SPSS, ik kan wel janken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:06

Szan schreef:
Nog een boek dat je echt aan het handje meeneemt, is de handleiding van Alphons de Vocht. Een rood-geel boekje, de titel is geloof ik gewoon SPSS en het versienummer. Voor de niet al te ingewikkelde statistische toetsen was het tijdens de studie mijn statistiek-bijbel.

Ja die heb ik ook. Zal die er natuurlijk ook bij pakken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:10

Ik heb het ook gehad opt HBO; jaaaaaaaaaaren geleden.
Kan me niet herinneren dat het echt zo lastig was. Het was wel heel veel stof. Ik denk ook dat het programma in de loop der jaren wel wat veranderd is.
Ik had ook een kennis (vader van vriendin/klasgenootje) die er erg handig mee was en die mij wel eens heeft geholpen met een aantal opdrachten ;) Heb je niet zo iemand?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:11

Ja, heb SPSS ook gehad. Nu overgestapt op Prism en dat werkt als een soort Excel. Niet allemaal van die kolommenshit zoals in SPSS want daar ging het bij mij altijd al mis :')

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:25

Joolien schreef:
Ik wil er zeker in investeren, alleen is het balen dat de toets al over 2 weken is. Dus dat is nogal kortdag. En ik kan ook niet 2 weken alleen maar met SPSS bezig. Lastig. Ik ga hard aan het werk iig, heb nog toch nog wat gedaan, namelijk de betekenis opzoeken van de verschillende toetsen. Ook wel handig dat ik iig weet wat een bepaalde toets zoals chi-kwadraat of Mann- Whitney U betekend. :=

Ik heb vorig jaar een heel schema gemaakt wanneer je welke toets gebruikt, zou je daar misschien iets aan hebben? Zo ja dan kan ik hem wel even zoeken :j

san4nie

Re: SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:39

Ja, spss, vreselijk..
Ik heb het steeds net aan gehaald. Vrijdag m'n scriptie ingeleverd waarvoor ik ook veel spss gebruikt heb. Ik hoop dat ie goedgekeurd wordt en dat ik er dan voor een hele lange tijd van af ben.
Nu zag ik wel dat mijn tweede beoordelaar (waar je ook een gesprek mee voert over je scriptie) schrijver is van statistiek boeken.. |(

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:51

SPSS....in het begin haat je het, maar als je eenmaal tijd en heel veel uitpluiswerk hebt geïnvesteerd ga je het vanzelf waarderen :j Zelfs mij is dat gebeurd, en ik heb op de middelbare wiskunde ook niet bepaald op z'n boerefluitjes gehaald. Had mazzel dat ik wel enorm goed was in spieken zeg maar :+

Een boek wat mij echt goed geholpen heeft voor SPSS is het boek van Eelko Huizingh, Inleiding in SPSS versie -huppeldepup-. Aan het handje door dat programma heen en met heel veel voorbeelden van wat je wilt weten en wat daar dan voor nodig is. En dat zonder alle gekke haakjes en formules, heel praktisch als "kapstok" dus. Zelfs nu tijdens mijn promotie onderzoek gebruik ik het nog.

Een schema van wanneer je welke keuze mbt toetsen neemt wat CoronaLime zegt is ook verdomd handig trouwens!

Succes +:)+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:55

Er zijn echt heel veel handige tutorials op internet te vinden voor spss, dat helpt écht!

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:57

Wij hebben er deze module ook voor het eerst mee te maken en we krijgen maar minimaal uitleg. Ik vind het echt een rot programma. Het zal vast heel makkelijk kunnen werken en vele functies hebben, maar ik kan er echt niet mee over weg. Succes en maak er 't beste van!
Ik denk dat ik ook maar wat boeken in moet duiken -O-

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:59

Meestal is het 'jank-aspect' een stukje cijferangst/dyscalculie. Als je Engels kunt kan ik je van harte het boek van Andy Fields aanraden, dat is speciaal geschreven voor Alpha's die SPSS moeten leren (goede uitleg in woorden ipv in getallen). Je mag hem wel lenen van mij maar misschien is er op school ook iemand die hem heeft. Het is een heel dik boek maar laat je daardoor niet afschrikken: dat komt omdat alles zo goed en uitgebreid wordt uitgelegd! Hij legt niet alleen uit wat je in SPSS moet drukken maar ook wat een chi-kwadraat bijvoorbeeld ís (erg fijn voor mensen die graag snappen.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:54

Ook ik wil het boek van Andy Field aanraden. Het is een erg duur en dik boek, maar het meer dan waard. Alle testen staan er uitgelegd, met voorbeelden. Er staan grapjes in, het is vrij leesbaar. Achterin staat ook een groot overzicht van wanneer je welke toets moet gebruiken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:50

Ik kan je ook aanraden om toch enkele keren met iemand samen te zitten die het stap voor stap met je overloopt. Een medestudent die er goed mee weg is, of echt enkele uren bijles nemen.

Moest zelf voor mijn masterthesis ineens SPSS gebruiken en had het hele programma zelfs nog nooit geopend, janken :P mijn vriend heeft me echt bij de hand gepakt en stap voor stap alles overlopen. Het valt écht te leren, het gaat wel tijd en moeite kosten, maar als je het doorhebt dan zit het er ook wel in :) succes!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:34

Oh ik houd echt van spss, vooral voor de grafieken (ja met sigmaplot kan je meer maar weet je hoe duur :') ), de non-parametrische testen en simpele parametrische en simpele samenvattingen van data.
Voor de ingewikkelde dingen (linear models, mixed effects, non linear models etc blabla) gebruik ik R want dan snap ik er geen hol van met spss. Het enige ingewikkelde model dat ik makkelijker vind in spss is een pca. :P

Ik ben echt een sukkel met wiskunde, vermoedelijk dyscalculie maar het is nooit officieel vastgesteld omdat ik me in principe prima red. Het kost mij alleen veeeel meer tijd om iets te leren en als je dan in een groep iedereen alle opdrachten door ziet racen terwijl je zelf nog aan het uitvogelen wat een standaarddeviatie in hemelsnaam is, is dat heel frustrerend. Ik heb mijn eerste statistiekvak met een zesje gehaald na 4 keer proberen. :')

Het ligt er ook aan hoe het gebracht wordt, sommige mensen zijn er heel goed in van iets heel simpels iets ingewikkelds te maken. Het meeste heb ik geleerd toen ik mijn eigen data moest gaan analyseren en bij een advanced statistics vak met een hele relaxte statistiek meneer :P . Gewoon een beetje rondklooien met het programma, accepteren dat het niet in een turbo tempo kan.

Het belangrijkste is eigenlijk dat je begrijpt wanneer je welke test moet gebruiken (wat wil ik weten, welke data heb ik, voldoet het aan de voorwaarden voor deze test?), eventueel hoe je je data een beetje aan kan passen, en hoe je de output van een test moet interpreteren.
Ik heb het 'wiskundig willen begrijpen van testen' echt losgelaten, dat geeft alleen maar frustratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:38

Het nadeel van het wiskundig begrijpen is dat wij dus wel de sommen moeten kennen en zelf moeten maken. Fml :')
Ik heb het nu even losgelaten, ik ga er van de week weer mee aan de gang.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:53

Oow heerlijk, SPSS -O-

Zie er nu al tegenop om het straks bij het schrijven van mijn scriptie weer te moeten gebruiken... Wij hadden in het eerste jaar 3 modules die je dan moest halen. Ik schreef altijd elke stap die ik uitvoerde op in mijn werkboek, maar dan ook echt alles! Dat werkboek mocht je godzijdank bij je toets houden, anders had ik het denk ik nog niet gehaald... Anyway: daar heb je natuurlijk helemaal niks aan, maar wilde je even laten weten dat je zeker niet de enige bent! Raap de moed bij elkaar en ga er echt even goed voor zitten met een docent of andere student, enige wat ik kan bedenken is oefenen, oefenen, oefenen met de opdrachten zodat je in elk geval een idee hebt van de analyse die je moet uitvoeren. Sterkte hoor, het is ook gewoon een lastig programma!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:00

Ja dat klopt, de standaarddeviatie, chi kwadraat, t-test, etc moesten wij ook perse zelf kunnen. :') Gruwelijk.. Mag je notities meenemen bij je toets?
Anders wordt het met heel erg veel geduld een voor een oefenen vrees ik. Standard errors, deviaties, varianties etc zijn wel handig om te begrijpen want die kom je veel tegen in papers.
Voor mij was het echt gewoon mega veel oefenen en ongeveer weten wat ze van je willen bij welke vraag :') . Tentamen overleven met een zesje en het meeste weer vergeten. :')

Nee serieus het is best te doen, maar echt met veel geduld en ik heb dat ook niet als het op wiskunde aankomt.

Mijn advanced statistics cursus heb ik gehaald met een 8,5 zónder bijzondere wiskundige kennis van de testen. Sure, je moet weten wat de testen doen, waar je rekening mee moet houden en wanneer je vraagtekens moet zetten bij je output :P . Dus niet depri worden als het wiskundige deel niet fantastisch lukt, het betekent niet dat je voor altijd een epische faler in statistiek zal zijn. :(:) Niet dat ik er briljant in ben hoor, maar ik red me er prima mee en vind het tegenwoordig zelfs een soort van leuk.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:21

Hier een SPSS en statistiek liefhebber :D

Ik heb ook bijles gegeven in stat/SPSS op de uni hier. En troost je Jolien, je bent echt niet de enige die helemaal gek wordt ervan! De boeken die worden aangeraden (vooral Fields) zijn prima, maar sommige studenten (in mijn ervaring vooral degenen met weinig affiniteit voor wiskunde) zijn 200% meer geholpen met een persoon die het ze interactief uitlegt en bij de hand neemt. Ook al is het 2 weken voor de toets, het doet wonderen als je een goede bijlesleraar hebt.

En het komt heus wel goed! Ik heb studenten gehad die huilend en helemaal in paniek in bijles kwamen, en die na enkele weken zoveel zelfvertrouwen hadden dat ze met een glimlach de toets haalden met een 9.

Jammer dat je zo ver weg woont, ik had je graag willen helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:23

We mogen geen aantekeningen meenemem Lepel :') fml alweer :P

Ik ga eens hulp vragen van een 4e jaars.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:28

Het was voor mij, weliswaar niet de hoofdreden, maar toch zeker een grote bijreden, om te stoppen met de universiteit en om hbo te gaan doen. Het is voor mij nu ook weer de reden om geen master aan de universiteit te doen. En ik weet het, iedereen zegt dat het belachelijk is maar met een groot woord gezegd was spss voor mij bijna traumatisch :')
Dus ja, ik herken je gevoel haha! Maar ik kan je er helaas niet mee helpen. Zelf heb ik er dus nooit meer iets mee gedaan omdat ik gestopt ben maar dat is geen goeie insteek :=

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:32

Vanillia schreef:
Het boek 'Discovering Statistics Using SPSS' van Andy Field is echt een aanrader, alles wordt in normale-mensen-taal uitgelegd en maakt het daardoor heel makkelijk te begrijpen.

Ik heb geen PB van je ontvangen, betekend dat dat je geen interesse hebt? :) Dan ga ik 'm van mn Dropbox af gooien namelijk, heb de ruimte hard nodig voor m'n vakantiefoto's.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-17 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:00

Vanillia schreef:
Vanillia schreef:
Het boek 'Discovering Statistics Using SPSS' van Andy Field is echt een aanrader, alles wordt in normale-mensen-taal uitgelegd en maakt het daardoor heel makkelijk te begrijpen.

Ik heb geen PB van je ontvangen, betekend dat dat je geen interesse hebt? :) Dan ga ik 'm van mn Dropbox af gooien namelijk, heb de ruimte hard nodig voor m'n vakantiefoto's.

Ik zou dit boek echt aanvragen Joolien. Het is erg fijn geschreven met duidelijke uitleg. Ik word ongelukkig van statistiek, maar ik heb om de voorbeelden soms zelfs moeten lachen in dit boek. Heel verhelderend.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-17 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel uit quote verwijderd

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:13

Vanillia schreef:
Vanillia schreef:

Ik zou heel graag dit boek van je willen hebben! Ik stuur je even een PB
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-17 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel uit quote verwijderd

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:21

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jou, dus lees hier geïnteresseerd mee :+

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:30

Hier ook iemand die al zenuwachtig wordt bij het woord SPSS en uberhaupt statistiek, calculaties en al die ongein. Totaal geen wiskundig inzicht (en dat doet dan een economische opleiding :o ).

Ik heb bijles gehad, niet zozeer in de vakken maar in het zekerder worden van jezelf. Wat jij deed, deed ik namelijk precies hetzelfde. Ik zag de rare tekens in formules en woorden die ik niet eens uit kon spreken en werd zenuwachtig en haakte direct af. Ik wilde perse weten WAAROM ik iets berekende, wat het voor zin had.
Nu heb ik met mijzelf afgesproken dat niet ik, ''die het toch niet kan'', de toets maakt maar ik verplaats me gewoon in iemand die er goed in is. Het klinkt heel kinderachtig, maar het helpt :Y)

Vaak in de lessen haakte ik af en ging ik wel wat anders doen om anderen niet op te houden. Nu trek ik gewoon mijn mond los en vraag ik of het in Jip en Janneke taal uitgelegd kan worden. Daarnaast heeft het mij erg geholpen samen te zitten met medestudenten die het goed kunnen. Meestal leggen zij het toch anders uit waardoor ik de logica sneller door heb. En ik probeer altijd bruggetjes te maken.

Nouja, heel veel succes iig. Wees zeker van jezelf, dat scheelt al een hoop.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:53

Ik was aan het zoeken of ik hier niet wat informatie kon vinden over de three way Anova en kwam hier terecht. :))
Ik ben momenteel bezig met afstuderen en word ook echt gek van de statistiek. Dan klopt het weer niet want niet al mijn data is normaal verdeeld dus dan moet de helft met t- toetsen en de andere helft univariaat en dan doe ik weer dingen die niet kloppen. Ik word er helemaal gek van dus ik ken je gevoel Jolien!
Ik had het vak statistiek met een 8 gehaald vorig jaar in de premaster en dacht dat ik het snapte... Nou nu met mijn onderzoek snap ik geen hout meer van... Geef mij maar Sigmaplot of Matlab. ^)

Ik heb ook het boek van Andy Fields, heeft mij vorig jaar erg veel geholpen. Echt een aanrader!!
Helaas helpt die me nu niet :')

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:41

Sannnn schreef:
Dan klopt het weer niet want niet al mijn data is normaal verdeeld dus dan moet de helft met t- toetsen en de andere helft univariaat en dan doe ik weer dingen die niet kloppen. Ik word er helemaal gek van dus ik ken je gevoel Jolien!

Ik lees dit toevallig en heb hetzelfde aan de hand gehad. Wat ik als oplossing voor deels normaal verdeelde en deels niet-normaal verdeelde variabelen heb gedaan is gewoon alles non-parametrisch testen (dus ook de normaal verdeelde variabelen). En voor de zekerheid dan de normaal verdeelde nogmaals testen maar dan met parametrische toetsen, om te zien of de uitkomsten dan afwijken. Wijken die niet noemenswaardig af dan zou je er dan voor kunnen kiezen om alles non-parametrisch te rapporteren :) Maar goed, ik had ook wel kleine onderzoeksgroepen dus er was hoe dan ook wel een goed argument om non-parametrisch te testen :P

Ik haat Matlab juist :+ Moest nu in het staartje van mijn PhD ineens nog met Matlab aan de gang, nouuuu mijn computer heeft het zwaar gehad :') Bijna enkele reis het raam uit, wat een rotprogramma :Y)