Paard combineren met universitaire studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:56

Ik zit in het derde jaar van mijn bachelor op de universiteit. Met het openbaar vervoer heb ik 1 uur en driekwartier reistijd van huis naar de uni. Ik reken altijd twee uur. Mijn pony staat op veertig minuten met de auto van huis vandaan. Ze staat op een plek met drie andere paarden. De volledige verzorging doen wij als eigenaren zelf. Voeren, mesten, onderhoud ect. In het verleden had ik veel videocolleges. Dan kan ik thuis het college volgen. Maar als ik een periode heb met vakken zonder videocolleges, dan is het goed plannen!
Afgelopen maandag zat ik om 7 uur in de auto en was ik om 8 uur op stal. Daar reed ik om 10 uur weer weg. En om half 12 zat ik gedoucht en wel in de bus op weg maar de universiteit voor een tentamenen.
Huiswerk en leren doe ik tijdens het reizen. Meestal stort ik 's avonds uitgeput op de bank en heb ik geen puf meer om wat te leren of opdrachten te maken.
Ik had mijn pony al ver voordat ik ging studeren. Ik plan zo ongeveer al mijn afspraken eromheen. Het studentenleven das niets voor mij. Ik mis dit dus ook totaal niet.
Mijn pony is juist wel een hele fijne uitlaatklep en een manier om lekker in de frisse lucht te bewegen.

Kijk bij het kiezen van een paard icm een universitaire studie ook naar het aantal contacturen. Sommige studies hebben niet veel contacturen. Andere studies, zoals de mijne, hebben enorm veel verplichte bezigheden.
Laatst bijgewerkt door sakvis op 20-12-15 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:56

Ligt aan aantal dingen.

Wat voor studie? Hoeveel studiebelastings uren? Hoeveel verplicht aanwezig zijn?
Bijbaantje om de nodige centjes binnen te harken nodig? Of ouders die sponseren? (scheelt tijd en geld)
En waar ga je studeren? Is het daar handig om een paard neer te zetten, of laat je hem bij waar je weg kwam? Of kom je toevallig weg daar waar je gaat studeren?
Reistijd? Haalbaar om dan nog je paard te gaan doen? (als ie wel ouder is en je er iets mee kan dus als ie 3 of 4 is)

Vervolgens ben je ooit afgestudeerd, ga je zoeken naar een baan, of wil je nog tijdje naar het buitenland? Dingen die je zonder paard allemaal heel makkelijk kan doen, met paard lastiger.

Zeg niet dat het niet kan, maar zitten wel wat haken en ogen aan.
Grootste problemen zijn in mijn ogen tijd en geld.
Waar een wil is is een weg, maar ik ben blij dat mijn 1e paard pas kwam toen ik afgestudeerd was en werk had. (achter af dan, toen dacht ik dat ik er graag eerder 1 had gehad, maar moet zeggen super verzorg paard gehad tijdens mijn studie, dus ook goed!)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:10

Supergoed te doen, als het financieel haalbaar is tenminste (en je ook wel eens een dagje over kan slaan bijv.). Het is pas erna, als je lekker fulltime gaat werken en op jezelf woont en ook nog een leven ernaast wil hebben dat het lastig kan worden :=

Maar eigenlijk geldt bij dit: tijd is vaak niet het issue, maar prioriteit.

Ik heb twee paarden, jonkie en eentje onder het zadel. Ik ben ong. een jaartje afgestudeerd en werk fulltime in 4 dagen met daarbovenop een post-academische studie van 1 dag per week en huiswerk in het weekend. Ga tegenwoordig ook 2 avonden per week sporten, wil ook wel eens wat sociaals doen, heb een huishouden... Ik vind het zwaar. Heb nu ook voor het eerst een verzorger voor de oudste. Tijdens mijn studie ging dat allemaal fluitend. Ik had weinig contacturen maar moest wel veel thuis doen en werkte nog 24-32 uur ernaast (veel avonden en nachten). Zelfs daarbij redde ik het nog.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik tijdens mijn allereerste studie (die ik niet heb afgemaakt overigens) nog geen paarden had en toen heb ik echt een superjaar gehad, juist omdat ik helemaal in het studentenleven kon duiken :o dat had ik absoluut niet willen missen. Ik ben ook echt suuuupergelukkig met mijn twee fantastische heren (en mijn hondje) maar als ik ze niet had gehad, had ik de wereld kunnen ontdekken, tijdje reizen, meer kunnen sparen... Nu doe ik dat allemaal niet, omdat ik dat niet kan maken tegenover mijn dieren (en omdat al mijn budget daarheen gaat :') ). Denk dus goed na voordat je jezelf op deze manier vastlegt, want je studentenleven (en de periode daarna) is júist hét moment om zo vrij als een vogel te zijn... :)

Nala

Re: Paard combineren met universitaire studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 20:21

Ik ben een paar keer meegesleept door vrienden die wel studeren, omdat ik vroeg hoe het studenten leven nou was. Nou, het was wel okay voor een keer maar niet voor herhaling vatbaar.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:25

Kan ik me voorstellen en misschien wordt het ook nooit je ding, maar als het je éigen studentenleven is, voelt het vaak heel anders :) Als je de intro hebt gedaan en het je eigen vrienden/contacten zijn op de feestjes enzovoorts..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:26

Als je nu nog geen eigen paard hebt zou ik wachten tot na je studies. Ik zit nu in mijn 2e bachelor en studeer op kamers. Op dit moment heb ik een fijn lessenrooster waarbij ik toch nog veel thuis ben en nog 3 tot 4 keer in de week kan rijden, maar het is ook al vaak genoeg gebeurt dat ik het zodanig druk had met school dat ik helemaal niet heb kunnen rijden. Ook laat ik ontzettend veel dingen vallen om bij mijn paard te kunnen zijn naast het studeren, mijn vriend moet hier helaas ook vaak aan geloven. Uiteraard vind ik het heel fijn om mijn paard te hebben, maar soms zou het ook zoveel handiger zijn om met school even geen paarden meer te hebben ;)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:41

Ik combineer het doen universitaire studie met een eigen pony. Ik heb mijn pony een maand voordat ik ging studeren gekocht. Ik vind het prima te doen. Het gaat goed met mijn studie en ik heb tijd om elke dag naar mijn pony te gaan. Alleen als ik bijvoorbeeld een keer met een tentamen zit is het lastig, maar dan gaat mijn vader voor me. Mijn pony staat op volpension, dus ik hoef niet per se te gaan als ik echt niet kan. Die gedachte vind ik wel geruststellend.
Het ligt wel aan je studie of het te doen is denk ik. Ik moet relatief veel zelf doen en heb niet veel contacturen, dus het is voor mij een kwestie van goed plannen. Ik woon nog thuis en reis met de trein op en neer. Ik probeer zoveel mogelijk in de trein te doen. Overigens heb ik naast de studie zelf geen 'studentenleven'. Ik ben niet lid van een vereniging, ga niet naar de borrels e.d. Dit is vooral vanwege het feit dat het mij niet trekt, maar dit soort dingen kosten natuurlijk wel tijd die je ook aan je paard zou kunnen besteden.

Mocht je meer willen weten, dan mag je me altijd een berichtje sturen.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:51

anjali schreef:
Als je ook nog een studentenleven wilt hebben gaat het niet. Ben je bereid daar echt vanaf te zien gaat het wel, maar misschien kun je beter eerst even aan je studie beginnen en kijken hoe het gaat. Als je de introductieweek doorgekomen bent heb je waarschijnlijk al beter inzicht in je nieuwe situatie. ;)

Nou ik heb gewoon paarden en een studentenleven hoor :')

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:28

De inschatting qua geld/tijd voor een eigen paard vind ik moeilijk om voor je te maken.
Zelf zou ik er geen tijd voor hebben, als ik even kijk naar mijn eigen uren :)

Waar ben je van plan te gaan studeren? Ik studeer zelf in Maastricht, mocht je daar ook willen gaan studeren kan ik je misschien wat meer info geven over mijn rooster via pb, mocht je daar interesse in hebben.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 19:57

Ik ben van plan om in Düsseldorf, Duitsland, te gaan studeren.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:22

Ik doe een universitaire studie, ik zit nu in mijn tweede jaar, en heb een paard.

Qua kosten: ik woon thuis en heb geen vaste lasten, studiefinanciering hou ik zelf en mijn ouders betalen mijn studie. Ik heb een bijbaan in de horeca voor ongeveer 7-11 uur in de week. Hiermee kan ik mijn paard prima betalen! Heb wel een redelijk goedkope stalling (gemiddeld 155 per maand aan stalling+hooi). Heb een spaarrekening achter de hand voor grotere uitgaven.

Omdat mijn paard 24/7 buiten staat en ook met een maatje met een eigenaar, hoef ik niet elke dag te gaan. Klusjes verdelen we. Ik zou maar 3/4 dagen per week echt hoeven, maar ik ga elke dag omdat ik dat leuk vind en er tijd voor heb. 5 uur op stal rondhangen is eerder regel dan uitzondering. Contacturen heb ik maar weinig, hooguit 8 per week, maar meestal minder. Vrijwillige hoorcolleges volg ik niet. Ik reis ruim een uur heen en ruim een uur terug en mijn paard staat op 5 minuten met de auto.

Zeker als je paard in de opfok zou staan, heb je er denk ik weinig omkijken naar. Dan is het helemaal goed te doen! Ik maak me meer zorgen over hoe het is als ik moet gaan werken, zeker in deze donkere maanden.