Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:03

Doen!! Echt doen hoor! Je zegt zelf dat je het lot liet bepalen... Dit is je kans meid *\o/*
Gefeliciteerd trouwens!!!

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:05

Ik zou het doen. Je zegt dat je geen keuze wilt maken, maar dat hóeft ook helemaal niet. Die keuze is nu al voor je gemaakt, je bent ingeloot en dus ga je de studie doen waar je voor ingeloot bent, toch? (en als je nu heel diep al weet dat je me wilt slaan, omdat je toch echt geen diergeneeskunde wilt studeren, dan weet je ook wat je moet kiezen :D). Maar echt meid, ga liever over een jaar stoppen met diergeneeskunde omdat je het niet red/toch niet leuk vindt, dan dat je straks denkt 'had ik toch die kans maar gegrepen om het in ieder geval te proberen'. Je hebt je toch niet voor niks ingeschreven voor deze lastige lotingstudie?

xAntoinettex

Re: Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:07

Doen! Je hebt het altijd al gewild, het was je eerste keus. Die weg ga je in Utrecht wel vinden. Het gaat niet om nu, maar om de toekomst. Heel veel succes met je keuze en met je studie, welke het ook wordt! :D hou je ons op de hoogte?

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:09

Ibbel schreef:
Dan ga ik een ander geluid laten horen: als je zó twijfelt, moet je het niet doen, want dan ga je het in Utrecht gewoon niet redden. Als je nu al denkt dat je een te romantisch beeld hebt van DA zijn, dan kan ik je garanderen dat dat klopt, en dat je jezelf enorm tegen gaat komen. En als er één beroep is waar besluiteloosheid niet bij past, is het wel diergeneeskunde. Of ga je later zeggen je klant zeggen: "tja, ik weet het niet, het zou dit of dat kunnen zijn, maar ik kan niet beslissen wat het is en hoe te behandelen?"

Ik wachtte inderdaad al op zo'n reactie als de jouwe. Wat je zegt is zeker waar en daarom twijfel ik juist. Het is echter niet zo dat ik, als ik eenmaal heb gekozen, een gebrek aan doorzettingsvermogen heb: als ik eenmaal ergens voor ga ga ik er ook voor en ben ik bereid om me er voor in te zetten. Ik ben ook zeker geinteresseerd in wetenschap en de onderzoekskant van het vak, wat ook veel aanwezig is bij BMT (wat ik nu doe). Ik denk dat de studie me zeker ligt, maar het probleem is juist dat ik hetzelfde heb bij BMT.

En over die besluiteloosheid: dat is echt een deel van mijn karakter. En of dat mijn beroep gaat beïnvloeden, tsja, daar kan ik niet echt iets over zeggen, alhoewel ik denk dat er in dit geval meer sprake is van perfectionisme op het gebied van keuzes maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:10

Ik zou de sprong wagen, als blijkt dat na een jaar het toch niet bevalt kun je altijd weer terug gaan. Eindhoven loopt niet weg.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:14

Wij kunnen niet voor je bepalen wat de beste keuze is. Dat kan alleen jijzelf!

Daarbij, het kost maar enkele weken om je nieuwe plek in Utrecht te vinden, als je op een heel mensen leven kijkt, is dat niks. En nieuwe vrienden maak je zo weer, zeker als jullie de zelfde passie, dieren, delen!

Ik zou zeggen, wat zegt je hart, en niet je hoofd! ;)

Succes met de keuze

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:15

Wat een waardeloze timing zeg, ik snap dat je nu echt even moeilijk zit. De extra rompslomp en hectiek is jammer, maar daar kom je wel overheen. Daar zou ik het niet van af laten hangen.

Is het praktisch haalbaar? Qua wonen/reizen en financieel gezien (investeringen in Eindhoven die je dan kwijt bent).

Zoja, dan wat anderen ook al zeggen, schep een denkbeeld van jezelf over 10 jaar in beide beroepsgroepen en wat trekt je dan toch het meeste aan en wees daarin eerlijk naar jezelf.

Overigens herken ik je besluiteloosheid en bij mij zegt dat ook niks over doorzettingsvermogen of niet adequaat kunnen handelen in mijn werk. Keuzes vanuit prive of vanuit mijn functie/verantwoordelijkheid zijn verschillende aspecten.

Succes!!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:16

De studie in Eindhoven kun je ook eventueel volgend jaar weer oppakken als je na een jaar diergeneeskunde het toch niet leuk vindt........
Doe eens gek, neem een risico en .......................... beslis. Succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:17

Je hebt 2 weken de tijd om erover na te denken. Ik zou zo snel mogelijk een dag mee proberen te lopen met een dierenarts om te ervaren of je dat wilt gaan doen.
Zo in het diepe te duiken terwijl je misschien nog een romantisch beeld bij het beroep hebt zou ik persoonlijk niet doen.
Eerst kijken of de realiteit je aan staat en dan pas een beslissing te nemen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:19

LisaLucky schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk! Ik moet mijn hart volgen, maar dat vind ik nou juist zo moeilijk... Dat ik vooral vroeger dierenarts wilde worden kan ook een te romantisch beeld zijn geweest van het beroep, want ik heb in principe natuurlijk geen goed idee van hoe het is als je eenmaal echt dierenarts bent. Het zou heel goed kunnen dat ik vroeg afval, omdat de studie helemaal niet bij me past, en de studie die ik momenteel doe is echt veel breder.
Een vriendin van me bijvoorbeeld gaat het ook studeren, maar dan in Antwerpen, en ik weet gewoon zeker dat zij er gemaakt voor is! Maar bij mezelf heb ik dat totaal niet. Bovendien vond ik de colleges van gisteren ook heel leuk. Maargoed dit helpt natuurlijk allemaal niet echt...

Angst is de slechtste raadgever, daarbij mocht het uiteindelijk niks zijn, kan je naar mijn idee altijd nog terug naar Eindhoven?! Tja dan 1 a 2 jaar "verspeelt" wat is dat op een mensenleven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:20

Als je het beiden echt leuk vindt: wat heeft het beste beroepsperspectief? Pas afgestudeerde dierenartsen kunnen vaak maar moeilijk werk vinden, hoe zit dat bij de studie in Eindhoven?

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:21

Grit schreef:
Is het praktisch haalbaar? Qua wonen/reizen en financieel gezien (investeringen in Eindhoven die je dan kwijt bent).

Ja dat is het sowieso wel, waar een wil is is een weg en geld kost het toch wel. Ik bedoel, deze dingen vind ik wat minder belangrijk (met toestemming van ouders aka financiers ;p) en het hangt er sowieso niet vanaf. Beide steden zijn 1,5 uur reizen en ik ben van plan zsm op kamers te gaan wonen (zodra ik door een kijkavond heen ben wat nu nog niet gelukt is)

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:23

Jessica schreef:
Als je het beiden echt leuk vindt: wat heeft het beste beroepsperspectief? Pas afgestudeerde dierenartsen kunnen vaak maar moeilijk werk vinden, hoe zit dat bij de studie in Eindhoven?

De studie in Eindhoven heeft wel meer toekomst naar mijn idee. En een beter loon... Maar ja ik wil me daar toch niet al te veel door laten beïnvloeden eigenlijk. Alhoewel er ook veel banen zijn bij diergeneeskunde die me eigenlijk niet zo erg aanstaan (denk aan bio industrie gerelateerd)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:23

Diergeneeskunde was toch niet voor niks je eerste keus?!
Meid, DOEN!!

Ik krijg de indruk dat je graag dingen voor je laat beslissen en dingen van anderen af wilt laten hangen. Ja dat kan heel veilig voelen zo'n uitgestippeld pad, maar op lange termijn ga je daar niet gelukkig van worden.
Maak en keuze en sta voor de volle 100% achter deze keuze, er is namelijk geen verkeerde keuze. Alleen het maken van géén keus is verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:23

Misschien is het geen toeval dat je nog geen kamer hebt in Eindhoven ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:24

Ah, je woont nog thuis en middenin beide plaatsen, dat scheelt zeker :j

Je schrijft ook dat je anders morgen al in Utrecht aanwezig moet zijn. Is dat informatief of wat is hier de bedoeling van?
Anders kun je ook morgen gaan en je gevoel peilen als er bent en wat meer informatie krijgt. Het kan geen "wurgcontract" zijn als je officieel 14 dagen bedenktijd hebt. Laat je hierdoor niet onder druk zetten en neem gerust een paar dagen de tijd (al zal onnodig lang de keuze rekken je ook niet helpen).

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:24

ik ben dit jaar ook gestart in utrecht en ik zou het gewoon doen. deze kans krijg je niet nog een keer en je kunt altijd nog kiezen om toch de andere studie te gaan doen volgend jaar.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:26

Whhhaaaa denk je alles mooi voor elkaar krijg je deze mega kans.
Super spannend maar je bent gek als je je droom laat gaan omdat je het zo gezellig vond bij de roeivereniging of omdat je het college van vandaag zo gezellig vond
Het is nu even een enorme switch maar beter spijt krijgen van wat je wel gedaan hebt dan spijt krijgen van dingen die je gelaten hebt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:26

LisaLucky schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk! Ik moet mijn hart volgen, maar dat vind ik nou juist zo moeilijk... Dat ik vooral vroeger dierenarts wilde worden kan ook een te romantisch beeld zijn geweest van het beroep, want ik heb in principe natuurlijk geen goed idee van hoe het is als je eenmaal echt dierenarts bent. Het zou heel goed kunnen dat ik vroeg afval, omdat de studie helemaal niet bij me past, en de studie die ik momenteel doe is echt veel breder.
Een vriendin van me bijvoorbeeld gaat het ook studeren, maar dan in Antwerpen, en ik weet gewoon zeker dat zij er gemaakt voor is! Maar bij mezelf heb ik dat totaal niet. Bovendien vond ik de colleges van gisteren ook heel leuk. Maargoed dit helpt natuurlijk allemaal niet echt...

Als je dan alsnog afvalt heb je het in ieder geval geprobeerd en vraag je je niet je hele leven af of je het nou wel of niet had moeten doen. Ik zeg doen!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:27

De eerste dag dat ik in Utrecht kwam was de dag dat mijn studie begon. Ik had de uni nog nooit eerder gezien, was er impulsief heen gegaan. Al na 1 dag had ik aansluiting gevonden bij een paar hele lieve vrienden waar ik nu, 6 jaar later, nog steeds mee omga. Die start die je ergens anders al gemaakt hebt, kun je ook in no time weer opnieuw maken.

Gisteren was ik op de uni in Utrecht, daar begon alles pas en op die twee dagen heeft echt nog niet iedereen voor de rest van de studie zijn vrienden gemaakt hoor. Je kunt daar ook nog zo bij de groep komen. :)

Als dat je zorgen zijn, zou ik ze schrappen, dat lukt je wel.
De grote vraag is, betekent diergeneeskunde zo veel voor jou dat je er je verwachtingspatroon voor dit jaar voor wil omgooien? Kun je zo snel omschakelen naar een andere studie? En wil je dat ook echt?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:28

Ik herken je twijfel, ben zelf ook een besluiteloos persoon. Maar ik zou het doen! Al is dat wel makkelijk zeggen natuurlijk :Y) ik zou er even een nachtje over slapen. Wat wil je en waar zie je jezelf? Kun je het financieel redden in Utrecht?

Dat je nu bij de roeivereniging hebt en een leuke entreeweek hebt gehad, wil niks zeggen. Ik zou er heen gaan, als de studie niet bevalt? Nou en, dan ga je weer naar je huidige! Er zijn zat mensen die >1 keer van studie veranderen. Wat is 1-2 jaar nou? Denk er goed over na! Veel succes :)

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:29

Grit schreef:
Ah, je woont nog thuis en middenin beide plaatsen, dat scheelt zeker :j

Je schrijft ook dat je anders morgen al in Utrecht aanwezig moet zijn. Is dat informatief of wat is hier de bedoeling van?
Anders kun je ook morgen gaan en je gevoel peilen als er bent en wat meer informatie krijgt. Het kan geen "wurgcontract" zijn als je officieel 14 dagen bedenktijd hebt. Laat je hierdoor niet onder druk zetten en neem gerust een paar dagen de tijd (al zal onnodig lang de keuze rekken je ook niet helpen).

Aanwezig moeten zijn is niet goed geformuleerd van mij, die vrouw aan de telefoon zei dat ik morgen al kon komen als ik het al wist, er zouden deze week nog introductieactiviteiten zijn waardoor ik maar weinig zou missen. Wat op zich wel fijn is, maar aan de andere kant ga ik denk ik morgen gewoon naar mijn eigen college, ik ga niet zomaar niet op komen dagen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:29

Doen, je kan altijd weer terug naar je huidige studie, maar deze kans komt volgend jaar ws niet weer ;)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:30

ik zou als je voor utrecht gaat, vrijdag meegaan op eerstejaarsweekend! de rest van deze week is nog allemaal introductie dus niet belangrijk!

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:30

Doen!!!! Ik heb er ook spijt van dat ik nooit verder heb geleerd daar waar mijn hart lag.