Ratten ontleden biologie, mag dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:25

Pff ik weet nog wel dat wij dat ook moesten op school, duiven, vissen en konijnen, die konijnen leefde nog gewoon ik heb ook geweigerd om die te ontleden ze waren gewoon nog warm ;(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:28

Nayomie schreef:
_xManadisx_ schreef:
Ik snap nooit het nut hiervan voor de middelbare school. Wij hebben dat nooit gedaan, maar er zijn genoeg computersimulatie programma's hiervoor.

Omdat je dan in reallife ziet hoe een organisme er van binnen uit ziet, hoe het in verbinding staat etc. Door zelf er mee bezig te gaan, onthoud je het beter (voor een eventuele toets).
Je kan nog zo'n mooi helicopterspel op je computer hebben maar als je het niet in het echt gedaan hebt, kun je er ook niet mee vliegen :D

En die reden vind ik gewoon bullshit. We hebben voor de opleiding ook tal van dieren moeten ontleden, oa ook een rat, hondshaai, enz. Nou, na een tien minuten snijden was er niks meer aan te zien hoor. Bij ons was er ook een experiment met levende (verdoofde!) ratten en dat werd een heus bloedbad. Viel geen orgaan meer uit op te maken. Voor een opleiding dierenarts kan ik me er nog wat bij voorstellen (of arts), maar voor een middelbaar??

TS: ik snap je gevoel, vond het bij ons (biologie aan de universiteit) ook altijd vreselijk zinloos. Enkele mede studenten hebben geweigerd en kregen een alternatieve taak, als je er erg mee zit kan je dat misschien ook vragen :)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:34

Ik heb ook verschillende dieren ontleed, tot katten aan toe. Die laatste waren ongeclaimde verkeersslachtoffers die we kregen van de dierenambu. Zo kregen we ook verschillende vogels; gewoon dood langs de weg gevonden c.q. aangereden.

Ik denk ook dat de ratten van de proefdieren komen, aan het einde van een proef worden die ingeslapen volgens protocol. Het zou juist zonde zijn om deze dieren niet te gebruiken voor zoiets educatief als ontleden ;) Bovendien kun je je huisdieren (ook veel ratten) opgeven als dierdonor, die worden dan na het inslapen ook gebruikt voor dit soort zaken.

@Solleke_Noah: bij levende dieren is dit dus NIET toegestaan. Ook niet onder narcose. Dat mag alleen iemand met een artikel 12/dierenarts. Hoe het bij de opleiding DA zit geen idee, maar lijkt me vreselijk overbodig bij andere studies. Zelf bij een proefdiercursus krijg je geen levende dieren onder handen, behalve om het hanteren te leren.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:35

Solleke_Noah schreef:
Nayomie schreef:
Omdat je dan in reallife ziet hoe een organisme er van binnen uit ziet, hoe het in verbinding staat etc. Door zelf er mee bezig te gaan, onthoud je het beter (voor een eventuele toets).
Je kan nog zo'n mooi helicopterspel op je computer hebben maar als je het niet in het echt gedaan hebt, kun je er ook niet mee vliegen :D

En die reden vind ik gewoon bullshit. We hebben voor de opleiding ook tal van dieren moeten ontleden, oa ook een rat, hondshaai, enz. Nou, na een tien minuten snijden was er niks meer aan te zien hoor. Bij ons was er ook een experiment met levende (verdoofde!) ratten en dat werd een heus bloedbad. Viel geen orgaan meer uit op te maken. Voor een opleiding dierenarts kan ik me er nog wat bij voorstellen (of arts), maar voor een middelbaar??

TS: ik snap je gevoel, vond het bij ons (biologie aan de universiteit) ook altijd vreselijk zinloos. Enkele mede studenten hebben geweigerd en kregen een alternatieve taak, als je er erg mee zit kan je dat misschien ook vragen :)

Ik denk niet dat je levende dieren in datzelfde rijtje kunt zetten. Dat is een volledig ander verhaal dan al een dood dier.
Om zo'n dier van binnen te zien en mee te prutsen hoe een lichaam in elkaar zit, is erg informatief voor onderwerpen als vertering. Althans, ik heb het 2x gedaan en heb het als zeer informatief ervaren. Beter dan van een plaatje kijken en maar geloven dat het zo zit.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:37

We hebben het wel op levende dieren gedaan, maar ik heb ook wel het certificaat proefdierkunde gehaald (mag dus werken met proefdieren etc) en het is ondertussen alweer vijf jaar geleden. Het was vreselijk zinloos en onnodig..

Nayomie: ook de dode dieren (degenkrab, hondshaai, mossel ( :') ) , kikker,...) zijn aan bod gekomen hoor. Ik geef gewoon aan dat ik persoonlijk (!) het voor een middelbaar compleet onnodige verspilling van dieren vindt. En eigenlijk voor de opleiding biologie ook :o

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:38

Om in te haken op wat Nayomie zegt: Er zijn ook dingen die je moet voelen om het te begrijpen, dat kun je niet alleen zien met je ogen.

Edit:
Solleke_Noah: ah kijk, het ging dus ook om je artikel 12 ;) Dan snap ik het.

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:40

_xManadisx_ schreef:
Ik snap nooit het nut hiervan voor de middelbare school. Wij hebben dat nooit gedaan, maar er zijn genoeg computersimulatie programma's hiervoor.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Anoniem

Re: Ratten ontleden biologie, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:42

Wij hebben ook van alles ontleed, waaronder schapenharten en koeienogen. Was echt super interessant. De afspraak bij ons op school was en is wel altijd geweest dat als je je niet prettig voelt bij ontleden, je het niet hoeft te doen. Dan krijg je een vervangende opdracht. Er zijn gewoon mensen die er heel erg naar van worden, en je kan jongeren niet forceren om in dingen te snijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:47

Zeer waarschijnlijk zijn het fokdieren die sowieso afgemaakt zouden zijn.
Ipv naar destructie zijn ze dan bij jullie terecht gekomen.
De school heeft daar echt wel toestemming voor aangevraagt.

Maar niemand is verplicht om er aan mee te doen. Al vond ik het reuze interessant.

Voor mijn art. 9 moest ik ratten injecteren, en leren bloed afnemen bij konijnen. Dat vond ik wel een beetje zielig omdat het alleen maar was om te oefenen zonder verder doel. Maar ja, je kunt nou eenmaal niet iets zonder het geleerd te hebben.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-11-15 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:48

Yunomi schreef:
Waarschijnlijk zijn het ex-proefdieren. Ze zullen niet natuurlijk gestorven zijn maar waarschijnlijk wel volwassen en sowieso gezond.
Ik heb ook een rat ontleed (HBO opleiding) en het is erg leerzaam en interessant. Veel bloed zal je niet zien trouwens.

Ik weet bijna 100% zeker dat dit het is. Ja je moet goede redenen hebben voor het gebruik van proefdieren, maar vooral met genetisch onderzoek wordt er heel veel 'rest' gefokt, omdat (bv) maar 25% van alle pups de juiste mutatie hebben. De overige 75% zijn dan niet geschikt voor onderzoek maar worden of gelijk vernietigd of gaan naar leerdoelen zoals ontleedlessen.

Sizzle was me net voor ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:48

Solleke_Noah schreef:
Nayomie schreef:

Ik vraag me af wat je met die dieren doet als je er na 10 minuten niets meer aan kunt zien. := Toen wij op het HBO een rat ontleedden zijn we hier een hele dag mee bezig geweest. Gewoon netjes openmaken, eerst de huid, deze opzij leggen en eerst de spieren bekijken, vervolgens door de spierlaag etc. etc.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:56

Wij moesten dit ook doen in het eerste jaar van de opleiding biologie, ik heb dit geweigerd (natuurlijk in overleg met commissies ed.) vanwege mijn principes. De ratten werden hiervoor gefokt en gedood, door niet deel te nemen hieraan is er dus een rat minder gedood. In plaats daarvan heb ik dezelfde opdrachten die de anderen moesten doen, kunnen maken door te kijken naar filmpjes (juist gemaakt voor de mensen die bezwaar hadden). Als je het dus echt niet wil vanwege je principes, zou je dat kunnen aangeven bij je leraar of iemand die boven hem staat: leg hierbij dan wel duidelijk uit waarom.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:56

Yunomi schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ik vraag me af wat je met die dieren doet als je er na 10 minuten niets meer aan kunt zien. := Toen wij op het HBO een rat ontleedden zijn we hier een hele dag mee bezig geweest. Gewoon netjes openmaken, eerst de huid, deze opzij leggen en eerst de spieren bekijken, vervolgens door de spierlaag etc. etc.

Tja, de meeste studenten namen het sowieso niet al te serieus ;) dus die deden maar wat.

Bij dieren zoals een schelpdier (kokkel, mossel), met de beste wil van de wereld, het was een hoopje blubber en ik kon geen hart ontdekken, ook niet na heel veel gekeuter.

Bij de levende rat was het de bedoeling dat we buisjes aansloten op z'n slagader en ader om de bloedsomloop te bestuderen en te manipuleren (don't ask) en dat werd dus één bloedbad. Dan zie je niks meer.

Oh ik herinner me net ook een "leuke", een soort inktvisje waarbij een student de inktzak raakte: alles zwart! Zag je ook niets meer van.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:02

Maar dat is gewoon je werk niet serieus nemen en er een troep van maken.
Studeer zelf ook biologie en vraag me toch een beetje af wat je daar doet als het standaard niet te zien is (kijk die kokkels etc zijn idd blubber, maar zo'n inktvisje heb ik met bovenbouw VMBO gedaan en dat deden ze allemaal super. Geen probleem met de inktzak. ).

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:02

Solleke_Noah schreef:
Yunomi schreef:

Tja, de meeste studenten namen het sowieso niet al te serieus ;) dus die deden maar wat.

Bij dieren zoals een schelpdier (kokkel, mossel), met de beste wil van de wereld, het was een hoopje blubber en ik kon geen hart ontdekken, ook niet na heel veel gekeuter.

Bij de levende rat was het de bedoeling dat we buisjes aansloten op z'n slagader en ader om de bloedsomloop te bestuderen en te manipuleren (don't ask) en dat werd dus één bloedbad. Dan zie je niks meer.

Oh ik herinner me net ook een "leuke", een soort inktvisje waarbij een student de inktzak raakte: alles zwart! Zag je ook niets meer van.

In die gevallen kan ik het begrijpen. :j Maar ik denk dat dat niet ter sprake is bij een simpele ontleding van een rat op een middelbare school, zeker niet als je een beetje serieus aan de slag gaat.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:06

__Maartje schreef:
Wij moesten dit ook doen in het eerste jaar van de opleiding biologie, ik heb dit geweigerd (natuurlijk in overleg met commissies ed.) vanwege mijn principes. De ratten werden hiervoor gefokt en gedood, door niet deel te nemen hieraan is er dus een rat minder gedood. In plaats daarvan heb ik dezelfde opdrachten die de anderen moesten doen, kunnen maken door te kijken naar filmpjes (juist gemaakt voor de mensen die bezwaar hadden). Als je het dus echt niet wil vanwege je principes, zou je dat kunnen aangeven bij je leraar of iemand die boven hem staat: leg hierbij dan wel duidelijk uit waarom.

Dat is niet waar, alle ratten die gebruikt worden zijn ex-proefdieren en worden zoiezo ter destructie gebracht. De rat die door jouw overgebleven is, is echt niet iemands huisdier geworden.

Door te weigeren krijg je wel een aantekening op je diploma, alle diergerelateerde banen/stages zijn dan uitgesloten

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:09

Als er speciaal dieren moeten worden afgemaakt moet de school toestemming hebben van de Dier Ethische Commissie.
Als het dier al dood was en die hebben ze bewaard dan hoeft dat niet

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:10

Ik vind het zelf gewoon onnodig. Gebruik een goede instructievideo of desnoods via de computer of op een gehaakt diertje voor mijn part. Bij de opleiding tot dierenarts heeft het nog wel zijn nut natuurlijk, of als je de fysiologie kant uit wilt bij biologie...

Voordeel aan zo'n instructievideo is ook dat je die jaren kan hergebruiken ipv na elk practicum een vuilnisbak vol dode ratten hebben.

Bij onze opleiding werden de dieren vlak ervoor gedood, dus wel speciaal voor het practicum (de ratten dan, deze werden gewoon in het gebouw ernaast gekweekt). Goed, dat is dan wel een ethische commissie gepasseerd enzo. Maar toch.. voelt niet goed.

mooney: sommige studenten nemen zo'n practica niet heel serieus en willen gewoon snel klaar zijn. Heb ook vrienden die dierenarts gestudeerd hebben en vrolijk op de foto gingen met varkensniertjes van tijdens het practicum ofzo. Ik ben daarin een mietje en vind dat onrespectvol tegenover het dier, tsja.. :o

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:12

Op de middelbare school hebben ik ook een rat ontleed (vrijwillig practicum buitenschool) en ik vond het machtig interessant. Hoe alles er in het echt uit ziet, hoe het in dat diertje zit etc. is gewoon veel beter te leren door het zelf te ontdekken dmv dissectie. De rat die ik had zou uiteindelijk al slangenvoer eindigen, maar eerlijk gezegd vind ik het nuttiger dat ik er zoveel van geleerd heb! Ook op de HAS vorige jaar een kip gedaan (soepkippen) en daarbij een ei met een keizersnee ter wereld gebracht :D Het is gewoon echt niet te vergelijken met leren uit een boek.

Ik doe nu inmiddels diergeneeskunde in Antwerpen. Organen van koeien, paarden, schapen etc. zijn allemaal van het slachthuis. Verder hebben we vorige week 2 herdershonden (een maagtorsie en een natuurlijk dood) gehad die door hun eigenaar waren afgestaan, maar echt je wilt niet weten hoeveel dieren ik (al dan niet bevroren) voorbij heb zien komen in de twee uur dat ik in de zaal was. Voornamelijk honden, dus het gebeurt hier best op grote schaal.

We hebben hier nog niet zelf dissecteert, alles was al gedaan. Maar als je het gewoon op een normale manier en niet als een dokter-frankenstein snijdt en je gaat gewoon respectvol met je dier om, dan zie ik er geen probleem in.

Ik bedank wel altijd de dieren na afloop, gewoon omdat ik het fijn vind dat ik van ze heb mogen leren
Laatst bijgewerkt door Franciee op 19-11-15 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:21

Ik vind dat je nogal wat aannames maakt over (de dood van) de ratten.

Desalniettemin zou ik kijken naar of je dit gewoon mag weigeren. En dan zou ik, als dat (wettelijk) is toegestaan gewoon weigeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:31

xxVon schreef:
Yunomi schreef:
Waarschijnlijk zijn het ex-proefdieren. Ze zullen niet natuurlijk gestorven zijn maar waarschijnlijk wel volwassen en sowieso gezond.
Ik heb ook een rat ontleed (HBO opleiding) en het is erg leerzaam en interessant. Veel bloed zal je niet zien trouwens.

Ik weet bijna 100% zeker dat dit het is. Ja je moet goede redenen hebben voor het gebruik van proefdieren, maar vooral met genetisch onderzoek wordt er heel veel 'rest' gefokt, omdat (bv) maar 25% van alle pups de juiste mutatie hebben. De overige 75% zijn dan niet geschikt voor onderzoek maar worden of gelijk vernietigd of gaan naar leerdoelen zoals ontleedlessen.

Ik weet bijna 100% zeker dat dit het NIET is. De regels omtrent 'afval' uit laboratoria is ontzettend streng. Ookal hebben de jongen niet de juiste mutatie, zekere voor het onzekere worden ze afgevoerd als zijnde gemuteerd, er is toch met het DNA gerommeld en je weet niet wat er nog meer voor side-effects kunnen zijn. Misschien dat ze er minder streng mee zijn als het 'natuurlijke' mutaties zijn, die erin gekruist worden, maar ik denk dat we die tijd in het onderzoek wel al voorbij zijn. In ieder geval wel in de sector waarin ik wordt opgeleid, waarbij genetisch manipuleren een grote rol speelt (bv om het ontbreken van een bepaald eiwit te onderzoeken). Dus misschien dat ik er geen volledig beeld van heb, maar ik sta toch wel heel vaak in het lab in een gebouw waar ook onderzoek met proefdieren gedaan wordt. En dit is wat ik er over geleerd heb mbt afvoeren van gemuteerd materiaal.

Maar om terug naar de vraag van TS te gaan: je kan er wel van uit gaan dat ze niet afgemaakt zijn voor jullie biologieles. Dat is inderdaad niet toegestaan. En ratten zijn er in overschot, dus denk dat ze zijn weggevangen als zijnde plaag. Net zoals met de muskusratten. Of inderdaad oorspronkelijk als slangenvoer bedoeld zijn.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:49

eefj33 schreef:
xxVon schreef:

Ik weet bijna 100% zeker dat dit het NIET is. De regels omtrent 'afval' uit laboratoria is ontzettend streng. Ookal hebben de jongen niet de juiste mutatie, zekere voor het onzekere worden ze afgevoerd als zijnde gemuteerd, er is toch met het DNA gerommeld en je weet niet wat er nog meer voor side-effects kunnen zijn. Misschien dat ze er minder streng mee zijn als het 'natuurlijke' mutaties zijn, die erin gekruist worden, maar ik denk dat we die tijd in het onderzoek wel al voorbij zijn. In ieder geval wel in de sector waarin ik wordt opgeleid, waarbij genetisch manipuleren een grote rol speelt (bv om het ontbreken van een bepaald eiwit te onderzoeken). Dus misschien dat ik er geen volledig beeld van heb, maar ik sta toch wel heel vaak in het lab in een gebouw waar ook onderzoek met proefdieren gedaan wordt. En dit is wat ik er over geleerd heb mbt afvoeren van gemuteerd materiaal.

Maar om terug naar de vraag van TS te gaan: je kan er wel van uit gaan dat ze niet afgemaakt zijn voor jullie biologieles. Dat is inderdaad niet toegestaan. En ratten zijn er in overschot, dus denk dat ze zijn weggevangen als zijnde plaag. Net zoals met de muskusratten. Of inderdaad oorspronkelijk als slangenvoer bedoeld zijn.

nu snap ik niet helemaal wat je met 'natuurlijke' mutaties bedoelt of heb je het nu over natuurlijke varianten want dat is wat anders.

Ik weet dus bijna zeker dat het geen plaag ratten zijn -> je kan niet garanderen dat die gezond zijn.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:56

xxVon schreef:
Dat is niet waar, alle ratten die gebruikt worden zijn ex-proefdieren en worden zoiezo ter destructie gebracht. De rat die door jouw overgebleven is, is echt niet iemands huisdier geworden.

Door te weigeren krijg je wel een aantekening op je diploma, alle diergerelateerde banen/stages zijn dan uitgesloten

Het lijkt me sterk dat de universiteit voorlichtingen zou geven met onjuiste informatie, dit kan ik dus helaas niet van je aannemen. Misschien komt dit door een verschil in welke studie en/of bij welke uni we dit hebben gedaan ;)

Zo'n aantekening hebben mensen die bij ons op de middelbare school de ontledingen weigerden te doen, niet op hun diploma gekregen. Maar zoiets zou altijd per school kunnen verschillen.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:59

xxVon schreef:
nu snap ik niet helemaal wat je met 'natuurlijke' mutaties bedoelt of heb je het nu over natuurlijke varianten want dat is wat anders.

Ik weet dus bijna zeker dat het geen plaag ratten zijn -> je kan niet garanderen dat die gezond zijn.

Tijdens ontleedles is er ook geen garantie dat het dier 100% gezond is! Proefdieren worden aan het eind van hun proef echt allemaal afgemaakt, dus ook de dieren die niet de goede mutatie hebben.
Plaag ratten is dus wel degelijk een hele goede mogelijkheid

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 18:07

Een simulatie lijkt me inderdaad meer wat, ik vind het raar dat we op de middelbare voor biologie al dit soort dingen moet doen, als je daar later wat mee wil, leer je dat op je vervolgstudie toch wel? Ik vind dit dus ook zinloos.

Als die dieren als rattenvoer bestemd waren, maar dat dus niet geworden zijn dan maakt dat toch ook niet uit, ze zijn dan niet voor dit vermoord maar eindigen alsnog zo..

Ik vind het erg dat er zo met dieren omgegaan wordt, de 'rest' in genetisch onderzoek, wordt dus gewoon zonder functie weer gedood, dat vind ik respectloos.

Vandaag was er ook een klas die ratten ging ontleden, ik zat vlak bij en hoorde allemaal opmerkingen als: 'Ik heb z'n tong afgesneden', 'Ik heb hem onthoofd, maak een foto!', 'Kijk hij is gecastreerd', ik vind het respectloos en snap niet dat je zo met dieren om kan gaan.

Ik ga vragen hoe ze aan deze ratten komen en of je het moet doen, dan hoop ik wat meer duidelijkheid te krijgen.