Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:56

Maar vind je dat dan niet denigrerend Sheran? Dit is nou precies waar TS op doelt....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:58

TS, ik maak het ook mee op mijn HBO opleiding, zeg er dus ook altijd wat van. Verder gewoon laten gaan, A je doet er niks aan want arrogante mensen blijven toch arrogant, en B het kost je veel te veel energie! En die energie moet jij lekker gebruiken door te laten zien wat jij kan, als 'simpele mbo-er'. Daar heb je ze veel meer mee!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:58

Bij scholieren denk ik aan middelbaar onderwijs (dus mavo / havo / atheneum in de leeftijd van 12-17 jaar).

Cursisten vind ik écht niet kunnen Sheran. Cursisten volgen een cursus.

Sheran

Re: Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:00

Sorry nee, ik bedoel het in elk geval totaal niet denigrerend. Ik vind het pas denigrerend als je er een waarde-oordeel aan gaat hangen, van 'wij zijn beter want wij doen WO', of 'WO heeft meer status dan HBO'. Onderscheid maken in termen vind ik niet vreemd, dat is ook handig en nuttig bij sollicitaties en dergelijke. Voor mij is een HBO-studie absoluut niet minder waard dan een WO-studie, maar je moet ze gewoon niet gaan vergelijken. Ze hebben allebei voor- en nadelen en het eindproduct is een totaal op een andere manier opgeleide student. Niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:00

Ik vind cursisten ook nogal een neerbuigende term. Ik volg geen cursus, ik volg gewoon een vier-jarige bachelor.. Na die vier jaar ben ik net zo goed bekwaam om een master te volgen aan de universiteit als wanneer ik een twee of driejarige bachelor aan de universiteit zou doen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:01

Sheran schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik merk het wel vanaf de uni naar het HBO. Ik heb wat vrienden die rechten etc studeren en die kunnen nog wel eens lachen over hoe waardeloos het HBO eigenlijk is.
Is technisch gezien niet eens waar voor veel beroepen. Op het MBO/HBO krijg je een heel stuk praktijk mee dmv stages en veel meer hands-on studeren (minder boeken lezen en meer opdrachten maken) waardoor je veel gewilder bent op de arbeidsmarkt.

Dat bovenste herken ik dan wel weer een beetje :P. HBO rechten en WO rechten zijn twee hele andere studies, en soms kreeg ik er wel kriebels van dat ze op het HBO weer dachten dat ze eigenlijk een universitaire studie aan het doen waren. Niet dat het een of het ander minder is, maar het is gewoon niet hetzelfde. En als je zegt 'ik heb rechten gestudeerd' dat ze er dan maar meteen vanuit gaan dat het HBO was, omdat veel HBO-ers zich ook 'studenten' noemen terwijl het (dacht ik?) scholieren zijn en geen studenten... Ik zit er verder niet mee, ik werd er alleen kriegel van als de HBO-ers conclusies over hun eigen studie doortrokken naar de WO-studie.

Kijk hier gaat het mij dan weer een beetje van kriebelen. :Y) Je bent student als je onderwijs volgt aan het hoger onderwijs waaronder verstaan wordt HBO en WO. Mbo'ers zijn idd officieel scholieren, maar eigenlijk vind ik dat totaal niet interessant. Ik denk als (voormalig) Hbo student van een rechtenstudie heus niet dat mijn studie hetzelfde inhoud als rechten op de Uni, maar ik vind een rechtenstudie op de Uni ook niet veel meer waard alleen maar omdat er veel meer theorie aan te pas komt en her wat dieper gaat. Ik heb bewust voor Hbo gekozen omdat het praktijkgerichtere onderwijs mij nuttiger leek voor wat ik met mijn studie wil. En dat zal voor een student aan de Uni andersom zijn en dat geeft helemaal niets. Of je nou mbo, hbo of Uni doet... We zijn allemaal nodig. :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:02

Oh jeetje, wist niet dat uni mensen ook neerkeken op het 'volk onder hun.' Cursisten? Really? Wel een dure, pittige en lange cursus dan zeg. :=

Bij mij op school (HBO) wordt er wel veel neergekeken op Mbo'ers. Waarom? Mbo'ers zijn toch juist jonger en worden dus gezien als onvolwassen, dus die nemen ze dan niet serieus. Nou moet ik wel zeggen dat ik soms wel van die opleidingen zie op het Mbo waarvan ik echt denk, goh, als je niks weet dan ga je dat maar doen.. Maar die zullen er op elk niveau wel bij zitten. Dat zeggen ze ook over mijn opleiding :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:02

Waarom hang je dan een waarde-oordeel aan 'cursus'? (overigens gebruiken we dit ook vooral om mensen met een HBO-thuisstudie aan te duiden, wat ik eigenlijk weer een totaal andere opleiding vind dan een HBO-schoolopleiding). Op de uni zeiden ze het ook wel eens hoor: 'welkom bij deze cursus rechtswetenschap.' Alle vakken zijn eigenlijk kleine cursussen. Wat is daar mis mee?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:04

Maar het zijn wel neerbuigende termen die je gebruikt. Een 4-jarige studie/opleiding afdoen als een 'cursus' vind ik persoonlijk echt not done.
Waarom volstaat het woord HBO'er niet? Dat lijkt me zelfs een stuk duidelijker dan cursist.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:05

Een bachelor opleiding van 4 jaar met een kostenplaatje van dik 1700 euro per jaar is geen cursus. Een vak op zich kan ik nog mee inkomen, maar geen volledige opleiding.

Ik heb mensen op het MBO gezien die uit de meeste rotte situaties kwamen, en keihard geknokt hebben voor hun opleiding, ongeacht wat die dan ook was, en daar heb ik respect voor. Of dit nou op MBO, HBO of universitair niveau is. Daar heb ik meer mee dan mensen die duur lopen te doen met hun opleiding.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:06

Sheran schreef:
Waarom hang je dan een waarde-oordeel aan 'cursus'? (overigens gebruiken we dit ook vooral om mensen met een HBO-thuisstudie aan te duiden, wat ik eigenlijk weer een totaal andere opleiding vind dan een HBO-schoolopleiding). Op de uni zeiden ze het ook wel eens hoor: 'welkom bij deze cursus rechtswetenschap.' Alle vakken zijn eigenlijk kleine cursussen. Wat is daar mis mee?

Alle vakken zijn inderdaad courses, maar een opleiding is een aaneenschakelig van cursussen.
Cursist suggereert daarom dat het kortstondig of een deel is.

miss_lizje

Heel eerlijk? De drop outs op mijn opleiding zijn groot en deels doorgestroomde MBO'ers. Het deel MBO'ers die langstudeerders worden of stoppen op het HBO op mijn opleiding/accomodatie is erg groot, veel groter dan de mensen van HAVO en VWO.

Leestijdsverschil in de klassen geven ook wel problemen.

Niniane

Soms merk ik het, maar niet vaak. Ik ben zojuist ook op het HBO begonnen na een afgeronde MBO studie en soms merk je wel dat men denkt dat MBO'ers dommer zijn. Maar in tegenstelling tot degene die van de Havo afkomen hebben MBO'ers veel meer praktijkervaring en een diploma waar je wel beter mee op de arbeidsmarkt ligt dan alleen een Havo diploma. Uiteindelijk zitten we er toch om allemaal een diploma te behalen.

Er zijn genoeg bedrijven en instanties die liever MBO'ers dan HBO'ers (of liever HBO'ers dan WO'ers) in dienst nemen omdat zij diegene zijn met meer praktijkervaring.

Plus iedereen moet doen waar je zin in hebt. Als je liever met je handen werkt, dan vooral dat doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:07

Ik zeg niet dat ik de termen gebruik hoor :P. Ik gebruik altijd 'HBO-er' of MBO-er. Maar ik vind het ook niet nodig om een waarde-oordeel aan de termen te hangen, dat ruikt voor mij naar een minderwaardigheidscomplex :P Een cursus is gewoon een lessenserie of een schooljaar. Het zegt niks over het niveau. :)

cur·sus (de; m; meervoud: cursussen) 1reeks van lessen 2schooljaar - See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... fa3w2G-daU

Overigens heb ik het zelf dus nooit over cursisten, maar ik hoor het wel vaak als ze onderscheid willen maken tussen de WO-studenten en de HBO-studenten. 'Ik geef dat vak morgen aan een groep cursisten.' Dat zijn dan meestal HBO-ers.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:08

Selina schreef:
Oh jeetje, wist niet dat uni mensen ook neerkeken op het 'volk onder hun.' Cursisten? Really? Wel een dure, pittige en lange cursus dan zeg.

Ik ben als HBO-er werkzaam bij de universiteit en zowel binnen als buiten de eigen vakgroep mag ik hier geregeld tegenop boksen. Het helpt vervolgens ook niet dat buitenlandse phd's niet bekend zijn met HBO als het ware als 'tussenlaag' tussen vakopleidingen en WO, waardoor er af en toe vervelende situaties voorvallen.
Zo kan ik briefjes vinden wat ik klaar moet maken of dat ik in het weekend kan komen opdraven om iets voor iemand te doen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:09

Sheran schreef:

Er is natuurlijk niets mis met het woord cursus. Maar ik vind het in dit geval een niet passend begrip. Zie het maar als de Jumbo afdoen als een kruidenierszaakje, omdat jij toevallig bij een supermarkt met een groter/breder assortiment werkt. Het zijn andere bedrijven met andere formules, maar in essentie zijn ze gelijk. Wat imo ook geldt voor HBO- en WO-opleidingen.
(Niet het beste voorbeeld misschien, maar wel het beste waar ik nu op kan komen :') )

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:09

Tjah, ik noem een HBO'er ook geen student. Wist ook niet dat dat voor de Van Dale moest, maar ik vind studeren iets dat je aan de universiteit doet. Het is geen beroepsonderwijs, maar wetenschappelijk onderwijs en het is compleet anders. Niet beter of handiger, maar het vraagt een compleet andere manier van denken. Het is maar net wat je wilt. Ik wil graag weten hoe ik kan onderzoeken, waarom dingen werken zoals ze werken en om op een bepaalde manier te denken. De HBO'ers in mijn omgeving doen dingen zoals ze ze geleerd krijgen, zonder dat ze zelf weten welke wetenschappelijke grondslag er voor een bepaalde methodiek is. Ik zou dat niet kunnen, maar dat wil niet zeggen dat ik HBO'ers dommer of 'minder' vind. De leermethode is gewoon compleet anders dan waar ik blij van zou worden.

Hoe dan ook: sommige opleidingen vind ik ook wel erg 'voor de lol'. Dierenartsassistente is er daar één van. Je weet van tevoren dat je er waarschijnlijk geen baan mee gaat vinden en ik vind dat je dan beter iets nuttigers kunt kiezen dat je ook leuk vindt. Paardenhouderij is er ook zo eentje...

En cursist is niet denegrerend. Elke opleiding bestaat toch uit verschillende korte cursussen, dat is op de uni net zo goed als op een mbo.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:10

Maar Sheran, zeg jij dan zelf ook dat je een cursus rechten hebt gevolgd? Want wat jij als definitie aandraagt, is ook toepasbaar op een WO-studie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:11

Het is ook heel moeilijk om aan mensen die niet uit Nederland komen uit te leggen wat het HBO nou precies is. Eigenlijk is het ook maar een raar verzinsel, maar er moest iets zijn wat aansloot op de Havo.

Ik zelf vind de combinatie tussen theorie en praktijk heel fijn. Het is niet zo praktisch als de meeste MBO studies en niet zo theoretisch als de meeste universitaire studies. Dat past veel beter dan mij dan kiezen tussen beide. Ik zou qua kennisniveau best op de uni terecht kunnen, maar ik wil het simpelweg niet. Dat maakt mij niet minderwaardig aan een universitaire student, maar het maakt me ook niet beter dan een MBO student. Ik ken genoeg mensen die MBO studeren en die binnen hun vakgebied weer veel slimmer zijn dan ik. Ik weet bijvoorbeeld geen zak van elektrotechniek, of van auto's repareren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:12

Ach, mensen vergeten nogal eens gauw dat de MBO-ers anders wel een belangrijk deel van de maatschappij zijn. Zij werken met hun handen en doen werk waar de 'slimmere' onder ons zich te goed voor voelen.

Ik ben zelf dierenartsassistente, en dat is echt geen voor de lol opleiding. Ik heb echt niet alleen maar geleerd hoe ik een dier moet aaien of vasthouden, daar komt veel meer bij kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:12

Dan heb jij denk ik een héél verkeerd beeld van het HBO Tink89 :) . Tegenwoordig draait hbo ook om onderzoek.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:14

Ik vind het altijd een beetje jammer om je op zo'n manier te moeten onderscheiden van een ander :+ Naar mijn idee vaak een teken dat iemand een dusdanig gebrek aan kwaliteiten heeft dat men zich op geen enkele andere manier kan onderscheiden dan domweg een ander omlaag te halen. Dat kom je overigens overal tegen. Het werkt vaak averechts, het tast de geloofwaardigheid van die persoon zelf aan. Jammer dus ;)
Het ligt misschien ook een beetje aan het vakgebied of er 'competitie' is, zelf merk ik er op het WO niet zoveel van. In mijn vakgebied zijn juist de vaardigheden van degenen met een HBO achtergrond een stabiele factor in het research-gebeuren. Maar er zullen vast genoeg zijn die daar anders over denken ja :D
Vergeet je trots niet en laat je niet omlaag trekken door dat soort geneuzel, je weet allang beter zo te lezen. Hoe demotiverend zo'n omgeving ook kan zijn... Er komen vast nog veel fijne mensen op je pad in de studie waar je je qua ideeën bij aan kan sluiten :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:16

Tink89 schreef:
Niet beter of handiger, maar het vraagt een compleet andere manier van denken. Het is maar net wat je wilt. Ik wil graag weten hoe ik kan onderzoeken, waarom dingen werken zoals ze werken en om op een bepaalde manier te denken.

Eens. De kunst van het hypothetiseren zie ik als grootste verschil tussen de WO bachelor en HBO bachelor (die zijn niet direct inwisselbaar en creeert een gat voor de overstap HBO bachelor - WO master, die veel van de student zal vergen om het zich eigen te maken.

Tink89 schreef:
De HBO'ers in mijn omgeving doen dingen zoals ze ze geleerd krijgen, zonder dat ze zelf weten welke wetenschappelijke grondslag er voor een bepaalde methodiek is.

Oneens en denigrerend. Wanneer je meer toegepast bent opgeleid maakt dat nog niet dat je enkel doet wat je geleerd hebt zonder overweging van wetenschappelijke gronden! Echt, dit raakt dus.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:16

Yvank_ schreef:
Dan heb jij denk ik een héél verkeerd beeld van het HBO Tink89 :) . Tegenwoordig draait hbo ook om onderzoek.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ja, op het HBO voer je ook onderzoek uit. Maar dat is wel degelijk een ander type onderzoek dan wat je aan de universiteit zou doen. Op het HBO draait het vooral om toegepast onderzoek (het toepassen van theorieën op de praktijk om bvb een nieuwe marketingstrategie te ontwikkelen), waar het aan de universiteit vooral gaat om het verifiëren/falsificeren of ontwikkelen van nieuwe theorieën waar een HBO'er zijn onderzoek op baseert.

Anoniem

Re: Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:20

Op het HBO voer je inderdaad op een ander niveau onderzoek, maar het is al een hele tijd terug ingesteld dat voor de meeste studies een afstudeeronderzoek gedaan moet worden, en dat is niet niks. Nee, het is niet te vergelijken met een masterscriptie, maar als ik kijk naar afstudeeronderzoeken van mijn opleiding en de bachelorscriptie van mijn ex zaten er toch wel grote gelijkenissen in.