geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:12

Mijn rapport ging meters omhoog toen ik mijn pony had. Ik had namelijk een stukje rust en veiligheid iedere dag waar ik heen kon en mijn koppie leeg kon maken.
Ik ben nu 22 en tegen het afnemen van sport voor schoolprestaties. Wellicht kun je wel even minder wedstrijden inzetten maar om op deze manier te spelen vind ik ronduit slecht. Ze verkoopt haar pony met het idee dat er een ander voor terug komt, haalt onvoldoendes en mag geen paard meer?

Vraag is aan haar zelf wat er in haar omgaat ipv als 'goede ouder' voor haar te willen beslissen. Vaak kan een 14 jarige prima inschatten wat goed voor haar is op dit gebied. Maak jou zorgen bespreekbaar maar haar wens ook. Juist voor iemand met add kan een paard voor rust en beter leren zorgen, zie het als een vorm van diertherapie.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:13

MarlindeRooz schreef:
Ik zou haar een paard geven en voor die tijd in overleg een contract opstellen; over gaan = paard houden.

Ik zou helemaal gék worden van die druk. Dan liever geen paard...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:13

Kan ze het niveau wel aan? Wat is de mening van de docenten? Moet ze op haar tenen lopen, levert ze gewoon nauwelijks wat in, hoe is haar gedrag op school, wat is jullie huiswerkbeleid thuis?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:14

Structuur is voor iemand met ADD/ADHD heel belangrijk. Alsmede momenten van rust. Ik vond beide ook bij de sport.

Ik snap wat ElenaMM77 zegt en sluit me er bij aan want op zo'n manier ging ik ook door mijn school heen. Maar het onthouden van de hobby zoals andere zeggen vind ik ook niet kunnen. Dat werkt écht averechts.

Maar nogmaals, 11 onvoldoendes kan niet puur uit laksheid zijn tenzij ze nooit naar school gaat.

kohtje

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:17

Maar ze kan de hobby toch nog doen op die andere pony? Dan bv voor de zomervakantie weer kijken voor een eigen paard.

fjordnina

Bij pubers werkt het opgeheven vingertje in ieder geval niet meer. 'Als jij niet dit, dan zal ik niet dat...' gaat alleen maar weerstand oproepen en nog minder motiveren om uiteindelijk iets te gaan doen.

Wat ik je zou adviseren is om heel open het gesprek aan te gaan, geef daarbij aan dat je geen monoloog of discussie wilt voeren, maar de dialoog (iedere persoon mag zijn eigen inbreng doen, zonder dat een ander daar zijn mening over ventileert. Je blijft daarmee dus in een geïnteresseerde rol in elkaar en elkaars gedachtewereld).

Vanuit zo'n gesprek ga je de belangrijke punten op papier zetten en ventileert ieder zijn mening daarbij zonder daarbij elkaar in de rede te vallen. Benoem hierin ook vooral de angsten die er leven (paard erbij, bang dat cijfers niet meer omhoog gaan etc.).

Daarna ga je kijken in mogelijkheden. Iedere mogelijkheid schrijf je op zonder commentaar. Vervolgens gaan jullie iedere mogelijkheid serieus bespreken. Zo ontstaan er uiteindelijk een paar mogelijkheden die voor iedereen acceptabel zouden kunnen zijn waaruit er een gekozen wordt voor een bepaalde periode. Na die periode wordt er opnieuw geëvalueerd met elkaar.

Zo voer je een volwassen gesprek waarin iedereen gehoord en gezien wordt en er uiteindelijk gekozen kan worden voor een oplossing waar iedereen achter staat.

Amaris

Onthouden van de hobby? Ze kan toch twee keer per week rijden op een leuk paard? Dat is toch ook uitvoeren van de hobby?

Er wordt hier net gedaan of het hebben van een paard een recht is. Dat het kan, wilt toch niet ook meteen zeggen dat het moet.

Ze boft al ontzettend met ouders die een paard voor haar willen kopen, en daar mag best een voorwaarde tegenover staan (beter best doen op school) want als ik TS zo lees (en daar moeten we voor nu maar even vanuit gaan) is het vooral een kwestie van niet voldoende inzet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:19

Slikt je dochter ook medicijnen voor ADD?
Ik heb hier zelf namelijk ook last van, met medicijnen is mijn leven toch zoveel beter geworden!
Grote kans dat als ze de medicijnen nog niet slikte, en hierna wel, dat haar schoolwerk dan ook veel beter wordt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:22

Ik sta echt versteld dat iedereen maar vind dat 11 onvoldoendes ok zijn en beloont moeten worden met een paard. Ze kan dat andere paard rijden nu 2 keer per week. Als een eigen paard zo belangrijk is kan ze dat bewijzen met inzetten voor school.
Als ik thuis kwam met 11 onvoldoendes kon ik een pak slaag krijgen en kwam ik tot het volgend rapport mijn kamer/bureau niet meer uit.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:25

Hier ook de regel dat school voor gaat op de paarden.
En als ze onvoldoende haalt vind ik niet erg, dat kan gebeuren, zolang het er niet te veel zijn.
Maar als de inzet dr niet voor was vind ik dat wel erg en wordt ze thuis gehouden om te studeren.

Onze dochter rijd ook een pony van iemand anders terwijl we thuis paarden hebben. Maar we hebben een veulen gekocht zodat ze samen kunnen opgroeien en ze even wat meer tijd in school kan stoppen. Intussen kan ze wel lekker met de pony van iemand anders rijden. Ze is bijna 14 jaar. En ik werwacht ook de nodige hulp af en toe thuis op dagen dat ze vrij is van school.

Maar ik vind dat ze op zn minst wel inzet moet tonen voor school.
Wij hebben ook onze paarden niet voor niets gekregen (zoals wrs iedereen hier op bokt), dr mag op die leeftijd best wat tegenover staan vind ik. Is dit niet voor school dan maar met werken en klussen doen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:25

Is de richting waar ze zit niet te zwaar voor haar? Sluit de richting aan bij wat ze goed kan? Bij haar talenten? Is ze wel goed georiënteerd? Wat zeggen de leerkrachten? 11 onvoldoendes is wel heel erg veel... Volgens mij is het beter om een richting te zoeken die beter bij haar past. Nu heeft ze ook geen paard en lukt het blijkbaar ook niet. Het is belangrijk dat een kind op het juiste niveau zit die past bij haar eigen kunnen en interesses.

Ik zou haar gewoon haar eigen paard geven (indien je het financieel aankunt) en goede afspraken maken met haar mbt effectieve studietijd (indien ze op haar plaats zit, anders zou ik gaan voor heroriëntering en uiteraard ook afspraken maken over studietijd). Het is juist goed voor een kind om naast school iets te hebben wat je echt graag doet en als dat wedstrijdgericht trainen en wedstrijden rijden is en het ligt binnen de mogelijkheden van de ouders, waarom niet? Het leven is zo veel meer dan enkel maar school, school en nog eens school. Sociale contacten, werken aan je vaardigheden, ... is ook belangrijk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:26

Amaris schreef:
Onthouden van de hobby? Ze kan toch twee keer per week rijden op een leuk paard? Dat is toch ook uitvoeren van de hobby?

Er wordt hier net gedaan of het hebben van een paard een recht is. Dat het kan, wilt toch niet ook meteen zeggen dat het moet.

Ze boft al ontzettend met ouders die een paard voor haar willen kopen, en daar mag best een voorwaarde tegenover staan (beter best doen op school) want als ik TS zo lees (en daar moeten we voor nu maar even vanuit gaan) is het vooral een kwestie van niet voldoende inzet.

En dat is denk ik van moeder een hele verkeerde aanname. Door laksheid haal je niet 11 onvoldoendes, volgens mij zijn er namelijk maar 12 vakken ongeveer. Dat heeft meer te maken met het niet maken, of geconcentreerd maken van toetsen.

De reden dat mensen het hier als een recht zien is omdat er een pony is weggedaan met het idee. Er een paard voor terug te kopen, nu is de pony weg en wordt het paard ingezet als machtsmiddel. Machtsmisbruik is op deze leeftijd iets wat demotiverend en bandbrekend werkt.

Een eigen pony of 2 keer per week een handelspony zit veel verschil in; rust, zekerheid en structuur ontbreken. Rara wat iemand in de puberteit en ADD absoluut nodig heeft.

Daarom ts, praat met je dochter. Maar mijn idee doe je heel veel (verkeerde) aannames die je dochter niet betere maken en op deze leeftijd is het juist heel belangrijk om met in plaats van over je dochter te communiceren.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:26

Ik zou haar echt echt écht geen eigen paard geven op dit moment. Nu heeft ze moeite met school, wacht maar tot de bovenbouw. Dat is meestal het moment dat er echt klappen gaan vallen :j Het wordt alleen maar moeilijker en meer werk. Een eigen paard kost daarnaast bijna iedere dag tijd na/ voor schooluren. Dit gaat dus ten koste van haar sociale mogelijkheden met vrienden maar ook haar schoolwerk.
Ze mag nu twee keer in de week rijden, wie weet lukt het haar wel om via via tot 3 keer rijden in de week te komen?

Verder vind ik persoonlijk 11 onvoldoendes erg veel, ook met een klein beetje opletten in de les haal je meestal wel een aantal voldoendes. Zit zij op een voor haar fijn niveau? voor haar moet dit net zo demotiverend zijn om enkel onvoldoendes te scoren. Ook zij zal echt niet juichend thuis komen met een 4.1 -O-

Ik las iets over een contract over overgaan = paard. Maar dat lijkt me bij zo een jonge meid wel heel veel druk. Wat als ze wel haar best doet en niet over gaat? krijgt ze alsnog niets ondanks dat ze het wel probeerde :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:28

Eerst uitsluiten of ze niet gewoon op een te hoge richting zit of simpelweg op een verkeerde richting... Als daar geen probleem zit. Dan kan je imo wel afspraken beginnen maken. Ze is oud genoeg om e.e.a te begrijpen. Leg haar uit dat met zulke resultaten je twijfelt of een paard wel een goed idé is en laat háár ook haar zegje doen/argumenten aan brengen. Misschien kom je er wel achter waarom ze ineens zo slecht leert. Een kind wordt niet van de ene dag op de andere een slechte leerling zonder reden als het daarvoor wel prima ging. Ik zou eerst uitzoeken waar het probleem zit alvorens je gaat dreigen met hobby's af te nemen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:29

Je doet het toch nooit goed in de ogen van een puber. Persoonlijk zou ik wel met haar op zoek gaan naar een paard. Zeker als jullie die financiële mogelijkheden hebben. Wel duidelijke afspraken maken. Of nog beter haar de afspraken laten maken in overleg met jullie. Dus haar vragen een tijdsindeling per dag te maken oid.

Juist door het ontzeggen van dingen kan ze juist in de ankers gaan en er met de pet naar gooien. Zeker als er al eens anders wat beloofd is. Ik zou een levend wezen niet als drukmiddel gaan gebruiken als in geen goede resultaten = paard verkopen. Dan ben je echt een terrormoeder want je haalt in zekere zin een liefde uit haar leven weg.

Kortom ik weet eigenlijk wel zeker dat het goed samen kan gaan. Laat daarin wel het initiatief bij haar (zelf sturen) zodat ze het idee heeft dat ze het allemaal zelf heeft gedaan en ook gemotiveerd blijft om zowel paard als school te doen met goede resultaten.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:30

Zoe_97: natuurlijk is 11 onvoldoendes absoluut niet OK en moet er grondig iets verbeteren. Dat lijkt me de discussie ook niet. Wel denk ik dat er meerdere manieren zijn waarop je dit kunt aanpakken en dat je een methode moet kiezen die past bij het kind.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:35

Misschien samen met je dochter kijken naar bijles?
Ik weet dat de stof op de middelbare school erg saai kan zijn, maar bijvoorbeeld 2x bijles per week a anderhalf uur + paardrijden. Bijles kan op je dochter worden afgestemd en op haar interesses. Wiskunde wordt veel leuker als ze de stof kan oefenen met onderwerpen die interessant zijn. Bijvoorbeeld het ontwepen van een stal (hoe bereken je de hoeken e.d., wat zijn de kosten, wat voor wiskunde heb je daar voor nodig).

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:36

Hier ook AD(H)D, combinatietype en ik durf te zeggen dat ik door mijn paard zo'n drive had om mijn studie af te maken, dat het daardoor gelukt is. Daarnaast is het bij je paard zijn een geweldige mogelijkheid om je hoofd leeg te maken, ik heb nu mijn Master gehaald en ik durf met zekerheid te zeggen dat ik dit zonder paard niet had gered.

Ik was wel al ouder en had dus het verantwoordelijkheidsgevoel al, ik ben nu 24. Bij alleen de gedachte al dat paardlief naar een ander moest of dat ik hem niet meer zou kunnen betalen gaf (geeft ;) ) dikke tranen. Toen ik 15 was hebben mijn ouders me een scooter beloofd als ik over zou gaan, toen vlogen mijn cijfers ook omhoog.

Ik wil er alleen bij zeggen dat het ontzettend frustrerend is als je je best doet maar het gewoon niet lukt doordat je de concentratie niet hebt. Misschien is een goede huiswerkbegeleiding iets?

Nog even iets theoretisch wat ik op mijn opleiding heb geleerd: beloningen helpen alleen als het doel wat iemand moet bereiken niet te makkelijk is maar zeker ook niet te moeilijk. Bij te moeilijke doelen leidt het beloven van beloningen alleen tot frustratie en gaat het tegen je werken. Misschien kun je in overleg met de mentor en je dochter zelf doelen opstellen en daar de beloningen aan verbinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:36

Ik denk in dit geval dat de voordelen van een pony (eigenwaarde, structuur, ontspanning) best belangrijk zijn. Je hebt juist dingen nodig waar je wel goed in bent, waar je je veilig in voelt, waar je wel voor gemotiveerd bent. Van daaruit kun je veel beter dingen doen die je moeilijk / vervelend vindt, zoals school.

Ik denk dat 'eerst je schoolresultaten, dan pas een nieuwe pony' vooral veel frustratie oplevert, maar niet per se motivatie. Vooral ook omdat dit over hele grote tijdspannes gaat. Ze moet nu maaaanden haar best doen, en dan misschien levert het ook nog wat op. Dat is iets dat voor een 14-jarige (met add ook nog) nauwelijks echt te bevatten is. Ze kunnen het verstandelijk wel snappen hoor, qua intelligentie, maar dat wil nog niet zeggen dat ze er ook echt wat mee kan in haar gevoel en gedrag.

Gevolg lijkt mij dat ze vooral veel ervaringen opdoet in wat ze niet kan en wat niet gaat. Ik denk dat dat niet goed is.

Laat haar vooral ervaren dat ze ook in dingen wel goed is, wel verantwoordelijkheid aankan, en zich ook wel aan iets kan binden... En daar mogen dan op veel kleinere schaal wel voorwaarden aan vast zitten - echt niet mee willen werken aan het huiswerk (of spijbelen ofzo) = een keer geen paard. Maar die gevolgen moeten zo klein zijn dat zowel de fouten als de gevolgen behapbaar zijn, en het ook echt toegestaan is om dat een paar keer uit te proberen en dan tot de conclusie te komen dat meewerken leuker is dan niet meewerken.

En ook het schoolwerk vanuit het positieve benaderen: eerst eens kijken waar het allemaal in zit dat ze het niet doet. 'Wil niet' gaat bv vaak samen met niet echt overzicht hebben, niet echt weten wat er verwacht wordt of hoe je dat aanpakt.
In eerste instantie kan het dan helpen om samen dat overzicht wel te creeren, net als allerlei goede gewoonten (mobieltje ergens ver weg leggen zodat je niet wordt afgeleid, zoeken naar de juiste omstandigheden om te werken, zowel werktijd als pauze inplannen, etc.)

Maar ik zou dus niet verwachten dat dat allemaal opgelost moet zijn voor ze weer een nieuwe pony krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:37

Zoe_97 schreef:
Ik sta echt versteld dat iedereen maar vind dat 11 onvoldoendes ok zijn en beloont moeten worden met een paard. Ze kan dat andere paard rijden nu 2 keer per week. Als een eigen paard zo belangrijk is kan ze dat bewijzen met inzetten voor school.
Als ik thuis kwam met 11 onvoldoendes kon ik een pak slaag krijgen en kwam ik tot het volgend rapport mijn kamer/bureau niet meer uit.

Wat heeft ze te bewijzen? Met haar pony ging het toch prima? Pony weg en het gaat mis.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:41

Misschien dat het helpt als ze wel een eigen pony heeft, maar alleen wedstrijden mag rijden als ze goed voor school heeft gewerkt (met behulp van een planning bv, niet alleen afgaan op cijfers want iedereen haalt wel eens een onvoldoende)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:43

Ik had vroeger ook een pony. trainde er springen mee en sprong 1.10 cm uiteindelijk. We wilde ook wedstrijden gaan doen, meer voor ons zelf omdat we het zo leuk vonden, het was officieel een ex manege pony. Echter mijn school ging niet super, wel allemaal netjes maar 1 of 2 onvoldoendes. Mijn ouders hebben toen de pony verkocht op een 1 of andere manier, ook zonder dat ik het wist waar naar toe of dergelijke. Zoiets moest ik t maar mee doen, of nee "folly is weg je hoeft niet naar stal" zoiets was het.

Onze jaren samenwerking, de band en het trainen van ons 6e tot en met 11e was in 1 klap weg. Ik heb er veel verdriet om gehad, en zoek die pony ook tot heden nog. Werden mijn cijfers beter? ja dat wel, maar was ik gelukkig? absoluut niet. Ik had alleen die pony naast school. Tuurlijk wel vrienden maar verder geen hobby meer. Alles was in 1 klap weg. Want vertrouwen durfde ik het niet meer.

Denk zelf als ouder goed na, want het kan zijn dat mogelijk de school wel verbeterd, maar het geluk eronder lijd. Want naast school is, vind ik, ook een hobby heel belangrijk. Verantwoordelijkheid leren ze ook op die manier, afleiding van stress van school is ook fijn met het rijden, en als ze weer de sport in gaan is het ook naar een doel werken. Dus ze leert wel enorm veel van een eigen paardje en alles wat daar bij komt kijken. School is natuurlijk heel belangrijk absoluut, misschien samen afspraken maken van je mag geen wedstrijden doen tot je voor die vakken een voldoende heb? Dan kan ze wel naar dr paardje en trainen en doen, maar heeft ze wel een doel voor ogen en dat is school goed doen want dan mogen de wedstrijden gereden worden.

Ik denk als je nu zegt eerst school en dan pas een paardje, dat de motivatie ook groot deel weg is. Je kan t omkopen noemen misschien als je het van buitenaf van iemand leest, maar ze is dan toch al een toekomst met een paardje weg, dus waarom ergens nog hard voor werken? Op die leeftijd zie je nog niet zo ver in de toekomst wat het oplevert.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:47

Heel veel meningen over dochter. Maar wat wil dochter zelf? (Ja, een nieuw paard natuurlijk ;) ) maar ik bedoel qua school? Een 14 jarige kan best al wel meedenken en meepraten over hoe het gaat op school. Hoe ziet zij het voor zich? Hoe denkt ze verder te gaan met school? Hoe ziet ze dat voor zich met school en een paard?

Kortom, ik zou zeggen ga eens goed in gesprek met dochter. Praat niet over haar maar met haar. Betrek haar actief. Het zijn tenslotte haar onvoldoendes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:48

Ik denk dat wanneer je je dochter afneemt wat ze het liefst doet het averechts werkt. ik zou eerder een paard aanschaffen en afspraken maken zoals" eerst huiswerk af en daarna pas rijden"

Ze kan toch niet van 4 smiddags tot 10 s avonds studeren. Een moment van ontspanning is ook belangrijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:49

@demolenhoek: maar in die periode is er meer gebeurd, gezien de leeftijd zal dat ook de periode zijn geweest dat ze begon op de middelbare school...

Jeetje, sommige mensen doen echt alsof een eigen paard een eerste levensbehoefte is. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat het belangrijk is om je te kunnen ontspannen, maar dat hoeft echt niet door middel van een paard, daar zijn ook andere manieren voor die voor iedereen weer anders zijn.
Bovendien heeft ze geen 'recht' op een paard, het moet niet gekker worden zeg. Ze kan gewoon 2 keer per week rijden op een getalenteerde pony, die heeft het gewoon hartstikke goed voor elkaar.
Dus hoezo geen ontspanning?
Ontspanning volgt na inspanning, niet andersom. Maar als ze zich niet inspant voor school, waarom zou ze dan wel extra ontspanning nodig hebben dmv een eigen paard?
Ik snap werkelijk niet dat TS het uberhaupt overweegt.