[ENQ] Het Elektronisch verpleegkundig dossier en werklast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: [ENQ] Het Elektronisch verpleegkundig dossier en werklast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:59

Ik heb hem ingevuld voor je. Wij werken al jaren met epic. De werklast is omhoog gegaan, maar de werkdruk is minder geworden voor mij. Ik vind het makkelijker om informatie te verwerken en op te zoeken nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:14

Ik heb intussen een stuk of 25 reacties online gehad, en ik heb dinsdag 19 vragenlijsten op papier mogen bezorgen bij een instelling die mijn verhaal opgepikt hadden en het eigenlijk zonde vonden. Zondag mag ik die exemplaren ook ophalen. Dat wordt nog even flink doorwerken om alle gegevens te verwerken en samen te voegen :+

Ik vind het uiterst interessant om te lezen hoe jullie er tegenover staan. Tot op heden valt het allemaal heel goed mee, iedereen lijkt aardig positief als ik de commentaren lees!
Wat me tot nu toe opvalt is dus vooral nood aan een programma dat voor ingebruikname goed getest moet zijn, graag aangepast aan de verpleegkundige noden (en eventueel aanpasbaar binnen de organisatie als daar nood aan is), goed werkend en voldoende materiaal en eigenlijk toch ook wel een omgeving zonder stoorzenders wanneer je registreert.

Het tijdsgebruik valt me erg goed mee, ik denk dat er 1 iemand was die 3u heeft en dat is het maximum tot nu toe, de meeste zitten rond 1u/dag. Scheelt een hoop met wat ik tegenkom in de literatuur, daar spreken ze van 20 tot 50% per dag aan administratie waarvan registratie dus de hoofdmoot vormt. 1u/dag is maar 1u op 8 = 1/8 (en 20% = 1/5)

Op mijn werk hadden ze ook al voorstel voor Bachelorproef aangedragen "integratie van informaticalessen binnen de verpleegkundige opleiding" maar als ik zo lees dat haast niemand van jullie last heeft om met de pc te werken, dan betwijfel ik of daar nood aan is. De huidige generatie afstuderende verpleegkundigen wekt thuis en op school ook al met een pc/tablet en dergelijke...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:01

Maar bij ons was er dan ook effectief al een soort informatica les ingericht voor het gebruik ervan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:05

Bij ons op het werk een halve dag gewoon theorie, de schermen getoond op dia's en that's it. Dat is toch wat ik van de verpleegkundigen heb opgevangen tijdens mijn stage in maart-april-mei. Ze willen nu omschakelen naar 1 uniek patiëntendossier, maar ik weet dus van de directie zelf dat er helemaal niemand is aangesteld om zich met het verpleegkundig gedeelte bezig te houden. Eerst de artsen hun mening horen zodat ICT daarnaar kan werken, en de rest moet er maar mee leren werken zoals het is.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:51

Wat bij ons een groot probleem is is dat er vaak foutmeldingen komen wanneer je iets wil wijziging. (patient moest oorspronkelijk een bedbad hebben, maar kan zich nu al in de badkamer wassen bijvoorbeeld) Wanneer deze foutmelding er is moet je het epd afsluiten en opnieuw opstarten om verder te kunnen. Nu wil men vanuit de technische ondersteuning dat wij bellen als zoiets voorkomt, zodat zij het kunnen oplossen. Echter dan hang je al snel minstens 5 minuten aan de lijn. Gewoon het programma opnieuw opstarten is dus veel sneller. Maar dan zit je dus weer met het probleem dat de technische ondersteuning denkt dat het programma super werkt omdat ze bijna niet gebeld worden, maar dat komt dus omdat wij geen tijd hebben om te bellen en het herstarten gewoon sneller is voor ons :+

Wij hebben ook een dag les gehad. 'S ochtends een paar uur theorie met dia projectie en smiddags waren er dan opdrachten die je moest maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:55

"bel maar als er wat is" en dan mag je 5 minuten of meer lekker muziekje luisteren :+ Dan is de boel zelf oplossen wel sneller ja.

Geen optie om er een screenshot van te nemen en dan door te sturen via vb een centraal mailadres?

Ga je opmerking wel meenemen als aandachtspunt, want zoals je aangeeft werk je eigenlijk naast elkaar heen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:08

Nee, want ze willen dan op het moment dat de foutmelding er is de computer overnemen, dus een printscreen hebben ze niks aan.
Maargoed, dat is dus wel een grote reden om niet te bellen voor ons. Waarmee we onszelf natuurlijk op lange termijn in de vingers snijden, maar wat op korte termijn wel het handigst is om het werk af te krijgen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:17

Klopt :j Je probleem is op dat ogenblik wel opgelost, maar ja, het blijft wel terugkeren natuurlijk. Maar om nou een IT-persoon op elke dienst te gaan neerplanten is ook niet haalbaar. Als iedereen een persoonlijke tablet heeft kan je die nog even uit handen geven zodat IT ermee gaat knutselen, mits je dan die van een ander even kan gebruiken (of een reservetoestel voor zo'n situaties).

Of het technisch en financieel haalbaar is, iedereen zo'n tablet + reserve, da's een andere vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:41

Dames (en weinige heren, als die er zijn),

Ik heb de enquête gisteren afgesloten :) In totaal hebben er 32 mensen de vragenlijst online ingevuld en ik heb nog 19 papieren versies die ik dan zelf heb toegevoegd ivm de statistieken, dus 51 deelnemers. Daar kan ik alweer een eindje mee vooruit *\o/*

Algemeen genomen zijn de reacties positief tot heel positief over het gebruik van het EVD en de werkdruk die jullie ervaren! Ik heb gisteren alle gegevens al kunnen omzetten naar grafieken, vandaag ga ik dan de algemene verwerking doen.

Heb nog een massa werk voor de boeg, maar jullie bijdrage heeft zeker en vast ontzettend geholpen. Dankjewel!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:00

Sorry, heb hem niet meer ingevuld. Zit Momenteel met mijn hoofd overal en nergens.... Ben het gewoon straal vergeten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:28

Is niet erg, begrijp best dat er veel belangrijker dingen zijn dan dit. Gun mezelf nu 15 minuutjes pauze haha, ben mijn bronnenlijst aan het afwerken (rotwerkje) en dan vergelijkingen maken. Gelukkig heb ik het meeste daarvoor al opgeschreven.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:32

Iedere zorginstelling heeft wel een of meerdere zgn applicatiebeheerders, medewerkers ICT. Is het niet voor het ecd/epd is het wel voor andere applicaties. En ja deze mensen zijn er om problemen op te lossen dus zouden wel vaak stand-by moeten staan. Helaas vaak niet 24/7 terwijl de zorg wel 24/7 doorgaat. Als er steeds tegen dezelfde problemen wordt aangelopen en deze ook gemeld worden dan kunnen zij met die informatie terug naar de softwareleverancier om het probleem op te lossen/ software aan te passen. Dus melden loont wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:41

Het grootste obstakel is iemand aan de lijn krijgen om het te kunnen melden. Je hebt er niks aan als je geen reserve computer hebt om verder te werken en eerst 20 minuten in de wacht hangt :)
Heb ik wel genoteerd als aandachtspunt: reservetoestellen voorzien. Dan kan vb het secretariaat hiermee aan de slag, en de verpleegkundige kan gewoon verder gaan met registreren.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:37

Maar zelfs met reserve toestellen kan je een probleem hebben. Onze laptops zitten bijvoorbeeld vast op de medicatie/verzorgingskarren gemonteerd. Wanneer er een laptop dus niet werkt moet je al 2 karren meeslepen om nog een werkende laptop te hebben. :+
En natuurlijk snap ik dat de problemen gemeld moeten worden, maar als dat zo lang duurt, terwijl de werkdruk heel hoog is, dan wordt er toch al snel voor gekozen om dat niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:43

Klopt :j Dus, daar moet wat op gevonden worden!

zijn er zo geen programma's, als je een foutmelding of error krijgt, dat je dan een foutenrapport kan verzenden? Dan is IT wel op de hoogte, die kan ermee aan de slag en jij kan gewoon verder werken.

Op sommige plekken heb je aan het bed een scherm, dat dienst doet als pc, als tv, voor foto's etc. Handig voor de patiënt en tijdens de zorg, tot de boel vastloopt. Kan je even bij de buur langs "mag ik uw scherm even lenen?"

Er bestaan tegenwoordig tablets waarop je de boel kan laten draaien. In het rusthuis van oma werken ze daar ook mee, en tot nu toe zijn ze meestal toch wel positief.

oh, nog zoiets: "als het (stroom)netwerk uitvalt, dan is het chaos, want dan werkt er helemaal niks meer". Iemand een voorstel wat daarvoor als noodoplossing/alternatief gegeven kan worden? Terug op papier lijkt me wat te gek :+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:10

Wij hebben nagedacht over een noodoplossing. We kwamen tot de conclusie dat als het evd het een poosje niet doet, dat dat echt geen ramp is, er is veel kennis bij de verpleegkundigen over de patienten, we hebben een werkbriefje met de belangrijkste gegevens in onze zak, en er zijn altijd nog de medische dossiers (die zijn nog op papier)

Hier is het zo dat er buiten het netwerk om een aantal pc's zijn die elk kwartier een backup maken, binnen een kwartier is er een raadpleegomgeving online. Stroomuitval daar hebben we een noodgenerator voor, en onze cows (computer on wheels) kunnen (als ze regelmatig opgeladen worden)
10 uur vooruit.

Voor echte nood nood hebben we per afdeling een stapel papieren dossiers liggen. waar we dus op terug kunnen vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:47

Een noodgenerator is idd handig, evenals een pc die opgeladen een flinke tijd meegaat. Maar dat zijn dan vooral laptops en tablets neem ik aan, op zo'n roltafel?

Heb nog geen reactie gehad van promotor, dus geen idee wat ze er over te zeggen heeft. En evenmin hoeveel aanpassingswerk ik ga krijgen. Vrijdagavond wil ik 'm af hebben, verbeterd en nogmaals nagegeken, zodat ie zaterdagochtend ten laatste bij de drukker kan om te printen en te bundelen.

Helaas net van mama ook bericht gehad dat het aardig achteruit gaat met oma ;( Ze was al aardig aan de alzheimer, maar het gaat weer even wat sneller. Mij herkent ze al meer dan een jaar niet meer, mama (meestal) wel. Dat is de laatste dagen echter ook flink verminderd, ze slaapt erg veel en gesprekken zijn bijna niet meer te volgen. omdat ze gewoon over dingen praat die er niet zijn, of niet met de juiste woorden. Zo noemde ze een bos bloemen een gele hond vandaag. En de reflex om zelfstandig te eten is sinds een paar dagen ook bijna helemaal verdwenen.

Zoals het dus al het hele jaar aan de gang is, komt alles gewoon weer allemaal op hetzelfde moment. Ik moet én deze week mijn eindwerk dus verbeteren, doorsturen, weer verbeteren en afwerken voor vrijdagavond. Vrijdagochtend heb ik echter ook een zwaar examen, maandag en dinsdag weer 2 behoorlijk zware materie.

Ik hoop gewoon dat ik het rond krijg.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:22

Wij hebben op iedere afdeling 1 noodcomputer die op het generatornetwerk zit. Daarnaast hebben we een aantal noodstopcontacten die ook op het generatornetwerk zitten waar we de laptops op kunnen laden. Ik moet zeggen dat ik het zelf nog nooit heb meegemaakt, maar in theorie zou alles dus moeten blijven werken.

Heel veel sterkte met je oma iig en veel succes met je eindwerk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:21

Tot op heden nog geen reactie gehad van mijn promotor. Ik ben niet meer van plan om nu nog veel te veranderen, tijd is op. Vrijdag examen, dus morgen ga ik me daar op focussen. Een klasgenootje die de hare in juni al heeft ingediend gaat 'm nalezen, zodat ik toch iets van feedback heb.

Echt, ben het zo ontzettend zat! ik haast me rot om toch nog een eindwerk te kunnen indienen, uren en uren eraan gewerkt, 's nachts studeren, en dan krijg je dit. Bah.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:02

Varekaj schreef:
Een noodgenerator is idd handig, evenals een pc die opgeladen een flinke tijd meegaat. Maar dat zijn dan vooral laptops en tablets neem ik aan, op zo'n roltafel?

Natuurlijk krijg je het rond :D

Wij gebruiken dit soort dingen. Zijn geen laptops, zitten via de wifi op het netwerk.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:09

Dat zijn rotdingen :') Heb ik op stage ook nog mee rond mogen karren. Elke keer als je de ronde moest doen voor parameters kon je er op aan dat de batterij leeg was omdat niemand tussendoor had opgeladen.

Het aantal keer dat de muis eraf vloog is ook niet meer te tellen :') En ik vond het een hel om daarmee een kamer binnen te moeten rollen omdat je amper tussen het bed, muur en tafel door kon. Laat staan tussen 2 bedden op een 2-persoons.

Vriendlief komt morgen onverwacht weer naar huis. Die werkt zo'n 6 maanden per jaar in het buitenland, meestal 6 weken weg en 6 weken terug. Alleen zat ie nu van begin augustus tot eind oktober normaal gezien in Kroatië, dus ik was aardig blij. Veel rust om me heen en zeker nadat dus bekend werd dat ik zo in de sh*t zat voor dit eindwerk.
Komt ie onverwacht toch eerder terug omdat er een paar weken geen werk is voor hem daarachter. Morgenochtend komt ook de smid. Mag ik tussen nu en morgen 10u dus nog aan de poets en de opruim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:07

Maandagavond omstreeks 19u heb ik mijn eindwerk naar mijn promotor gestuurd.

Woensdag had ik nog geen reactie, dus opnieuw gestuurd met alvast wat aanpassingen.

Vandaag, donderdagavond 20u30, heb ik de verbetering ontvangen.

Hij is niet met de grond gelijk gemaakt, hij is er 50m onder geramd. Ze vraagt of hij door een slechte Google Translate werd geschreven.
Mijn bronnenlijst moet minstens verdubbelen. Ehm, volgens de richtlijn van school mogen bronnen max. van 2010 dateren, en elke bron die ik nu al gebruik, verwijst vanzelf naar andere bronnen die ik ook al heb gebruikt. Via de schoolbib is er niet zoveel te vinden tenzij ik eindwerken van andere studenten ga gebruiken als basis, en daar heb ik eerlijk gezegd geen vertrouwen in... Want daar zitten er ook tussen die geslaagd zijn met nét voldoende.

Ik heb nog 1 dag over: morgen. Want maandag moet hij binnen, ingebonden en wel, dus dat moet zaterdagochtend ten laatste. Laat ik nou morgen lekker een examen hebben tot 12u, en het is een uur rijden naar huis. Ik kan op 1 namiddag niet corrigeren wat zij verwacht.

Hele zooi en stress dus voor niets geweest ;(

Mijn vriend gaf wel de opmerking bij het lezen van haar "eisen" dat zijn Masterproef niet eens zo zwaar beoordeeld werd. Het moest goed zijn uiteraard, dat wel, maar liever een goede inhoud en kort dan 50 pagina's gebakken lucht...

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:03

Was er geen richtlijn voor het aantal bronnen enzo? Bij mijn bachelorproef moesten we 15 bronnen hebben, waarvan minstens 5 niet-Nederlandstalig en rond de 10.000 woorden (max 10% afwijking). Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Wel een beetje jammer dat ze daar nu mee aankomt daarom =/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:15

Ivm bronnen is er geen richtlijn, alleen dat ze wel wetenschappelijk onderbouwd moeten zijn. Ik heb vooral met rapporten van gezondheidsorganisaties, ernst & young en de overheid gewerkt. Een aantal bronnen bleken achteraf ook naar elkaar te verwijzen, dus dan zit het wel snor denk ik?

Qua woorden is de richtlijn 15.000 tot 25.000, maar dat geldt vooral voor de personen die het eindwerk in groep (moeten) maken.

Vandaag opleidingshoofd gesproken, zij doet ook begeleiding van aantal studenten. Zij gaf aan nooit naar aantal pagina's of woorden te kijken, alleen naar de inhoud. Idem met aantal bronnen. Liever 4 bronnen die er knal op zijn dan 50 die er niks mee te maken hebben.

Uit mijn bronnen heb ik stukken voor mijn vragenlijst gehaald, vergelijkingsmateriaal en ervaringen, tips and tricks.

Klasgenote die afgestudeerd is vond 'm aardig goed, op idd zinsbouw na dan soms.

Zowel docente als zij vonden de opmerking "net een slechte google translate" best grof. Die docente heeft andere werkstukken van me verbeterd, dus die schrok er best van.

Helaas zegt de algemene coördinator dat "de wil van de promotor is wet", dus ik hang eraan voor de moeite.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:25

Ik wil hem wel invullen voor je maar wij werken in de thuiszorg niet met een elektronisch patiënten dossier. Hier werken ze nog met papier :+

Mocht ik je toch kunnen helpen door het invullen laat dan maar weten.