Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sheran schreef:Emmaa_ schreef:Ik merk het wel vanaf de uni naar het HBO. Ik heb wat vrienden die rechten etc studeren en die kunnen nog wel eens lachen over hoe waardeloos het HBO eigenlijk is.
Is technisch gezien niet eens waar voor veel beroepen. Op het MBO/HBO krijg je een heel stuk praktijk mee dmv stages en veel meer hands-on studeren (minder boeken lezen en meer opdrachten maken) waardoor je veel gewilder bent op de arbeidsmarkt.
Dat bovenste herken ik dan wel weer een beetje. HBO rechten en WO rechten zijn twee hele andere studies, en soms kreeg ik er wel kriebels van dat ze op het HBO weer dachten dat ze eigenlijk een universitaire studie aan het doen waren. Niet dat het een of het ander minder is, maar het is gewoon niet hetzelfde. En als je zegt 'ik heb rechten gestudeerd' dat ze er dan maar meteen vanuit gaan dat het HBO was, omdat veel HBO-ers zich ook 'studenten' noemen terwijl het (dacht ik?) scholieren zijn en geen studenten... Ik zit er verder niet mee, ik werd er alleen kriegel van als de HBO-ers conclusies over hun eigen studie doortrokken naar de WO-studie.
Je bent student als je onderwijs volgt aan het hoger onderwijs waaronder verstaan wordt HBO en WO. Mbo'ers zijn idd officieel scholieren, maar eigenlijk vind ik dat totaal niet interessant. Ik denk als (voormalig) Hbo student van een rechtenstudie heus niet dat mijn studie hetzelfde inhoud als rechten op de Uni, maar ik vind een rechtenstudie op de Uni ook niet veel meer waard alleen maar omdat er veel meer theorie aan te pas komt en her wat dieper gaat. Ik heb bewust voor Hbo gekozen omdat het praktijkgerichtere onderwijs mij nuttiger leek voor wat ik met mijn studie wil. En dat zal voor een student aan de Uni andersom zijn en dat geeft helemaal niets. Of je nou mbo, hbo of Uni doet... We zijn allemaal nodig.
Sheran schreef:Waarom hang je dan een waarde-oordeel aan 'cursus'? (overigens gebruiken we dit ook vooral om mensen met een HBO-thuisstudie aan te duiden, wat ik eigenlijk weer een totaal andere opleiding vind dan een HBO-schoolopleiding). Op de uni zeiden ze het ook wel eens hoor: 'welkom bij deze cursus rechtswetenschap.' Alle vakken zijn eigenlijk kleine cursussen. Wat is daar mis mee?
. Ik gebruik altijd 'HBO-er' of MBO-er. Maar ik vind het ook niet nodig om een waarde-oordeel aan de termen te hangen, dat ruikt voor mij naar een minderwaardigheidscomplex
Een cursus is gewoon een lessenserie of een schooljaar. Het zegt niks over het niveau.
Selina schreef:Oh jeetje, wist niet dat uni mensen ook neerkeken op het 'volk onder hun.' Cursisten? Really? Wel een dure, pittige en lange cursus dan zeg.
Sheran schreef:Waarom hang je dan een waarde-oordeel aan 'cursus'? (overigens gebruiken we dit ook vooral om mensen met een HBO-thuisstudie aan te duiden, wat ik eigenlijk weer een totaal andere opleiding vind dan een HBO-schoolopleiding). Op de uni zeiden ze het ook wel eens hoor: 'welkom bij deze cursus rechtswetenschap.' Alle vakken zijn eigenlijk kleine cursussen. Wat is daar mis mee?
)
Naar mijn idee vaak een teken dat iemand een dusdanig gebrek aan kwaliteiten heeft dat men zich op geen enkele andere manier kan onderscheiden dan domweg een ander omlaag te halen. Dat kom je overigens overal tegen. Het werkt vaak averechts, het tast de geloofwaardigheid van die persoon zelf aan. Jammer dus
Tink89 schreef:Niet beter of handiger, maar het vraagt een compleet andere manier van denken. Het is maar net wat je wilt. Ik wil graag weten hoe ik kan onderzoeken, waarom dingen werken zoals ze werken en om op een bepaalde manier te denken.
Tink89 schreef:De HBO'ers in mijn omgeving doen dingen zoals ze ze geleerd krijgen, zonder dat ze zelf weten welke wetenschappelijke grondslag er voor een bepaalde methodiek is.
Yvank_ schreef:Dan heb jij denk ik een héél verkeerd beeld van het HBO Tink89. Tegenwoordig draait hbo ook om onderzoek.