Actieonderzoek: Hoe leer jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Re: Actieonderzoek: Hoe leer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:02

Onder tijdsdruk :D, dan leer ik meer in een avond als anders op een week.

Daarnaast veel schrijven en geheugen bruggetjes maken.

Ik kan ook niet tegen totale stilte, er moet iets achtergrond geruis opstaan.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 21:27

Allemaal weer heel erg bedankt voor de reacties!

Meer ervaringen zijn nog steeds welkom.

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:18

Chocopasta schreef:
Héél veel schrijven :D
Dus lezen en vervolgens samenvatten. Niet op de pc, maar pen en papier. Werkt vele malen beter.
Dan hoef ik het vervolgens alleen maar door te lezen en dan zit het er in.

Exact dat, samenvatten, samenvatten en samenvatten. :j
Ouderwets met pen en papier, op de computer werkt minder goed voor mij. Als ik artikelen (of boeken kan ook) moet leren voor een tentamen lees ik deze eerst goed door en markeer belangrijke informatie. Hiervan maak ik vervolgens een (vrij uitgebreide) samenvatting. Als ik alle artikelen (of boek dus) heb samengevat maar ik hiervan nog een beknopte samenvatting. Vervolgens de lange versie nog een paar keer doorlezen en vlak voor het tentamen de beknopte nog een keer en dan weet ik het meestal wel!

Verder wat voor mij goed werkt is tijdsdruk. Ik kan voor mezelf deadlines zetten maar dat werkt niet, ik studeer het beste met de echte deadline zeer nabij. Ik ben een echte uitsteller, maar gelukkig ben ik daardoor nog nooit echt in de problemen gekomen. Verder qua omgeving gewoon aan mijn bureau, op mijn kamer met de deur dicht zodat ik niet teveel afleiding heb. Wel áltijd muziek aan, want als het stil is word ik vreselijk afgeleid (geen idee waarom, maar dan ga ik aan andere dingen zitten denken). Wel zet ik eigenlijk altijd een playlist aan met instrumentale versies van liedjes o.i.d. want zingende mensen leiden me ook af. :+

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:41

Ik leer beneden in de woonkamer met de tv aan en mijn druk kakelende gezinsleden er gewoon bij. Niet heel praktisch maar tot nu toe gaat het me prima af, als ik alleen boven op me kamer ga zitten dan word ik helemaal gek van de stilte. Zelfs me examens heb ik zo geleerd. Ik pik veel dingen al op in de les en onthoud ze ook makkelijk dus eigenlijk is het alleen herhalen.
Het leren inhoudelijk doe ik door de powerpoint's van de les goed te bestuderen en evt aanvullende informatie op te zoeken in het boek. Soms maak ik in word een documentje met de belangrijkste dingen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 00:04

Ik leer door stof eerst zelf samen te vatten en daarna door te lezen en belangrijke dingen te arceren. Thank god dat ik een goed geheugen heb en het meeste dan al blijft hangen.
Ik moet wel alleen zijn om me te concentreren op het doorlezen, laptop en telefoon weg, want ik ben vrij snel afgeleid. Dat is dan ook meteen mijn valkuil.

In het verleden las ik samenvattingen van klasgenoten een keer door en haalde dan een 5,5-6, wil toch een iets betere cijferlijst neerzetten bij mijn opleiding, dus toen ben ik gestart met zelf samenvatten. Niet zonder resultaat, zit nu geregeld 8-9.

Doe-vakken leer ik door de opgaven van de periode nog eens te maken en dan te eindigen met een oefententamen de dag voor het echte tentamen. :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 00:13

Muziekje op de achtergrond en overschrijven maar :D
Nou ik schrijf veel dingen over, ik teken veel dingen en ik maak samenvattingen. Voor Engels gebruik ik quizlet. Of wrts, dat werkt ook goed. En verder leer ik in stukjes. O ik moet 3 paragraven kennen voor dat so, dan leer ik de 1e dag 1 paragraaf, de volgende dag 1 erbij en de dag erna nog 1 erbij. Is veel makkelijker :)
En ik neem pauzes tussendoor. Na elke 10/15 minuutjes leren of huiswerk maken, eventjes 5 minuten relaxen en genieten van dat ene nummer. Of eventjes beneden wat drinken. En na 5 minuutjes weer verder leren. Nog een hele goede tip, leg je telefoon weg. Daar raak ik in ieder geval heel makkelijk door afgeleid

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 00:23

Normaal gesproken studeer ik altijd in de universiteits bibliotheek omdat ik dan minder het gevoel heb dat ik de enige ter wereld ben die moet studeren. Verder vind ik het gewoon fijn dat het stil is en als ik klaar ben ik naar huis ga en daar dus niks meer hoef te doen. Dit zorgt voor een duidelijke begin en eind tijd.
Ik studeer zonder muziek, anders wordt ik afgeleid en ben ik alleen maar aan het genieten van de muziek. Verder onderstreep of markeer ik tijdens het lezen de belangrijke dingen, anders onthoud ik echt niks wat ik aan het lezen ben. Dan daarna ga ik samenvatten en deze samenvatting wordt steeds kleiner omdat ik op den duur alleen de dingen die ik nog niet weet ga opschrijven. Zo heb ik aan het eind vaak nog een lijstje over die ik ga stampen om er goed in te krijgen. Bij dat stampen werkt het extra goed als ik het hardop aan mezelf ga uitleggen. Dat kan natuurlijk niet in de UB, dus dan zit ik meestal thuis.
Ik lees helaas erg langzaam, dus heb lang niet altijd genoeg tijd om alles uitgebreid samen te vatten. Maar over het algemeen is dit wel de methode die ik toe pas

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 14:02

Bedankt allemaal weer!

Zie inmiddels al aardig een rode draad ontstaan, helemaal super!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:05

Ik leer altijd alleen, en mijn grootste valkuil is afleiding haha! Zoals nu, eigenlijk moet ik nu leren. Slecht he. :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:24

Ik moet geen afleiding om me heen hebben.
Samenvattingen maken werk heel goed.

Verder rijtjes stampen werkt erg slecht voor mijn. Als het saai en eentonig is ben ik te snel mijn concentratie kwijt.

Iets wat je gewoonweg moet snappen is voor mij makkelijker. Snap ik het dan onthoud ik het de rest van mijn leven.
Heeft helaas ook met interesse te maken ;(
Biologie, anatomie en pathologie van het menselijk lichaam, werking geneesmiddelen. Heeeeerlijk. Natuurkunde en scheikunde helemaal leuk.

Economie,...jjjjjammmerrrrr, wiskunde(terwijl natuurkunde wel lukte) heeeeel jammerrrrr.

Oh,..en de stof aan een ander uitleggen werk heel goed voor mij. Mijn man weet inmiddels ook alles op het gebied van diabetes :D