Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:15

Oja, tip! :
Kijk eens op Leapp.nl voor tweedehands MacBooks :j
Laatst bijgewerkt door Sabini op 25-08-15 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:16

Mijn kamergenoot is om die reden in België komen studeren, zij krijgt nu een bedrag van ongeveer €500 per maand omdat ze in het buitenland studeert en hiermee betaalt ze haar kamer. De rest betalen haar ouders en zelf levert ze ook een kleine bijdrage met haar weekend werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:17

Sabini schreef:
Oja, tip! :
Kijk eens op Leapp.nl voor tweedehands MacBooks :j

Daar heb ik die van mij inderdaad ook vandaan :j Fijne winkels, super goede service en je krijgt er nog garantie op ook.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:18

Hier zwaait een journalist én fotograaf die al die programma's (jup, de echte licenties) feilloos en supersnel draait op een windows. Okee, nu is deze ultrabook (Asus, dikke SSD en mooi HD-scherm) even duur als zo'n Macbook, maar: het kan wel! :P

En voor de TS: ik snap het ook niet hoor. Deze zooi heb ik ook niet in een keer kunnen kopen. :n En ik had het niet eens nodig voor m'n studie (heb biologie gestudeerd, geen journalistiek).
Laatst bijgewerkt door Bunn op 25-08-15 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:19

Hier idem dito. Moet alles zelf ophoesten. Ben dit jaar blijven zitten en ik moet zelfs nu nieuwe boeken kopen omdat ze het studiepakket wat veranderd hebben. Ik wacht rustig af, dan 1 of 2 lessen maar geen boeken, dan zie ik eerst wel wat daadwerkelijk nodig is. Vorig jaar ook de helft niet gebruikt.

Courses

Re: Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:22

CMD studente en fotograaf die momenteel stage loopt, ook echt een kwestie van sparen inderdaad. Mijn Macbook is wel echt m'n beste investering geweest. Ik werk veel naast m'n studie en ga niet elke week stappen, dus dat is best een voordeel :p

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:23

ik heb mijn laptop van ses computers..daar kan je ze (in goede staat) ex-lease kopen, scheelt toch een hoop.
Ik weet alleen niet zeker of ze apple hebben, want voor mijn opleiding raadde ze apple juist af ivm geen goede verbinding daar met wifi. (en ben zelf ook niet zo van apple hihi)
Maar alles is idd duur! ik heb havo gedaan en ga nu mbo doen, ben 17 en dat betekend dus nog geen studenten ov..zo'n bus abbo is duur zeg! boeken raadde ze hier ook aan nieuw te kopen. Mijn ouders hadden elke maand wat opzij gelegd vanaf m'n geboorte voor studie, dus ik hoef -tot nu toe- niet te lenen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:36

Mijn ervaring met lesboeken in het HBO is dat je de helft niet gebruikt. Wacht dus eerst even of je ze echt nodig hebt en kijk dan of je ergens of van iemand kunt lenen. Vaak heb je ze enkel nodig voor 1 of 2 periodes of zelfs enkel voor een examen oid. Niet aanschaffen dus en al helemaal niet nieuw.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:04

Goof schreef:
Mijn ervaring met lesboeken in het HBO is dat je de helft niet gebruikt. Wacht dus eerst even of je ze echt nodig hebt en kijk dan of je ergens of van iemand kunt lenen. Vaak heb je ze enkel nodig voor 1 of 2 periodes of zelfs enkel voor een examen oid. Niet aanschaffen dus en al helemaal niet nieuw.

*stille meelezer*

Wat ik niet snap is dat ze nergens aangeven wanneer de boeken dan gebruikt gaan worden? Iemand die niet weet dat je de helft bijna niet gaat gebruiken, kan n hoop geld mislopen zo?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:09

EmmaVZ schreef:
Goof schreef:

*stille meelezer*

Wat ik niet snap is dat ze nergens aangeven wanneer de boeken dan gebruikt gaan worden? Iemand die niet weet dat je de helft bijna niet gaat gebruiken, kan n hoop geld mislopen zo?

Ja is ook.
Er wordt ook zo'n lijst gemaakt en daar komen ook de "deze zou je best eens kunnen lezen want er zit 1 nuttige pagina in, maar verder heb je er niets aan" boeken op. Niet alleen de verplichte boeken, maar ook boeken die je 'zou kunnen gebruiken'. Doodzonde, want als brave en net startende student schaf je netjes alles op je lijst aan om vervolgens aan het eind van je jaar of zelfs je hele studie te concluderen dat je dat boek nooit geopend hebt.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:44

Nee precies, erg vreemd vind ik dat. Ze zouden die lijst toch makkelijk kunnen splitsen in de verplichte boeken en niet verplichte maar toch eventueel handige boeken. Niet iedereen heeft veel centjes.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:46

Er staat bij mij wel achter welke verplicht zijn en welke ze adviseren hoor :j Maar dan nog kom je op een belachelijk bedrag uit dat de gemiddelde student niet op kan hoesten...

Maar hoe doen anderen dat dan? Er moeten toch meer mensen zijn die meer rekeningen te betalen hebben en niet op ouders kunnen leunen voor de financiële kant? Zijn die dan al bij voorbaat afgeschreven om een succesvolle studiecarrière te hebben?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:47

Nee die werken gewoon het hele jaar door om dan de boeken te betalen.
Heel veel collega's van bij de appie waar ik werkte die werkten vooral voor hun studie hoor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:48

Werken, en lenen bij DUO. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:49

Maar dat doe ik ook, heb heel het jaar fulltime gewerkt. Maar huur moet ook betaald worden, levensonderhoud... En dan wat gespaard is zit in het collegegeld...

Lenen ga ik ook doen, maar is dus pas vanaf eind september dat je dat binnen krijgt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:50

Maar dat komt omdat jij op kamers bleef wonen terwijl je niet meer studeerde toch? Dat is erg duur ja. :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:34

Pff dat herken ik inderdaad nog wel! Nu niet meer in t eerste jaar, maar bij aanvang van t eerste jaar moest je een goed werkende laptop hebben (oké, Apple werd heel hard afgeraden) en verder een boeken pakket van ruim 1500 euro...

Een ding scheelt wel, de boeken gebruik je voor de hele opleiding en je hoeft geen nieuwe boeken meer aan te schaffen. Wel lastig is dat je ze allemaal van periode 1 gebruikt dus je moest ze wel in een keer aan schaffen. Boeken gebruik je wel heel veel en ook straks na de opleiding zal je ze nog veel (kunnen) gebruiken. Dus t is t wel waard, maar jeetje wat een berg geld was t!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:00

Ik heb in de zomer gewerkt en daar betaal ik mijn boeken van. Ik hou niet van lezen van een scherm maar wil echt de papieren boeken hebben.

Ik ken wel veel studenten die hun boeken "niet zo heel legaal" digitaal gratis verkrijgen. Bijna alle boeken zijn online wel te vinden als je weet waar je zoeken moet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:00

Tsja, studeren wordt nou eenmaal steeds duurder. Gelukkig zijn er meer dan genoeg Facebook pagina's waar je je boeken en dergelijke vanaf kan halen. Nou moet ik wel zeggen dat bij Journalistiek de meeste boeken niet erg duur zijn. Het totaal is even schrikken, maar je hebt er geen boeken van 150 euro tussen zitten. Dan kan je ze imo voor die paar euro beter nieuw kopen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:38

De boeken van je lijst heb je veelal niet allemaal tegelijk nodig plus dat er een groot deel op staat wat je toch niet gaat gebruiken.
Tip: wacht de colleges af en koop daarna pas (tweedehands) de boeken die je echt nodig hebt. Bij enkele pagina's kan je die beter kopiëren.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:03

BaileyMix schreef:
Maar hoe doen anderen dat dan? Er moeten toch meer mensen zijn die meer rekeningen te betalen hebben en niet op ouders kunnen leunen voor de financiële kant? Zijn die dan al bij voorbaat afgeschreven om een succesvolle studiecarrière te hebben?
Werken naast je 'gewone baan'. Ik werkte in de zomervakantie in de thuiszorg en in de horeca. Van s'ochtends tot s'avonds laat. En dat geld dan opsparen. Andere mogelijkheden had ik ook niet (geen ouders met geld).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:11

Zou voor je boeken kijken of er .PDF'jes van beschikbaar zijn :) Of ebooks. Vaak heb je die boeken toch alleen thuis nodig om te leren.

Heb je nu al een laptop? Zo ja, een beetje een goede? Dan zou ik eerst even kijken of je je daarmee kan redden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:19

Bij ons zijn ook veel boeken te leen in de bibliotheek. Dat is de meest goedkope optie, maar dan moet je ze wel precies op het goede moment ophalen. Geen boeken kopen voordat de docent echt zegt dat je ze nodig hebt. Soms heeft een docent nog een oude versie, terwijl op de boekenlijst een nieuwe staat. Dan kun je dus net zo goed die oude tweedehands kopen.
Ik woon nog thuis en heb altijd veel gewerkt. Dat scheelt een hoop.
Zou je niet al je computerwerk op school kunnen doen? Dan zou je die laptop niet eens hoeven kopen. Niet ideaal, maar niet onmogelijk.
En ja, het is wel duur allemaal, maar echt niet té duur. Al die onderzoekers, schrijvers en docenten moeten ook betaald worden.
Collegegeld hoeft pas eind september betaald als het goed is..

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:20

Ik heb het tot nu toe altijd met spaargeld gedaan... mijn eerste MBO jaar + boeken (16/17 jaar) heb ik betaald met het spaargeld van mijn ouders. Ik werkte toen en heb altijd de helft van mijn salaris opzij gezet (ik ga weinig tot niet uit + ik woon nog thuis)

Ik betaal nu al bijna 5 jaar mijn eigen school en materiaal. Mijn stufi heb ik nooit aangeraakt (altijd opzij gezet) en betaal nog steeds alles zellf.. maarja, ik woon dan nog thuis.

Ik zal kijken voor tweede hands boeken.. of contact krijgen met hogere jaars. Misschien hun boeken over nemen? Ik heb mijn boeken ook goedkoop weggeven aan iemand die net de opleiding gaat doen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:36

Ik herken je probleem.
Ik woon sinds december ook noodgedwongen op kamers en heb in juni mijn vwo diploma gehaald, niet ideaal voor je spaargeld dus. Mijn ouders hebben het geld niet en ik eigenlijk ook niet.
Loop er best wel tegenaan dat je een aantal dingen zoals boeken, laptop met het nieuwe soort wifi (de meneer in de winkel keek me even heel wazig aan en ging toen bellen :') ) en ander studiemateriaal zoals een labjas en een snijset moet kopen.
Ook wordt er gewoon verwacht dat je dit maar voor het begin van het schooljaar geregeld hebt en als kers op de taart wordt ergens deze dagen de eerste 200 euro van het collegegeld afgeschreven. Ik ben deze maand gewoon al ruim 1000 euro kwijt aan dingen voor mijn opleiding, daarnaast mogen nog de vaste lasten zoals kamer, stalling paard en alle andere oliebol betaald worden.

Ik heb het opgelost door voor een maand tijd 400 euro van mn ouders te lenen. Dit betaal ik terug zodra ik de eerste storting van de studielening krijg. Ik ga volop lenen simpelweg omdat het anders niet te doen is en ik ook een backup potje wil hebben voor als ik een jaar studievertraging oid heb.

Maar goed dan nog is het niet makkelijk en heb ik straks als ik klaar ben een schuld van tegen de 50000 eurotjes :o -O-

Kleine toevoeging: Daarnaast werk ik belachelijk veel. Ik bezorg sochtends vroeg 2 krantenwijken. Werk op zaterdag particulier als huishoudelijke hulp en heb juni fulltime als huishoudelijke hulp gewerkt. Helaas hield dit op ivm bezuinigingen in de zorg.

Een deel van juli en een deel van augustus heb ik bij een productiebedrijf gewerkt van 15.00 tot 23.00 voor €4,75 per uur om vervolgens weer om 5.00 uit mn bed te stappen om kranten te bezorgen. Dit hield ik niet vol dus daar ben ik maar mee gestopt.