Welke boeken lezen voor school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:58

Carry Slee is voor zover ik weet niet toegestaan op een litlijst omdat het jeugdliteratuur is.. Het moeten echt boeken gericht op volwassenen zijn.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:01

Iets van giphart. Leest makkelijk weg voor een beginnende literatuur lezer. Troost en 'ik ook van jou' vind ik prachtig en zijn echt niet ingewikkeld.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:01

Ik heb zelf o.a. 'Het diner' van Herman Koch gelezen, kwam ik vrij makkelijk doorheen want was een leuk verhaal.
Was bij ons op school wel niet zo'n geliefd boek bij de leraren maar im principe zou dit boek wel op je lijst mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:03

Er zijn gewoon boeken die letterlijk iedereen leest voor zijn lijst, Het Gouden Ei etc zijn daar voorbeelden van. Het mag, maar docenten vinden het niet zo leuk omdat je mondeling dan wel erg saai wordt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:05

2 jaar geleden was Carry Slee op vmbo iig toegestaan, niet allemaal maar Joël wel want die had ik er zelf tussen zitten.

Villa Serena vond ik trouwens ook een leuke, maar ik ben bang dat dat ook een thriller is..

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:12

melody7 schreef:
2 jaar geleden was Carry Slee op vmbo iig toegestaan, niet allemaal maar Joël wel want die had ik er zelf tussen zitten.

Villa Serena vond ik trouwens ook een leuke, maar ik ben bang dat dat ook een thriller is..
Of Carry Slee toegestaan wordt of niet hangt van je school af. Bij ons mocht het omdat er mensen waren die al enkele boeken hadden gelezen, maar het mochten er niet meer dan twee zijn. Daarnaast mochten wij bijvoorbeeld ook Quo Vadis lezen, terwijl dat van oorsprong geen Nederlands boek is en ik weet ook niet of literatuur in het Afrikaans op elke school wordt toegestaan. Dat zijn dingen die TS dus het beste aan haar docent kan voorleggen. :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:13

Zoe_97 schreef:
capopjekop schreef:
Ik vond het Schnitzelparadijs wel een leuk boek. Verder heb ik toen een verslag gemaakt over de Tweeling en Veertig. Voor het boek van voor 1800 heb ik Mariken van Nimwegen gelezen. Deze boeken waren allemaal wel te doen.

Houdt er rekening mee dat Mariken van Nimwegen een toneelstuk is (of origineel was). Ik weet niet of dat mag?

Ik ben zelf een echte lezer, maar ik ben van België dus andere boekenlijsten (elke leerkracht maakt leuk een eigen lijst). Dus daar zal je niet veel aan hebben.

Hij stond bij ons iig op de boekenlijst met goedgekeurde boeken voor vwo.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:17

Ik herken je probleem :D
Heb nu er al 7 gelezen van de 12 die ik moet lezen, moet ook 3 boeken voor 1800, gelezen:
- Sequoia van Kirstin Vanlierde (Belgische, maar mocht van mijn docent)
- Verborgen gebreken van Renate Dorrestein
- Noorderzon van Renate Dorrestein
- Een vlucht regenwulpen van Maarten T hart
- Warenar van PC Hooft
- Erik en het klein insectenboek
de laatste kom ik even niet op, maar de 2e vond ik niet zo erg om te lezen :+

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:20

Jette schreef:
Iets van giphart. Leest makkelijk weg voor een beginnende literatuur lezer. Troost en 'ik ook van jou' vind ik prachtig en zijn echt niet ingewikkeld.

Ik ook van jou, heeft best wat indruk op mij gemaakt.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:24

Boeken van Herman Koch, aparte humor maar je leest er makkelijk doorheen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:32

Hallo,
Ik reageer ook even. Zoonlief doet vmbo-tl op speciaal onderwijs.
Ik zag erik en het kleine insectenboek staan. Deze is toch van Godfried Boman? Mag deze nog steeds? Dat is het voor hem een optie hij moet er nog 5. Dankzij jullie weer wat informatie. Zijn eerste boek was de eetclub. 1 gedaan. 5 te gaan...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:40

nr. 19 van Michéle van Rees kan ik aanrader. Heb ik in 1 week uitgelezen en wilde telkens weer gaan lezen omdat het zo'n heerlijk boek was.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:45

truus1970 schreef:
Hallo,
Ik reageer ook even. Zoonlief doet vmbo-tl op speciaal onderwijs.
Ik zag erik en het kleine insectenboek staan. Deze is toch van Godfried Boman? Mag deze nog steeds? Dat is het voor hem een optie hij moet er nog 5. Dankzij jullie weer wat informatie. Zijn eerste boek was de eetclub. 1 gedaan. 5 te gaan...

Ik mocht hem wel doen vorig jaar, 4 vwo, dus neem aan dat het wel mag ? :)

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 09:29

Emmaa_ schreef:
Er zijn gewoon boeken die letterlijk iedereen leest voor zijn lijst, Het Gouden Ei etc zijn daar voorbeelden van. Het mag, maar docenten vinden het niet zo leuk omdat je mondeling dan wel erg saai wordt.

Klopt, Het Gouden Ei is best populair in de klas.

Ik heb nu in ieder geval al een aardige lijst van boeken, dus daar ben ik super blij mee! :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:05

Hersenschimmen <3
Sowieso leest Bernlef heel fijn, vind ik. Boy en Verloren zoon zijn ook aanraders, maar minder bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:18

De zonnewijzer! Dat vond ik echt een heel erg leuk boek. :D Vrij makkelijk doorheen te komen, leuk, spannend. Zeker een aanrader! Daarnaast hebben ook niet veel mensen het gelezen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:35

villa des roses blijf ik toch een leuk boek vinden.. Willem Elschot
wel veel lijnen en daarmee ook veel te onthouden.. maar het las gewoon lekker weg.

De kroongetuige van Maarten 't Hart

Een twee vliegen in een klap en altijd wordt je erop ondervraagt (als je docent verstand van zaken heeft dan)..

Herinneringen van een engel bewaarder
en
nooit meer slapen

van W.F. Hermans.. tussen beide boeken zijn verbanden te leggen als je die boven water tovert ben je spekkoper..

mijn docent vergat prompt al mijn andere boeken.. heeft het verder nog over 1 ander boek gehad maar 80 procent van mijn mondeling ging spontaan over deze twee boeken.

------

Handig zijn.. vooral bij je docent vragen wat hij nu juist mooie/geschikte boeken vond/vind..
wat hij mooie literatuur vind of juist interessant..

let op dat je dat tussen neus en lippen doet en zonder dat het opvalt..

Door specifiek een paar boeken te kiezen die daarbij aansluiten, daarnaast tig boeken die uitgemolken worden door iedereen en een heel dunnetje, kun je er vrij zeker van zijn waarover je schoolonderzoek zal gaan..

(wie teveel boeken moet lezen naar zijn smaak moet slim zijn proest)..