Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:36

Ik heb pdd nos. In eerste instantie vertel ikhet niet meteen. Ik laat het gesprek eerst lopen zodat ze weten hoe ik ben. Op het einde van het gesprek vertel ik het meestal zodat ze eerst een beeld van me gevormd hebben voordat er al een sticker op me geplakt wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:39

Niet, waarom zou je? Als jij gewoon dit werk kunt doen en je autisme is geen belemmering is het geen reden om het gelijk te melden.
Als je een tijdje meedraait en gaat goed kun je het altijd nog vertellen immers, dan weten ze al wat je kunt en wie je bent :). Laat ze eerst maar een goed beeld van jou als persoon krijgen :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:54

vuurneon schreef:
Niet, waarom zou je? Als jij gewoon dit werk kunt doen en je autisme is geen belemmering is het geen reden om het gelijk te melden.
Als je een tijdje meedraait en gaat goed kun je het altijd nog vertellen immers, dan weten ze al wat je kunt en wie je bent :). Laat ze eerst maar een goed beeld van jou als persoon krijgen :)

Helemaal mee eens.

Zoe_97

Re: Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:02

Alle mensen die zeggen "niet vertellen" weten jullie wat Asperger precies inoud dan?

Ik heb voor mijn jaarwerk erg veel onderzoek gedaan naar autisme (en ook vooral Asperger) en ben met veel mensen in contact geweest die dit hebben. De mensen met lichte vormen kunnen naar mijn mening prima in zo'n job functioneren, maar tijdens een sollicitatiegesprek zal het zeker opgemerkt worden dat je "anders" praat. De meeste mensen met Asperger praten namelijk ietwat langzamer en zoeken langer naar hun woorden, ook zullen zij was duurder taalgebruik toepassen en praten alsof ze iemand van een voorname functie zijn (beetje woordgebruik van ministers ofzo).

Ik zou het dus gewoon eerlijk vertellen, aangezien ze het toch wel zullen merken! Dan kan je onmiddellijk ge positieve kanten benadrukken!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:09

Heb je geen jobcoach? Ik zou het wel ter sprake brengen dan kunnen ze er rekening mee houden

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:25

Ik zou het wel vertellen. Misschien niet direct aan iedereen maar wel aan je leidinggevende.
Want het is wel heel fijn dat mocht de situatie zich voordoen, dat je leidinggevende in ieder geval weet van je autisme, en daar rekening mee kan houden.

(wat iedereen zegt over het "onder controle" houden van je autisme vind ik een bijzondere manier van leven 8)7 autisme is nou eenmaal een deel van jou en jij bent jij! :j )

Want als diegene dat niet weet, zal hij/zij jou beoordelen als een "normale" nieuwe werknemer.
Probeer het anders samen met je ouders of moeder op te pakken dat je samen in gesprek gaat en vertelt over je autisme. En laat vooral jou sterke punten naar voren komen, want die heb jij wel degelijk zoals perfectionisme, overzicht bewaren en oog voor detail ;)
Alleen zou het wel heel fijn zijn je in onverwachte situaties kan terugvallen op jou vertrouwenspersoon.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:41

Ik neig naar niet vertellen.

Als jij tenminste denkt dat dit geen belemmering vormt voor je werk en jij dit werk goed kan doen. Door het gelijk te vertellen wordt je vaak al snel als 'anders' gezien en wordt er vaak al gelijk een stempel op je gedrukt.
En er wordt toch van je verwacht dat je voldoet aan de functie eisen. Met bepaalde kleine zaken kunnen ze eventueel rekening houden, maar met je inhoudelijke werk ligt dat vaak iets moeilijker. Als je solliciteert op een bepaalde functie, wordt er toch van je verwacht dat je de taken kan doen die bij die functie horen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:51

Delphi schreef:
Ik neig naar niet vertellen.

Als jij tenminste denkt dat dit geen belemmering vormt voor je werk en jij dit werk goed kan doen. Door het gelijk te vertellen wordt je vaak al snel als 'anders' gezien en wordt er vaak al gelijk een stempel op je gedrukt.
En er wordt toch van je verwacht dat je voldoet aan de functie eisen. Met bepaalde kleine zaken kunnen ze eventueel rekening houden, maar met je inhoudelijke werk ligt dat vaak iets moeilijker. Als je solliciteert op een bepaalde functie, wordt er toch van je verwacht dat je de taken kan doen die bij die functie horen.

Ben ik niet met je eens. Doordat je soms in hele vervelende situaties terecht kan komen en men weet van je beperking af kan men daar rekening mee houden. En kan je wellicht beter functioneren dan men aanvankelijk denkt. Er zijn zat mensen die bijvoorbeeld met een Wajong achter de kassa zitten of werken in de supermarkt.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:53

NiFallor schreef:
vuurneon schreef:

Helemaal mee eens.

+1 Ik vind dat label helemaal niet nodig om erbij te vertellen, als jij goed kunt functioneren dan vind ik het ook niet nodig om te weten!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:54

Het probleem is dat de meeste mensen (inclusief ik) vaak niet precies weten wat het inhoud. Dat is ook logisch, in dit geval betreft het een sollicitatie bij een supermarkt. De bedrijfsleider o.i.d met wie het gesprek plaats vind heeft zeer waarschijnlijk geen opleiding gevolgd om veel van dergelijke dingen af te weten.
Wat dan overblijft zijn de ervaringen (gezien op tv) met de heftige gevallen. Wat niet wil zeggen dat iedereen met asperger en/of adhd een heftig geval is.

Vaak is het wel zo dat 'liegen' over dergelijke zaken tegen je gebruikt kunnen worden.
Wat rest is eerlijkheid. Nu hoef je imo niet meteen je hele medische geschiedenis op tafel te gooien. Maar als er iets gevraagd word moet je wel eerlijk antwoorden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:59

Ik zie niet in waarom je het zou vertellen.
Het is gewoon de mens wie je bent.
Ofwel je past in het team of je past er niet in. Maar dan wil je daar gewoon zelf achterkomen en niet door iemand uitgefilterd worden die denkt dat dit betekend dat je 'gehandicapt' bent.
Laten we eerlijk zijn, veel supermarkt teamleaders hebben het wiel ook niet uitgevonden en kunnen wel eens zeer sociaal minder begaafd zijn dan jij.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:02

purny schreef:
Ben ik niet met je eens. Doordat je soms in hele vervelende situaties terecht kan komen en men weet van je beperking af kan men daar rekening mee houden. En kan je wellicht beter functioneren dan men aanvankelijk denkt. Er zijn zat mensen die bijvoorbeeld met een Wajong achter de kassa zitten of werken in de supermarkt.

Maar krijgt zij dan wel die kans? Staan ze wel open voor mensen met een beperking die misschien meer begeleiding nodig hebben? Niet iedere werkgever wilt dit.
En als TS denkt dit goed aan te kunnen en goed te kunnen functioneren, zou ik het persoonlijk niet op voorhand vertellen. Wat als ze op haar beperking afgerekend wordt?
Daarnaast heeft ze een proeftijd die wederzijds is. De werkgever kijkt of zij goed functioneert en past op de functie, maar de werknemer kan ook besluiten te stoppen als de functie niet past/bevalt o.i.d.

TS heeft autisme, maar is niet autisme. Ik ben bang dat veel werkgevers haar er toch op afrekenen, terwijl ze misschien heel geschikt zou zijn voor die functie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:08

Reken maar dat de kans zeer groot is dat je er op afgerekend wordt.

Doorgaans is de opvatting heel simpel: als jij er over begint dan gaan ze er vanuit dat jij dat zelf als probleem ziet.

Zelfde met topbanen en dan tijdens de onderhandelingen zeggen dat je kinderen hebt. Dan geef je in de ogen van sommige mensen in feite aan dat je een probleem ziet in het combineren ervan = exit.

Het benoemen is de kat op het spek binden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:09

De mensen die zeggen dat TS het moet vertellen, gooien jullie ook al je slechte eigenschappen op tafel bij een sollicitatiegesprek? :+

Helemaal wanneer je prima functioneert met Concerta, zie ik geen reden om het direct op tafel te gooien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:13

Mijn idee.

Als ik tijdens een gesprek hoor dat vergaderingen om 8 uur smorgens zijn dan ga ik uiteraard niet hardop zeggen: oei, ik kan ontzettend slecht vroeg opstaan en door lage bloeddruk functioneer in de ochtend nog wat langzaam.

Dan slik je gewoon even en hoopt in je achterhoofd dat ze niet al te vaak vergaderen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:14

Sizzle schreef:
Ik zie niet in waarom je het zou vertellen.
Het is gewoon de mens wie je bent.
Ofwel je past in het team of je past er niet in. Maar dan wil je daar gewoon zelf achterkomen en niet door iemand uitgefilterd worden die denkt dat dit betekend dat je 'gehandicapt' bent.
Laten we eerlijk zijn, veel supermarkt teamleaders hebben het wiel ook niet uitgevonden en kunnen wel eens zeer sociaal minder begaafd zijn dan jij.

Mee eens!

En het is een bijbaan. Heerlijk de kans om uit te testen hoe dat voor je uitpakt. Misschien merk je dat het beter is voor je om te vertellen en wie weet is er geen enkele noodzaak toe.

Bedenk goed! Er is niets mis met jou. Je hebt alleen een andere set gedragsmenmerken.
Dat dat anders is dan bij veel andere mensen zal best zo zijn. Maar die andere mensen verschillen onderling ook zeer sterk in gedrag en karakter.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:16

Ik zelf heb diabetes (niet echt vergelijkbaar) maar het is wel ook iets waar mensen snel op afkeuren.
Zelf vertel ik het meestal zoizo in het eerste gesprek niet, als ik verder ben in de sollicitatie vertel ik het soms wel maar dat ligt een beetje aan de situatie.

Heel soms als het goed voelt tijdens het eerste gesprek vertel ik het dan al gewoon, maar soms helemaal niet.
Ik denk dat het vooral gewoon is waar je je goed bij voelt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:17

Sizzle schreef:
Dan slik je gewoon even en hoopt in je achterhoofd dat ze niet al te vaak vergaderen.

Of na een aantal vergaderingen opper je tijdens het wvttke dat het misschien een idee is om eens te proberen te vergaderen om 10 uur omdat je Geleen hebt dat vergaderen op dat tijdstip productiever is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:18

Sizzle, nou idd. Ik vind dat je het heel goed verwoord!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:20

Dank :)

Natasja, zal je ook zien dat anderen dan ineens durven zeggen: oh wat een goed idee :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:26

Sizzle schreef:
Dank :)

Natasja, zal je ook zien dat anderen dan ineens durven zeggen: oh wat een goed idee :D

Ik kan het me niet anders voorstellen. Kan me niet voooooorstellen dat er mensen zijn die om 8 uur in de ochtend kunnen nadenken.

Neem een encephalogram bij me af om 8 uur in de ochtend en de arts zal je vertellen dat ik helaas in coma ben.

Maar das errug off topic. :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:27

Delphi schreef:
purny schreef:

Maar krijgt zij dan wel die kans? Staan ze wel open voor mensen met een beperking die misschien meer begeleiding nodig hebben? Niet iedere werkgever wilt dit.
En als TS denkt dit goed aan te kunnen en goed te kunnen functioneren, zou ik het persoonlijk niet op voorhand vertellen. Wat als ze op haar beperking afgerekend wordt?
Daarnaast heeft ze een proeftijd die wederzijds is. De werkgever kijkt of zij goed functioneert en past op de functie, maar de werknemer kan ook besluiten te stoppen als de functie niet past/bevalt o.i.d.

TS heeft autisme, maar is niet autisme. Ik ben bang dat veel werkgevers haar er toch op afrekenen, terwijl ze misschien heel geschikt zou zijn voor die functie.

Iedere werkgever is verplicht om straks in 2017 een wajonger of wel arbeidsgehandicapte per 25 medewerkers aan te nemen. Doet hij dit niet dan zal hij een boete van 5000 euro krijgen per niet in dienst genomen werknemer. Kans is dus dat ts wel in dienst kan komen.

Heb je geen jobcoach en Wajong ts??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:33

TS is toch niet arbeidsgehandicapt ?
Hoeveel mensen zitten niet in een autistisch spectrum zonder ooit een diagnose gekregen te hebben?

Hier zie je dus in feite die vooroordelen al.
Je hebt een 'diagnose' dus je hebt een handicap.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:36

Best opvallend dat bijna iedereen zegt dat het niet verteld moet worden dat ze autisme heeft omdat ze dan erop afgekeurd zou worden... Jullie doen nu precies hetgeen wat jullie vertellen.... Je vooroordeel trekken voordat je diegene hebt meegemaakt... Waar komen die vooroordelen toch vandaan? We zitten niet meer in de jaren 90 hoor, waar toen gezegd werd dat kinderen met ADHD gewoon een goede opvoeding nodig hebben.
Tegenwoordig weet haast iedereen al wat autisme inhoud, en als ze een sollicitatie gesprek heeft zien ze heus wel dat ze niet gemakken hebben met het stereotype RAINMAN 8)7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:38

Mee eens, TS zit notabene op het vwo.