moeite met studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kever

Re: moeite met studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:56

Wat History zegt!! Enige plek waar ik echt tot studeren kom is in de universiteiten bibliotheek, in een stilteruimte, zonder telefoon/computer. Gewoon boek, notitieblok en pen en verder niets mee.
Thuis ben ik ook continu afgeleid.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:05

En stoppen met al die 'ja maar' antwoorden. Gewoon schop onder je kont en aan de gang met het maken van die samenvattingen in een prikkelarme ruimte. Je mindset en instelling zijn totaal niet productief. Succes!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:16

Gewoon er aan beginnen, en proberen en zoeken tot je iets gevonden dat voor jou werkt.

Ik heb BSO gedaan in het middeljaar, ben toen gaan werken en na 4 jaar na een hoop ellende op het werk te hebben meegemaakt gaan studeren op de hogeschool.
Door het jaar hebben wij zelfs geen tijd om samenvattingen te maken door alle taken, lesvoorbereidingen, vele lessen, stages... Vanaf de start van de blok (dus al in het begin van de kerstvakantie) ben ik onmiddellijk gestart met samenvattingen maken. Ik werk het best vak per vak. Qua afleiding op gsm: ik heb hier apps voor die internet, facebook... blokkeren, maar waar je nog wel mee kan bellen. Vind ik wel handig voor als je iets niet weet en wil vragen aan een medestudent. Na het samenvatten van alle vakken, begin ik te leren. Tijdens/na het leren maak ik ook nog een mindmap. Dan begin ik te herhalen via die mindmap. Kan ik de leerstof uitleggen aan de hand van deze mindmap, ben ik goed voorbereid.

Het is best veel werk, maar voor mij werkt het. Ik heb zelf op school nooit leren samenvatten of van een mindmap geleerd. Was allemaal nieuw voor mij, en ja, soms gaat het mis. Ik zit ondertussen in mijn 3e jaar. Het 1e jaar had ik 2 herexamens, vorig jaar 1.

Als je de richting echt interessant vindt en hierin verder wil, ga je er gewoon aan moeten beginnen. Ga desnoods met enkele (serieuze) medestudenten samen studeren. Andere omgeving helpt mij soms ook. Zo ben ik in het 1e jaar met de examens in januari eens 2 uur buiten gaan studeren omdat het binnen niet meer ging... Maar zorg ook voor voldoende ontspanning en kom daarin buiten. Dit zorgt ervoor dat je terug met een frisse kop begint en je beter kan concentreren.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:20

Ik heb precies hetzelfde. Kan uren voor me uit kijken en gewoon niet leren. Gewoon je telefoon aan de kant en boek met pen en papier voor je neus. En omdat je nog maar weinig tijd hebt; schrijf alle kernwoorden op met uitleg daarover. Dat scheelt in ieder geval tijd ipv een samenvatting maken..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:54

dankje voor de tips.
Samenstuderen heb ik al geprobeerd, maar voor mij werkt dat niet. zelfs het omslaan van een pagina door een andere student is interresant. Ik ben vanohtend een uur vroeger opgestaan en ben aan de slag gegaan.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:46

Ik ken het probleem. Voor tentamens las ik alleen mijn collegeaantekeningen door en essays schreef ik altijd op het laatste moment. Ik ben eigenlijk vorig jaar pas in de problemen gekomen. Ik was toen net begonnen aan een tweede master en die was veel zwaarder dan verwacht, terwijl ik daarnaast nog bezig was met de scriptie van mijn eerste master, een bijbaantje had, vrijwilligerswerk deed, enzovoorts. Ik heb doen een cursus zelfmanagement gedaan op de universiteit en dat heeft wel geholpen. Bieden ze bij jullie niets zoiets aan?

In die cursus zijn er heel veel studietechnieken en dergelijke voorbij gekomen, de pomodoro techniek is iets dat bijvoorbeeld voor veel mensen werkte (ik vind het zelf vreselijk, maar misschien is het wel iets voor jou: http://timemanagement.nl/pomodoro-techniek/). Het belangrijkste punt is dat je het uiteindelijk toch gewoon zelf moet doen. Dat klinkt misschien heel makkelijk, maar ik weet als geen ander dat het niet zo makkelijk is voor iemand die zit 'vastgeroest' in uitstelgedrag, zoals ik. Je moet uiteindelijk tot zelf uitzoeken wat voor jou werkt en jezelf die schop onder je kont geven, dat kan echt niemand voor je doen, hoe jammer dat ook is. :+

Begin in ieder geval met realistische doelen stellen. Als je weet dat je je toch geen uren op een boek kunt concentreren, is dat ook geen realistisch doel. Voor mij werkt het ten eerste om niet thuis te werken, maar in de UB of ergens anders op de uni. Thuis = vrije tijd, uni = studietijd. Ook ben ik absoluut geen ochtendmens, ik studeer dus 's middags en in de vroege avond. Als ik zeg dat ik toch 's ochtends moet studeren, weet ik dat ik daar niet in slaag en dat voel ik me alsof ik gefaald heb. Dat bevordert mijn motivatie niet.
In het begin sprak ik vaak met een vriendin af dat ik op een bepaalde tijd in de UB zou zijn. Kies dan vooral iemand die ook bereid is je daar aan te houden. Inmiddels heb ik die stok achter de deur al niet meer nodig. Verder stel ik nooit tijdsdoelen. Ik zeg dus niet dat ik tot 18.00 uur in de UB moet blijven zitten, want dan ga ik toch de helft van de tijd niks zitten doen, maar bijvoorbeeld wel dat ik 1500 woorden geschreven moet hebben voor ik naar huis mag. Met mijn begeleider heb ik deadlines afgesproken, dat helpt mij ook om die doelen echt te behalen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:27

Kun je geen samenvattingen kopen en die leren?