Het leed dat onregelmatige diensten heet: kluizenaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:56

Dreamy: dat is wel bijzonder werk! Dan snap ik de werktijden ook beter. Hoe lang van tevoren weet je je werkdagen/rooster dan?

Ik werk in de gehandicaptenzorg als woonbegeleider. Ik draai vooral laat/slaapdiensten, dagdienst heb ik alleen in de weekenden. Heb hiervoor ook jaren binnen dagbesteding gewerkt, vind dit uiteindelijk wel prettiger omdat ik voor mijn gevoel meer thuis ben nu.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:58

ik moet eerlijk zeggen dat ik pas veel onregelmatig ben gaan werken sinds ik vorig jaar een punt achter mijn relatie heb gezet.
ervoor werkte ik ook erg veel overdag, nu maar 1 of 2 diensten per maand. ben dus thuis alleen dus hoef met niemand rekening te houden :)) heb deze week gewoon even 3 nachtdiensten van me collega over genomen zodat ik er na mijn vakantie gelijk 6 heb :')
want als ik hier lees hoe weinig jullie je partner zien..

La_ruette

Re: Het leed dat onregelmatige diensten heet: kluizenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:02

Heel herkenbaar Myrthe!
Ik ben verhuisd naar een dorp 130 km van mijn oude woonplaats, om samen te gaan wonen. Het scheelt dat ik m'n paard wel mee heb maar door m'n onregelmatige diensten kan ik vaak niet bij feestjes, gezellige momenten etc zijn. Vooral in het weekend. Door de weeks werkt iedereen en even bij een bekende op de koffie is dan lastig. Ik ga ook naar de sportschool etc maar het heeft allemaal geen echte vriendschappen opgeleverd!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:09

SusanH schreef:
Dreamy: dat is wel bijzonder werk! Dan snap ik de werktijden ook beter. Hoe lang van tevoren weet je je werkdagen/rooster dan?

Ik werk in de gehandicaptenzorg als woonbegeleider. Ik draai vooral laat/slaapdiensten, dagdienst heb ik alleen in de weekenden. Heb hiervoor ook jaren binnen dagbesteding gewerkt, vind dit uiteindelijk wel prettiger omdat ik voor mijn gevoel meer thuis ben nu.

Dat lijkt me best behoorlijk zwaar werk. Hoe ziet zo'n nachtdienst er voor jou uit?
Sowieso voor iedereen hier, wat zijn jullie taken tijdens je nachtdienst verder? En hoe houden jullie je wakker? Ik heb altijd het idee dat, door mijn objectbeveiliging-verleden en de verhalen van mijn vader, de meeste nachtdiensten niet echt actief zijn & het lijkt me dan heel moeilijk om wakker te blijven :D

We hebben wel een jaarrooster met daarop wanneer je ochtend/dag/avond hebt & dus vrij bent, op zich kun je dus nog best wel wat plannen. Ik kan nu tm 4 oktober de tijdvakken waarin ik kom te zitten zien (dus bijv. woensdag 16 sept. tijdvak 02:00-12:00, dan weet ik dat dat mijn werktijd is of dat het daartussen gaat vallen), en weet je elke donderdag je definitieve werktijden voor de week erna.

En hebben jullie een vaste dienstduur van een bepaald aantal uur of verschilt dat?
Ik kan diensten van 10 uur hebben en wordt soms gevraagd voor 12,5.. maar in de winter komen 5,5 uur ook regelmatig voor (wel kun je die vrijwel altijd verlengen, vooral als vrouw zijnde :)) ). Wat ik zelf niet erg vind, want dan heb ik weer even rust van de zomer-drukte en kan ik mijn sociale gebeuren weer oppakken. Vandaar dat ik nu ook weer terug ben van mijn mod-break. Dat is in de zomer echt geen doen, lange en vooral drukke dagen..

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:12

Heel herkenbaar dat je niet kunt afspreken en weinig sociaal contact hebt. Hier ook wisseldiensten maar gelukkig wel vast. De ene week van 6-15 de andere week van 15-23 of later als er overwerk is. Toen ik nog samen met hem was sprak ik hem alleen als hij ook heel laat naar bed ging. Nu ben ik alleen en verveel ik mij af en toe dood. Nog geen eigen paard verzorg paard gaat ook niet omdat ik bezig ben met een eigen. Mijn beste vriendin woont in Hoofddorp en een andere vriendin werkt in de zorg en heeft altijd andere tijden dan ik.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:18

Ik werk zelf in de forensische verslavingszorg. Tijdens de nachtdiensten sta ik ook in mijn 1tje op 24 mannen.
Taken zijn niet hele denderend, administratie bijwerken, urinecontroles klaarmaken (en vanaf 5 uur afnemen) en medicatie nakijken.
Dus verder moet ik mezelf altijd wakker zien te houden.

Werk altijd 8.5 uurs diensten. Welke dienst dan ook.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:20

Dreamy, wij hebben slaapdiensten en die zijn eigenlijk altijd rustig dus kunnen we slapen. Die duren van de ene dag 15.00 tot de volgende dag 11.30. Ik sta dan in mn eentje op 2 groepen dus 14 jongeten. Verder duren onze diensten altijd 8 uur en nu worden er om de werkdruk te verlagen soms nog halve diensten van 4 uur bij gedraaid.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:23

Lis_Ol schreef:
Ik werk zelf in de forensische verslavingszorg. Tijdens de nachtdiensten sta ik ook in mijn 1tje op 24 mannen.
Taken zijn niet hele denderend, administratie bijwerken, urinecontroles klaarmaken (en vanaf 5 uur afnemen) en medicatie nakijken.
Dus verder moet ik mezelf altijd wakker zien te houden.

Werk altijd 8.5 uurs diensten. Welke dienst dan ook.

Mag dat wel, met 1 op zoveel :oo ?
Lijkt me niet heel prettig in m'n eentje. Ik zat in m'n eentje op een industrieterrein als dame zijnde tot 's avonds laat (draaide toen geen nacht, wel diensten tot 23:00/23:30), waar regelmatig rare gasten rondhingen en auto's in brand staken. Dat vond ik al niet prettig. Laat staan hele nachtdiensten in m'n uppie.

@ Amandananana: Ook al alleen! Ik wil nooit meer alleen werken :))
En dat lijkt me best raar, op werk slapen! Maar je zult wel moeten met zulke diensten :j Kun je dan wel echt rustig slapen? Ik zou denk ik erg licht slapen en vaak wakker worden, bang dat er iets aan de hand is en ik 't mis :+

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:34

@dreamy: jup, t mag :j
Daarbij heb ik wel een alarmeringssysteem bij me, dus moest er wat zijn hoop ik maar dat m'n collega's snel zijn :')
Over t algemeen is t erg rustig hoor. Heb in de 1.5 jaar dat ik er werk nog maar 2 nachten gehad waarin in me niet op m'n gemak voelde.

En moet zeggen, ik vind het wel lekker alleen. Stel dat je met een collega zit waar t niet zo mee klikt, dan duurt 8.5 uur lang als alle cliënten slapen :))

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:37

Lis_Ol schreef:
Daarbij heb ik wel een alarmeringssysteem bij me, dus moest er wat zijn hoop ik maar dat m'n collega's snel zijn :')
Over t algemeen is t erg rustig hoor. Heb in de 1.5 jaar dat ik er werk nog maar 2 nachten gehad waarin in me niet op m'n gemak voelde.

En moet zeggen, ik vind het wel lekker alleen. Stel dat je met een collega zit waar t niet zo mee klikt, dan duurt 8.5 uur lang als alle cliënten slapen :))

Daar heb je ook weer een punt :))

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:05

Ik werk in een Medisch labo en hier zijn nachtdiensten over het algemeen harder werken dan dagdiensten gewoon omdat er overdag 10 man is en snachts je hetzelfde werk maar minder stalen met 2 moet doen... wij hebben ook zeer lange nachten: van 20u tot 7u. Maar na een nachtenreeks van 4 ben je een volledige week thuis.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:51

Dreamy schreef:
Lis_Ol schreef:

Daar heb je ook weer een punt :))

Haha al heb ik nu hele fijne collega's hoor maar op mn vorige afdeling heb ik t dus wel is gehad :')

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:49

Wij hebben ook posities waar we met z'n tweeën heen kunnen worden gestuurd. Maar dan zit je maar max. 4 uurtjes met zo iemand, dat is beter dan een hele dienst :)) (Bij ons op werk hebben we verschillende posities en staan we max. 2,5 uur op een plek, met uitzondering van posities waar je met z'n tweeën heen wordt gestuurd omdat dat rustige plekken zijn)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:52

Geen nachtdiensten hoor! Gelukkig niet, ik kan altijd slapen 's nachts. Of nou ja, slapen. Het slaapt altijd anders als thuis al moet ik zeggen dat het na zoveel jaar echt wel beter is geworden. Maar meestal duik ik dus als ik de kans krijg nog even mijn bedje in na de dienst :j .

Zo'n dienstenpatroon is wel heel fijn. Dat heb ik dan dus weer niet :+ is wel de bedoeling dat we een basisrooster krijgen. Maar voor nu heb ik meestal uiterlijk de eerste van de maand het rooster voor de maand erop. Je kan wel aangeven wanneer je echt niet kan werken en dus vrij wil dmv 1 roostervrije dag dan mag je niet ingepland worden. Ook kun je tot 3 maanden voor de datum roosterwensen indienen, als je bijv. een weekendje weg wil. Ik heb nog nooit meegemaakt dat zo'n wens niet ingewilligd kon worden, en als echt duidelijk is dat iets niet past (bijv meer dan de helft van het team wil met vakantie) dan wordt het in het team terug gelegd en moeten we het gezamenlijk oplossen.

Oja, en ik werk gemiddeld 24 uur per week, de ene keer iets meer de andere wat minder. We werken met het JUS systeem, dat betekent jaar uren systematiek en houdt in dat je wordt ingeroosterd op een gemiddeld aantal uren per week/maand/jaar. Als het goed is bouw je dan zo min mogelijk plus of min uren op -mits je een goede roosteraar hebt natuurlijk. Overuren vind ik wel balen, kan ze bijna niet opnemen en uit laten betalen is zonde want je krijgt er bijna niks voor terug.

Ik werk trouwens ook veel alleen. Werk op twee woonvoorzieningen, en degene waar ik de meeste uren sta ingepland draai je je diensten alleen, met 14 bewoners. Diensten zijn dan van 15.00 tot 9.15 de volgende dag.

La_ruette: idd sportschool ed komen mensen vaak niet om vrienden te maken.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:30

Ohhhh onregelmatig werken.. Ik ben flexer dus kan ook nog eens extra opgeroepen worden.. Ik vind het al moeilijk om te gaan sporten (zwem met mijn moeder, maar die werkt ook onregelmatig... We gaan dus maar eens in de zoveel tijd), laat staan vrienden maken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:47

Wij hebben onze eerste week met gezamenlijke wisseldiensten overleefd en de komende twee staan ingepland. Soms zien we elkaar twee dagen niet (ik vroeg en laat, zij laat en vroeg) maar woensdag hadden we allebei vrij en genieten we extra. En nu toevallig de kinderen hier en wij zijn vrij. Quality time!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:37

Dreamy ik slaap altijd heel licht.

Ik heb vannacht een slaapdienst gehad maar had een wegloper, ben 15.00 begonnen en 06.30 lag ik in mn bed. 08.30 weer eruit en 11.30 klaar. Ben helemaal dood :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:40

Pfffft voor weglopers. :(:)

Wij hebben gelukkig geen slaap diensten op de groep. Vroege dienst begint om 7.00u, laatste late dienst is 22.00u klaar.

We hebben een centrale nachtdienst en video. Ze komen er nooit uit.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:46

Dat is idd wel lekker, veel groepen bij ons hebben nachtswakers en dan gaan de vaste socio's gewoon naar huis. Maar wij moeten blijven slapen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:52

Denk dat doelgroep en woonvorm daar ook wel effect op hebben.

Mijn groep zit op een zeer groot terrein en niveau is zeer laag. Onze cliënten gaan bijvoorbeeld niet naar de wc 's nachts. Zij zijn niet zindelijk. En daarnaast hebben ze 12 uur slaap nodig.
Dan is er weinig begeleiding nodig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:32

amandananana schreef:
Dreamy ik slaap altijd heel licht.

Ik heb vannacht een slaapdienst gehad maar had een wegloper, ben 15.00 begonnen en 06.30 lag ik in mn bed. 08.30 weer eruit en 11.30 klaar. Ben helemaal dood :')

Die uren mag je wel gewoon schrijven (maar misschien doe je dat al), slaaptijd is geen werktijd. Als wij er langer dan 2 uur onafgebroken, of meer dan 3 keer per nacht uit zijn geweest mogen we hem declareren als nachtdienst. Maakt de vermoeidheid niet minder trouwens :(:) tot 11.30 is wel lang. Komt er dan in de ochtend nog een collega bij?

Wij moeten ook blijven slapen. Wel hoog niveau, en ik hoef er ook nooit uit eigenlijk. Maar de woning staat in een woonwijk en er is niemand in de buurt waar ze op terug kunnen vallen, mocht er echt iets zijn.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 10:31

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben :D

Ik werk als radiodiagnostisch laborant in een groot ziekenhuis. Maak dus röntgenfotos en scans. Wij zijn snachts ook aanwezig voor trauma opvang. Mogen wel slapen als het rustig is, maar krijgen gewoon de hele nacht betaald :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 10:35

La_ruette schreef:
Heel herkenbaar Myrthe!
Ik ben verhuisd naar een dorp 130 km van mijn oude woonplaats, om samen te gaan wonen. Het scheelt dat ik m'n paard wel mee heb maar door m'n onregelmatige diensten kan ik vaak niet bij feestjes, gezellige momenten etc zijn. Vooral in het weekend. Door de weeks werkt iedereen en even bij een bekende op de koffie is dan lastig. Ik ga ook naar de sportschool etc maar het heeft allemaal geen echte vriendschappen opgeleverd!

Dit dus! Mijn eigen paard is overleden afgelopen jaar, dus nu alleen bijrijdpaard. Maar ja, op zo'n grote stal merken ze een bijrijdster meer of minder ook niet op. :')

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:41

Susan, ik heb die uren geschreven inderdaad en een deel van mn slaaptijd mag ik ook altijd schrijven. In de ochtend komt er een collega bij die neemt 1 groep van me over en ik word zelf dan om 11u overgenomen.

Ik heb zelf ook alleen een bijrijdpaard.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:21

Oh hier loop ik nou echt ook tegen aan zeg!
Ik werk sindskort onregelmatig, op papier 28 uur per week, maar in praktijk is het nu vaak 36-40 uur.
Daarnaast heb ik ook nog een thuisstudie en extra taken van het werk (plus overuren :') ).
Ik werk trouwens ook in de gehandicaptenzorg, wonen en dagbesteding samen.

De meeste van mijn vrienden werken gewoon tijdens kantooruren, dus dan is het best lastig als je vooral avonden werkt en bijna alle weekenden :=