Tuig poetsen uitbesteden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vickers

Re: Tuig poetsen uitbesteden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:15

Ik vind het heerlijk om te doen. Vroeger op mijn stage adres (een bekende vierspan rijder) was ik altijd in de tuigen kamer te vinden.
Geen idee dat zoveel mensen het een vervelend klusje vinden.
Ik woon in de kop van Noord Holland, inbox staat open :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:18

Ik doe het altijd zelf in 3 minuten of regel een kind op stal die het maar al te graag (Gratis) doet :D

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:34

Ik laat het mijn man doen... Of hij doet t al uit zichzelf!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:34

3 minuten, hoe doe je dat dan, alles uit elkaar halen duurt al langer.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:37

karuna schreef:
3 minuten, hoe doe je dat dan, alles uit elkaar halen duurt al langer.

Ik haal niks uit elkaar, pot en spons met lederbalsem/reiniger in een erover en hoppa klaar :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:40

Ja dat is een heel snelle reiniging maar daarmee redt je het zeker niet altijd. De gespen en eronder moeten ook schoon en gecontroleerd worden. En het vuil zal er zo af en toe afmoeten ook. Mijn oudste hoofdstel is 24 jaar oud en nog steeds goed.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:41

karuna schreef:
Ja dat is een heel snelle reiniging maar daarmee redt je het zeker niet altijd. De gespen en eronder moeten ook schoon en gecontroleerd worden.

Ik heb niet veel eronder..heb een closecontact zadel met dressuurbeugelriemen aan een haak, dus kun je zo bij :)

Bij mijn hoofdstellen gaat dat ook goed (Heb alle gespen op het hoofd)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:43

Eraan beginnen vind ik altijd lastig, maar eens ik bezig ben vind ik het meestal wel leuk. Enkel het hoofdstel vind ik zo vervelend, moet je alles uit elkaar gaan halen... Maar ik zou er dus geen geld aan uitgeven om het door iemand anders te laten doen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:44

Ik vond het altijd een heerlijke klus. Alleen al de geur van leer en leerverzorgingsproducten. Geweldig. <3 En vooral mentuig. Prachtig.

Maar nu geen paard meer. Dus nu niet meer.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:45

Precies, hier altijd alles uit elkaar, leer reinigen, daarna indien nodig vetten, oppoetsen, gespen poetsen en weer in elkaar. Ben er wel een tijdje zoet mee maar ziet er dan ook gewoon goed uit.
Laatst een heel gaaf 4span k.opergareel gedaan.. Ben 10 uren zoet geweest met het verkleurde koper helemaal schoon en glimmend te krijgen. Nou dat geeft echt voldoening <3

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:28

jorika1986 schreef:
m1992 schreef:
Nee, ik doe het liever zelf. Controleer dan meteen het tuig op zwakke plekken. Probeer iedere twee weken mijn mentuigen schoon te maken en te vetten. Hoofdstellen ongeveer 1 keer in de maand.

Maar als iemand het ''professioneel'' gaat doen ga ik ervan uit dat die ook aangeeft van: ''Joh de strengen zijn eigenlijk versleten, of moet daar even opnieuw gestikt worden .''

Ja dat kan inderdaad heel goed, maar toch beoordeel ik het liever zelf. Net als inspannen en optuigen, een ander doet het vast prima, maar doe het toch liever zelf :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:32

Ik vind het ook absoluut niet vervelend om te doen. Deed mijn eigen spullen elke 2 maanden grondig en het mentuig van de eigenaar ook met enige regelmaat.
Mensen uit het oosten mogen gerust een pb sturen :D

m1992: Oh dat herken ik wel hoor, ben zelf ook zo'n "controlfreak". Als ik op concours ging hoefde mijn groom ook bijna nooit wat te doen behalve paard vasthouden en voorlezen :o