Leraren die niet kunnen spellen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:19

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat alle HBO studenten op 4f moeten zitten ipv 3f. :o

Moeten HBO studenten op 3F zitten? Dat lijkt me niet, aangezien wij van MBO niveau 4 moeten slagen op 3F voor rekenen en Nederlands.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:20

rocky_1995 schreef:
Urielle schreef:
Bij de opleiding hoort een taal- en spellingstoets die je moet halen.

Dat was bij onze docentenopleiding echt een aanfluiting.
Als je de eerste keer de toets niet haalde, dan moest je de onderdelen, die onvoldoende waren herkansen. Haalde je het dan nog niet, dan had het geen consequenties.
Je wil niet weten hoeveel mensen het niet haalden.
Het niveau qua Nederlands is bij veel medestudenten van mij slecht.
Vooral het gebruik van interpunctie is vaak echt om te huilen.

Bij ons kon je een her krijgen maar daarvoor kreeg je dan opfrissingscursus dus de her kwamen ze wel door.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:23

Ik vind het echt walgelijk dat mensen in voorbeeldfuncties (en eigenlijk stoor ik me aan iedereen die niet kan spellen) spelfouten maken. Ik hamer er altijd bij iedereen op dat het zo ontzettend belangrijk is dat je Nederlands goed is. Ik neem managers etc. echt niet serieus als ze spelfouten maken. Een keertje kan gebeuren, maar ik heb voorbeelden van managers die het voor elkaar krijgen om in 1 zin meerdere spel- en stijlfouten te maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:25

Werecat schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat alle HBO studenten op 4f moeten zitten ipv 3f. :o

Moeten HBO studenten op 3F zitten? Dat lijkt me niet, aangezien wij van MBO niveau 4 moeten slagen op 3F voor rekenen en Nederlands.

Ja helaas wel volgens mij. Ik doe de docentenopleiding Nederlands voor op het HBO en ik moet uiteindelijk (foutloos) op/boven 4f zitten.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:34

Urielle schreef:
rocky_1995 schreef:

Dat was bij onze docentenopleiding echt een aanfluiting.
Als je de eerste keer de toets niet haalde, dan moest je de onderdelen, die onvoldoende waren herkansen. Haalde je het dan nog niet, dan had het geen consequenties.
Je wil niet weten hoeveel mensen het niet haalden.
Het niveau qua Nederlands is bij veel medestudenten van mij slecht.
Vooral het gebruik van interpunctie is vaak echt om te huilen.

Bij ons kon je een her krijgen maar daarvoor kreeg je dan opfrissingscursus dus de her kwamen ze wel door.

Bij ons kreeg je geen opfrissingscursus. Alleen de studiebegeleider heeft een les spelling gegeven, maar dat was al voor de 1e kans. Ik was één van de weinigen, die de toets trouwens in één keer gehaald heeft. Ik krijg ook standaard de taak om nog het verslag te controleren, die ik met mede studenten heb gemaakt. :+
Nu zeg ik niet, dat ik foutloos schrijf of spreek, maar ik probeer er wel op te letten en mijzelf te corrigeren. Ik vind het belangrijk, dat ik correct Nederlands schrijf of spreek, omdat leerlingen onbewust ook met Nederlands bezig zijn tijdens de les. Als ik dan veel spelling- of grammaticafouten maak, dan is de kans, dat leerlingen het onbewust overnemen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:19

ierusju schreef:
Jennifuur schreef:
Ik herken het niet echt op de middelbare school, terwijl ik wel enorm op spelling en grammatica let :') .
Nu doe ik een opleiding die deels erg taalgericht is en wij worden dan ook op spellings- grammatica- en interpunctiefouten afgerekend bij sommige toetsonderdelen. Echter zien wij dan ook tijdens colleges of op tentamens zelfs regelmatig een foutje door de leraar, maar dat krijgt hij/zij dan ook duidelijk te horen van alle studenten :')

Vind het wel grappig dat je nu zelf het woord echter op de verkeerde manier gebruikt.

Ik zie eigenlijk bijna nooit spellingsfouten bij mijn leraren. Heel soms een docent met dyslexie die een fout maakt, maar dat is het ook wel.

Dat ik er op let, betekent niet dat ik het altijd perfect doe :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:59

Ik ben zelf docent, ik vind dat je ongeacht je vak Nederlands moet beheersen op 6vwo niveau. Dus niet "Peter verhuisd naar Amsterdam" en "ik heb jou klas vertelt"
Je staat gewoon voor schut vind ik als docent.

Anoli

Re: Leraren die niet kunnen spellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:08

Nou ben ik zelf geen ster in de Nederlandse spellingsregels. Als ik een docent betrap op een spelfout dan is het dus wel een zeer duidelijke :')

Maar goed als je vaag met een f (jup faag) gaat schrijven dan kijk ik toch wel even raar >;) Om vervolgens te moeten lachen, want dan is mijn eigen niveau toch ook niet zo belachelijk slecht voor een HBO-er. :D

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:48

Jep, hier ook, vanochtend bij biologie nog: concentratie verschil |o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:50

Urielle schreef:

Nee hoor, wellicht is dat zo bij de pabo (voor basisonderwijs dus), maar niet voor de leraaropleiding die opleidt voor middelbaar onderwijs of MBO.
Ik heb deze opleiding gedaan (Engels) en daar komt geen taal-/spellingstoets aan te pas.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:54

Goof schreef:
Urielle schreef:

Nee hoor, wellicht is dat zo bij de pabo (voor basisonderwijs dus), maar niet voor de leraaropleiding die opleidt voor middelbaar onderwijs of MBO.
Ik heb deze opleiding gedaan (Engels) en daar komt geen taal-/spellingstoets aan te pas.

Dacht dat tegenwoordig elke HBO opleiding een verplichte taaltoets had? Ik op mijn opleiding wel in ieder geval. De taaltoets op de pabo heb ik ook gedaan, toen hadden zoveel mensen hem niet gehaald, niet normaal. Dan zie je pabo studenten die ik wordt typen op Facebook en dan hoop ik heel erg dat ze op tijd leren spellen voor ze hun diploma hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:58

Ik ben niet zo'n spellingsdeskundige en heel eerlijk, als iemand de boodschap goed kan overbrengen dan vind ik het allang goed. Komt ook wel omdat er bij mij thuis en op de lagere school vroeger altijd dialect werd gesproken, dat is funest voor je taalontwikkeling. Nog steeds haal ik "heb" en "ben" door elkaar. Kan er wel om lachen maar nadenken bij wat je in ABN wil vertellen is niet altijd goed voor het vloeiend spreken. Blij met de spellingscontrole op de computer, haha.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:00

Goof schreef:
Urielle schreef:

Ik doe op dit moment de lerarenopleiding Engels en heb in mijn eerste jaar wel een lees- en spellingtoets gehad. Als je deze niet haalde kreeg je vervolgens wekelijks bijles en huiswerkopdrachten. Haalde je de herkansing ook niet, dan kwam je studiepunten tekort en moest je stoppen met de opleiding. Vrij streng dus :j

Wat betreft leraren die niet kunnen spellen, ik moet zeggen dat ik ook geen ster ben in Nederlands. Ik doe mijn best om zo correct mogelijk te spellen maar met al die wisselende regels weet ik soms ook niet meer of het nu kopie of copie is :Y) . Iedereen maakt fouten maar ik ben het er wel mee eens dat leraren een voorbeeldfunctie hebben en dat er van hen wel verwacht mag worden dat hun spelling in het algemeen correct is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:01

Oh serieus? Nou wellicht is dat veranderd dan. Ik moet zeggen dat het voor mij ook al een tijd geleden is hoor. 'Vroegah' was dat niet in ieder geval, ik kan me niet herinneren ooit een toets gedaan te hebben.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:04

Nee, niet zo'n last van op mijn school hoor. Iedereen beheerst de Nederlandse taal goed :)! Uiteraard verwacht ik dat als leerling ook wel. Ik bedoel: je hebt de lerarenopleiding gehad en mij lijkt dat daar goed wordt gekeken naar je Nederlandse taal hoe je die beheerst (mondeling als schriftelijk).

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:07

Goof schreef:
Oh serieus? Nou wellicht is dat veranderd dan. Ik moet zeggen dat het voor mij ook al een tijd geleden is hoor. 'Vroegah' was dat niet in ieder geval, ik kan me niet herinneren ooit een toets gedaan te hebben.

Zou best kunnen dat dat veranderd is inderdaad, mijn eerste jaar was in 2013. Misschien wil het Ministerie ook de spelling van leraren verbeteren en hebben ze het daarom ingevoerd :7 . Ik moet wel zeggen dat de toets niet enorm lastig was, het ging voornamelijk over werkwoordvervoeging: ik word/ik wordt etc.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:13

Wat dacht je van docenten die lesgeven aan een engelstalige opleiding en aan de studenten moeten vragen wat dat bepaalde woord nou ookalweer betekent of hoe 't geschreven moet worden? :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:03

Selina schreef:
Goof schreef:
Urielle schreef:

Dacht dat tegenwoordig elke HBO opleiding een verplichte taaltoets had? Ik op mijn opleiding wel in ieder geval. De taaltoets op de pabo heb ik ook gedaan, toen hadden zoveel mensen hem niet gehaald, niet normaal. Dan zie je pabo studenten die ik wordt typen op Facebook en dan hoop ik heel erg dat ze op tijd leren spellen voor ze hun diploma hebben.

Hier ook een HBO-er zonder taaltoets op de opleiding... die had ik denk anders met de hakken over de sloot gehaald :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:33

Goof schreef:
Urielle schreef:

Ik ben docent geschiedenis/maatschappijleer geweest ;)
Ik meen dat ik in 2005 of 2006 begonnen ben.