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:34

RianneH je snapt mn punt. Waarom zo op een woord vangen? Dravers die in de drafsport hebben gelopen is nogal een mond vol. ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:46

Het is een principekwestie, zeker als het twee berichten na elkaar gebeurd en kan best begrijpen als je het wat flauw vindt. Maar ik vind het een vervelende en niet correcte benaming van het ras. Oud- of ex-koerser of gewoon draver denkt miz de lading voldoende ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:56

Maartje1990 schreef:

Het vervelende bij deze website is dat elke verwijzing naar wetenschappelijk onderzoek ontbreekt. En dat maakt het mijne inziens niet meer dan een mening.

TS moet literatuuronderzoek doen. En dan is het juist nodig om na te gaan wat er wetenschappelijk is gevonden. En dat te duiden. Feiten van meningen scheiden en niet klakkeloos een website nablaten dus.

Ir111 schreef:
Maar deze uitspraak zegt helemaal niets over wat het (te) jong beleren van paarden fysiek met ze doet. Het zegt alleen maar dat paarden die als 2 jarige gingen racen dat langer doen dan paarden die als 3 jarige voor het eerst gingen racen. Dat die 2 jarigen langer door racen kan aan vele factoren liggen (bv een groter talent waardoor ze jonger ingezet werden, dat grote talent maakt dat ze ook langer doorracen. Een verliezer laat je niet jaren achtereen racen lijkt me). Ken de context verder niet maar imo is dit voor jouw onderzoek een non argument.

Vind ik een goede opmerking. Het maakt voor mij de betekenis van het onderzoek niet waardeloos naar mijn idee, maar het maakt wel dat je niet zomaar kunt concluderen dat jong beleren beter is dan oo latere leeftijd. Hooguit dat dit onderzoek een aanwijzing is dat jong beleren eventueel ook voordelen heeft.

Citaat:
Het meest interessante stuk is denk ik inderdaad de vraag die jij stelt: wat is dan ‘appropriate exercise’?

En dat is de tweede slag om de arm die je moet houden bij het duiden van die uitkomsten. Want de training die volbloeden op de renbaan krijgen (n.b. artikel gaat niet over dravers, maar over renpaarden) is nauwelijks te vergelijken met wat wij doen met onze huis-tuin-en-keukenpaarden.

Meest interessant is denk ik om literatuur over onderliggende mechanismen te lezen. Dus bijvoorbeeld: wat is het (positieve en negatieve) resultaat van het belasten van spieren, pezen, botten, luchtwegen en zenuwstelsel in het tweede levensjaar van het paard? En wat is de invloed van verschillende typen belasting? Dat geeft aanwijzingen over wat je moet doen en wat je moet laten in die periode.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:08

Wat men ook vaak vergeet is dat de gehele drafsport en rensport topsport is. Dus ja, daar zijn hele hordes die dat niveau geestelijk of lichamelijk niet trekken. Als ik KWPN'ers beoordeel op welk percentage er hoger dan de Z rijd lijkt het ook net of het hele ras naar de klote is want welke paarden hebben nou echt de lichamelijke capaciteit om het te halen?

Overigens is dit onderzoek wel boeiend, weet niet of het al gedeeld is. Hier word dezelfde conclusie getrokken: paarden die eerder starten stoppen minder snel om veterinaire redenen dan paarden die later starten. Gaat hier om meerdere disciplines :)

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... jJXmud7AEQ
Laatst bijgewerkt door ruitje op 19-01-16 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:12

uw link werkt niet helaas

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:21

Nu wel hopelijk :)