Ontslag genomen en toch nog moeten werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:50

xMarieke schreef:
Wordt je wit betaald of zwart?

MAakt voor de wet voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst niet uit, wel voor de belastingdienst maar goed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:51

Ik word gewoon wit betaald, maar loonstrookjes o.i.d. heb ik nog nooit gehad. Ik had op andere forums gelezen van andere dat je per direct weg kon zonder contract en ook mijn moeder zei dat , maar helaas nog even volhouden dan maar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-15 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:51

Je laat hem niet van de ene op de andere dag stikken, maar wel van de ene op de andere week. Je hebt twee jaar in die branche gewerkt, dan snap je vast ook wel dat dat niet netjes is.

Je baas staat dus gewoon in zijn recht om jou nog tot 1 december te laten doorwerken. Ik zou het risico ook niet nemen om niet te gaan werken als ik jou was, want je trekt wettelijk gezien aan het kortste eind.

Je kan natuurlijk nog proberen om met hem in gesprek te gaan voor een oplossing.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:52

[***] schreef:
Ik word gewoon wit betaald, maar loonstrookjes o.i.d. heb ik nog nooit gehad. Ik had op andere forums gelezen van andere dat je per direct weg kon zonder contract , maar helaas nog even volhouden dan maar.

Dan is het zwart.....

heb je wel elk jaar een jaaropgave (voor de belasting) gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:53

Lotus83 schreef:
[***] schreef:
Ik word gewoon wit betaald, maar loonstrookjes o.i.d. heb ik nog nooit gehad. Ik had op andere forums gelezen van andere dat je per direct weg kon zonder contract , maar helaas nog even volhouden dan maar.

Dan is het zwart.....

heb je wel elk jaar een jaaropgave (voor de belasting) gekregen?

Ik heb geen idee := Een aantal maanden terug moesten we ons e-mailadres doorgeven en daar zouden de loonstrookjes naartoe worden gestuurd, maar ik heb tot heden niks gekregen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:53

Geen contract helemaal niks op papier?
Dan had ik toch zo weg geweest hij zit dan nog veel meer fout dus hij kan toch niks beginnen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:55

[***] schreef:
Er is in ieder geval niks besproken/getekend. Wij lopen al ruim een half jaar rond met te weinig personeel, maar er worden gewoon geen mensen gezocht terwijl dat makkelijk kan. Ik heb overigens op 23 oktober gemeld dat ik niet meer kan werken door mijn nieuwe baan. Ik kon het niet eerder melden, aangezien ik pas een paar dagen daarvoor aangenomen was, en het werk per direct is. En nee, ik kan een baan voor 40 uur in de week niet zomaar aan mijn neus voorbij laten gaan. :n

Het is niet altijd even makkelijk om een groep mensen uit de lucht trekken. Je moet er ook rekening mee houden dat soms geen geld is om nieuwe mensen aan te nemen.
Verder vind ik het nogal not done om ineens te stoppen. Je werkgever moet ook een ander zoeken mocht hij de mogelijkheid hebben.
Bij de meeste bedrijven krijg je je loonstroken digitaal misschien dat dat bij jou ook van toepassing is.
Verder zou je gewoon de wettelijke opzegtermijn moeten uitwerken hoe vervelend dat ook is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:56

zorro schreef:
Je laat hem niet van de ene op de andere dag stikken, maar wel van de ene op de andere week. Je hebt twee jaar in die branche gewerkt, dan snap je vast ook wel dat dat niet netjes is.

Je baas staat dus gewoon in zijn recht om jou nog tot 1 december te laten doorwerken. Ik zou het risico ook niet nemen om niet te gaan werken als ik jou was, want je trekt wettelijk gezien aan het kortste eind.

Je kan natuurlijk nog proberen om met hem in gesprek te gaan voor een oplossing.

Snap ik inderdaad wel, maar aan de andere kant worden wij als werknemers ook behandeld als oud vuil. Maar als het wettelijk verplicht is houd ik me daar natuurlijk wel aan. Helaas voor mij dan, ik ben wel blij als ik daar weg ben, maar ik wou niet ontslag nemen zonder dat ik een andere baan heb. :n

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:56

Ik vind t altijd top dat mensen zomaar iets neerkwakken wat gewoonweg niet waar is mbt overeenkomsten en recht :')

Nogmaals zwart of wit heeft niets te maken met de totstandkoming van de arbeidsovereenkomst.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:57

Of jij een contract hebt of niet, doet niet ter zake. Jij verricht nl arbeid, tegen betaling, op regelmatige basis. En daarmee heb je alsnog een "contract".

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:58

Als jij zwart werkt ben je helemaal niks verplicht en je werkgever ook niet, behalve dan dat het niet mag en het belastingontduiking is... dus dan kan je gaan, maar als je ergens 2 jaar hebt gewerkt is dat absoluut niet netjes.

Ik heb nu na 3,5 jaar mijn baan opgezegd, volgens contract 2 maanden opzegtermijn, we zijn 1 maand overeengekomen, en dus nog even door....

sneeuwpop

Re: Ontslag genomen en toch nog moeten werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:00

Met een 0 uren contract heb je toch geen opzegtermijn?

Ts, jij werkte elke week toch geen vaste uren of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:01

sneeuwpop schreef:
Met een 0 uren contract heb je toch geen opzegtermijn?

Ts, jij werkte elke week toch geen vaste uren of wel?

Elke week moet je via de app doorgeven wanneer je kon werken, meestal werkte ik 2-3 avonden in de week, en soms een week niet als doorgaf dat het wegens omstandige heden niet kon.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:03

Helaas sneeuwpop, dat is niet zo. Je kan wel in overleg op '0uur' worden gezet, maar goed, duidelijk is dat de baas van TS dat niet wilt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:09

[***] schreef:
Snap ik inderdaad wel, maar aan de andere kant worden wij als werknemers ook behandeld als oud vuil. Maar als het wettelijk verplicht is houd ik me daar natuurlijk wel aan. Helaas voor mij dan, ik ben wel blij als ik daar weg ben, maar ik wou niet ontslag nemen zonder dat ik een andere baan heb. :n

Snap ik ook weer. En eigenlijk is dat ook helemaal geen rare gang van zaken, eerst iets anders zoeken en dan weggaan. Dat je bij je nieuwe baan per direct aan de bak moet is het enige wat roet in het eten gooit.

Ken je niet iemand in de omgeving die belang bij jou baan zou hebben? Misschien dat als je zelf snel een vervanger aandraagt, dat je dan zelf sneller stoppen kan. Anders heeft je baas weer dubbele lasten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:11

Het is al moeilijk genoeg om werk te vinden dus je handelswijze is wel logisch.

Maar dit kan jou mogelijk wel een slechte referentie opleveren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:12

Je baas had de verplichting een en ander op papier te zetten, niet in een overeenkomst dan in een brief, mail of wat dan ook. En had je moeten voorzien van loonstroken.
Wie weet heeft bij ook nog zwart betaald.

Hij heeft zich niet bepaald aan zijn verplichtingen gehouden.
Jou aanspreken op de jouwe is hypocriet.
Je bent zo aardig geweest om hem een stukje tegemoet te komen en dat is veel meer dan hij verdient.

Hij gaat er echt geen zaak van maken, dan valt hij immers zelf door de mand.

Onbegrijpelijk dat ts zo belerend wordt toegesproken in dit topic en zoveel mensen het juist opnemen voor die foute werkgever.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:13

Of TS had bij de zoektocht naar haar nieuwe baan, tijdens de gesprekken duidelijk moeten aangeven dat ze nu nog een baan had met een opzeggingstermijn...

Boras: het enige waar de werkgever van TS fout in is, is het niet verstrekken van de loonstroken.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 01-11-15 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:15

Geen contract? Nooit iets ondertekent? In principe kan je dan gewoon een smsje sturen dat je niet meer komt.

Netjes is dat niet, maar dat is de horeca ook niet.

Dus kies zelf wat je doet. Hoe was de relatie met je werkgever? Hoe behandelde hij je? Verwacht je van hem in de toekomst een goede referentie?

Hopelijk vind je een goede oplossing voor beide :)

Anoniem

zorro schreef:
[***] schreef:

Snap ik ook weer. En eigenlijk is dat ook helemaal geen rare gang van zaken, eerst iets anders zoeken en dan weggaan. Dat je bij je nieuwe baan per direct aan de bak moet is het enige wat roet in het eten gooit.

Ken je niet iemand in de omgeving die belang bij jou baan zou hebben? Misschien dat als je zelf snel een vervanger aandraagt, dat je dan zelf sneller stoppen kan. Anders heeft je baas weer dubbele lasten.

Ik zou niemand weten eigenlijk. Mijn zus heeft bij hetzelfde restaurant zo'n 5 jaar gewerkt en heeft daarna ontslag genomen, en momenteel heeft ze geen baan, maar ze wil met geen mogelijkheid daar weer terug. Wel staat er sinds 16 oktober een vacature op de fb pagina van het restaurant voor dezelfde functie die ik heb, maar ik vraag me af of ze daar iemand voor gevonden hebben.

Sammie

Albert schreef:
Bedenk ook dat het handiger is om netjes je zaken af te handelen ivm referenties voor toekomstige sollicitaties...

welke referenties. Ze heeft nu al een 40u baan. Daar zal ze hopelijk ook willen blijven.. Een bijbaantje van x jaar terug wordt niet echt snel gebeld. En referenties bel je alleen na als dat op CV staat.. Zo heurt het iig wel...

Als er elke week op basis van bellen/navraag wordt ingeroosterd zou het heel simpel zijn. Je wil nog afscheid nemen dan doe je dat en dan is dat je laatste dag.

xMariekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:17

Celiien schreef:
xMarieke schreef:
Wordt je wit betaald of zwart?

MAakt voor de wet voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst niet uit, wel voor de belastingdienst maar goed :+

Dat niet misschien, maar k neem aan dat de werkgever niet graag dit via een officiële instantie gaat laten beoordelen of ze wel/niet moet door werken ;-)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:19

Volgens mij heet dat chantage en wordt ook niet erg gewaardeerd door bepaalde instanties :+ waarschijnlijk als TS erachter aan was gegaan waarom ze geen loonstroken heeft gehad, waarvan ik nu denk dat ze dat niet heeft gedaan, had ze ze misschien wel gekregen en stond er op dat ze wit betaald krijgt?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:54

Celiien schreef:
Of TS had bij de zoektocht naar haar nieuwe baan, tijdens de gesprekken duidelijk moeten aangeven dat ze nu nog een baan had met een opzeggingstermijn...

Boras: het enige waar de werkgever van TS fout in is, is het niet verstrekken van de loonstroken.

Dat is niet juist, Celiien :)
Ik zal je laten zien waar je dat kunt vinden.

Een arbeidsovereenkomst is vormvrij en kan zowel schriftelijk en mondeling.

Daarnaast is een werkgever VERPLICHT een SCHRIFTELIJKE OPGAVE met in de wet genoemde gegevens aan de werknemer te verstrekken. Het betreft oa de namen van de partijen, functie, tijdstip indiensttreding, duur overeenkomst, afspraken over vakantie, opzegtermijn, loon, arbeidsduur enz.

Zie Burgerlijk Wetboek Boek 7 artikel 655.

Je ziet, ik kwak niet zomaar iets neer :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:59

Hmm ik dacht dat dat artikel teniet gedaan werd door iets,' maar dat is de loonstrook en die wordt weer niet verstrekt/is niet aangekomen bij TS. Je hebt helemaal gelijk :j

B