Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:53

emr schreef:
Ik zou het heel graag willen, maar ik heb helaas vmbo gedaan en alleen een startkwalificatie van het MBO. Ik ben nu druk bezig met het halen van mijn P en dan ga ik kijken of ik d.m.v. bijscholing het kan proberen.. Kijken jullie ook zo graag naar The Incredible Doctor Pol?

Als je met je P wilt binnenkomen, zul je nog VWO certificaten wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie moeten halen. Onderschat dat niet.

Kun je niet beter paraveterinair gaan doen? :)

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 01:17

Yipee schreef:
emr schreef:
Ik zou het heel graag willen, maar ik heb helaas vmbo gedaan en alleen een startkwalificatie van het MBO. Ik ben nu druk bezig met het halen van mijn P en dan ga ik kijken of ik d.m.v. bijscholing het kan proberen.. Kijken jullie ook zo graag naar The Incredible Doctor Pol?

Als je met je P wilt binnenkomen, zul je nog VWO certificaten wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie moeten halen. Onderschat dat niet.

Kun je niet beter paraveterinair gaan doen? :)
Daar ben ik mij van bewust. Maar wie niet waagt, wie niet wint. Het is nog geen vast plan maar ik ben mij er wel in aan het oriënteren.

Melisjeee

Re: Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 07:56

Wat gaaf dat je het op die manier wilt gaan proberen emr! Dat getuigt wel van een heleboel motivatie en doorzettingsvermogen zeg!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:17

emr schreef:

Leuk dat je de droom hebt om dierenarts te worden. Ik denk echter wel dat je moet nagaan of het niet te hoog gegrepen voor je is. De studie mogen doen is namelijk nog niet de studie kunnen doen. Zeker vanaf hbo propedeuse is het een gigantische stap en je zal voor de vakken biologie scheikunde wiskunde en natuurkunde ook je vwo certificaten moeten halen. Zelfs "gewoon" met een goed gemiddelde op mijn vwo diploma is het echt aanpoten.

Dr pol is een leuke serie. Ik denk alleen niet meer echt realistisch voor de dierenarts die in Nederland afstudeert.

Een lange, dure weg en dan is het nog de vraag of je ingeloot wordt/decentraal geselecteerd.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:50

emr schreef:

Volgens mij is jouw plan helaas niet mogelijk... Je moet echt een VWO-diploma hebben voor diergeneeskunde, propedeuses van andere opleidingen zijn niet voldoende

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:58

voor wie uitgeloot word is België misschien ene optie? hier is geen lotingssysteem en de studie is aanzienlijk goedkoper :p
Ik studeer dan wel geen iderengeneeskunde, maar voor vragen over studeren in België sta ik altijd klaar :p

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:10

hafjelinger schreef:
Volgens mij is jouw plan helaas niet mogelijk... Je moet echt een VWO-diploma hebben voor diergeneeskunde, propedeuses van andere opleidingen zijn niet voldoende

Da's niet waar, zie toelatingseisen op de website voor bachelor diergeneeskunde. Met een hbo-propedeuse plus een aantal aanvullende eisen heb je een niet-reguliere vooropleiding op zak en dat plaatst je automatisch in lotingsklasse C (zelfde klasse als waarin je geplaatst zou worden als je een reguliere vooropleiding met een 7,00 of hoger afrondt).

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:12

Nyncke schreef:
hafjelinger schreef:

Da's niet waar, zie toelatingseisen op de website voor bachelor diergeneeskunde. Met een hbo-propedeuse plus een aantal aanvullende eisen heb je een niet-reguliere vooropleiding op zak en dat plaatst je automatisch in lotingsklasse C (zelfde klasse als waarin je geplaatst zou worden als je een reguliere vooropleiding met een 7,00 of hoger afrondt).

Oh sorry, ik dacht dat dat niet kon.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:58

Ik dacht dat komend studiejaar alles decentraal werd? Ik hoorde iets over motivatiebrieven ofzo?
Ben zelf over krap 1,5 jaar klaar (richting paard) dus als er vragen zijn:)

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:59

2016-2017 is nog verdeeld over loten en decentraal. 2017-2018 wordt alles decentraal!

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:43

Hey ik ben ook van plan diergeneeskunde te gaan doen, al twijfel ik nog een klein beetje tussen geneeskunde en diergeneeskunde. Een beetje off topic: Is het paard van je pf Luna? :D

Ik vind zo een poll van welke klasse iedereen heeft wel een goed idee, daar ben ik echt benieuwd naar!
Op het moment zou ik in klasse C zitten, maar misschien maakt mn CE daar nog een D of B van. En ik zou het liefst kleine huisdieren doen. Ik twijfel nog of ik me voor de decentrale selectie van groot vee ga opgeven, omdat ik de praktiserende kant daarvan veelste economisch vind. Maar iets anders in die richting lijkt me wel weer heel leuk en het vergroot natuurlijk wel de kans om binnen te komen.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:18

Twijfelen tussen geneeskunde en diergeneeskunde heb ik ook een tijd gedaan!

En ja paard op mn pf is Luna, hoe weet je dat? O:)

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:19

Ik rij bij Alphense Ruiters en ze leek wel een beetje op Luna, en toen zag ik waar je woont :)
Weet je al wat je gaat doen als je niet toegelaten wordt in Utrecht? Of sta je een 8?

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:21

Tussenjaar :+ en als het dan niet lukt Economie en Bedrijfseconomie

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:25

Wow dat is wel echt ff anders dan diergeneeskunde!
Niet naar België?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:28

Poeh, ben wel een beetje jaloers hoor. :o
Diergeneeskunde studeren is ook altijd al mijn grote droom geweest, ondanks ik op het vmbo terecht kwam. Maar ik zit nu in 5 havo, en op naar het vwo hierna. :D

Maar heel veel succes iedereen die meedoet!! Waren er meer mensen die ook naar de open dag zijn gegaan?

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:31

@LynnePinny betekent dat dan dus 4+2+2=8 jaar middelbare school voor jou?!
Zou je dan niet voor dierenartsassistent of paraveterinair kunnen gaan?

En ja ik was op de open dag, op zaterdag.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:39

Nee, België ga ik niet doen. Heb van een aantal dierenartsen tehoren gekregen dat je nog beter naar Engeland kan gaan ipv België maar dat is wel even een eindje van huis := en heb economie ook altijd al leuk gevonden dus dan maar gewoon iets heel anders watik ook erg leuk vind!
Ben niet naar de open dag geweest maar was er wel vrijdag :D Heb een rondleiding gekregen over het hele terrein en bij alle klinieken en stallen :o Best handig, een bekende die Diergeneeskunde doet!

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:39

Ik ga dit jaar weer een poging doen. Vorig jaar helaas uitgeloot en ik studeer nu scheikundige technologie. Kei leuk, maar diergeneeskunde gaat niet uit mijn hoofd :p

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:52

Ja dat van België is wel waar, maar Engeland is echt super duur! Dan moet ik mn hele leven mijn schuld afbetalen in plaats van dat ik nog iets verdien met de studie xd. En In België leer je alles van nu ipv voor 10 jaar, aka wanneer je aan het werk gaat. Misschien ga ik ook nog wel met iemand meelopen, alleen dit semester heb ik al een x een meeloopdag gedaan dus ik moet tot na de kerstvakantie wachten.. Tot nu toe heb ik alleen het paarden gedeelte van binnen gezien, dat zag er wel goed uit allemaal. @Nikki6 weet je nog hoeveel mensen er met de loting meededen dat jaar? Ik hoorde op de open dag nl allemaal verschillende aantallen..

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:56

Aantallen van inschrijvingen kun je online gewoon vinden!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:52

Zo rond de 750 minus klasse A en minus decentraal geselecteerd -> ongeveer 675.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:55

xKimss schreef:

Waarom zou je voor para gaan als je het in je hebt om door te studeren?
Ik ben begonnen op havo, zelfs een keer blijven zitten in 4 havo, vervolgens na havo nog vwo gedaan en nu studeer ik diergeneeskunde.

Juist als je zo omhoog hebt weten te klimmen heb je echt de motivatie om nog eens 6 jaar verder te leren. Knap hoor!

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:41

Het is wel heel wat om zo lang te studeren, maar ja als je het echt heel graag wilt, waarom niet?
Ik vroeg het me meer af omdat die mogelijkheden er ook zijn.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:15

future_vet schreef:
xKimss schreef:

Waarom zou je voor para gaan als je het in je hebt om door te studeren?
Ik ben begonnen op havo, zelfs een keer blijven zitten in 4 havo, vervolgens na havo nog vwo gedaan en nu studeer ik diergeneeskunde.

Juist als je zo omhoog hebt weten te klimmen heb je echt de motivatie om nog eens 6 jaar verder te leren. Knap hoor!

Tja, ik heb het er wel voor over. :o Onze dierenarts is zelf ook vanaf het vmbo omhoog geklommen,
Dus onmogelijk is het zeker niet!