Paddock Paradise te realiseren in Friesland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:14

axelendruif schreef:
Bedankt voor jullie input! Ik sta open voor alle vragen en opmerkingen. Ik doe alleen niet aan "kan niet" of "gaat niet lukken" .. Dus als jullie de negatieve dingen weg willen laten, graag! Met posivitisme en enthousiasme komen we ergens, sceptisme en argwaan niet..
Het begint met een wil, de weg volgt.

Na 9 jaar ervaring met een (24/7 buiten) "Doe het samen" concept is mijn ervaring dat de meeste paardeneigenaren te weinig tijd hebben en het vastleggen op dagen en tijden op de langere termijn gaat wringen en botsen waardoor je meer verloop krijgt.

Je kunt beter andersom werken: Volpension en korting voor diegenen die meehelpen op bepaalde dagen en tijden (rooster)

Als je wilt selecteren op mensen die echt vaak komen en zelf hun paard verzorgen dan snap ik dat heel goed. Dat had ik ook. Maar veel mensen lukt het dan nog net wel om te verzorgen maar komen klem met de tijd om echt actief met hun paard bezig te zijn en dat zou toch de eerste prioriteit moeten hebben. Op den duur zoeken ze dan vaak een andere stal waar ze minder hoeven te helpen.

Om dat verloop hier naar beneden te krijgen bied ik nu ook vol pension aan. alle nieuwe pensionklanten van de afgelopen 2 jaar wilden eerst meehelpen maar hebben om verschillende redenen er toch voor gekozen om minder tot niet meer te helpen ivm tijdgebrek en/of de zwaarte van het werk. De mensen die de jaren ervoor hier stonden kozen om die reden een andere stal, nu is dat niet meer nodig en kunnen ze blijven.

Een groep paarden uitmesten (en dan vooral ook met natte bodem/slecht weer) en hooinetten vullen voor al die paarden kost veel meer tijd en moeite dan alleen elke dag je eigen stal even uitmesten en alleen je eigen hooinetten vullen.

Verder denk ik dat er zeker vraag is naar 24/7 buiten met inloopstallen en een binnenbak. Zou het hier ook graag willen. Helaas zal dat niet gaan lukken ivm bestemmingsplan. Als je het netjes voor elkaar hebt met voldoende binnenruimte, bestrating en schone zandpaddocks en paden, kun je in ieder geval hetzelfde vragen als een normale pensionstal met binnenbak in die omgeving.

kiki1976

Re: Paddock Paradise te realiseren in Friesland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:31

Ook ik ben bang dat het plaatje van "dat iedereen mest" in praktijk erg gaat tegen vallen. Ik sta zelf ook op een doe het zelf stal waar we zelf mesten (weide, paddock, stal), water geven (paddock/weide).
Maar als ik nu al zie hoeveel mensen er gewoon te makkelijk (laks?) zijn omdat al knap te doen?
De ene mest als je geluk hebt 1 er week de wei/paddock, het zijn altijd dezelfde die de waterbak vergeet bij te vullen.

En dat heeft echt niets met negatoef doen te maken, maar zijn echt dingen die dan voor wrijving gaan zorgen. Want uiteindelijk zijn het altijd dezelfde die de troep van een ander kunnen opknappen.

Ik denk dat je idd er beter voor kan kiezen om het incl mesten te doen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 01:31

En dan korting voor degenen die wel mee willen helpen mesten (en ook kunnen qua tijd). Dan kun je met diegenen afspraken maken over welke dagen en wanneer. Maar in het geval dat er door klanten wisseling en je niemand hebt moet je het zelf wel 100% kunnen opbrengen, dat werk. Je moet niet vertrouwen of afhankelijk zijn van klanten om je te helpen.

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:03

Bedankt voor al het meedenken iedereen :) Erg fijn om te kunnen sparren met anderen, ipv. alles zelf te bedenken. Ik zal een tekening maken van de opzet van het plan, dan zien jullie wat ik zie. Nogal lastig uitleggen namelijk. In de winter is het land niet beschikbaar omdat ze het dan finaal zouden vertrappen, zonde voor zowel land als de hoeven. Daarvoor is een groot stuk bestrating beschikbaar, met ingang naar de schuilstal. Natuurlijk willen we de paarden zoveel mogelijk ruimte geven. Ik ben alleen wel van mening, dat alles beter is dan ze 20+ uur per dag in een box te hebben. Dus de ruimte zal in de winter minder zijn dan in de zomer. Maar wanneer de eigenaren hun paard elke dag komen verzorgen, en er een flinke kudde is met "anti-vervelings-attributen", verwacht ik dat de paarden toch ontspannen en gelukkig kunnen zijn.
De wens van iedere paardeneigenaar is een enorme PP, met daarin een stuk bos, strandje met inloop het water in, zand, kiezels, grote boomstammen, keien, modder, grasland, schuilstal, betonplaat, meerdere drink- & eetplaatsen en speelgoed. Dat is vast ergens te realiseren, dat geloof ik meteen.
Echter hebben wij in Friesland minder mogelijkheden om een droomPP te maken. De grond is laag, het waterpeil hoog en het land is zeer kostbaar. Om deze reden neem ikzelf genoegen met een minder ultieme PP, door toch te zorgen voor een zo natuurlijk mogelijke stalling, maar wel binnen de mogelijkheden én beperkingen.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:05

Klinkt goed, idd, het plan iets meer uitwerken! Jammer dat je niet in de Randstad zit! Had zeker interesse gehad!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:37

Ik kom wel uit die omgeving en heb ook wel lichtelijk vermoeden over welke locatue je het hebt. Mooie ideeen. Maar ik ben wel echt een fanatieke dressuurruiter. Zou mn paard overdag het liefst hele dag buiten willen maar snachts hoeft van mij niet.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:58

In de winter in deze omgeving het land op is inderdaad geen doen. In de zomer kan het zelfs zo nu en dan te nat zijn.

Je schrijft dat de paarden in de winter dan een inloopstal met verharding tot hun beschikking hebben. Komt daar ook een stuk zandpaddock bij?

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:05

@winna : Op dit moment is bestrating de enige mogelijkheid om droog te staan. Ook met regen zal zand heel erg nat zijn. En er is nog geen deel van het erf gedraineerd. Maar als blijkt dat dat nodig of gewenst is, kunnen we altijd proberen dat ook te realiseren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:24

Wat wordt de oppervlakte die de paarden tot hun beschikking zullen hebben? Dus opp. van de bestrating en die van de schuilstal?

axelendruif schreef:
@winna : Op dit moment is bestrating de enige mogelijkheid om droog te staan. Ook met regen zal zand heel erg nat zijn. En er is nog geen deel van het erf gedraineerd. Maar als blijkt dat dat nodig of gewenst is, kunnen we altijd proberen dat ook te realiseren.

Ik vind dat wel heel erg onzeker/voorwaardelijk...'als' en 'kunnen proberen'?

Ik wil voor mijn paard droge voeten, maar ook zeker de beschikking over een stuk zand om even in te rollen na een bui of even een dutje in te doen.

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:29

Het is op dit moment nog gewoon een manege, die wij willen omvormen tot een PP. De exacte details kan ik gewoonweg niet zeggen, omdat ik ze niet weet. Ik test via deze weg de animo voor paardenliefhebbers om hun paard hier te zetten. Wel denk ik dat het voor een paard, als je droge voeten wilt, niet altijd voordelig is om in een natte paddock te staan. We proberen aan alle wensen te voldoen, vanuit het paard gedacht, maar zullen niet iedereen tevreden kunnen stellen. Zodra er meer duidelijkheid is over de indeling van ruimtes, zet ik het direct in deze topic.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:25

Ik weet over welke locatie je het hebt, mooi plekje.

Maar er is zeker behoefte aan zoiets in deze omgeving, het is wat eigenlijk ontbreekt.

Ik wil mijn paard 's nachts op stal hebben. Wel vindt ik het beetje jammer dat het lijkt alsof mensen die aan NH doen meer welkom zijn.. (misschien vat ik het verkeerd op?)

Verder denk ik dat je zeker genoeg animo zult krijgen.

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 09:21

gett schreef:
Ik weet over welke locatie je het hebt, mooi plekje.

Maar er is zeker behoefte aan zoiets in deze omgeving, het is wat eigenlijk ontbreekt.

Ik wil mijn paard 's nachts op stal hebben. Wel vindt ik het beetje jammer dat het lijkt alsof mensen die aan NH doen meer welkom zijn.. (misschien vat ik het verkeerd op?)

Verder denk ik dat je zeker genoeg animo zult krijgen.

Hi Gett,
onze voorkeur heeft inderdaad NH omdat het gebleken is afgelopen jaren dat dat nu eenmaal heel goed werkt voor je paard, ook in hogere dressuur of springen. Maar dit is een jarenlang proces, waarvan ik niet kan verwachten dat iedereen dat al kan. Zoals je eerder hebt kunnen lezen zijn we op zoek naar mensen die op een bewuste manier met hun paard omgaan, daar zit natuurlijk zeer veel verschil in. NH betekent niet alleen maar vrijheidsdressuur en bitloos rijden. Maar ook de verzorging, stalling en de omgang met het paard telt daarin mee. Ik kan nooit verwachten dat stalgenoten allemaal precies hetzelfde willen en doen, maar de intentie moet zijn dat zowel het welzijn van het paard als de ruiter even belangrijk is. En als het bij jou paard past om 's nachts op stal te staan, is er niemand die het recht heeft om te zeggen dat dat 'slecht' voor hem is. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:34

Ik wil trouwens wel zeggen dat ik het een mooi initiatief vind. Als ik in de buurt woonde en mijn paarden niet aan huis had was ik zeker zeer geïnteresseerd. Maar dat geldt voor meer mensen en dat is misschien juist de crux: je moet nu juist mensen bereiken die wél in jouw buurt wonen. Dus mijn advies is om een echt markt-/haalbaarheidsonderzoek te (laten) doen. Hier op bokt kom je daar niet echt ver mee, daar zul je andere stappen voor moeten nemen.
Ik hoop dat het van de grond komt.

Toevoeging:
Nog even over de totstandkoming van je prijzen: die moet je niet halen uit de prijzen die anderen betalen, dat is echt zeer naïef. Je moet zo goed en uitgebreid mogelijk je kosten berekenen en dat delen door een percentage van je maximale bezetting (je moet er rekening mee houden dat je niet altijd vol zult staan). Dáár moet je je prijs op baseren, niet op wat anderen betalen/vragen anders ga je echt de mist in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:40

Wat helpt is bij de bestaande manege bij een bezichtiging vragen stellen over het rendement en de bezetting met pensionklanten (het is normaal bij overname van een bedrijf om inzicht te krijgen in de cijfers en winstgevendheid van dat bedrijf) en of je een enquete mag houden hoeveel klanten zouden willen blijven staan en eventueel gebruik zouden willen maken van 24/7 in het PP. Verder kan een opoepje op marktplaats bij Stalling en weidegang ook helpen. Mensen die open staan voor verhuizen zoeken vaak daar op straal vanaf hun woonplaats/postcode.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-12-15 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:42

axelendruif schreef:
Ivm het beginstadium waar we nu in zitten kan ik de exacte locatie nog niet aangeven maar het is in het merengebied onder Sneek in de buurt van Hommerts, Heeg etc etc

Ik woon in Sneek en als de prijs een beetje oke is ben ik zeker geintereseerd!

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:59

axelendruif schreef:

Voor de paarden is het wel fijn als ze even kunnen rollen in het zand na een regenbui. Of het echt noodzakelijk is voor een paard weet ik niet, maar die van mij bv rolt erg graag.

Heb je ook al eens naar een hitt actief gekeken of dat een mogelijkheid is? Al maken ze daarin weer gebruik van voerautomaten en die zijn verwacht ik duur in aanschaf.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:06

Winna schreef:
axelendruif schreef:

Voor de paarden is het wel fijn als ze even kunnen rollen in het zand na een regenbui. Of het echt noodzakelijk is voor een paard weet ik niet, maar die van mij bv rolt erg graag.

Nou weet ik niet wat voor weer het bij jou is, maar momenteel is het in mijn omgeving al 2 weken echt ******* weer. Onze zand paddocks, die normaal heel snel weer droog zijn na een buitje, staan al een een week onder water.....

In Nederland is buiten een zandpaddock ALTIJD droog hebben onmogelijk, en dat zou ik ook zeker niet willen.
Ik zou de schuil/binnen ruimte (heel) groot maken en daar zand in leggen. Kunnen ze daar heerlijk slapen, rollen en zelfs spelen als het van zulk weer is als nu......

Buiten dan inderdaad paddock paradise, hoeft geen gigantisch oppervlakte te zijn maar zorg iig dat ze kunnen 'wandelen' langs interessante dingen.

Het is dat ik niet ik Sneek woon, en ik me afvraag of jij die 2 groepen gaat gebruiken voor merrie/ruinen scheiding, maar anders was ik vast wel bij je komen staan ;-)

Binnenbak en PP :D super combi.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:28

Een zandpaddock altijd droog houden gaat inderdaad niet lukken in ons natte landje, maar helemaal geen zandpaddock en alleen verharding lijkt me niet fijn in een paddock paradise.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:33

Ik zou mijn paard niet voor een gehele winter enkel op beton en strooisel willen hebben. Dan is je PP ook niet echt meer een PP in de winter maar gewoon een uitloopstal. Waar niets mis mee is, maar de naam suggereerd wat anders.

Onze paarden staan dan 's nachts op stal, maar rollen iedere ochtend. Met een binnenbak met zand en als ze daarin even los mogen heb je nog wel een mogelijkheid, maar ik zou toch graag ook toegang willen tot zand, al dan niet overdekt. Ook ter afwisseling van de bodem onder de hoeven en voor de mogelijkheid even de benen te kunnen strekken.

Ik zou me niet focussen op een bepaald NH publiek. Ten eerste vind ik dat je als staleigenaar niet met de trainingsmethode moet bemoeien, ten tweede is je stalling zo specifiek dat je al een bepaald soort klant trekt. Door op NH te focussen blijft misschien een goede en bewuste klant weg die wel graag zijn paard naar buiten wil maar geen carrotstick in bezit heeft. Bijvoorbeeld ;)

Misschien is de vraag al gesteld, maar hoe ga je een nieuw paard introduceren? En wat doe je als er een paard staat die niet in de groep past? Hoe lang blijf je proberen?

Edit, aanvulling erbij, mobiel was te snel met versturen..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:52

Als het nu een manege is, behoud je dan ook een aantal boxen? (Alles in 1 groep is leuk, maar je kunt ook te maken krijgen met ziektes en kreupele paarden).
Ook zie ik hier een paar keer voorbij komen dat mensen graag hun paard savonds naar binnen willen hebben, dit zou je zo ook kunnen realiseren.

Zag ook dat je als voorbeeld 3 voerplekken noemt, maar als je straks 15 paarden hebt staan dan zijn die palletboxen niet groot genoeg. Hier hebben ze af en toe al moeite met 4 paarden om een grote ruif heen.

Zag het nog niet zo snel staan, maar ga je voor een gemengde groep van merries en ruinen? Dit kan bij hengstigheid soms wel wat problemen geven, daar moet je ook rekening mee houden.

Edit:
Oja en draineren zou ik als eerst doen, niet later als het eigenlijk al te laat is. Als je je pp vol hebt staan met paarden dan werkt dat niet zo handig.
Ook kun je de boel natuurlijk een stuk ophogen zodat het water er vanaf loopt, of wat bol laten maken door een loonwerker (de zijkanten wat lager en het midden wat hoger).

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:14

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de binnenbak 's nachts open te stellen voor de paarden. Waar onze paarden staan mogen ze elke nacht in de binnenbak als ze dat willen. Ze hebben daarnaast ook wel een schuilstal met zowel verharding als zand, maar dat zand wordt toch wel erg snel nat in de winter. Ze maken dan ook dankbaar gebruik van de binnenbak, daar kunnen ze tenminste altijd droog liggen en hebben ze genoeg ruimte, zodat ook degenen die lager in rangorde staan durven liggen. Het nadeel is dat er wat vaker gesleept moet worden, maar het is fijner om de mest uit een droge binnenbak te scheppen dan uit het natte land.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:34

Ik vind het een super idee..

Over het mesten: lijkt het mij verstandig als jullie dit in eigen beheer doen. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt. Deze stal http://stal-sgravenweg.nl/ doet bijvoorbeeld elke dag alles helemaal schoonmaken (uitloopstal).. hierdoor zit alles er altijd super netjes uit en lopen de paarden in een schone omgeving.

Het publiek: ik denk zelf dat steeds meer mensen openstaan voor deze manier van paardenhouderij, daarnaast hebben jullie een binnenbak waardoor een dressuur ruiter of springruiter altijd kan trainer. Hierdoor kan je een veel breder publiek aantrekken, en kan iedereen leren van elkaar :D

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:38

Het hele concept lijkt me heel interessant! Zeker dat er een binnenbak ter beschikking is. Dat is vaak voor mensen die hun paarden zo natuurlijk mogelijk willen zetten niet ter beschikking.

Nog enkele puntjes om over na te denken die de anderen al aangehaald hebben, maar het heeft imo zeker kans op slagen! :)

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:29

Ik ben op vakantie geweest met mijn paard, zij stond toen ook in een paddock paradise!! Ik vond het fantastisch..
Als iemand zijn of haar paard ging halen schopten ze onderwg tegen de mesthopen aan om ze zo al wat te verspreiden.. en ze sleepten de trec elke week.. maar ook daar was zandgrond en dus veel droger. Met onze klei zal dat lastiger zijn..

Zomers werkten ze met strip begrazing, een paar keer daags, en dat was elke dag in een ander weitje, er waren 5 uitlopen naar verschillende weiden zodat ze elke dag weer moesten zoeken waar het gras verzet was..
ook konden ze de trec op verschillende plaatsen sluiten zodat bijvoorbeeld nieuwe paarden makkelijker geintroduceert konden worden en kunnen wennen...
Sommige pension klanten hielpen met water, stripbegrazing, hooi etc, deze pension klanten verdienden daar iets mee of mindering op het pensiongeld.

Zand bij de schuilstal in de winter is inderdad erg fijn, ook omdat ik denk dat de hoeven van de paarden zeer snel zullen slijten als ze dag en nacht op het beton staan.

En evt paddocks? Waar jeje paard na het rijden even in kunt laten eten? Of als een paard even apart moet of wat dan ook..

Als dit serieus word gerealiseerd en er is meer duidelijkheid over de kosten en alles wat er bij komt kijken, heb ik absoluut intresse..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:12

VSW → STW