Paraveterinair en dan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:24

Het eerste wat in mij opkomt is of het niet gewoon te hoog gegrepen is? Je hebt je vmbo nu, ben je geslaagd met een 8/9/10'en? Dan zou ik misschien denken dat je uiteindelijk wel vwo aan zou kunnen en universiteit diergeneeskunde. Het is namelijke een zeer zware en moeilijke studie.

Maar als je alleen maar 6en en 7ens gehaald hebt, zijn dat 5 en 6en op havo en 4 en 5en op vwo.
Want je gaat toch ongeveer wel een punt omlaag bij een niveau omhoog.

Ik haalde 7 ens en 8en op havo en toen 6en en 7ens op vwo ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:26

Maaike_Melis schreef:
Ik ga mee met de voorgaande mensen. Eerst je havo dan vwo of staatsexamen (of naar België dan zit je met geen probleem) en dan decentrale selectie. Dit is misschien wel de beste weg en de goedkoopste. Daarnaast moet je ook bedenken dat je, mocht je alles halen, je tegen de leeftijd aan loopt dus dat er een mogelijkheid is dat je geen baan krijgt. Je moet namelijk opboksen tegen de mensen die meteen na hun vwo diergeneeskunde zijn gaan doen. Ik bedoel dit natuurlijk niet neerbuigend maar meer als optie waar je rekening mee zou kunnen houden.

Maar waar een wil is is een weg en als je het echt wilt moet je ervoor gaan!

Dat maakt dan weer niet zoveel uit in de diergeneeskunde, aangezien je doorgaans betaald krijgt naar relevante ervarings jaren, niet naar hoe oud je bent.
Dat je vrouw bent en eventueel kinderen zou kunnen krijgen is wel nadelig, maar ach.. de meeste afgestudeerden zijn tegenwoordig vrouw, dus je zit bij de meerderheid.

Arantes

Re: Paraveterinair en dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:40

Plus houdt er rekening mee dat je niet zomaar de opleiding diergeneeskunde inkomt. Ik heb mijn vwo in één keer gehaald maar ben 3 keer uitgeloot dus kan nog steeds mijn droom vaarwel zeggen.
Of je moet de optie hebben naar België te gaan, dan zou je het nog kunnen overwegen, al zou ik het zelf niet aandurven omdat er nog steeds de kans is dan dat de opleiding te moeilijk is en dan heb je alles voor niks gedaan.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:46

@sjolvir dan heb ik niks gezegd!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:53

Ach in de meeste beroepen is het wel zo.. te oud ... is te duur...

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:54

Ik heb havo gedaan en een HBO CE en 4 jaar geleden om laten scholen tot Paraveterinair... Ik zag mezelf geen schei-, wis-, en natuurkunde doen op VWO niveau.

En weet je, nu ik werk als Paraveterinair, denk ik dat dit veel beter bij me past dan DA! Veel veelzijdiger, veel meer contact met dier én mensen, eigen consulten, administratief, regeldingetjes. Maar als nodig dierenarts om op terug te vallen en die is altijd nog eindverantwoordelijk. Ik vind het een superbaan!

Dus kijk eens als je als paravet aan de slag bent je nog steeds verder wilt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:58

Hoppit schreef:
Is het niet realistischer om mss in België dan de HBO agro- en biotechnologie optie dierenartsassistent te gaan doen? Gaat pittig voor je zijn, zeker het eerste jaar, maar nadien kan je wel schakeljaar doen om voor ingenieur of DA te gaan. En een studiejaar in België kost zonder beurs maar €596, en nette kamers in Geel zitten rond de €250 per maand. Misschien een optie?
Ik had er in NL meteen werk mee.

Ugent Diergeneeskunde kost 890 euro per jaar als je alle studiepunten opneemt, volgens mij aan UAntwerpen hetzelfde.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:01

Fangio schreef:
Hoppit schreef:
Is het niet realistischer om mss in België dan de HBO agro- en biotechnologie optie dierenartsassistent te gaan doen? Gaat pittig voor je zijn, zeker het eerste jaar, maar nadien kan je wel schakeljaar doen om voor ingenieur of DA te gaan. En een studiejaar in België kost zonder beurs maar €596, en nette kamers in Geel zitten rond de €250 per maand. Misschien een optie?
Ik had er in NL meteen werk mee.

Ugent Diergeneeskunde kost 890 euro per jaar als je alle studiepunten opneemt, volgens mij aan UAntwerpen hetzelfde.

Dit jaar is het inschrijvingsgeld inderdaad flink omhoog gegaan

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:42

Hmm idd dan tikkie omhoog sinds k afgestudeerd ben... maar nog steeds beter dan die 3 ribben per jaar in NL toch?