Werk dilemma, wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen?

Supermarkt en speelgoed winkel
3 (6%)
Speelgoed winkel
11 (22%)
Speelgoed winkel +...
35 (71%)

Totaal aantal stemmen: 49

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:19

Voor mij zou de keuze heel snel gemaakt zijn. Voor zo'n slavendrijver als die supermarkt zou ik niet willen werken en al helemaal niet als ik nog een alternatief heb.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:19

Ik heb bij een supermarkt gewerkt en het is niet altijd een pretje. Nu had ik wel een baas die super veel voor mij deed. Maar soms zit je 10 uur op een dag kassa te draaien. Ik zou het niet aanraden. Je moet vooral naar je gevoel luisteren. En ook kijken wat voor jou het beste is :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:20

En volgens mij is het ook nog zo dat je niet voor 1 uur opgeroepen mag worden, mag wel maar dan moeten ze 3 uur betalen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 11:24

Geloof niet dat ze zich daaraan houden... Dat is ze te duur. Soms sta ik voor 5 uur op, van 2 tot 7 bijvoorbeeld, en wordt ik om 5 al naar huis gestuurd omdat ik niet nodig en dus te duur ben.

Ik heb eerder bij de jumbo gewerkt, niet geweldig maar het was wel echt beter geregeld. Gewoon duidelijk drie weken van tevoren wanneer je moet werken, en misschien een keer in de 2 weken dat ik gevraagd werd om in te vallen.
Laatst bijgewerkt door Nala op 14-10-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:24

Ik heb drie maanden bij Kruidvat gewerkt en dat ging er op een soortgelijke manier aan toe. Ik zou 3 uur per week werken, op woensdagavond, en het werkrooster zou twee weken van te voren duidelijk worden gemaakt. Dit gold in principe niet voor mij omdat de afspraak was dat ik voorlopig alleen op woensdagavond zou werken, maar opeens stond ik er ook voor de hele zaterdag op. Prima, er was te weinig personeel, maar dit ging van kwaad tot erger en uiteindelijk werkte ik iedere zaterdag en in de decembermaanden nog twee avonden per week extra. Een 'nee' of 'ik kan niet' werd niet geaccepteerd, dan moest je maar zelf vervanging regelen, als het eenmaal op de borden hing, stond het in principe vast.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit de eerste weken te doen is, maar op een gegeven moment wordt het ontzettend vervelend. Als je leidinggevende zich niet aan de afspraken houdt en je last-minute extra inpland en dan geen 'nee' accepteert, wordt je daar echt niet gelukkig van. Een keer opgeroepen worden is begrijpelijk, maar dagelijks is niet te doen. Dan moeten ze je maar een 40-uren-contract geven.

Ik zou dan ook zeker voor de supermarkt gaan en eventueel in het winkelcentrum een tweede baantje zoeken. Misschien is daar ook wel een supermarkt die op zoek is naar hulpkrachten of een andere winkel die nog een medewerker zoekt. Zeker als je ook in Duitsland wilt gaan studeren, lijkt het me handig om alvast een baan te hebben in Duitsland. In praktijk leer je de taal toch het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:26

Als ze iemand willen die op komt draven zodra ze bellen. Dan moeten ze een oproepkracht zoeken. Een hulpkracht is in mijn ogen heel wat anders. Dat je af en toe eens extra inspringt last minute is niet vreemd. Maar continu is wel heel apart. En als je niet kan moet het ook niet erg zijn om nee te verkopen. Je plant toch dingen in op basis van je rooster. Ze stellen daar nogal bizarre eisen. Vraag mij af of ze in hun recht staan met de eis dat je geen baan ernaast mag hebben...

Als ik jou was zou ik lekker naar die speelgoedwinkel gaan! Sowieso klinkt het niet heel prettig bij de supermarkt. En daarbij ben je daar vaak met 18 echt te oud. En gooien ze je er zo weer uit (sowieso na je halfjaarcontracten hoef je echt niet te rekenen op een vast contract).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 11:31

xCarpediem, neem aan dat je in het laatste stukje de speelgoed winkel bedoeld? En ja, het is een gloednieuw winkelcentrum met 130 winkels die als een malle medewerkers zijn aan het zoeken. Alleen is het nog maar 2 weken voordat het winkel centrum open gaat, en hebben de meeste winkels hun personeel wel al gevonden.

Idinn, helaas heb ik toen het contract getekend, waarin staat dat ik begrijp dat er een boete rust op het hebben van een tweede baan ernaast.

Denk inderdaad dat ik dat probleem ook krijg met mijn 18 jaar daar. Van de andere kant werk ik daar nu alleen omdat ik in mijn tussenjaar zit. Wat dat betreft is de speelgoed winkel denk ik nog eens een beter idee omdat ik daar ook door kan werken als ik straks studeer. Een volle zaterdag werken en dan nog 4 uur, bijvoorbeeld op een koopavond ofzo, moet toch echt wel te doen zijn naast een studie. Sowieso zal ik misschien de volle 12 uur niet redden na het sinterklaas en kerst seizoen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 14:16

Iemand anders nog een tip? Vooral over het contract opzeggen.

benangelique

Re: Werk dilemma, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:36

Contract niet opzeggen voordat je je nieuwe contract getekend hebt in ieder geval.
Opzeggen niet alleen mondeling maar ook schriftelijk

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 14:42

Ik zit er dan alleen mee dat ze mij bij de supermarkt dan misschien in willen plannen terwijl ik al bij de speelgoed winkel zou moeten beginnen. Als ze toch opeens meer gaan plannen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:45

Ik bedoelde inderdaad de speelgoedwinkel.

Ik zou het contract pas opzeggen als het contract bij de speelgoedwinkel getekend is. Zolang je in je twee maanden proeftijd zit, heb je ook geen problemen met een opzegtermijn volgens mij.

Als de supermarkt je in gaat plannen terwijl je al bij de speelgoedwinkel moet beginnen, zou de supermarkt wat mij betreft pech hebben. Misschien niet netjes, maar ze gaan ook niet netjes met jou om.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:13

Wat is dat nou toch voor onzin om te zeggen dat ze niet netjes met TS om gaan...?
Ze hebben toch gewoon gezegd hoe ze werken en TS is daarmee akkoord gegaan :)

TS: in ieder geval niks doen dat je baan bij de speelgoedwinkel in gevaar brengt want dat is het belangrijkste, daar zit de meeste toekomst in, daar "moet" je goed voor de dag komen :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:18

Denk dat ze het over het vele oproepen heeft en het niet aan de schema's houden.

Dat doe ik ook zeker niet, de speelgoed winkel weet dat ik nog in de proeftijd zit en dat ik misschien daar blijf werken, misschien ook niet. Ze gaven me wel het advies om eerder iets in het winkelcentrum te zoeken, omdat het minimumloon daar het dubbele is van wat ik nu minimum verdien.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:25

TS Ik raad je aan mijn berichtje te lezen. Zolang je nog in de proeftijd zit heb je géén opzegtermijn (dus ook niet een opzegtermijn t.h.v. de al ingeplande uren)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:27

Volgens mijn baas wel, ik zal zo eens even het contract erbij pakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:28

Een speelgoedwinkel klinkt heel leuk :)

Maar heb je je wel al ingelezen wat betreft de regels voor grensarbeiders en het werken in Duitsland?
Het is niet zo simpel als een werkcontract in Duitsland ondertekenen en klaar. Je moet in Duitsland verzekerd zijn.. Je krijgt geen reiskostenvergoeding..
Ik heb ooit gekeken voor een baan in Duitsland, maar het bleek vooral voordelig te zijn als je een gezin hebt met kinderen, omdat die allemaal meeverzekerd zijn en je er kinderbijslag krijgt, maar voor mij loonde het gewoon niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:33

Douce schreef:
Ik vraag me sowieso af hoe je aan een proeftijd van 2 maanden komt. Tenzij je een contract hebt van minimaal 2 jaar is deze al niet rechtsgeldig.
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -proeftijd

Daarnaast heb je in je proeftijd helemaal geen opzegtermijn (zelfde bron).

Bij ieder contract heb je een proeftijd, tenzij je een doorlopend contract hebt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:35

8nnemiek, nee dat heb ik nog niet. Maar volgens mij is dat ook niet nodig bij een 450 euro job. Maar ik zal er inderdaad eens naar kijken. Moet sowieso als ik 18 wordt gaan kijken voor een verzekering.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:40

Heb net een mailtje gekregen, eerste werkdag 23 oktober, moet inderdaad een aantal zaken meebrengen waarvan ik (nog) geen idee heb wat het is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:42

Gefeliciteerd!!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:43

Dankjewel :D Heeft een van jullie verstand van duitse werk...gedoetjes? :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:46

Daarvoor kun je het beste even naar het UWV bellen. Daar zitten mensen die je alles er over kunnen vertellen. Ik ben er ooit naar een presentatie over werken in Duitsland geweest, maar dat is alweer een tijdje geleden en daar weet ik niet zo veel meer van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:52

Economische vluchtelingen...in DLD is alles beter :P

Is wel een goed punt idd. Annemiek om dat even uit te zoeken +:)+
Ik nam eigenlijk aan dat TS dat al wel gedaan had....

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 16:06

Nee dat had ik dus niet, ik dacht inderdaad dat het zo simpel was. Haha.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:19

purny schreef:
Douce schreef:
Ik vraag me sowieso af hoe je aan een proeftijd van 2 maanden komt. Tenzij je een contract hebt van minimaal 2 jaar is deze al niet rechtsgeldig.
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -proeftijd

Daarnaast heb je in je proeftijd helemaal geen opzegtermijn (zelfde bron).

Bij ieder contract heb je een proeftijd, tenzij je een doorlopend contract hebt.

Ja, dat is wat werkgevers je graag wijs maken.

TS en Purny, wettelijk gaat boven de regels van je baas ;) Bij een contract onder de 6 maanden mag geen proeftijd worden afgesproken, bij een contract daarboven tot 2 jaar wel, maar hoogstens van een maand lang. Dan kan er wel iets anders in je contract staan, maar dat maakt jouw contract gewoon niet rechtsgeldig. Zou makkelijk zijn, die regels zijn er niet voor niets :7 .

Hetzelfde met je uitwerk tijd, de wet gaat toch echt bóven jouw contract/baas.