Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
zimbabwe schreef:Antheman schreef:
Kun je je dan wel inschrijven bij ziektekostenverzekeringen als je geen werk/inkomen hebt?
Ja dat kan prima...je hebt geen werk of inkomen nodig voor een verzekering.. wel wordt van je verwacht dat je de premie betaald. Er zijjn meer mensen die bijvoorbeeld leven van vermogen, die hebben ook geen werk of ander inkomen meer en die betalen gewoon de premies. Ook bij de bijstand is er wel een wettelijke bepaling dat je niet verwijtbaar werkloos moet zijn. Je hebt wel altijd recht om hem aan te vragen, maar daar wordt dan wel op gevraagd, handig om te weten...
Antheman schreef:Hoi,
Ik kom er niet meer uit. Je moet verzekerd zijn in dit land voor van alles. Zo ook je ziektekosten.
Wat nu als ik mijn baan opzeg? Recht op uitkering heb ik dan niet. Hoe verzeker ik me dan?
Dank!
Sonja schreef:Antheman schreef:Hoi,
Ik kom er niet meer uit. Je moet verzekerd zijn in dit land voor van alles. Zo ook je ziektekosten.
Wat nu als ik mijn baan opzeg? Recht op uitkering heb ik dan niet. Hoe verzeker ik me dan?
Dank!
Je hoeft geen (betaalde) baan of uitkering te hebben om je te kunnen verzekeren. Huisvrouwen bijvoorbeeld hebben immers ook een ziektekostenverzekering, al dan niet samen met een partner. Dat hoeft namelijk ook niet.
Waarvan jij je premie betaalt, boeit niemand. Dus dat mag desnoods gewoon van spaargeld, giften, etc.
Antheman schreef:Bijstand en zorgtoeslag is uiteraard geen optie.
Citaat:U bent 18 jaar of ouder
U hebt een Nederlandse zorgverzekering
Uw (gezamenlijke) inkomen is niet te hoog
U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
Uw (gezamenlijke) vermogen is niet te hoog
vuurneon schreef:Hoezo betaald de werkgever nu mee? Bedoel je dan collectiviteitskorting?
Antheman schreef:Maar wat ik niet snap, nu betaalt mijn werkgever nog een stukje mee.
Als ik geen baan zou hebben, wie betaalt dat reststukje dan? OF moet ik dan een hogere premie betalen?
Delphi schreef:Antheman schreef:Maar wat ik niet snap, nu betaalt mijn werkgever nog een stukje mee.
Als ik geen baan zou hebben, wie betaalt dat reststukje dan? OF moet ik dan een hogere premie betalen?
Nee hoor, ik ben ook gestopt met werken. Ik ben niet meeverzekerd bij mijn man. Wij zitten zelfs ieder bij een andere zorgverzekeringsmaatschappij.
Mijn premie is niet verandert toen ik gestopt ben met werken. Ik heb dat ook nooit doorgegeven aan de zorgverzekeringsmaatschappij dat ik gestopt ben met werken. Ook nooit bij stil gestaan eigenlijk.
Ik krijg ook gewoon zorgtoeslag. Er wordt natuurlijk wel gekeken naar ons verzamelinkomen, ook naar het inkomen van mijn man dus.
Antheman schreef:Delphi schreef:
Nee hoor, ik ben ook gestopt met werken. Ik ben niet meeverzekerd bij mijn man. Wij zitten zelfs ieder bij een andere zorgverzekeringsmaatschappij.
Mijn premie is niet verandert toen ik gestopt ben met werken. Ik heb dat ook nooit doorgegeven aan de zorgverzekeringsmaatschappij dat ik gestopt ben met werken. Ook nooit bij stil gestaan eigenlijk.
Ik krijg ook gewoon zorgtoeslag. Er wordt natuurlijk wel gekeken naar ons verzamelinkomen, ook naar het inkomen van mijn man dus.
Dank je, fijn om te weten. Ik krijg nog wel collectiviteitskorting, die zal wel vervallen. Maar jouw premie is niet gestegen?
Zorgtoeslag is niet aan de orde.
. Dat moet ik eens nakijken of dat ik dat niet weg kan krijgen. Ik moet steeds erg veel terug betalen. Maar wij hebben geen vast maandelijks inkomen en dan is het moeilijker. Wij hebben ieder jaar een ander inkomen en dat maakt het lastig.
) bij te betalen elke maand. Maar zou natuurlijk beter zijn als ze de toeslag helemaal gelijk maken met de premie, dan kunnen mensen zonder inkomen ook geen betalingsachterstanden krijgen of nog beter is dat ze de toeslag meteen overmaken naar de verzekeringsmaatschappij.