Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Laat ze eerst maar een goed beeld van jou als persoon krijgen
vuurneon schreef:Niet, waarom zou je? Als jij gewoon dit werk kunt doen en je autisme is geen belemmering is het geen reden om het gelijk te melden.
Als je een tijdje meedraait en gaat goed kun je het altijd nog vertellen immers, dan weten ze al wat je kunt en wie je bent. Laat ze eerst maar een goed beeld van jou als persoon krijgen
autisme is nou eenmaal een deel van jou en jij bent jij!
)
Delphi schreef:Ik neig naar niet vertellen.
Als jij tenminste denkt dat dit geen belemmering vormt voor je werk en jij dit werk goed kan doen. Door het gelijk te vertellen wordt je vaak al snel als 'anders' gezien en wordt er vaak al gelijk een stempel op je gedrukt.
En er wordt toch van je verwacht dat je voldoet aan de functie eisen. Met bepaalde kleine zaken kunnen ze eventueel rekening houden, maar met je inhoudelijke werk ligt dat vaak iets moeilijker. Als je solliciteert op een bepaalde functie, wordt er toch van je verwacht dat je de taken kan doen die bij die functie horen.
NiFallor schreef:vuurneon schreef:Niet, waarom zou je? Als jij gewoon dit werk kunt doen en je autisme is geen belemmering is het geen reden om het gelijk te melden.
Als je een tijdje meedraait en gaat goed kun je het altijd nog vertellen immers, dan weten ze al wat je kunt en wie je bent. Laat ze eerst maar een goed beeld van jou als persoon krijgen
Helemaal mee eens.
purny schreef:Ben ik niet met je eens. Doordat je soms in hele vervelende situaties terecht kan komen en men weet van je beperking af kan men daar rekening mee houden. En kan je wellicht beter functioneren dan men aanvankelijk denkt. Er zijn zat mensen die bijvoorbeeld met een Wajong achter de kassa zitten of werken in de supermarkt.
Sizzle schreef:Ik zie niet in waarom je het zou vertellen.
Het is gewoon de mens wie je bent.
Ofwel je past in het team of je past er niet in. Maar dan wil je daar gewoon zelf achterkomen en niet door iemand uitgefilterd worden die denkt dat dit betekend dat je 'gehandicapt' bent.
Laten we eerlijk zijn, veel supermarkt teamleaders hebben het wiel ook niet uitgevonden en kunnen wel eens zeer sociaal minder begaafd zijn dan jij.
Sizzle schreef:Dan slik je gewoon even en hoopt in je achterhoofd dat ze niet al te vaak vergaderen.
Sizzle schreef:Dank![]()
Natasja, zal je ook zien dat anderen dan ineens durven zeggen: oh wat een goed idee
Delphi schreef:purny schreef:Ben ik niet met je eens. Doordat je soms in hele vervelende situaties terecht kan komen en men weet van je beperking af kan men daar rekening mee houden. En kan je wellicht beter functioneren dan men aanvankelijk denkt. Er zijn zat mensen die bijvoorbeeld met een Wajong achter de kassa zitten of werken in de supermarkt.
Maar krijgt zij dan wel die kans? Staan ze wel open voor mensen met een beperking die misschien meer begeleiding nodig hebben? Niet iedere werkgever wilt dit.
En als TS denkt dit goed aan te kunnen en goed te kunnen functioneren, zou ik het persoonlijk niet op voorhand vertellen. Wat als ze op haar beperking afgerekend wordt?
Daarnaast heeft ze een proeftijd die wederzijds is. De werkgever kijkt of zij goed functioneert en past op de functie, maar de werknemer kan ook besluiten te stoppen als de functie niet past/bevalt o.i.d.
TS heeft autisme, maar is niet autisme. Ik ben bang dat veel werkgevers haar er toch op afrekenen, terwijl ze misschien heel geschikt zou zijn voor die functie.